Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Gave til dem som har «alt»

Folk gnir seg i pannen og river opp klærne i frustrasjon over en mengde uløste pakkemysterier.

Hva gir vi til dem som har alt?

Det finnes ikke større problemer, det finnes ikke viktigere ting. For all del: Alle må få noe! For hvis vi ikke gir noe, hva vil de da tro og ikke minst tenke og anta om oss?

Jeg blir uvel av materialismen, folk skaper problemer fordi de absolutt skal gi noe. Hvor ble det av fellesskapet? Erstatter tingene fellesskapet eller kamuflerer tingene at det ikke finnes noe fellesskap? Hva har vi om tingene blir borte?

Sliter du med å finne gaver fordi du tror du må? Mitt forslag er å gi summen i kroner til noen som trenger det og skrive et hyggelig kort til den opprinnelige tingmottakeren om prioriteringen din. Hvem kan vel bli snurt over å gi gaven sin til noen som trenger det?

Om Melivetpaaslep

Jeg skriver om hvordan det er å leve med sykdommen ME, for meg. I tekstene vil du få et lite innblikk i hvordan livet kan være med store begrensninger. Det er ikke diagnosekrav for å lese her! Velkommen så mye!

10 comments on “Gave til dem som har «alt»

  1. Veronica/Gale Matverden
    19. desember 2010

    Haha godt skrevet. Jeg irriterer meg mest over «ååååh jeg har så mange gaver å ordne». Nei, du har ikke det, du må ikke gi til alle du vet fornavnet på!!! Velg ut de som du kjenner godt nok til å finne noe personlig til, resten kan få et kort, er de ikke nære venner så gir du rett og slett faen i dem.

    Mange gir til alle og forventer noe tilbake. Ikke alle har penger til å gi gaver til naboen eller lignende «bekjente» som plutselig dukker opp. Ikke KREV noe i retur.

    Selv prøver jeg å skaffe noe spiselig. (Du ser ikke bloggaddresse pga wordpress tuller litt med meg pga jeg har to blogger. google!). Og jeg er opptatt av økologisk mat og bedre alternativer, vet jeg at noen er glad i sjokolade eller te (hvem er ikke det!) så finner jeg noe «bedre» til dem 😉 som de kanskje ikke har prøvd. Og får dem hekta.

    Liker du melkesjokolade, nøtter, hvit? Det finner jeg utav og skaffer 😉 Spør mange kryptiske spørsmål før jul og venner venter alltid i spenning. DET er ekte gaver, DET er personlig. Vet du ikke hva de liker, kan du ikke spørre dem kryptiske sære spørsmål uten å bli sett på som rar – ikke gi noe. 😉

    Lik

  2. lammelaartanker
    19. desember 2010

    Gratulerer som første kommentator på bloggen min! Stas for meg!
    Jeg er glad du likte denne posten, jeg har humret litt når folk klager over alt de har å gjøre når de egentlig ikke må gjøre det. Selvpålagte oppgaver er ofte noe som kan droppes.

    Jeg er som deg, liker best gaver som kan spises eller som overrasker. «Pliktgaver» er ikke morsomt siden de sjelden er spontane, men skaper hodebry i lange tider.

    Gavepresset bekymrer meg fordi det setter mange utenfor fellesskap (derfor skrev jeg «Ekskluderende fellesskap»), det finnes 100.000 barn som lever under fattigdomsgrensen i Norge. Det er barn som ikke kan delta i idrett eller andre fritidsaktiviteter fordi det koster. Barn som lever i fattigdom har ofte foreldre som er syke, som ikke kan følge opp barna på deres aktiviteter, noe som skyver dem utenfor fellesskapet. Barn som føler seg utenfor har større sannsynlighet for å bli utenfor.

    Når alle skal gi gave til alle er det mange som blir glemt. Folk som ikke har råd eller som ikke har noen å gi til mister enda mer tilhørighet.

    Å gi er en fin ting hvis det skaper glede og takknemlighet, men jeg er redd det ofte skaper negativt førjulsstress og kravstorhet. Det trenger vi ikke!

    Lik

    • Veronica/Gale Matverden
      19. desember 2010

      Ja jeg kjenner jo på det selv nå med at jeg ikke har hatt jobb ei stund pga uflaks. Alt blir deltid som legger ned eller sommerjobber og sånt.. da har jeg ikke gaver til «alle». Da blir det gaver til de jeg virkelig har lyst å gi noe. Jeg har ikke lyst å gi noe til naboen for han vet jeg knapt hva heter, ikke sant!! Beherske seg litt.

      Mange gjør det for å få noe igjen. Jeg gir faen. Gi meg noe du vet jeg vil ha, ellers trenger jeg ikke å få noe. Ingenting er bedre enn å få noe hjemmelaget eller helt utvalgt da, enn bare noe tilfeldig noe. Da føler jeg meg nesten litte såra, klarte du ikke å finne noe mer personlig? Kjenner du meg ikke?

      Og hehe, første kommentar! Artig!

      Lik

      • lammelaartanker
        19. desember 2010

        Hei igjen!
        For et fantastisk pepperkakehus du har på bloggen din! Noe å strekke seg etter neste pepperkakesesong det der. Jeg skal kikke mer på bloggen din en annen dag.

        Jeg håper du snart får fast jobb, det er både slitsomt og ustabilt å ikke ha fast inntekt og å være uten rytme i hverdagen. Blir vanskelig å planlegge ting.

        Hvor oppdaget du bloggen min? Det er alltid spennende å vite noe om.

        Om jeg ikke hører fra deg igjen vil jeg her og nå og med det samme ønske deg en fin jul og et godt nytt år!

        ~ Lammelåret ~

        Lik

  3. Veronica/Gale Matverden
    19. desember 2010

    Ja vennene mine har vært flinke i år! er nok ikke meg som har mekket det. Bare å kikke og kommentere ivei – jeg titter nok mer her jeg og 😉

    Det var vel via et et eller annet sted du linket til dette og et innlegg til. Et eller annet om jul. Og da fant jeg det via twitter igjen.

    Og ja takk for det – jobb er noe stress. Spesielt når det mangler.

    Lik

    • lammelaartanker
      20. desember 2010

      Hæ? Har noen linket til meg på Twitter?
      Jeg skjønner nå hvor jeg har sett deg før, moro at du kom inn her også!

      Jeg tror vi må skape den julen vi ønsker å ha selv, legge bort dårlige erfaringer og lage positive. Det kan ta tid å «nøytralisere» julen, men det er mulig å snu fokus og til og med få en koselig jul etterhvert selv de gamle sporene enda er der. Nye år, nye spor. Egne ben.

      Lik

      • Veronica/Gale Matverden
        20. desember 2010

        Ja der du la de linkene, noen la dette på twitter. Så jeg ble lesende på alt jeg fant der. Godt flere skriver ting jeg er enig i om jul. Ikke bare kliss og kos..

        Men ja, skape eget er viktig. Jeg prøver. Jeg sitter her og nå og mekker et innlegg til min private blogg om jul. du er helt klart velkommen til å lese det om du ønsker.
        http://brodristerenskontor.wordpress.com/

        kommer i løpet av dagen!

        Lik

  4. alvorligtalt84
    2. juli 2012

    Helt enig med dere begge.
    I fjor kjøpte jeg noen av julegavene hos PLAN Norge (der pengene gikk til gode formål) – anbefales! Et annet gavetips er å gi opplevelser, dvs billetter til kino, konserter e.l. utifra hva mottakeren interesserer seg for. Det er så mye bedre enn å kjøpe noe som de sikkert har fra før 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Enig med deg! Og opplevelsene skal helst være sammen med noen, tenker jeg.

      Lik

  5. Tilbaketråkk: Delte innlegg 3.søndag i advent « Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

