Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Beskytt meg mot alt det vonde!

Uskyldig som du kan tenke deg at jeg er finner jeg fram til førstesiden av Dagbladet og forferdes så mye at jeg må sladre her.

Mot meg lyser over nesten hele skjermen en overskrift om et dansk foreldrepar på omtrent førti som har mishandlet sine barn. JEG  VIL  IKKE  VITE! Altså, jeg vet at utenkelige ting skjer, jeg vet at ikke alt er like vakkert som det kan se ut som, men det holder å ha teoretisk kunnskap om det. Jeg er vel fornøyd med å tenke at det skjer noen andre og ikke meg. Eller noen jeg har i min omgangskrets.

Alvdalsaken er ikke lenger i media som den var, Christoffer-saken fjernes fra våre tanker og en rekke andre saker som har versert i media de siste årene lyser ikke i øynene våre hver gang vi sjekker nettavisen. Å få avstand til det vonde gjør at forestillingen om det gode vender tilbake.

For oss som har «store» barn, som er store nok til å forstå overskrifter og få med seg nyheter, er det skremmende at de kan oppfatte slike grusomheter som eksemplet i dagens Dagbladet. Det tvinger oss til å forholde oss til den virkeligheten som presenteres i media. Å omforme budskapet til en barnevennlig utgave, kan være vanskelig, kanskje mest fordi vi er redde for å  gjøre barna våre redde, for å fremstille det på en måte som skremmer og gjør verden utrygg for dem.

Jeg ønsker meg en advarsel om sterke scener i avisartiklene. For både meg og barnet mitt. Beskytt meg fra alt som er vondt!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

2 comments on “Beskytt meg mot alt det vonde!

  1. Kamelryttersken
    19. februar 2011

    Sikker?
    Får vi det bedre om vi beskytter oss i vår lille private boble?

    På Karavanseraiet finner du flere av Kamelrytterskens meninger, for eksempel denne Kvarme sier noe om verdighet

    Lik

    • Lammelåret
      19. februar 2011

      Jøss, så rask du var med å kommentere, jeg har knapt nok registrert at jeg har postet innlegget, hehe..

      Jeg tror det er en ganske naturlig reaksjon å krype inn i sitt eget, trygge, lille hi. Hvis jeg bosetter meg i meg selv, ser jeg ikke det jeg ikke vil se. Lite konstruktivt er det og ikke løser det noe heller, men det kan være ganske behagelig å slippe å se. En hverdagsløgn.

      I noen tilfeller, ville et vært svært ønskelig med en advarsel før jeg klikker meg inn på de enkelte nyhetene. Vi trenger å se det vonde også, men trenger vi alle detaljer? Hvor går grensen for hva som er nyheter og hva som er grafsing?

      Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 19. februar 2011 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

