Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Vårt kule barneombud!

Jeg er taus, bare fingrene snakker. Ikke et ord utenfor mine lepper, tankene formidles i skrevne ord. Barneombudet avslutter sin andre åremålsperiode neste år og allerede har han tenkt på hvordan hans arvtaker kan bli funnet.

Hva er vel mer i tråd med Barnekonvensjonen enn å la barna være med å bestemme hvem som skal representere dem? Hjermann forteller i dagens Aftenposten (2.3.2011) at i Irland har barn og unge vært delaktige i bestemmelsen av hvem som skal bli barneombud. I flere europeiske land er idèen adoptert. Hvorfor skal vi ikke gjøre det samme i Norge?

Jeg synes Hjermann har gjort en god jobb som barneombud. Særlig i forhold til overgrep mot barn har han hatt en tydelig stemme og ikke vært redd for å bruke media for å fremme viktige saker. Han har blant annet tatt til ordet for at barnevernet skal ha timer på skolene på lik linje med helsesøster fordi lavterskeltilbud virker forebyggende. Og han har påpekt at ikke alle som har ADHD virkelig har det, men at symptomene kan være naturlige reaksjoner på en unaturlig hjemmesituasjon.

hjemmesiden til Barneombudet kan du lese om barneombudets oppgaver, barnekonvensjonen mm.

Jeg stemmer for en  ny periode for Hjermann som barneombud. Gjør du?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 comments on “Vårt kule barneombud!

  1. Kamelryttersken
    2. mars 2011

    Burde jeg sikkert, men tror det er bra for alle parter at slike ombud går på omgang

    Lik

  2. Mammadamen
    4. mars 2011

    Jeg liker også Hjermann! Av mange av de samme årdakene som deg. Jeg synes Osmundsen-saken også var med på å sette i perspektiv hvor uredd han faktisk er. Jeg skulle gjerne sett han i en ny periode! Åremålstankegangen er fornuftig, men ikke nødvnedigvis like viktig alltid!

    God helg, Lammelåret. Fine tanker du har:-)

    Lik

    • Lammelåret
      4. mars 2011

      Takk for hilsen, Mammadamen!

      Blir spennende å se hva slags jobb Hjermann går over i når perioden hans er slutt. Jeg håper det blir en jobb der han fortsetter å tale barnas stemme i det offentlige.

      .. nå må jeg luske meg inn og stemme på deg igjen.
      God helg til deg også!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

