Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

8.mars 2011, årets eneste dag for damene

8.mars, den internasjonale kvinnedagen. En dag vi nordmenn er for bortskjemte til å skjønne betydningen av, eller muligens for uvitende til å skjønne rekkevidden av.

Jeg skulle skrive noe smart og veloverveid om ansvaret vi har for den kommende generasjons holdninger til kvinner og kvinners rettigheter. Jeg skulle skrive om betydningen hver enkelt av oss har for hvordan ting utvikler seg og hva som blir stående på stedet hvil, fordi kvinner som blir mødre ikke er villige til å velge mennene sine inn i familien for fullt og seg selv bort fra familiens nyoppussede vegger. Jeg skulle skrive mye smart om temaet til ettertanke og kanskje engasjert eller provosert noen her og der, men istedet for å skrive noe på egen blogg har jeg kommentert andres tanker. I dag har det vært lettere å ta utgangspunkt i andres meninger og refleksjoner enn å produsere selvstendige tanker. Sånn er det noen ganger, og så lenge vi lar det bli med unntak er det ukomplisert, men dersom vi gjør det til regelen å ikke produsere eget, er vi på vei i feil retning. Vi må ikke leve på andres tanker alene!

Jeg dumpet innom Mammadamen og la igjen noen tanker og et par svar hos henne. Ta gjerne turen innom du også og si hva du mener om damer og sosiale medier og kvinners innflytelse i samfunnet generelt.

Selv nyter jeg kvinnedagen med nybakte rundstykker til kveldsmat ikke bakt av meg selv og nyter å ha kapret en som har forstått det, en som tar utradisjonelle valg uten å bli tvunget til det. Det finnes ikke mange av den sorten og siden jeg ikke vil dele han med andre, vil jeg jobbe for at flere får en som ligner litt på han. Menn som vet at små gutter og jenter trenger tilstedeværende fedre, eller mannsfigurer, i livene deres tar bevisste valg. De dukker ikke bare opp når det passer dem eller lar damene bestemme hjemme mens de selv får sjefsstillinger og gjør levestandarden avhengig av hans høye lønn, mens hennes bare er et søtt supplement. Bevisste menn og damer ser lenger enn til foreldrepermisjonsslutt eller neste lønning.

Bevisste valg er lette å stå fast ved fordi de er mer gjennomtenkte og planlagte enn passive valg som bare ble slik. Bevisste valg kan man leve med, men jo flere damer som velger å være hjemme lenge med hvert barn, jo vanskeligere er det for dem som ønsker å jobbe fullt. Det bygger opp om en forventning om hva en mor er og skal være, forventninger som kan ha en høy pris å bryte med, sosialt sett, i visse miljøer. Det er med på å gjøre arbeidsgivere mer negativt innstilt til å ansette unge damer i såkalt «fruktbar alder», fordi de forventer stort fravær, både i form av svangerskap, permisjon og syke barn. Med en jevnere fordeling av omsorgsoppgavene vil også arbeidsgivers syn på unge arbeidstakere endre seg. Menn og damer blir mer likestilte.

Se også dette innlegget: Fedre sniker seg unna

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “8.mars 2011, årets eneste dag for damene

  1. Kamelryttersken
    8. mars 2011

    Du skriver smart og veloverveid. Trenger ikke være beskjeden på egne vegne for det du skriver.

    Ligger litt der at vi nedvurderer vårt eget smarte og veloverveide i tide og utide, men vi lar Kara Gutta Boyz (KGB) få gjøre alskens ulure ting, som vi etterpå kan okke oss over.
    Noe jeg har prøvd å illustrere i dagens innlegg på Karavanseraiet

    Ha en fortsatt fin kveld 🙂

    Lik

  2. Lammelåret
    8. mars 2011

    Du vet, noen ganger kommer det man tror ikke ligger der underveis mens man skriver og slik var det visst nå. Dette er en av de sakene jeg alltid engasjeres i. Folk må få ta de valgene som er riktig for seg, men som samfunn synes jeg vi skal legge til rette for og til dels tvinge folk over i baner som er bra for samfunnet totalt sett på lang sikt. Det handler mye om vaner.

    Lik

    • Kamelryttersken
      8. mars 2011

      Pisk funker ikke særlig bra i lengden. Bedre med tilbud man ikke kan si nei til.

      Lik

  3. Lammelåret
    8. mars 2011

    Pisk kan fungere det, det har vært store endringer i hvordan foreldrepermisjonen er fordelt før og etter fedrekvotene ble innført.

    For å virkelig få til endringer er det nødvendig å øke maksbeløpet som blir utbetalt i f.permisjonen. Det har jeg ikke sett mye vilje til.

    Lik

  4. Marie
    28. april 2011

    Jeg kommer litt sent inn på banen, men er også helt for pisking gjennom fedrekvoten. Dessuten tror jeg også vi kvinner må piskes til å gi fra oss det vi tradisjonelt har sett på som våre rettigheter. Jeg tror også vi vil se en endring i arbeidsgivers syn på unge kvinner, men det vil nok ta litt tid.

    Kjæresten min er tysk, og han reagerer positivt på det han ser på gata i Norge: «Det er så utrolig mange menn som triller rundt på småbarn, hvorfor det?»

    Ellers er jeg omringet av mange flotte mannfolk på jobben min. De gratulerer med Kvinnedagen hvert eneste år, og det er en oppriktig gratulasjon, om enn med smilet på lur.

    Lik

    • Lammelåret
      28. april 2011

      Hei Marie! Velkommen til bloggen min!

      Du kan aldri være for sent ute til å engasjere deg i disse spørsmålene.

      Det finnes historier om menn som er nektet å ta ut fedrekvota, som har måtte kjempe mot sine arbeidsgivere for å kunne ta ut rettighetene sine. Det sier meg at vi er på god vei til å snu en trend. Det mangler bare at menn virkelig tar slike ting opp, slik at det blir like naturlig for menn som for damer å ta ansvar for ungene sine, særlig når det kommer til permisjoner og sykefravær grunnet syke barn.

      Først når menn står opp for seg selv, blir belastningen på oss damer mindre og vi blir likestilte overfor ungene våres. Det er fullt mulig selv om vi ikke fordeler alle arbeidsoppgaver i hjemmet likt. Likestilling mellom kjønn handler primært om like muligheter, noe som forutsetter at vi tar hjemme-ansvar på lik linje og ikke den samme alltid tar hjemmeoppgavene mens den andre arbeider.

      Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 8. mars 2011 av i Likestilling med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

