Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Mandelbiscotti i april!

Med omtrent en desiliter kesam er tanken kort til mandelbiscotti. De beste kakene jeg vet om!

I skapet vet jeg at glasset med mandler minker betydelig for hver dag, men et par desiliter er det av dem enda. På toppen av det høye skapet står en flaske congac og på et mer synlig og tilgjengelig sted finner jeg bakepulver (jeg trenger bare 1 1/2 ts), vaniljestang en halv t-skje salt og en halv liter sammalt, fin spelt. Leter jeg en stund, finner jeg til og med rårørsukker, nøyaktig to desiliter som jeg trenger. Jeg nærmer meg det beste jeg vet!

Så går jakten til kjøleskapet, hadde vi bare den kesamen eller var det mer av det jeg trengte for å bake? Hmm.. joda, jeg fant både to egg og en halv desiliter olje. Jepp, da var det bare å finne fram mandelkverna og sveive ivei. Magen forbereder seg!

Når egg og sukker er vispet has olje, kesam, en spiseskje congac, korn fra vaniljestangen i og røres raskt sammen, kan ikke dra det ut i langdrag, man vil da ha kakeresultater! Så hiver jeg i det tørre og blander godt, heller deigen ut på bakebordet og tilsetter litt mer mel, nok til at jeg kan forme deigen til en tykk rull.

Jeg legger deigen på stekebrettet og klapper den litt flat på toppen før jeg setter den i stekeovnen og lar den bli alene i 25 minutter på 150 grader. Når tiden er omme, tar jeg ut brettet og skjærer rullene med et pizzahjul på skrå, så heller jeg dem på en rist til avkjøling. Nå sprer duften seg og det er virkelig vanskelig å holde seg unna til de er nedkjølte. Faktisk klarer jeg ikke utsette smaksprøvene i det hele tatt og tar en liten bit.

Lykken er nybakte biscotti bakt på innfall og en kesamrest!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Mandelbiscotti i april!

  1. Kamelryttersken
    5. april 2011

    Hjelper gjerne til med prøvesmakingen *himler uskyldig med de himmelblå*

    Liker

  2. Hilde
    5. april 2011

    Åh, det er fantastisk når man tilfeldigvis har alle ingredienser man trenger til et impulsivt bakeinnfall! Kos deg i kveld 🙂

    Liker

  3. Lammelåret
    5. april 2011

    Døren kan raskt låses opp og åpnes til et hjem som utstråler avslappethet (er vel ingen som mener det er et annet ord for rotete vel..), for den som kunne tenke seg en smakebit!

    Liker

  4. Camilla
    6. april 2011

    Nam, nam.
    Kjenner jeg ble skikkelig fysen her altså 😉

    Liker

  5. Tilbaketråkk: Hjemmelagde pepperkaker med skikkelig sukker! « Lammelårtanker

  6. Tilbaketråkk: Hjemmelagde pepperkaker med skikkelig sukker! : Hjem og familie

  7. Lammelåret
    18. desember 2013

    Reblogged this on Lammelårtanker.

    Liker

  8. Tilbaketråkk: Slik baker du mislykka boller! | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 5. april 2011 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

