Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Stillhet er skadelig

I en stille krok av skolegården sitter en liten jente på seks år, hun sitter helt stille, sier ingenting, puster nesten ikke. Hun er nesten ikke her. Hun er ensom, alene, redd.

*****

Mange unge har symptomer på angst og depresjon, men få søker hjelp, viser en undersøkelse fra FolkehelseinstituttetDersom psykologi ble et obligatorisk fag på skolen ville forekomsten kanskje sunket?

Audhild Hjellup Lønne, som er fagbokforfatter og sosiolog, og Vigdis Hegg, barnevernspedagog, ønsker at psykisk helse skal bli et fag i skolen. Begge har erfaring med barn som sliter psykisk og som trenger hjelp for å mestre følelsene sine. 

Mange skoler har fokus på psykologi allerede fra første klasse. Noen skoler bruker Zippys venner, et forebyggende program med hensikt å bedre kommunikasjon og forståelse.  Overgangen fra barnehage til skole er uproblematisk for de aller fleste barn, men kan også by på vanskeligheter. Barna  går fra å være størst i barnehagen til å bli minst på skolen. For noen seksåringer er forandringen overveldende, de trenger hjelp til å få kontakt med andre og forstå det sosiale samspillet. Et opplegg som Zippys venner tror jeg kan bidra til å gjøre skolehverdagen enklere for de små, de har muligheter til å snakke om ting og læreren hjelper med å sette ord på det som skjer og hva som er riktig å gjøre i vanskelige situasjoner. Det er rett og slett et redskap som kan dempe konflikter og grobunn for mobbing fordi barna lærer seg å løse konflikter gjennom ord og ikke fysisk oppgjør. Zippys venner retter seg mot førsteklassinger, men kan også videreføres til elever opp til fjerde klasse.  

ART er et program for utvikling av sosial kompetanse, som kan brukes fra barnehage til videregående skole.  ART er mer omfattende enn Zippys venner og retter seg blant annet mot barn og ungdommer som er i risikosonen for adferdsvansker. Programmet er brukt i barnevernsinstitusjoner og psykiatrien, men også blant normaltfungerende barnehagebarn og skolebarn.

Psykologi er altså allerede et fag i mange skoler, men programmene jeg har nevnt her tar først og fremst for seg konkrete handlinger som kan kalles vanlig høflighet, å være medmenneske osv. Når barna blir større, fra siste halvdel av barneskolen, tenker jeg de er klar for mer psykologi i form av å vite litt om sykdommer, uten at det gjøres til sykdomslære, men å få innsikt hva angst og depresjoner er. Med innsikt i psykologi, altså hvordan mennesker fungerer og hvordan det kan være sammenhenger mellom følelser og handlinger, tror jeg forståelsen mellom barna kan øke og dermed også aksepteringen av ulikheter. 

Dersom programmer som Zippys venner og ART innføres i barnehager og skoler, er vi med på å bidra til at flere barn får redskaper som kan gjøre dem i bedre stand til å håndtere følelser og reaksjoner. Vi kompenserer samtidig for manglende, eller ikke god nok, foreldrekompentanse. Kunnskapen kan brukes hele livet.  

*****

Jenta på seks blir ikke sett. Hun skjuler seg i seg selv, gjør slik at ingen legger merke til henne. Hun har gitt opp seg selv. Hun kan lett bli offer for barn som vil ha kontakt, men ikke skjønner hvordan. For henne kan Zippys venner være den metoden som skal til for å komme ut av skallet og få kontakt med andre.

*Overskriften er sitat av Kathrine Ebbesen Rør, Høyrepolitiker og saksordfører for kvalitet i skole og barnehage i Tønsberg, Tønsberg Blad 22.3.2011*

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “Stillhet er skadelig

  1. Kamelryttersken
    9. mai 2011

    Opplever at det i skoleverket er langt mellom kompetansen på samhandling. Flinke pedagoger ser at det er noe som ikke stemmer, men de har pedagogiske redskaper for undervisning å hjelpe seg med. Og de blir ofte for firkantede og kanskje noen opplever redskapene som autoritære.
    Derfor kan slike programmer som de du beskriver være med å utvide verktøykista til lærerne/skoleverket, slik at vi over tid får færre skoletapere

    Lik

    • Lammelåret
      9. mai 2011

      Det som er spesielt med ART er at det kan brukes fra barnehagebarn og ut skoletiden. Jeg tenker det må være en fordel hvis metoden brukes gjennom barnehage- og skoleårene. Etterhvert vil vi få en hel generasjon med unger og unge voksne som har bedre samhandlingskompetanse og evne til konfliktløsning og kommunikasjon. Jeg tenker det er viktig at alle går gjennom dette, ikke bare barn som har spesielle utfordringer i samhandling med andre.

      Det finnes egne utdannelser for å bli ART-instruktør. Det kunne kanskje ligge som en forventning til dem som jobber med barn fra kommunens side. Jeg tror denne typen forebygging er svært hensiktsmessig.

      Lik

  2. Cecilie
    9. mai 2011

    Stillhet er ofte ett tegn på at ikke alt er som det skal/bør være. Selv om ‘problemene’ ikke trenger å være de største, bør det tas tak i for å gjøre hverdagen lettere og fremtiden lysere for det enkelte barn.

    Jeg har etter flere år innenfor ulik type barnearbeid og som assistent/førskolelærer i barnehage sett mange av de barn som jeg kalte «de tause barna». Jeg ble oppmerksom på det for nesten 20 år siden, og det var også ett av de områder jeg ville ‘forske’ mer på under en praksisperiode. Stor var overraskelsen da jeg sjekket litteratur, det var ikke skrevet noe om dette…

    Mine «tause barn» var i det tilfellet (oppgaven) de stille og rolige, de som alltid klarte seg bra og oppførte seg fint, de var de oversette, de glemte, de flinke…

    Noen er stille fordi de ikke klarer å tilpasse seg, andre fordi de har for mye å tenke på og bekymre seg for, noen er for inneslutta og sjenerte, andre har opplevd mobbing og utestengelse, noen har det for tøft hjemme, noen fordi de har psykiske sykdommer, andre fordi… det er utallige grunner, men ett barn som er stille trenger hjelp. Det kan være så enkelt som å ‘booste’ selvtilliten, som å lage leke/arbeids-grupper, som å gå med i lek… men det kan også være behov for faglig hjelp.

    Uansett trenger vi voksne som bryr seg og som tør å involvere seg. Voksne som liker å jobbe med mennesker, og som ikke gjør det for bare lønna si skyld.

    Vi trenger økt kompetanse, økt synnliggjøring av problematikken og vi trenger gode redskaper for å jobbe med det.
    Kjenner til Zippy fra eldsteguttens skole, og det har vært veldig bra! ART er nytt for meg, men høres interessant ut.

    Ett viktig tema, takk for at du tar det opp!

    Lik

    • Lammelåret
      11. mai 2011

      Jeg tror det fremdeles er slik at vi ser på «annerledes»-barn som noe vi ikke forholder oss til, de er bare rare eller bråkete. Vi er kanskje redd for åo bli involvert i noe vi ikke ønsker å ta del i eller er redde for å få innsikt i ting vi synes er ubehagelige.

      Du nevner mange grunner til at barn blir stille. Overskriften henspeiler også på stillhet som at vi ikke snakker om vanskelige ting. Og den stillheten er farlig, fordi problemer som kanskje ikke er det kan utvikle seg til å bli problemer.

      Stille barn er behagelige barn for den som har mange å holde orden på. Jeg håper at programmer som Zippys venner og ART også kan være med på å åpne øynene til dem som er instruktører. Jeg vet om et konkret eksempel der instruktøren virkelig ble klar over hvor innsiktsfulle barn kan være, på et mye høyere nivå enn hun trodde aldersgruppen var på.

      Skolen har et slags foreldreansvar for barna, en slags kompensasjon for dårlig foreldrekompetanse.Jeg mener også at barnehager/sfo skal ta ernæringsansvar i mye større grad enn de gjør per i dag, men det temaet tilhører en annen bloggpost.

      Jeg tror vi oftere må tenke på barna som våres, ikke bare mine og dine barn, men være der for alle. En god og engasjert nabo kan gjøre at et barn som sliter overlever/klarer seg.

      Lik

  3. Kamelryttersken
    9. mai 2011

    Yngstemann har CP og er tilnærmet 100 % pleietrengende, og med dagens helintegrerte skole har han vært i vanlig barnehage og skole fram til ut syvende klasse. Vi bor i en stor kommune hvor de kan konsentrere ressurser for funksjonshemmede på èn skole. Noen velger i ungdomsskolen å gå noen dager på hjemmeskolen og noen dager på spesialgruppene, andre er på gruppene hele tiden. Vi valgte å la yngstemann gå i spesialgruppene hele tiden fra nå i høst som han selv ønsket.
    Det vi så i de vanlige klassene og som etter andre foreldres erfaring blir mer utpreget i ungdomsskolen og på videregående, var at han ikke fikk den kontakten med de andre elevene. Han ble ikke dratt inn i klassen bortsett fra når læreren tok initiativ.
    Integreringen av funksjonshemmede i skolen tror jeg bra for de funksjonsfriske, de lærer at det finnes mennesker med funksjonshemminger og at de ikke bare er funksjonshemmet, de er også unger som dem. For de funksjonshemmede tror jeg integreringen er mer bob-bob. De trives bedre med andre unger med tilsvarende læreforutsetninger og på gruppene har de flere ressurser til å følge opp ungene tettere.
    Bare som et appropos til det du sier om ART-opplegget og om den generelle dannelsen som det vil føre med seg over tid.

    Lik

  4. mormor
    10. mai 2011

    Kanskje barn trenger mer tid som hovedperson med «sine mennesker» og ikke fullt så mye tid som en av mange?
    Strøtanke fra mormor 🙂

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Verdensdagen for psykisk helse « Lammelårtanker

  6. Tilbaketråkk: Verdensdagen for psykisk helse er i dag! « Lammelårtanker

  7. Tilbaketråkk: Skoledropperes bakgrunn og dysfunksjonelle hjem: Kan vi gjøre noe? « Lammelårtanker

  8. Tilbaketråkk: Psykisk helse – så mye mer enn sykdom! Le litt da! | Lammelårtanker

  9. Tilbaketråkk: Verdensdagen for psykisk helse | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

%d bloggers like this: