Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fedrekvoten øker til 12 uker fra 1.juli 2011

Fedre har lovfestet rett til større del av foreldrepermisjon enn mødre. Mens mødre har rett på tre uker før termin og seks uker etter termin, har fedre rett på tolv uker. Resterende permisjonstid kan foreldrene fordele som de selv ønsker.

Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken har selv hatt fire måneder permisjon med sin datter. Det ser jeg som en positiv ting da ministre og andre mennesker som er mye i media er forbilder og med sin handling påvirker valgene vi tar. Som minister er Lysbakken definitivt med på å påvirke hvilke valg det er mulig å ta, da vi i hovedsak er mer økonomisk styrt enn idealistisk styrt.

Det er lett å oppfordre fedre til å ta ut lang foreldrepermisjon, men dersom de økonomiske forholdene ikke er gode nok, og vi må krympe inn levestandarden på dramatisk måte, er det reelt sett ikke noe valg. Vi flytter ikke fra enebolig til leid leilighet for å kunne være mer hjemme med barna, slik er ikke virkeligheten.

Alle fedre har rett til selvstendig opptjening som grunnlag for utbetaling av foreldrepenger, men for at han skal ha kunne ta ut foreldrepenger stilles det krav til at barnets mor går tilbake til jobb eller annen likestilt aktivitet. Årlig er det om lag 6 500 fedre med egen opptjening som ikke kan ta ut foreldrepenger fordi mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger og heller ikke går ut i arbeid eller utdanning på full tid etter fødselen (kilde). I en del tilfeller er det altså mor som er årsak til at fedre ikke tar ut permisjon.

Jeg tror også det er nødvendig med en oppjustering av maks lønn i foreldrepermisjonen, som per i dag er 6 G (453 846,-). Jeg tror vi inkluderer flere fedre ved å høyne beløpet.

Mange familier benytter permisjonstiden til å dra på ferie sammen. Det er vel så bra, men for at fedre skal få mest mulig tid med barnet på egne premisser mener jeg det er uheldig å dra på ferie sammen i denne perioden. Da har allerede mødrene satt sin standard hjemme og fedrene får ikke sin tid hjemme. Jeg tror det forsterker fedres posisjon som mors assistent, noe som ikke er bra for mange parforhold. Jeg har sett mange klage høylydt over hvor lite mannen deltar, hvor lite han tar hensyn og hvor lite hun opplever at hun respekteres når mannen drar ut med kamerater. Hun blir sittende hjemme og klager på nett over hvor udugelig mannen er. At hun selv har bidratt ved å ikke gi ham, eller la ham ta, like stort ansvar hjemme er hun blind for.

Økt pappapermisjon er en bra ting, sett i lys av likestilling, men i bunn bør barns beste ligge. Jeg mener at mors mulighet til å være hjemme med babyen(e) ikke bør bli mindre enn 6-7 måneder, da det fremdeles anbefales fullamming fram til seksmåneders alder. Jeg mener derimot ikke at mor MÅ være hjemme denne tiden, men at hun ikke skal fratas muligheten til det.

Her finner du pressemelding fra Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet:

Flere får pappaperm

Artikkel:

Nå får pappa mer perm enn mamma

Annet innlegg om foreldrepermisjon:

Krf hyller den hjemmeværende kvinnen med barn

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Fedrekvoten øker til 12 uker fra 1.juli 2011

  1. Prinsesse-mamma:)
    14. mai 2011

    Flott tekst som vanlig:)
    Håper at det går greit at jeg linker innlegget ditt i mitt eget vedrørende det å reise i pappa-permen. Har ventet på denne diskusjonen, spesielt siden vi har valgt den løsningen du- og sikkert mange andre stiller deg/seg «negativ» til:)
    Mannen og jeg var sammen i ti år før vi fikk barn. Det stilles nye krav til parforholdet når man får barn. Barna stiller også krav, og har sine særegne personligheter. Vi opplevde at ni uker på tur samlet familien. Vi fikk tid til å krangle, kose, og oppleve ting sammen, som i stor grad har styrket familiens bånd. Kjærligheten blomstrer og barnas uttrykk/reaksjoner er lettere å lese i tidsklemmen. Jeg mener at turen vår har bedret familiens fremtidsutsikter som en enhet, og at vi har større sjanser til å unngå inntredelse i landets skilsmisse-statistikk:)
    Generelt er jeg ellers enig i det du skriver. Men jeg mener også at kampen om likestillingen av og til skyver personlige egenskaper/behov til side. Det finnes menn som liker husarbeid og matlaging, og kvinner som hater begge deler. Om det skulle være slik i et parforhold, at mannen liker å skifte lyspærer og dekk, mens kvinnen liker å bake kake, og vaske, – ja, da synes jeg at det er vel så flott! Man kan ikke presse alle inn under en kam.
    Jeg vil også minne alle kvinner om hvor flott vi har det i Norge. Jeg hadde en samtale med en spansk kvinne på turen vår, og hun fortalte at om man var kvinne på Fuerteventura, passert 40 år og i tillegg hadde barn, var mulighetene for jobbskifte/få jobb svært dårlige … God helg!:)

    Lik

    • Lammelåret
      14. mai 2011

      Klart du kan henvise/linke til meg på din blogg!
      Skal svare deg utfyllende litt senere på det andre du skriver her.
      Takk for kommentar!
      Snakkes.

      Lik

    • Lammelåret
      14. mai 2011

      Flott å høre at turen har vært en investering i familien! Det er en bra ting. Mitt spørsmål er likevel hvorfor ferien legges opp til pappaens permisjonstid? Altså dette er ikke direkte til deg, men jeg har lagt merke til at flere velger å bruke pappaens permisjonsuker til felles ferie, ikke mødrenes del av permisjonen. Og det er etter mitt syn en feilprioritering. Men jeg må understreke at jeg ikke kritiserer deres valg!

      Menn og damer er forskjellige, men det er også menn og menn. Jeg har hørt flere historier om par som var negativt innstilt til fedrekvoten, men etter den var gjennomført var begge overrasket over hvor positiv effekten var. Det sier meg at noen ganger må vi prøve å få til ting selv om det er vanskelig i starten eller vi ikke har så lyst.

      Det siste eksemplet ditt er der vi havner hvis Krf får gjennomslag for sin familiepolitikk.

      Enig med deg i at vi er blinde for hvor heldige vi er i Norge mtp rettigheter rundt graviditet/fødsel/f.permisjon.

      Lik

  2. ~SerendipityCat~
    14. mai 2011

    Bra innlegg! Om vi skulle ha planlagt felles barn, så ville vi nok ikke hatt råd til at han tok ut så mye pappapermisjon, med de reglene som er i dag. Selvstendig opptjening for fedre burde vært en selvfølge.

    Lik

    • Lammelåret
      14. mai 2011

      Hei!
      Så fint å se deg her, SerendipityCat!

      Nå går det litt rundt i hodet mitt, men etter hva jeg husker nå er det selvstendig opptj.gr.lag for fedrekvoten, men ikke for perm.tid utover det.

      Lik

  3. Prinsesse-mamma:)
    15. mai 2011

    Hei igjen,
    roser de som roses bør;) Deilig med litt meninger innen all lesning om hverdagsliv og interiør.
    Måtte lese innlegget ditt vedr. Krf sin familiepolitikk, og ble sjokkert.
    Å ikke ta av fars permisjon, og i stedet f.eks be om ulønnet permisjon, er et alternativ som jeg/vi ikke har tenkt på. Godt poeng! Men jeg tror nok at mange gruer seg til å be om ulønnet permisjon fra jobben. Regler er regler, men jeg har hørt eksempler på at man møter motgang/får kommentarer når permisjon blir aktuelt.

    Lik

    • Lammelåret
      15. mai 2011

      Motstand må en regne med, men jo flere som blir klar over hvilke rettigheter vi har, jo mer vanlig blir det å benytte seg av de og jo mindre må en jobbe for å få det en har rett på.

      Ammefri er et typisk eksempel på en rettighet vi har, men som en gjerne må stå på for å få. Provoserende, synes jeg!

      Husk at du har rett på å ta permisjon fra deler av stillingen din, eller mannen av hans. Å jobbe litt mindre en periode vil ikke utgjøre mye inntekt, men gjøre stor forskjell i hverdagen.

      Hvis man sier ifra i god tid, tror jeg ikke man møter mye motstand ved søknad om permisjon uten lønn hvis den tas rett etter f.permisjonen.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

