Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fra ond til god er veien kort

Lyden av regn lyder merkelig lik lyden av skudd når jeg ber han imitere den. Jeg forbauses av at han ikke beskriver regndråpene som «drypp-drypp», men som en slags hviskende sprettelyd. Og jeg forbauses over at lyden faktisk ligner stille plasking fra himmelen til sølepyttens lille dam.

Han surrer rundt halvt i min verden der stemmen min fyller luften og halvt i en imaginær verden full av lasersverd, droider og der ondskap lett forveksles med godhet, omtrent som når USA går til angrep på «Ondskapens akse». Ondskap og galskap skilles fra forsvar og godhet kun av den som har definisjonsmakt. For den som står utenfor på observasjonsplass, er ikke forskjellen særlig stor når handlingene er like.

Han går inn og ut av en verden han selv styrer, fra midt i krig til langt inn i bokens fortelling om seksåringer som har gått seg bort i tåken med stigende frykt og redsel for hva som kan skje. Han lytter, glemmer og er tilbake igjen. Stemmen min fører han til et annet univers, til noe vi to har sammen.

Det kjennes godt å lese høyt, fint å se hvordan han følger med på ordene mine vekselsvis med egne tanker.  Godt å ha noe sammen, oss to. Lesing og lek omhverandre. Fellesskap.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

One comment on “Fra ond til god er veien kort

  1. mormor
    3. juli 2011

    Det er så vidunderlig med denne tankevekslingen mellom her og der. Jeg tror at mange kunne ha hatt godt av å være mer barnlige i sine tanker.

    Ha en god dag 🙂

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

