Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Egenlaget jordbæris med smil i

Det skramler på kjøkkenet, et gryte faller ned og en hvesende mumling kan høres. Det er best å holde seg unna.

Lukten siger inn mot der jeg sitter, gjør meg nysgjerrig. Lyden av hardtprøvede visper varer og varer. Jeg gidder ikke leke uinteressert mer, men lister meg inn på åstedet for skrammelet. «Hva gjør du?» spør jeg med forventning i stemmen. Kjøkkenskramleren blir oppmerksom på meg, smiler og sier «jordbæris». Jordbæris er noe av det beste som finnes for meg som liker søtt! Og skamlemannen vet å glede meg. Jeg er heldig!

For det beste resultatet er riktige ingridienser viktig, men det er lov å jukse litt, bare litt. Det han gjorde var å koke opp 2 desiliter H-melk og så blande den med like mye kremfløte, så blandet han dette i 3 eggeplommer som først ble hardt pisket sammen med 150 gram rårørsukker. I dette hadde han 2 teskjeer vaniljesukker (som egentlig er fyfy, men det går for denne gang) og 3-400 gram hakket frosne jordbær. Til slutt fylte han en isboks og satte i fryseren. Flere ganger de nærmeste timene tok han isen ut og rørte godt for at den skulle fryse jevnt og ikke utvikle iskrystaller. Det er meget viktig å bruke lokk, sier skramleren, også dette for å unngå iskrystaller.

Etter noen timer er isen perfekt og smilene store.  Og det er helt greit at skamleren oppholder seg på kjøkkenet! Jeg tåler da litt bråk når resultatet imponerer!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Egenlaget jordbæris med smil i

  1. Kamelryttersken
    3. juli 2011

    Høres godt ut 🙂

    Har et litersglass med patentlokk med sukker stående. Oppi er det to vaniljestenger. Gir en utmerket aroma til sukkeret.

    Fant oppskriften i mormors kokebok (tror jeg). For før de laget vaniljesukker slik som vi er vant til, oppbevarte de vaniljen på/i sukker.
    Vaniljestengene har jeg kjøpt på OBS! i tilfelle noen lurer.

    Liker

    • Lammelåret
      3. juli 2011

      Jeg har hatt planer om å lage vaniljesukker selv, men i den oppskriften jeg har står det at sukkeret bør brukes innen tre uker. Jeg bruker ikke vaniljesukker ofte, så derfor har jeg aldri prøvd det. Vil helst ikke kaste mat. Men nå som jeg skriver kom jeg på et matprogram jeg så engang der kokken bare blandet vaniljestang med sukker og brukte det med det samme, så jeg vil tro det går fint.

      Liker

  2. mormor
    3. juli 2011

    Er kjøkkenskramleren til utlån for jorbærislaging?
    Ble fryktelig lysten på hjemmelaget jordbæris. 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      3. juli 2011

      Jeg burde leie han ut for timebetaling til godt kjente bloggere!
      *rik snart*

      Liker

  3. Jill
    3. juli 2011

    nam nam, dette hørtes sunt og godt ut :d Nyt isen og i forhåpentligvis godt sommervær hvoren du befinner deg 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      3. juli 2011

      Is uten sol går helt fint, kjenner jeg.
      Og sunt: Ja, helt klart! Finnes ikke usunt i kremfløte og helmelk!

      Liker

  4. Tilbaketråkk: 10 deilige sommerminner og en oppfordring « Lammelårtanker

  5. Tilbaketråkk: Oktober-is | Lammelåret tenker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

