Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Sjokoladeterapi og fredagsrefleksjoner

Uten beinas hjelp har jeg også i kveld fått et glimt av himmelens skiftende farger, nesten uten å gå ut. Med en slags utsikt og oversikt over andre hus og andres terrasser rigget jeg meg plass med krakk, ull og bodum. Utsikten beroliger meg, gir meg kontakt med noe innenfor det ytre og umiddelbare, gir rom for tenkning. Det er godt!

Dagene er rolige, sløve, lange. Sommeren er ikke som den pleier å være, det skjer mindre enn vanligvis om sommeren, men underlig nok er behovet ikke større enn at det blir dekket. Jeg tror unger har godt at et tempo de styrer selv med lite krav og mindre mas, med måltider og leggetider som faste rammer, men stor frihet mellom de faste postene på programmet.

Undersøkelser som viser at seksåringer er for svake i ryggen til å sitte ved pulten en hel skoletime, skremmer meg, akkurat som undersøkelser viste at stadig flere rekrutter ikke klarer de fysiske kravene, skremmer meg. Skolen har selvsagt en del av ansvaret, barnehage og sfo også sin del av ansvaret, men hjemmet er ikke fritatt fra å ta ansvar for den fysiske utviklingen til ungene. Barn vet ikke hvordan de skal bruke naturen, men de vet hvordan de spiller ds med legofigurer som slåss. Det sier meg at unger ikke er ute nok og at de er vant med å bli underholdt snarere enn å underholde seg selv.

Jeg ser en tendens til at det er et mål at unger ikke skal kjede seg, men hvordan kan barn utvikle seg dersom de ikke kjeder seg iblant? Hvordan kan barn da få prøvd ut kreativiteten sin og lære seg selv å kjenne, dersom de har konstant tilgang på underholdning og aldri får tid til seg selv?

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

2 comments on “Sjokoladeterapi og fredagsrefleksjoner

  1. mormor
    16. juli 2011

    Man skal kjede seg, i mellom. Dette tut og kjør-livet med sosiale relasjoner i hytt og gevær som involverer elektronikk, spill og skjermer, fratar barn noe som jeg i alle fall fikk. Helt gratis,
    http://www.starbear.no/mormor/2011/06/30/den-som-ikke-har-gjemt-seg-na/
    Man kaller det utvikling, men skjønner ikke helt hva de mener med det, bestandig.

    Ha en langsom og herlig helg 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      16. juli 2011

      For mye skjerm er ikke bra, da er det noe annet med sjarmen!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

