Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Nettmøte med psykolog og barneombud Reidar Hjermann! Og et råd om innfallsvinkel til vanskelige samtaler.

Tidligere i dag (26.7.2011) var det  nettmøte med barneombudet om hvordan vi kan snakke med barn og unge om det som skjedde 22.7.2011. Hjermann har også hatt nettmøte i dag, 27.7, på VG Nett om samme tema.

Også barn sendte inn spørsmål. Det er nyttig og lærerikt å lese barns spørsmål, så jeg anbefaler alle å lese det som kommer fram. Du kan lære noe om egne barn og få en fin innfallsvinkel til samtale med barna dine dersom du trenger det. En fin innledning kan være:

«Noen barn synes/tenker/er redd for at… er du også det?»

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om hvordan snakke med barn om vanskelige ting 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

5 comments on “Nettmøte med psykolog og barneombud Reidar Hjermann! Og et råd om innfallsvinkel til vanskelige samtaler.

  1. Hilde
    26. juli 2011

    Mange fine innlegg du har om tragedien.

    Det er viktig å snakke med ungene om det som har skjedd, hver på sin måte. Jeg opplever hvor forskjellig det må tas, pga at ungene mine er forskjellige og i veldig ulik alder. Minsta er for liten, eldste har mange tanker og er forferdet. Mens mellomste lever fortsatt i nærmiljøbobla og forstår noe av det som skjer, uten at hun føler det angår henne. Ulike innfallsvinkler her, ja…

    Lik

    • Lammelåret
      27. juli 2011

      Takk Hilde!

      Det har vært fint å kunne si noe selv om jeg ikke er direkte berørt eller kjenner noen som er det. Kjenner det er fint å kunne uttrykke meg i egen blogg og dele tankene mine.

      Det er stor spredning i alder, og dermed forståelse, hos barna dine. Jeg tenker at personligheten også er ulik og dermed kan gi ekstra utfordringer i forklaringer og omsorgen en gir i forbindelse med store kriser, som f.eks denne eller andre som er nærmere.

      Jeg synes det har vært godt å lese psykologers beretninger og kunnskapsformidling. Mye å lære.

      Lik

  2. mormor
    27. juli 2011

    Har lest. 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      27. juli 2011

      Fint, har lagt til link til nettmøte på VG Nett også nå.

      Lik

  3. Tilbaketråkk: Sensurert terror « Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

