Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

For en udugelig far!

Jeg blir så sint, kjenner at det bruser i kroppen og kjevene strammer seg, men jeg klarer ikke la være å utsette meg for mer av det samme.

Ingen god far snakker slik til ungen sin, det er bare ikke lov. Jeg provoseres av foreldre som nekter å ta innover seg hvordan de virker på barna sine. Selv om det meste har en forklaring og man kan forstå hvorfor ting blir som de blir, er veien til aksept lang. Når jeg ser foreldre behandle barna urimelig, sier jeg ifra, selv om det ikke er noen jeg kjenner.

Faren fortsetter å lesse av seg sine frustrasjoner og anklagelser, drar sønnen ned i gjørma til han ligger der og ikke kommer seg noe sted. Beskyldningene hagler og det er mye der det kommer fra, årevis med lagret sinne kommer i all sin kraft, for så å stoppe opp noen timer og så fortsette igjen. Når sønnen begynner å gråte i skam og fortvilelse blir han ydmyket med nedlatende ord.

Alt som kommer ut burde ikke vært sagt til en trettenåring, men til en med årelang utdannelse i psykologi. Sønnen skulle vært skjermet. Hvem vil vel vite om foreldres utroskap og inngående detaljer om kroppene og hva som ble gjort med dem?

Ansvar er visst en fremmed ting og planlegging likeså, for ikke å snakke om kunnskap og realisme. Å dra ut i ødemarken skjermet fra kontakt med andre krever mye erfaring og evne til problemløsning. Å dra med en trettenåring ut i dette, er over min fatteevne. Hvorfor sa ikke moren nei?

Deling av depresjon er å be om problemer og det er akkurat det som skjer. Les selv, så får du vite mer. Boken er god.

***********
David Vann: «Legender om et selvmord» (Gyldendal, 2011)

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 comments on “For en udugelig far!

  1. mormor
    25. august 2011

    Da var det vel en fiktiv far du leste om? Håper jeg?

    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      25. august 2011

      Den er delvis selvbiografisk, men behandlet litterært.
      Som du skjønner ble jeg engasjert, for dette handler ikke bare om boka jeg skriver teksten ut fra, men også det faktum at mange barn lever med foreldre som sliter veldig med seg selv, f.eks med alvorlig depresjon og som har mistet sin vurderingsevne slik at de ikke klarer gi barnet det det trenger.

      (du.. noe er feil slik at jeg ikke klarer publisere kommentarer hos deg)

      Lik

      • mormor
        26. august 2011

        Lammelåret.
        Vi ble oversvømt så det er en tallrekke under som du må legge til til, før send kommentar.
        Har savnet synspunktene dine 🙂

        Ha en fin dag 🙂

        Lik

  2. Alexia
    25. august 2011

    tenkte bare «hæ?»
    så skjønte jeg det var en bok.
    Men at det finnes foreldre som er sånt- javisst gjør det det. Bare sjelden de utenfor ser hva som skjer.

    Skal ta meg en tur på biblioteket- se om jeg klarer lese den. Sliter egentlig med sånn type bøker- blir så frustrert og sint!

    Lik

    • Lammelåret
      26. august 2011

      Jeg vet ikke om jeg kan kalle boka fin, men den er god og engasjerende og bør leses. Jeg håper den vekker engasjement for andre og at engasjementet ikke blir isolert hos leseren. Det er ingen lystig bok, men velskrevet og viktig.

      Jeg skjønner deg, visse type bøker klarer jeg ikke lese og noen setter seg så godt at de ikke vil ut igjen.

      Lik

  3. Røsslyng
    25. august 2011

    Tøft å lesa, sidan ein veit det er nokon (mange?) som lever med slike foreldre. Skal lesa boka om eg får sjansen! Takk for tips!

    Lik

  4. Bustenellik
    26. august 2011

    Det var da enda godt at det var en bok det var snakk om her, selv om det nok er mange som desverre har en virkelighet som er lik denne. Jeg er takknemmelig for å ha hatt oppegående foreldre gjennom oppveksten…

    Tusen takk for alle koselige kommentarer du legger igjen på Bustebloggen. Jeg setter stor pris på dem! Titter jevnlig innom her også, men er ikke alltid jeg får til å kommentere – dataen er ikke helt samarbeidsvillig og skulle nok hatt litt ferie på ett eller annet behandlingssenter 😉
    Og silkepysj har jeg ikke, men ser at jeg glemte å nevne det helseteppet som også ligger i senga for å minske nevnte friksjon 😉

    Ha en superduper helg!

    Bustekelm

    Lik

    • Lammelåret
      26. august 2011

      Setter pris på besøket, Bustenellik!

      Det er trist mange som har en dårlig oppvekst og de trenger folk som ser og handler. Den lille innsatsen som ligger i å ønske alle velkomne inn og tilby å bli til middag og ta med på aktiviteter, kan være med på å gi et barn gode minner og et innblikk i det gode. Slike ting, som for normaltfungerende er lite, er for barn som ikke har det mye. Det skal ikke mye til for å gi verdighet.

      Lik

  5. Prinsesse-mamma:)
    26. august 2011

    Barn blir påvirket av å leve med folk som er i psykisk ubalanse, og det selv om det blir forsøkt skjult, selv for barna. Er nok mange triste barneskjebner som ikke kommer ut i offentligheten. Gleder meg til jeg tar meg tid til å lese en bok, forresten. Savner det!!! God helg!:))

    Lik

  6. Lammelåret
    26. august 2011

    Røsslyng og Prinsesse-mamma:)

    450 000 barn har en eller begge foreldre som har psykiske lidelser eller som misbruker alkohol.

    135 000 barn har en eller to foreldre som har alvorlige lidelser. Det er store tall og du kan være sikker på at noen av disse barna bor i nærheten av deg og at du treffer på noen av disse. Det gjelder å se dem og forsøke å gjøre noe for dem. Vanskelig.

    (tallene er hentet fra Folkehelseinstituttet 6.6.2011)

    Lik

  7. Lammelåret
    26. august 2011

    Flott at jeg har klart å engasjere med denne bloggposten. Den er viktig, fordi litteratur kan være en fin inngangsport til livet rundt oss. Noen ganger ser vi oss selv tydeligere gjennom litteratur enn vi gjør i den nære virkeligheten.

    Lik

  8. Tonje
    27. august 2011

    Takk for tipset av boka, tror jeg må lese denne. Synes du skriver så flott om reaksjonene en får når en ser noe slikt! Jeg kjenner jeg blir kvalm og uvel når noen snakker nedlatende eller vondt til andre, særlig barn. Stakkar uskyldige små barn! Jo, jeg må lese denne boka!

    Ønsker deg ei god helg
    Kem Tonje

    Lik

    • Lammelåret
      27. august 2011

      Flott at jeg klarer å inspirere til lesning!

      God helg til deg også, Tonje.

      Lik

  9. Latoya Hornmoen
    19. september 2011

    Jeg lurer på om denne boken er en sånn som jeg IKKE bør lese. Jeg mistenker at den er drivende god – siden den får Lammelåret forbanna – men likevel..meh. Det blir litt for nært.

    Lik

  10. Tilbaketråkk: Fra familiens lys til religionens mørke – et barns forandring « Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

