Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Kvalitetstv til refleksjon og ettertanke?

Å bruke tiden sin foran skjermen kan være alt fra fordummende til berikende. Når det gjelder den skjermen jeg har foran meg i skrivende stund gjelder det samme som for tv-skjermen, men når jeg oppholder meg i blogger har jeg kontakt med folk, i motsetning til foran tv-skjermen. Det er en forklaring, men kanskje også en bortforklaring? Jeg kunne  lest mer.

Det skal ikke mange serier til før tv-en styrer fritiden og ikke motsatt. Med et mer bevisst forhold til tv-en ville kanskje flere sett mindre?

I kveld starter Tv 3 serien «Det blir bedre» med programleder Anbjørg Sætre Håtun. Kvalitet på Tv 3 er ikke vanlig, men denne serien skal visstnok være både bra og seriøs. Jeg har et håp om at den skal være på nivå med Bjørn Eidsvåg sitt «En vakker dag»som jeg riktignok bare har sett to episoder av (den første med Maria Mena om barndom og en annen episode med Kristin Halvorsen om rikdom) og «Mysteriet Norge» med Haddy N’jie, som jeg heller ikke har sett alle episodene av.

Tv som gjør noe annet enn å fjerne timer, liker jeg. Det kan tilføre meg noe nytt, sette igang nye tanker og kanskje inspirere til å lese om temaet eller inspirere til nye bloggposter. I et større perspektiv kan det bidra til at flere får håp, de ser at andre har klart seg gjennom noe liknende og skjønner kanskje at det finnes flere veier ut av det håpløse. Og kanskje kan det åpne øyne til folk som har det bra, få dem til å se at folk er mer enn sin diagnose eller sitt problem? 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “Kvalitetstv til refleksjon og ettertanke?

  1. mormor
    30. august 2011

    Kongstanken bak almenkringkasting var å kunne drive opplysning., folkeopplysning. Det var ikke primært underholdningsstoff som skulle dominere. Dette gjaldt også tv, men nå er det «langt mellom båtene» når det gjelder opplysende programmer.

    At man kan bli fanget og bare må følge med på serier eller slikt, kan jeg nesten forstå. Men bare nesten.

    Vi lever tv-fritt i sommerheimen og i vinterboet er tv heller ikke noen dominerende faktor. Og det er greit for meg.

    Pc gir meg adgang til nyheter fra alle kanter og det er vel der jeg helst bruker tv, ellers.
    For all del, jeg er ikke noen motstander av tv, men jeg behøver ikke ha det, ikke når det finnes bøker,aviser og pc på nett.

    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      30. august 2011

      Jeg hadde en lang tv-fri periode for et par år siden. Da den tok slutt bestemte jeg meg for at tv ikke skulle få styre livet mitt mer, for det gjorde den. Jeg så på tv av gammel vane, uten at jeg interesserte meg for det som stod på. Nå ser jeg i hovedsak det som interesserer meg. Bruker heller tiden på nett der jeg har kontakt med folk.

      Tv-fri sommerheim høres flott ut!

      Lik

  2. whitebite
    30. august 2011

    Nettet/blogging har tatt over den oppmerksomhet TVen tidligere fikk av meg.
    – og det er det du sier at på nettet får man en slags kontakt, man kan få brukt hjernen, man kan være kreativ.. Det blir noe annet enn å sitte passiv å se på TV,synes jeg.

    Og på TV vil jeg helst se noe interessant. Og det synes jeg det er lite av for tiden..

    Lik

    • Lammelåret
      30. august 2011

      Jeg blir mer sliten av tv enn av nett, sikkert fordi jeg har større kontroll og påvirkningskraft på nett. Jeg er mindre passiv. Likevel: På et visst slitenhetsnivå er det deilig å se på tanketomme ting.

      Høres ut som vi har det ganske likt.

      Lik

  3. LiseB
    30. august 2011

    Jeg har bestemt meg for at jeg skal zappe mindre. Og heller enten finlese programmet, eller se på DVDer hvis jeg skal ha TVen på. I dag har den faktisk ikke vært på ennå, for jeg har bare leste blogger, kommentert litt her og litt der. Jeg liker den kontakten man får med andre, og jeg kan bare ikke forstå at det er fordummende vel??

    Lik

    • Lammelåret
      30. august 2011

      Nett kan være vel så fordummende som tv, det spørs hvor man oppholder seg, tenker jeg.

      Jeg leser en blanding av livsstilsblogger med vekt på psykologi, hverdagsblogger og dypere blogger preget av refleksjoner og perspektiv, samt en og annen politisk blogg. Det er mest av hverdagsbloggene, men totalen av det jeg leser håper jeg bidrar til at jeg ikke fordummes.. Alt til sin tid. Ikke alle dager er tenkedager, noen ganger trenger man småpraten.

      Lik

  4. Monica Jensen
    30. august 2011

    sv:
    Du har rett, skrive må jeg. Det hjelper jo meg til å sortere tankene. Jeg får bare la være å trykke på publiser når jeg føler jeg er FOR personlig og privat 🙂 Takk for gode ord 🙂

    Lik

  5. Kamelryttersken
    30. august 2011

    Noe sånt ja

    Lik

  6. Speilvendt
    30. august 2011

    Jeg har ikke en gang TV, jeg. Setter på en serie på nett om jeg vil bli underholdt. NRK har også mye bra.

    Lik

    • Lammelåret
      31. august 2011

      Det beste er å velge ut det man vil se og så slå av og gjøre noe annet, er enig i det.

      Lik

  7. Wheelbug
    31. august 2011

    Jeg er flink med opptaksknappen, da kan jeg styre selv når jeg ser det jeg vil, i stede for at tv styrer når jeg skal sitte i sofaen. I mammaperm nå, blir det litt sofasliting og tv titting på dagtid, og da er det greit å finne noe interesant på opptak enn all søpla som sendes på dagtid.. 🙂
    Jeg så Det blir bedre og likte det, og jeg så siste episode av en vakker dag – begge nå nettopp, tatt opp, midt på blanke formiddagen 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      31. august 2011

      Opptak er en smart ting, ja. Hvis ikke man bare glemmer bort hva man tok opp da..

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

