Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Barn og politikk

I dag er den viktigste dagen på to år, dagen der vi kan bruke den viktigste rettigheten vi har i Norge. Det er valgdag!

Å stemme er å delta, å vite hva du stemmer på og hva det bidrar til er å være engasjert. Engasjement inspirerer til å finne ut av mer og delta i det samfunnet vårt er bygget på. Dessuten oppmuntrer det politikere til å fortsatt engasjere seg for nærmiljøet.

Det har vært mye snakk om høy valgdeltakelse etter hendelsene 22.7.2011, men jeg har mine tvil til at det vil få oppsiktsvekkende resultater bare av denne grunnen. En god del folk som vanligvis ikke bryr seg om politikk har kanskje begynt å snakke litt om det og det er kanskje oftere å finne som et samtaleeme, men jeg tror disse samtalene heller dreier seg om gjerningsmannen enn om at det er viktig å engasjere seg politisk.

Barn i småskolen er store nok til å ta del i politiske samtaler med foreldrene. De grunnleggende tingene, som at vi har mange politiske partier som vi kan stemme på og hvem som kan stemme og hva det innebærer, synes jeg de bør få høre om hjemme. På et tidspunkt blir dette pensum på skolen, men jeg synes ikke dette skal være et tema de bare får høre om der. Det dreier seg om nærmiljøet og mulighetene vi har. Det dreier seg om hverdagen. Og det synes jeg ungene skal få ta del i slik at de skjønner at ting ikke bare er som de er, men at det er noe som er valgt. Det kunne vært annerledes.

I dag er det kakedag. Vi må feire valgdagen. Det er en utmerket grunn for å spise kake, men også en bra måte å vise at dagen betyr mye. Retten til å stemme er det mange land som ikke har, vi som har det, må vise at vi verdsetter det ved å ta stilling til hvordan kommunen og fylket skal styres de neste fire årene.

Hva mener du? 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Barn og politikk

  1. Kamelryttersken
    12. september 2011

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om gjøre sin plikt, og kreve sin rett

    Lik

  2. mormor
    12. september 2011

    Lest 🙂

    Lik

  3. Cecilie
    12. september 2011

    måtte smile da jeg så dette innlegget, fordi det er nettopp det samme jeg har gått å tenkt på i det siste. Barna trenger å bli involvert fra småbarnsben av, de trenger å få høre, se og vite hjemmefra at vi alle har en stemme som er viktig å bruke. Vi velger ikke bare for oss selv, men også for hva vi mener er godt og best for fellesskapet.

    Valgkake! Den likte jeg! Viktig å markere dager som dette, barna vil huske at dette var viktig hjemme hos oss, for da pleide mamma (eller pappa) alltid å gjøre/lage noe spesielt.

    Sånn om noe helt annet, håper du har det godt og har gode stunder og dager. Klems 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      15. september 2011

      Har hatt en veldig god periode på noen uker, men ser ut til at dette er sluttfasen. Jobber mye med å ta riktige valg for å forebygge og få fram det beste i meg. Tungt og tøft periodevis. Håper ting er bra med deg!

      Lik

  4. fjellcoachen
    13. september 2011

    Hei 🙂 Det du kaller politiske samtaler med barn, ser jeg gjerne på som generell samfunnskunnskap, og ser slike samtaler som en naturlig måte å stimulere til samfunnsinteresse og engasjement eter når de vokser til.Jeg tenker også at det et foreldreansvar å stimulere til selvstendig tenking, refleksjon og bevisste verdivalg, Det vil igjen si at vi må tåle at de etter hvert som årene går kan ende opp med helt andre valg enn vi selv ville tatt, Vi bør til og med være stolte av dem akkurat da, For er det ikke nettopp selvstendige barn vi ønsker oss?

    Lik

  5. Alexia
    13. september 2011

    jeg har ikke kake, men jeg tar alltid ungene med i valglokalet. Og snakker litt om hva det er vi stemmer på og at det er viktig. Så får de putte hver sin seddel i valgurnen.

    Er litt opptatt av at unger skal tenke selv, så er varsom med å prate om partier og hvem jeg stemmer på- men de minste er jo bare 6 og 8. Litt unge ennå til å ta sånne valg.
    De eldste på snart 19 og 21, de diskuterer jeg med. Eldstejenta er veldig bevisst, vidt uenig med meg i det meste- det gjør ingenting. Viktigst at hun har meninger!
    mens nesteldste er temmelig uengasjert. Håper å snu det etterhvert, jeg var vel ikke så engasjert selv i den alderen.

    Så jeg prøver hvertfall!

    Lik

  6. Lammelåret
    15. september 2011

    Jeg husker politikk som det kjedeligste som fantes, det var noe pålagt fra skolens side i forkant av alle valg. Utenom denne drøye måneden etter skolestart annen hvert år (eller var det fjerde år?), var det lite snakk om at vi kunne vært med på å påvirke samfunnet rundt oss.

    Dette vil jeg endre hos egne barn. Å ta de med i stemmelokalet, snakke om de ulike partiene, ta opp ting som er politisk bestemt osv, synes jeg er viktig å la de ta del i.

    fjellcoachen: Ja, jeg er enig i at det er grunnleggende samfunnskunnskap og overgangen mellom samfunnskunnskap og politikk kan være langsom og overlappende. Jeg er veldig enig i det du sier i kommentaren din. Det handler også om å ha ambisjoner på vegne av ungene. Jeg tror det også er viktig.

    Å tenke overordnet og ikke bare mot sin egen lommebok er vanskelig for mange, men nødvendig. Tror nok mange har lommebok-tankegang. Dessverre.

    Takk for fine kommentarer og bidrag til innlegget!

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

