Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Flueprodusenten

Jeg har vært hysterisk nøye på hygienen i hele sommer, jaget mannen ut med matsøpla to ganger hver dag og krevd at all frukt skal oppbevares i det kaldeste rommet i huset.

Jeg har fulgt opp og fulgt opp, for brunrøde vimsefluer overalt er noe av det kvalmeste jeg ser på et kjøkken! Jeg har vært så flink at jeg har gitt meg klapp på skulderen både nå og da.

Helt til nå.

I dag oppdaget jeg til min store forferdelse at jeg selv har lagt forholdene godt til rette for både invadering og formering i min egen vinduskarm! En enslig, brunet pære var omsvermet som en nysingel Brad Pitt, ekkelt? Ja.

Borte er skulderklappingen og framme er ny omgang såpedusj og klut. Grensene strammes igjen tettere og tettere. Frukten skal spises gjerne samme dag som den kjøpes og søpla fremdeles kastes med første bananskall som havner der. Og pærene skal ikke glemmes bak gardiner.

Brad Pitt, derimot, kan gjerne få plass der!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Flueprodusenten

  1. mormor
    15. september 2011

    Brad Pitt bak gardinen? Har du ikke noe bedre sted å oppbevare ham 😆
    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      15. september 2011

      Haha.. jeg burde vel gjemme han under dynen og bruke tiden godt mens jeg er «alene» i huset!

      Lik

  2. Kamelryttersken
    15. september 2011

    Fluepapir?

    Lik

  3. Røsslyng - Dikt for dagen
    15. september 2011

    Ekkelt med dei der flogene ja. Har hatt nokon digre svermande rundt bosspannet vårt pga rekeavfallet, blærk… Men inne har me lite av dei, heldigvis. No måtte eg forresten prøva å klappa meg på skuldra for å sjekka om det gjekk an;)

    Lik

  4. Elisabeth
    15. september 2011

    Hater de brunrøde fluene som svirrer rundt frukten på benken. Jeg er god å kvitte meg med matsøpla. Likevel kommer de. Mange av dem. Gode tips for å bli kvitt dem mottas med takk.

    Ang skogens gull = sopp, så forveller jeg dem, heller av vannet og fryser det. Nydelig i høstgryter.
    Slåptornbær vokser på stikketornbusker ved kysten. Putter dem i fryser for å gi dem «en frostnarr», før jeg legger dem på Norgesglass, fyller på sukker og heller på 40 % sprit. Denne står på benken noen dager, inntil sukkeret har løst seg opp. Snu og vend på glasset innimellom.
    Sett det kaldt noen uker til. Mot jul heller du over på flaske. Nydelig lyserød drikke. Passer særlig godt til nøtter og småkaker i jula.

    Lik

    • Lammelåret
      15. september 2011

      Det låter fristende, fikk lyst på småkaker med krydder i, Elisabeth!

      Lik

  5. Lammelåret
    15. september 2011

    Det eneste som fungerer er å være strenge på hygienen, ikke la matrester ligge igjen, ikke la brød bli gammelt, kaste ut plast som har vært rundt mat osv. Er de først kommet i hus tar det tid før de blir borte igjen, men etterhvert blir de sløve og er lettere å ta.

    Veldig ekkelt når de svever i luften!

    Fluepapir henger seg bare fast i håret *selvopplevd*

    Mulig det kan fungere med planteetende plante. Det virker på «urtefluer» iallfall.

    Lik

  6. Elisabeth, Innerst i veien
    15. september 2011

    Hurra, nå blir jeg skikkelig oppsesen og kan bete meg som ekte husmor og gi et godt råd: Om fluene allerede har invadert hjemmet, sett fram en skål med eddik og en dæsj zalo.

    Nå skal jeg legge meg og tenke på at Brad står bak gardina…….eller vent litt, det hørtes mer ut som en skrekkfilm enn en romantisk komedie.

    Lik

    • Lammelåret
      15. september 2011

      Hehe!

      .. og takk for godt råd – mot småfluer og ikke mot BP!

      Lik

  7. annebloggen
    16. september 2011

    Jeg ville heller hatt Johnny Depp! Og gjerne bak gardina til daglig. Jeg tror de der filmstjernene er litt selvsentrerte og krevene. De plukker sikkert ikke opp sure sokker etter seg heller.

    Men sånn for å ta fram av og til, etter behov…

    Lik

    • Lammelåret
      16. september 2011

      Du får Johnny Depp gratis av meg (har et lager av kjentsfolk baki her), men sokkeplukking kan jeg ikke garantere.

      Velkommen til bloggen, anne!

      Lik

  8. annebloggen
    16. september 2011

    Bare Ikke send han med posten, da ! De pleier å rote bort pakkene mine 😉

    Jeg har vært innom bloggen din mange ganger, men jeg har kaskje ikke lagt igjen noen kommentar før.

    Lik

    • Lammelåret
      16. september 2011

      Hyggelig å høre at du har vært innom tidligere! Fordelen med å legge igjen kommentar er at jeg blir oppmerksom på hvem som er innom og dermed gjenbesøker. En fin måte å oppdage nye blogger på.

      Skal sende med Johnny en lapp med ‘anne’ på, så kommer han snart, kanskje..

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

