Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hullete babytepper og luktfri idyll

Med stor og innholdsrik mage stod jeg foran meter etter meter med babyvennlige farger og drømte meg bort.

Tenk at jeg skulle bli mamma,

at inne i min mage fantes mer enn tarmer og fett

Ut av meg skulle verdens mest fantastisk vakre barn komme!

Til tross for stadige vennlige dylt og treffsikre knyttenever  var det vanskelig å tro, og forestille seg, at det faktisk lå et lite barn i magen min. Ingen tvil om at jeg var gravid, men fra å vite det, og å kjenne daglige hilsninger fra den lille, til å forestille seg babyen på utsiden, var det langt.

Jeg så for meg det lille nurket skulle bli tullet inn i et hullete babyteppe i bomull, hvordan han eller hun skulle smile et tannløst, bedårende smil mot meg og bare sjarmere.

Luktfri idyll!

I dag er det lille nurket skolebarn, men babyteppet er fremdeles i bruk. Ikke visste jeg at teppet skulle bli brukt så mange år. Jeg skjønner nå hvorfor jeg ble anbefalt å bruke helseteppet til babyen min. De er praktiske, holdbare og lune. Og elsket!

Jeg brukte aldri teppet foran vognåpningen, det var ikke nødvendig. Hvis solen plaget babyen snuddet jeg vognen slik at solen ikke stakk babyen i øynene. Jeg hadde mørk vogn og på sommertid hengte jeg teppet over hatten til vogna for at det ikke skulle bli for varmt for den lille (sort tiltrekker seg varme og hvitt ikke gjør det).

Dessverre ser jeg mange vogner helt tildekket av tepper, noe som er anbefalt å ikke gjøre. Babyen får dårlig luftkvalitet og kan bli overopphetet.

********

Dette er et republisert innlegg hentet fra min første blogg.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Hullete babytepper og luktfri idyll

  1. annebloggen
    19. september 2011

    🙂

    Jeg skal snart bli bestemor igjen. Veldig snart!

    Godt du minner om det med tildekking av vogner. Det har har vi aldri gjort md mine barn og barnebarn og er helt forbudt i barnehagen. Men det er mange som gjør det til tross for all opplysning.

    Lik

    • Lammelåret
      19. september 2011

      Gratulerer med barnebarn på vei! Det høres fint ut.

      Vi skulle kanskje bli flinkere (og modigere) og si ifra til dem som dekker til vognåpningen?

      Lik

  2. Røsslyng - Dikt for dagen
    20. september 2011

    Det tok ei stund før eg høyrde at det ikkje var lurt å dekka til opninga, og såg mange som gjorde det. Men likevel baud det meg i mot, og eg snudde heller vogna rundt etter (vekk frå) sola. Brukte eg teppe, hadde eg det berre halvvegs over. Godt du opplyser om det, så fleire får vita! 🙂

    Lik

  3. whitebite
    20. september 2011

    Brukte selv teppe over vognåpningen på begge mine.
    Men det var gliper både på sidene og nederst, og ingen grunn til bekymring. Jeg gjorde det vel for å beskytte mot vind, ikke sol.
    Vind og trekk er ikke særlig godt for sovende små.

    Men er enig, mange dekker altfor godt til.
    Det er et norsk fenomen.

    Lik

  4. Innie
    21. september 2011

    Savner magen jeg! hehe

    sv: Jeg har gjort litt større skrift, den er nå 15 istede for 13 🙂
    Håper det ble bedre! ❤

    Lik

  5. mormor
    22. september 2011

    Ser at det skjer mye rart på «rullefronten» og barn.
    Mine ble ikke tildekket, men kanskje vognene var dypere da?
    Og så var det overtrekk med vindskjerm slik at det var utsyn..
    På sommerstid hadde jeg en nett, liten parasoll som jeg stilte slik at solen ikke fant det lille fjeset.
    Himmel og pannekake, Det er alt 30 år siden den minste ble født. 🙂

    Tiden går 🙂

    Ha en fin dag 🙂

    Lik

  6. Hilde
    22. september 2011

    Deilig babyminner er gode 🙂

    Jeg har forresten endelig tatt sommerminneutfordringen din, her:
    http://puslespillbrikker.blogspot.com/2011/09/10-deilige-sommerminner.html

    Lik

  7. Lammelåret
    23. september 2011

    Det er sikkert en motegreie det med å dekke til vognåpningen, ikke bra når den er helt tildekket.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 19. september 2011 av i Små barn med stikkord , , , , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

