Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Søndagslukten

Jeg er usikker på hvor helgen tok veien, men borte ble den. Bare en ettermiddag og en kveld er igjen.

Huset har vært barnefritt to-tre timer, men nå har stuen fått sin rette størrelse igjen: Fylt med barn og leker og greier forminskes den hurtig fra å være for stor for en til å være akkurat stor nok for flere.

Fra kjøkkenet siver søndagslukten inn: Tre matpakkebrød til heving og en havreflette som er akkurat ferdig og spiseklar til kvelds. Fra det mest norske til indisk ris og karri veksler vi mellom nasjonaliteter, langt oftere enn vi besøker sistnevnte land. Vi vet mer om matkulturen enn om menneskene som bor der, takket være et gigantisk utvalg av kokebøker og inspirasjonsbøker som finnes på markedet. Vi er internasjonale, selv om vi knapt nok har satt våre føtter utenfor skandinavia, og bare unntaksvis har besøkt en rekke land i Europa.

Importert matkultur, slik vi liker det.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Søndagslukten

  1. Kamelryttersken
    25. september 2011

    Havreflette?

    Liker

  2. Lammelåret
    25. september 2011

    Det er noe så komplisert som flettet brøddeig med havregryn som hovedingridiens.

    Liker

  3. Røsslyng
    25. september 2011

    Høyrest ut som du er meir internasjonal enn meg, samt flinkis på kjøkkenet:) Spanande å reisa til andre land med hjelp av smaksløkane. Er alt for lite flink til å prøva noko nytt i så måte. Men det er jo mykje lettare slik enn å faktisk reisa dit, vel? Ha ein fin kveld:)

    Liker

    • Lammelåret
      26. september 2011

      Er flink på kjøkkenet korte perioder om gangen og det er lenge mellom hver periode!

      Liker

  4. Hanne
    25. september 2011

    Jeg er nok mest influert av det utenlandske kjøkken, selv om jeg også finner inspirasjon i norsk matkultur. For meg handler det mer om å sette sammen smaker som jeg og mine liker mer enn det handler om hvor ingrediensene kommer fra. Og jeg kan i alle fall ikke betegnes som internasjonal, jeg har knapt nok vært utenfor landegrensene;-)

    Liker

    • Lammelåret
      26. september 2011

      Jeg er dårlig på å sette sammen nye smaker, er kanskje derfor jeg koser meg med oppskrifter?

      Liker

  5. mormor
    26. september 2011

    Jeg beundrer alle ivrige bakere :). Der melder jeg pass, med noen få unntak. Skoleboller. Da baker jeg megaporsjon og fryser ned. Eplekake på høsten. Jeg er glad i å lage mat, men det blir som regel gresk mat (som jeg elsker) eller norsk mat (som jeg er like glad i ). Andre lands matretter hjelper Toro meg med, hehe. Du er flink! Jeg kjenner matlukten når jeg leser , hehe.

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

