Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Mammatreff versus pappatreff

Pappaene møtes over en pizza og medbrakt drikke i idrettens falleferdige hus. Invitasjonen er skrevet i svart på hvitt ark og åpenheten er stor: Kom som du er med dine vanlige klær, om du er helpappa, halvpappa eller ekstrapappa er ikke viktig, bare kom!

Mammaene skal møtes i flotte lokaler, de er sminket med høflige smil. På vonde stoler blir baken øm og drikken den må bestilles. Påmeldingen må skje i god tid og den kan ikke trekkes.

Sukk.

Det ene er lavterskel med utslåtte armer og vennlig smil. Det andre formelt, stivt og show off. Eller tar jeg feil? Møtes jeg i mine egne fordommer mikset med ønsker for meg selv?

Jeg er ikke i tvil om hvilket treff som frister mest og det er ikke mannfolka som trekker. Jeg har nok med han som er min.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “Mammatreff versus pappatreff

  1. whitebite
    29. september 2011

    jeg ville valgt mannfolka 🙂 ikke så glad i slike høytidelige formelle greier.
    for et flott tiltak, forresten!

    Liker

    • Lammelåret
      29. september 2011

      Samma her! Kanskje jeg skulle parkere mannen hjemme og ha mannfolka for meg selv?

      Liker

  2. mormor
    29. september 2011

    Enig med deg! Det uformelle frister mest! Lukter jeg litt «flink-pike-syndrom» blant de kvinnelige arrangørene?

    Liker

  3. Elisabeth, Innerst i veien
    30. september 2011

    Min erfaring er at mammaene er flinkere til å planlegge og til en viss grad gjennomføre, men vi er ikke så stive, da. Det kommer vel an på personene som er involvert. Sikkert flere enn deg som lar seg friste av pizza og øl.

    Liker

  4. Lammelåret
    30. september 2011

    Jeg avstår fra øl, det er heller det enkle som tiltaler meg, den uforpliktende kom-som-du-er-holdningen liker jeg bedre enn forplikt-deg-10-dager-i-forveien-stilen.

    Poenget for meg er selve møtet, men når rammene blir som fortalt, ser det ut som det blir viktigere enn innholdet.

    Kan være det er meg som blir stiv i slike settinger og foretrekker en myk sofa istedet for rett-i-ryggen-stoler som absolutt ikke er godt for kroppen min.

    *vurderer lavterskel-formiddags-åpen-dør-og-dyp-sofa-treff*

    Liker

  5. mormor
    30. september 2011

    Jeg tror at man noen ganger skal la sminke og vonde stoler få være der de er. Og satse på kosebukser og tekoppen eller vinglasset i komfortable omgivelser.

    Til mammaenes forsvar vil jeg likevel si: Kanskje det er lettere for pappaer å svippe avsted? Kanskje mammasvipper fordrer litt mer planlegging av det daglige liver? Og at det derfor planlegges litt for mye, med sminke og høye heler?

    Hadde nok foretrukket det uformelle og prunkløse selv. Og øl og pizza kan da være godt?

    Ha en fin dag 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      30. september 2011

      Hvorfor er det lettere for fedre? Fordi mødre biter seg fast i gardinene og skal ha full kontroll, tro?

      Liker

  6. Kamelryttersken
    30. september 2011

    Commentluv kan du laste ned herfra http://wordpress.org/extend/plugins/commentluv/
    Lastes ned og legges under Plugins i mappa WPcontent

    Liker

    • Lammelåret
      11. oktober 2011

      Tusen takk!

      Hodet nektet å lagre denne informasjonen, så jeg har helt glemt å takk deg for svar, Kamelryttersken!

      Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 29. september 2011 av i Skole med stikkord , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

