Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Nye naboer = nye vennskap?

Du bor i et boligområde og får nye naboer, hva gjør du?

Hilser du på i forbifarten en tilfeldig dag, banker du på døren og presenterer deg formelt eller gjør du ingenting? Hvordan ville du selv likt å bli møtt?

Jeg kan ikke tenke meg noe mer hyggelig enn å bli ønsket velkommen til nabolaget på en høflig og tydelig måte, en liten blomst ville forsterket inntrykket av at jeg var velkommen og at naboene var interessert i meg. Tenk for en flott start på naboskapet!

For mange har nok med seg selv og ønsker ikke å involvere seg i andre, de trekker seg unna og prøver å ikke bli sett. Jeg synes det er litt trist. For dem som er innflyttere i en kommune de ikke har tilhørighet til kan det være vanskelig å få nettverk. Det er alltid virkningsfullt å jobbe i kommunen en bor i eller få barn, det knytter bånd raskere og dypere enn om jobben er i en annen kommune og barna er så store at de likevel ikke er hjemme, men vi får ikke barn for å få nettverk!

Å bli ønsket velkommen setter fart på trivselen og tilhørigheten, det kjennes bra! Hvis du er villig til å åpne litt opp fra hverdagens rutiner og timeplan tar du kontakt med nye naboer og viser interesse. Kan hende det ligger nye vennskap der?

********’

Om den gode nabo her

Dette er en oppfølging av innlegget Slik får du venner i voksen alder og et republisert innlegg fra min første blogg.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Nye naboer = nye vennskap?

  1. Ege Denne
    11. oktober 2011

    Jeg foretrekker ett kort Hei, da man fort merker om dette er naboer man ønsker å slippe inn i hjemmet eller ikke.
    Tror ikke jeg hadde orket å ha naboer på velkomstbesøk hos meg, dersom de bare skulle beskue hjemmet mitt, og meg, for å ha noe å slurve om til kaffen….

    Lik

  2. Kamelryttersken
    11. oktober 2011

    Ja, mye triveligere å bli møtt slik, enn med lukkede dører og et nikk i forbifarten. Hvem skal man ellers snakke med i kassakøen på Prix’en? Enn naboen?

    Blir litt det samme her bloggverdenen. Ramla inn her hos deg ved en tilfeldighet når du åpna butikken på wordpress og fant at jeg gjerne kunne legge igen en hilsen, ikke akkurat ett velkommen til verden, men iallfall at jeg hadde lest bloggen din og fant at det du skrev var slikt som jeg liker å lese. Litt alvor og litt glimt i øyet.
    Og ikke minst setter jeg pris på dine tilbakemeldinger på Karavanseraiet.no, gode, gjennomtenkte og litt nysgjerrige noen ganger, slik at jeg må skjerpe meg når jeg svarer. Det setter jeg pris på.

    Lik

  3. mormor
    11. oktober 2011

    Er jeg den nye naboen? Himmel og pannekake. Det der har jeg neimen ikke tenkt på.
    Ikke har vi fått noen nye naboer på en del år heller. De siste som flyttet inn ved siden av oss hadde katt (den ble tatt av en musvåk) og katten besøkte vår katt i ståheien i innflytningsmoroa.
    Jeg tok katten i armene og spurt om de ville at jeg skulle se etter den mens aller dører og vinduer sto oppe, jeg tror jeg sa hei.

    Lik

  4. Jill
    11. oktober 2011

    i utlandet blir man nesten mere sosiale, tror det har noe å gjøre med at mange er i samme båt og trenger/vil ha nye bekjentskaper/venner.
    Vet at jeg selv har vært veldig åpen og nok også har blitt vant til at man hilser på fremmede og stopper opp og snakker med fremmede.

    Håper at når vi får kommet oss på plass i nytt hus, hvor enn det blir, at noen vil bli kjent med oss 🙂

    Lik

  5. Whitebite
    11. oktober 2011

    Vi er de siste nye naboene her, selv om det er 10 år siden vi flyttet hit.
    Naboene her er ikke enkle.. De liker ikke at man forsøker gjøre det pent utenfor.. de liker å vinkelslipe på kveldstid..og de liker IKKE at man endrer fasade på huset. Dette er noen av få erfaringer vi sitter med gjennom disse årene. Vi har naboer som ikke hilser fordi vi bygget på huset for å gi barna våre egne rom.. Vi har naboer som lar huset sitt forfalle..Vi har naboer som ikke er interessert i noen form for kontakt..

    Og jeg tenker ofte.. er det oss..? eller er det de??
    pussige greier.
    Konklusjon: orker ikke ha noe så med naboene å gjøre i grunnen..

    Bra tema!

    Lik

  6. Røsslyng
    11. oktober 2011

    Bra innlegg! Er ikkje så flink til dette, men har ikkje fått så mange nye naboar heller. Då me flytta inn her for seks år sidan, var det akkurat i juletider, og me fekk ein juleblomst hjå den næraste naboen. Det sette me pris på 🙂

    Lik

  7. annebloggen
    11. oktober 2011

    Nabohuset er til salgs. Jeg skal tenke på det du skrev når jeg får nuye naboer 🙂

    Lik

  8. mormor
    12. oktober 2011

    Etter 29 år på samme sted, og fantastisk kontakt med alle naboene, flyttet jeg hit jeg bor nå for et år siden. Tidligere bodde jeg i en blokk, og det var alltid småprat i oppgangen, ved postkassene eller ute. Veldig hyggelig. Også nye naboer ble møtt med smil og hyggelige ord. Nå bor jeg i et villastrøk og savner den daglige nabokontakten. Jeg har snakket med og hilst på to av naboene, og de er veldig hyggelige. Men det blir liksom på en helt annen måte når man bor i hus. Det er max en gang i uken man får et kort glimt av naboen og får sagt hei. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe…… Kanskje nye vennskap?

    Lik

  9. katrine
    12. oktober 2011

    Fikk varm velkommst med blomst på døren! Veldig hyggelig. Dette skal bringes videre når det kommer nye naboer. Herlig navn på bloggen din. Måtte smile når jeg så deg og måtte inn å se 🙂 Så nå kikker jeg videre. Ha en fin dag!

    Lik

  10. Villblomsten
    12. oktober 2011

    hmm..
    tror nok jeg er mer sånn forsiktig ..
    men jeg har vanskelig for å huske fjes og navn ..
    og da blir det litt sånn flaut å ikke huske neste gang man treffes hvem man hilser på ..

    Men 🙂
    er mannen med – så hilser han i vei 🙂
    og snakker i vei 🙂
    og husker både fjes og navn – neste gang 🙂

    Lik

  11. Villblomsten
    12. oktober 2011

    Hei igjen 🙂
    Bare ett lite tips :

    Barneboden trekker Gavekort på 200,- kr
    Ny sjangse – Hver måned
    ALLE som har link til http://www.barneboden.no på bloggen sin er med i trekningen 🙂
    Se mer info : http://barneboden.blogspot.com/
    eller på Facebook

    Vil du være med ?
    de har litt klær til dame også 🙂

    Lik

  12. Tilbaketråkk: Nye naboer = nye vennskap? | Stinemoor.com

  13. stinemoor
    16. oktober 2011

    Hei! Jeg har lagt ut inlegget ditt på siden min, takk for ditt bidrag!;)

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 11. oktober 2011 av i Tips og råd med stikkord , , , , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

