Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Følger du trebarns-trenden eller er du fornøyd med det du har?

Det er stadig flere av oss som får barn nummer tre og fire, noen vil si at vi følger trenden, mens andre hardnakket hevder at de er upåvirket av trender. Det tilrettelegges stadig bedre og bedre for å kunne får flere barn enn det som tidligere var vanlig. Samlet fruktbarhetstall (SFT), som vil si hvor mange barn en kvinne vil føde under gitte fruktbarhetsforhold (definisjon på Store Norske Leksikon), er per 2009 1,98 barn per kvinne og er forventet å være 1,95 i 2012. Selvsagt kan ingen vite med sikkerhet hvor fruktbare vi er i framtiden, men Statistisk Sentralbyrå har denne antakelsen.

Det er interessant å vite at Norge igjen er på fruktbarhetsnivå som i 1975 og er blant de høyeste i Europa i dag. Norge er et bra land å leve i og vi har store sikkerhetsnett rundt oss. Det er mest vanlig å gå ut i jobb etter endt foreldrepermisjon i motsetning til andre land der mange kvinner ikke har samme mulighet. Jeg tror en del norske nordmenn er blinde for hvor gode støtteordninger vi har, hvor heldige vi er som har valg. Realistiske valg. Samtidig er vi også bortskjemte på mange måter og utakknemlige på den måten at vi er kravstore og sutrete når ikke alt går vår vei. Selvsagt er det en del ting som ikke fungerer tilfredsstillende, men med litt større ydmykhet tror jeg vi også ville blitt mer fornøyde og sett verdien i det vi har.

Det kan være lurt å sammenlikne med dem som er i en værre situasjon for på nytt å bli klar over hvor godt vi har det når alt kommer til alt. Vi har godt av å se på dem som sliter med å skaffe seg mat nok hver dag for å innse at fiskepinner ikke er verdens undergang fordi det ikke bare er rent fiskekjøtt i dem. Ungene får mat og de blir mette. DET bør vi være takknemlige for og ikke hele tiden strebe etter mer og bedre.

Jeg tror at altfor mange bruker opp de gode dagene på let etter alt som ikke fungerer, på let etter noe som er enda bedre, enda mere. Er du fornøyd med to barn, hvorfor tenke at du kanskje burde få et til?

Bruk tiden sammen med barna dine, se dem for hvem de er og hva de er. Tenk på hvor inspirasjonen, eller behovet, for et barn til kommer fra. Er det et inderlig ønske eller er det ytre påvirkninger? Blir du lykkeligere med et barn til eller er det beste å synke sammen og se at dem du har er «nok» for akkurat deg?

**********

Dette er et republisert innlegg hentet fra min første blogg, som nå er nedlagt. Innlegget ble skrevet 14.7.2010

Diverse innlegg om foreldrepermisjon, likestilling og amming finner du i kategorien «Likestilling og foreldrepermisjon»

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Følger du trebarns-trenden eller er du fornøyd med det du har?

  1. Kamelryttersken
    27. oktober 2011

    Har gitt mitt bidrag med tre barn, og er fornøyd, veldig fornøyd med alle tre.
    Ja, vi har gode sikkerhetsnett, og jeg betaler skatten min, om ikke med glede, så iallfall med visshet om at den får jeg igjen i form av et tilbud til min funksjonshemmede sønn som er bortimot unikt sammenlignet med hva andre foreldre i samme sistuasjon i andre land får.
    I Sør-Europa begynner de å nærme seg et negativt fødelsoverskudd, altså at det dør flere enn som fødes. Russland har hatt det lenge.
    Fortsetter den trenden vil utfordringene med arbeidsledighet forsvinne av seg selv, og Italienerne og Spanierne kan begynne å jobbe seg opp igjen.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om at Alle veit jo det

    Lik

  2. Whitebite
    27. oktober 2011

    Fornøyd med mine 2, og har alltid tenkt at 2 er passe for meg.
    Er enig i at en bør tenke over hvorfor en vil ha flere og flere barn..
    Som regel er det for ens egen skyld og ikke det tiltenkte barnet.

    Av og til kunne jeg tenkt meg ett barn til fordi jeg synes det er trist at minstemann begynner bli stor, og at jeg aldri skal ha små igjen.. (liker 2-5 års alderen spesielt godt) .. men er det en god grunn? Niks! Derfor blir det nok med de dyrebare 2 jeg har..

    Bra og tankevekkende innlegg!
    en virtuell klem til deg:)

    Lik

  3. mormor
    27. oktober 2011

    Lest 🙂

    Lik

  4. alexia
    27. oktober 2011

    da jeg var liten, så skulle jeg hvertfall aldri ha unger!

    Men etterhvert så ble det jo det likevel. Og det er vel som oftest alltid av egoistiske grunner man velger å få barn. Jeg ønsket meg etterhvert en stor familie, siden vi er så få fra før i slekten min.
    Og jeg er veldig glad for alle 4. Men så klart det er egoistisk, ja….

    Lik

  5. Fru Andersen
    27. oktober 2011

    Jeg er meget tilfreds med mine to! 😉

    Jeg er enig i mye av det du skriver, jeg tenker også at det er godt å se litt over kantene og ut på resten av verden for å skjønne hvor godt vi har det. Jeg har spesielt gjort det i forhold til at vi bor i en liten leilighet i et område fullt av eneboliger. Og når jeg ser litt lengre enn Norge, blir jeg gørrfornøyd med det jeg har.

    Men hvis en først skulle få flere barn enn to, så må jo Norge være landet å få dem i…? 😉

    Det er godt å sette seg ned og tenke over at en har det godt! Og være fornøyd! 🙂

    Lik

  6. Røsslyng
    27. oktober 2011

    Må tenkja litt på dette. Me kjem frå firebornsfamiliar begge to, så lett å tenkja at det er det normale 😉 Men er jo einig i det du seier også. Spørsmålet er kven ein gjer det for. No skal eg sova, og det gjer eg mest for meg sjølv;)

    Lik

  7. Tilbaketråkk: Hvor mange barn vil du ha? « Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

