Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Bloggmiddag

På evig jakt etter gode middagsretter, særlig dem med fisk i, fant jeg for en stund siden en spennende og litt annerledes oppskrift på laks.

Jeg vet ikke helt hva det dreier seg om, men det er som regel enklere å finne middager uten, enn med, fisk som hovedingridiens. Som idealstrebende halvhusmor er fisk 2-3 ganger hver uke et mål som ofte gir større utfordringer enn jeg setter pris på.

Lettet og nysgjerrig kopierte jeg i all hast oppskriften på laks og fennikel og sendte den før jeg fikk tenkt meg om til husets reservekokk. I dag havnet laksen på bordet og magen ble glad.

Det store overraskelsesmomentet er alltid barnas reaksjon, og som vanlig ble synet møtt med mild skepsis, og som vanlig ble ikke motstanden respektert, men presset nok til at tungen kjente smaken mer en en gang. Dersom barn skal lære å kjenne nye smaker er mildt press nødvendig i en del sammenhenger. Det går likevel en grense mellom å presse barna til å smake noe nytt og å presse i de mat de ikke liker. Det siste er ikke greit.

Bloggmiddag er ikke så dumt, jeg vurderer å gjøre det flere ganger: Smake på blogger.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

23 comments on “Bloggmiddag

  1. Siven
    7. november 2011

    Trines matblogg: http://trinesmatblogg.no/ anbefales hvis du ser etter oppskrifter. Hun lager ukeesmenyer der flere retter hver uke baserer seg på fisk.

    Litt matpress skal en ha, men selv var jeg en av de som stadig måtte sitte i timesvis å tvinge i meg. etterhvert kald, mat jeg ikke ville ha (det SKULLE spises opp) og det skapte ikke gode matminner.

    Lik

    • Lammelåret
      7. november 2011

      Slike erfaringer du skriver om her kan mange som har spiseforstyrrelser også fortelle om. Jeg tror press som dette er svært uheldig, både på kort og lang sikt.

      Jeg vil at måltidene skal forbindes med hygge og samtale og gode matopplevelser, det tror jeg fører mye godt med seg.

      Takk for bloggtips, jeg er innom flere blogger som skriver om mat, liker å hente inspirasjon fra mange steder.

      Jeg kan ikke huske å ha sett navnet ditt her før: Velkommen skal du være!

      Lik

      • Siven
        7. november 2011

        Heldigvis slipper jeg å jobbe mot spiseforstyrrelser selv, men det tok meg mange år ut i voksenlivet før jeg klarte å sitte gjennom en hel middag uten ubehag.

        Jeg er veldig glad i mat og har egentlig alltid vært det, men det å sitte rundt et bord for formell middag har jeg først nå blitt helt komfortabel med.

        En skal være forsiktig med barn. Ting setter spor.

        Jeg har vært innom her før, men tror kanskje ikke jeg har kommentert.

        Lik

        • Lammelåret
          7. november 2011

          Det du skriver om å ikke klare å sitte lenge ved matbordet, tror du deler med mange andre.

          Her tenker jeg vi har et stort ansvar som foreldre for at barna våre skal får et sunt forhold til mat (og kropp). Å ha tid nok, og ikke bare se matens som noe som forhindrer sult, er sunt. Jeg blir litt trist når middag er noe som klemmes inn mellom skole og fritidsaktiviteter, når det er slik mange dager i uken. Når tid skal en da få roen i kroppen?

          Jeg tror nok dette blir til flere bloggposter framover, det er et engasjerende tema.

          Fint å høre at du har vært innom her tidligere, kom ofte tilbake!

          Alltid kjekt å bli oppmerksom på nye blogger(e).

          Lik

  2. mormor
    7. november 2011

    Finnes mange gode tips på Matprat.no Denne: http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/fisk-og-skalldyrsuppe/

    Og på fisk ett eller annet 🙂

    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

  3. Whitebite
    7. november 2011

    Laks er godt!!
    og så enkelt..
    Enig i et lett press er nødvendig ifht prøving av ulik mat hos barn.
    Det er stor forskjell på det og på tvang/evigvarende mas!

    Lik

  4. Elisabeth, Innerst i veien
    7. november 2011

    Å, som jeg kjenner meg igjen – streben etter å fylle fiskekvota og skeptiske fjes rundt middagsbordet. I går serverte jeg tandoori-fisk (steinbit) med agurksalat og nanbrød. Og det funka overraskende bra. Åtteåringen ba til og med om mer av agurken i yoghurt.

    Lik

  5. Ege Denne
    7. november 2011

    Rart det med mat.. Da jeg var 14 ca, var grøt noe som jeg ikke klarte å spise, men nå… Nam 🙂 Hvor fant du lakseoppskriften? Eller kunne du legge den ut her?

    Lik

    • Lammelåret
      7. november 2011

      Oppskriften ligger i linken (orange skrift i bloggposten).

      Lik

  6. Cassandra
    7. november 2011

    Jeg forsøker å få laget en del tips om fisk og annet etterhvert. Men her forleden stod jeg i en butikk på sørlandet og hadde mest lyst til å gråte, det finnes jo ikke muligheter for å lage fiskemiddager utenom frossenfisk og da mister jeg lysta. Men er jo bortskjemt med fisken rett fra havet her 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      8. november 2011

      Fisk er krevende på den måten du sier. Det er ikke lett å finne kvalitetsfisk.

      Kan du legge igjen link her når du har ordnet fiskesiden hos deg?

      Lik

      • Cassandra
        8. november 2011

        Det skal jeg gjøre, når jeg begynner å få det på plass 🙂

        Lik

  7. mormor
    7. november 2011

    Kveite er ofte en fisk barn liker pga. konsistensen. Og noe med smaker. Å bruke halvfabrikatat med tandorii eller andre smaker og tilsette fisk, er veldig greit. Jeg var så heldig å ha et barn som ønsket seg rød fisk hver lørdag (som var dagen hun fikk bestemme middag og jeg egentlig ønsket pizza, taco etc). Dessuten har datteren min, barnebarnet og jeg selv, likt både div. påleggssild (sur- tomatsild etc), røkelaks, gravlaks….så dersom ikke middagskvoten med fisk er fylt, blir frokost/lunsjkvoten det. Og det er et godt tips til alle. Det er ikke bare varm fisk som gjelder! Det finnes masse utmerket fiskepålegg/kald fisk!! 🙂

    Lik

  8. mormor
    8. november 2011

    Sånn på formiddagen:
    Ha en god dag 🙂

    Lik

  9. Alexia
    8. november 2011

    enig med deg i det opplegget der. Oppfordre ungene til å smake, men allikevel ikke lage noe prestisje utav det. La måltidene bli en hyggestund, da tror jeg det er lettere å få dem til å være åpne for å prøve også.

    Men strever litt med fisk her i huset også dessverre- blir lett fiskekaker og fiskegrateng for å slippe sutring….bedre enn ingenting tenker jeg. Og så tar de jo tran da.

    Lik

    • Lammelåret
      8. november 2011

      Når det gjelder å teste nye smaker bruker vi standardtrikset: Tenk da du aldri hadde smakt sjokolade, da visste du ikke hva det var. Dersom du ikke turde teste nye ting, tenkt på hva du hadde gått glipp av da!

      Det funker av og til.

      Fiskesuppe, fiskekaker, og fiskegrateng er standard fiskemat her, men det er så vanvittig kjedelig i lengda og da forsvinner matlysten og matgleden.

      Lik

  10. Elisabeth
    10. november 2011

    Nettet er en diger inspirasjonskilde til diverse oppskrifter.
    Elsker Trines matblogg! – Full av enkel, velsmakende mat laget fra bunnen av, uten for mye dilldall.

    Lik

    • Lammelåret
      10. november 2011

      Elisabeth

      Jeg synes de fleste bloggere har noe som inspirerer, men inspirasjonen ligger ikke alltid der bloggeren hadde tenkt..

      Det som er morsomt med å bruke oppskrifter fra andre bloggere er at det er enkelt å gi tilbakemeldinger.

      Trines matblogg er vel for matblogg-dronning å regne?

      Lik

  11. tuppelina
    15. februar 2012

    en enkel måte å få til herlig fisk er taco med fisk 🙂

    det er jo taco slik som vi er vant til, deilig krispy salat og MYE grøntfor.
    jeg bruker alltid tortilla lefser, men om man foretrekker de harde skjella så er det garantert like godt 🙂
    og med en lett krydret rømme/matyoughurt dressing istedenfor tomatsaus (eller begge deler).
    -og fisken (som oftest laks og torsk her i huset) blir skåret i firkanter, duppet i en eggeblanding som har litt fiskekrydder i seg, og så i finknust kavring med ett lite hint av chilli (veldig lite og kan sløyfes)…lar det ligge i noen få minutter før jeg slenger det inn i ovnen…
    så er det bare å servere.

    her i huset så forlanger faktisk guttungen på 6 at det skal være med fisk! og det er vel 1 års tid siden vi har hatt taco med kjøttdeig/kjøtt…

    Lik

    • Lammelåret
      15. februar 2012

      Jeg må innrømme at nesen blir rynkete når jeg hører om fisketaco, omtrent som med fiskelasagne.

      Slik lager jeg taco:
      http://lammelaaretstanker.bloggr.no/2011/10/25/sunn-tirsdagstaco/

      Lik

      • tuppelina
        15. februar 2012

        ha ha ha, vel… jeg sier bare: prøv det 🙂 om du jukser litt så kan du jo begynne i det små med å kjøpe en pakke fisketaco (fra taco’s bell eller noe slikt tror jeg)… og jeg kan love deg; ikke er det fiskelukt (ihvertfall ikke med laks i den) og ikke tenker du at ‘mmmm….dette var god fisk’…
        nei du blir nok sittende som jeg gjorde første gang; NAMMMMMMM… 🙂

        det lukter bare deilig når du lager det til, litt spicy, men ikke for mye, og så deilig friskt istedenfor den kjøttdeigen… var jo god den en gang før jeg visste bedre, men fisk er både bedre og best 😉

        men jeg kan nå innrømme at jeg kommer til å prøve oppskriften din da 🙂 er lenge siden jeg har brukt annet enn fisk…
        men ang lefsene du lager (jeg også foretrekker hjemmelaget) så prøv et lite dryss med chilli i dem; det er bare herlig 🙂

        Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

