Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Adventsgleder og forventninger med fart i

Bord dekket med lilla, fire lange lys plassert i en bue som svakt vender oppover, ganske rene gulv og to mennesker som vanligvis ikke er her.

Den siste søndagen i november og den første søndagen i den lilla tiden. Luften er fylt av lukten av peis og varm drikke med krydder i, flate kaker med en anelse pepper i. Utvilsomt hvilken tid det er.

Tiden framover med varme forventninger, sprer gleden bakover i tid når den tas på forhånd. Forventningenes tid gjør barnekinn røde, lager stjerner i øynene og kropper som aldri står stille. Det som skal skje kan ikke skje fort nok, men tiden lar seg ikke presse framover.

Den første av fire er tilbakelagt, om noen dager kommer andre milepæl, som setter enda mer fart i forventningene. Stille observerende tenker jeg: De er heldigere enn de aner.

Og godt er det. At de aner lite om alternativet.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Adventsgleder og forventninger med fart i

  1. Røsslyng
    27. november 2011

    God stemning! Du skildrar den så fint:) Her mangla me eit born idag, ho var på overnatting hjå ein ven. Merka at det sulle vore ei lys stemme med og songe. Heldigvis er ho med neste gong:) Klem!

    Lik

  2. Kamelryttersken
    27. november 2011

    Tenksomt

    Ha ei fin uke 🙂

    Lik

  3. Elisabeth, Innerst i veien
    27. november 2011

    Vi spiste ribbe borte i dag, da var liksom førjula i gang.

    Lik

    • Lammelåret
      28. november 2011

      Wow, ribbe allerede! Jeg skjønner av butikkenes tilbud at mange spiser julemat til feil tid, men jeg blir aldri vant med det.

      Er ribbe førjulsstart?

      Lik

  4. Hilde
    27. november 2011

    Det beste med adventen, synes jeg er lysene i mørket. Lys som er plassert i vunduer og som lyser hele døgnet. Når lampene slukkes om natten, er det likevel ikke mørkt. Og å stå opp til den hyggelige stemningen gir en god start på dagen 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      28. november 2011

      Hilde

      Sant det med lysene, de burde stå til mars, for det er jammen meg forskjell på tiden inne med og uten ekstra lys.

      Lik

  5. bitchybutnice
    28. november 2011

    Flott skrevet:)) Advent er barnas *tid*…vi voksne er dessverre? altfor klar over hva slags selvpålagt stress vi har i vente…..

    Lik

    • Lammelåret
      28. november 2011

      Barna skulle fikset alt og oppvartet oss voksne, eller vi kunne tatt hvert vårt år, det ville vært rettferdig!

      Lik

  6. mormor
    28. november 2011

    Slik er det, med barn og noen voksne.
    Jeg hadde barnebarnbesøk i går og der var det mer «Mormor ut, det er litt løv igjen å hoppe i» og da ble det slik. 🙂
    Forventningenes tid fremover.
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

  7. Tonje
    28. november 2011

    Herlig skrevet.
    ja, godt er det, at de aner lite om alternativet!
    Ønsker deg en fin mandagskveld
    Klem Tonje

    Lik

  8. Lammelåret
    28. november 2011

    Adventsstarten ble ganske bra, ja, håper det ble slik for dere også!

    Lik

  9. tuppelina82
    30. november 2011

    jeg er et lite julemirakel… helt sant! og jeg har vært det i snart 30 år… jeg forvandles nemlig hvert år fra en ansvarsfull, bekymringsfull, arbeidende mamma til en svevende juleånd av glede og latter…
    jeg blir bare så utrolig mye gladere og lettere til sinns rundt om 15 november eller så, og holder det gående til langt over trettende dag jul 🙂 og jeg er like glad på julaften om jeg får ragger fra Nille eller smykke til 1000 kr… det er samholdet og den virkelige betydningen av jul som har skylden 🙂

    alle de som sier at advent og jul er mest glede for barn burde prøve det samme som meg 1 år.
    jeg enkelt og greit elsker denne tiden… huset er ferdig pyntet, bortsett fra juletreet så klart (å som jeg gleder meg til å vandre ut i skogen med ungene og gjøre en hel herlig tur ut av juletrehentingen!)

    jeg har nå 1 kjøpegave igjen; en bilderamme. ellers så er det bare kosegavene som er igjen; snappsen som skal stå noen uker til, karamellene som skal lages, pakkes inn og haes i sylteglass som vi har vasket og skal pynte med klistremerker av barna, litt glassmaling så blir de glassene fine lyslykter også. og så er det gipsbilder av barnebarns hender som skal gies til besteforeldrene..
    vi skal lage noen små nisser og engler som vi kjøpte på nille, vi skal også lage scrapbooking kort til å ha på gavene. og vi skal kose oss med to bakedager;for julemanna, pepperkaker og kanelstenger skal vi ha…

    og i farten så har jeg sikkert glemt noe, men vi kommer alltid på koselige ting som vi kan gjøre (både i julen og ellers)

    BRETTSPILL!! glemte det nesten! jul i vår familie, eller..vinter i vår familie, er synonymt med både ski akebrett og brettspill! og nå som skiene og akebrettene gråter der de står ubrukte pga mangel på snø, ja så gråter brettspillene våre over at de begynner å bli litt sår siden vi spiller så mye 😛

    og når det kommer til mat så er jeg ikke slik at jeg må har 30kg poteter, 4kg julepølser, 3kg pinnekjøtt, 40kg snop 😉
    det er ikke det at vi ikke har mat i overflod i julen, men jeg er ikke blakk på enden av måneden for å si det slik da…

    Lik

    • Lammelåret
      30. november 2011

      tuppelina82

      Kjenner at jeg blir glad bare av å lese innlegget ditt!
      Takk!!

      Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 27. november 2011 av i Høytid og ferier med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

