Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Tenåringssønnen

Han ligger apatisk på sofaen og stirrer på noe som ikke finnes.

Å prate til han er som å prate til seg selv, eller et bilde av den tidligere pratesalige. En klem tør jeg ikke be om, det kan se ut som avstanden ikke kan bli stor nok – for han. Innenfor tausheten og huden full av røde og gule opphøyinger ser jeg myk og plettfri barnehud. Jeg er den eneste som ser det.

Han vil ikke huske, han har forlatt den tiden selv om han aldri kan forlate den for godt. Det som er passert er bare lagt lenger bak i hukommelsen, er en bunn i personligheten hans. Det som har vært, har skapt den kvisete huden, tiden har kapslet den lille inn i den store, raskt voksende kroppen.

Han gjør mer og mer som han vil og det kan se ut som om han vil mindre og mindre. Forsiktig press, tydelige beskjeder som ikke kan misforstås, kan bare kveruleres over for en som har for mange tilgjengelige ord.

Tiden trodde jeg skulle vare lenger enn den gjorde, men det som kjentes som plutselig kom bråere enn jeg var forberedt på. Barnet mitt ble borte, ble transformert til en figur jeg bare kjente igjen i korte glimt. Fremdeles ser jeg meg selv i slasken på sofaen. Ikke bare sofaliggingen kjenner jeg igjen, men den som finnes inne i sofaliggeren. En del av meg. Den tause.

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 comments on “Tenåringssønnen

  1. sotengelen
    28. november 2011

    Det gode med dette er at det går over det også.

    Det er en egen sjarm i tenåringer, men den er ikke så lett å se alltid.

    Lik

  2. mormor
    28. november 2011

    De fleste har vært der og de fleste kjenner seg selv igjen, i tenåringssønnen eller datteren.
    Og denne usvikelige troen på at ingen, absolutt ingen, har det eller har hatt det som ham eller henne.
    Man lever i en merkelig verden som tenåring.

    Men det går over, selv om det ikke virker sånn.
    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

  3. fhjpeder43
    29. november 2011

    Innsiktsfult innlegg. Tror mange kjenner seg igjen Jeg også har fått en tenåringssønn i huset. Heldighvis har han ikke sluttet å klemme meg.

    Lik

  4. Asta Burrows
    29. november 2011

    Tanken på at min lille baby vil bli en tenåring en gang er litt skremmende…

    Lik

  5. Fjellcoachen
    29. november 2011

    Spennende brytningsfase, frigjøre seg fra bindinger, finne sin egen vei, en egen identitet… Jo sterkere bånd, jo mer krevende frigjøringskamp.. Jo visst gör det ont…. Og midt oppi dette er du viktigere enn noen sinne, han bare viser det ikke 🙂

    Lik

  6. Tonje
    29. november 2011

    Husker tiden en selv ble tenåring. Så mye som skjer inni en. Det gode er at denne tiden også går over 🙂
    Gruer meg litt til barna mine blir tenåringer, men vi vokser forhåpentligvis med barna?
    Ønsker deg en god tirsdag
    Klem Tonje

    Lik

  7. Røsslyng
    29. november 2011

    Ei stund til eg skal ha desse kjenslene, men godt å vita at eg skal setja ekstra pris på barnehuda no;) Tida går fort… Klem!

    Lik

  8. Lammelåret
    29. november 2011

    Dette er fiksjon, men det er godt å høre at det er troverdig. Jeg så på «Buzz Aldrin, hvor ble du av i alt mylderet?»
    (http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/807855/)

    og ble inspirert til å skrive noe. Det er interessant å tenke fram noen år, kanskje kjenner jeg igjen egne skriverier når jeg selv blir tenåringsmor?

    Kan man vite at det blir bedre, at barn og foreldre finner tilbake til hverandre når den tøffeste perioden er over eller kan det lages varige spor og sår som ikke gror? Tror dere barndommens år uansett skinner gjennom konflikter som oppstår i tenårene?

    Lik

  9. Tilbaketråkk: Storbarnmammas hjertesukk | Lammelårtanker

  10. Tilbaketråkk: Småbarnsmamma kontra storbarnsmamma | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 28. november 2011 av i Store barn med stikkord , , .

Twitter-oppdateringer

