Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

For et teit nick!

Hva er meningen med å kalle seg noe annet enn det man heter?

Vel, det er mange grunner til det, selv om man er en ærlig sjel som ikke bruker sin anonymitet til å krenke andre eller provosere, kan det være godt å skrive under nick istedet for å bruke eget navn. En av mine grunner er at jeg ikke «trenger» fokus på meg selv, men vil ha oppmerksomhet på tekstene mine og budskap.

Jeg valgte å kalle meg ‘lammelåret’ da jeg skulle opprette et brukernavn på et nytt forum. Dette var rundt påsketider og det jeg egentlig ville kalle meg ble ikke godtatt fordi det var for få bokstaver. Så jeg tenkte et par minutter og endte med et sesongrelatert nick som var lett å huske og koble til noe konkret. Jeg synes det er kjedelig med nick som består av initialer og tall, og dessuten ville jeg ha et nick som kunne forstås som flere ting. Hvem har vel ikke hørt om ‘lammekjøtt’ som symbol på ei lekker jente?

Da jeg plutselig opprettet blogg ble det derfor naturlig å bruke samme ord som nicket. Jeg er en tenkende person og la til ‘tanker’ etter ‘lammelår’, en logisk fortsettelse av det påbegynte. Dessuten tenkte jeg at det kunne være smart å bruke et ord som ofte søkes etter.

Altså; nicket er til dels valgt etter tilfeldigheter og har lite med innholdet i bloggen å gjøre. Det er et navn som huskes og som skiller seg ut. Og ikke minst er det utrolig teit, synes jeg selv. Hva synes du?

Fortell meg om ditt nick eller hvorfor du har valgt å være anonym (eller ikke)?

****

Dette innlegget er skrevet ene og alene fordi Whitebite spurte, hehe..

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

30 comments on “For et teit nick!

  1. mormor
    5. desember 2011

    Jeg er mormor, derfor mormor.
    Jeg sutrer og klager en del, derfor Mormors klagemur.
    Jeg foretrekker anonymiteten fordi navn og fjes har gjort mine vondt, tidligere. Skal ikke skje igjen.

    Ha en fin kveld.

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2011

      mormor

      Å ta hensyn til sine nærmeste er et stort og viktig poeng. Samtidig tenker jeg at det er viktig å ikke skrive ting man ikke kan stå for. Det er alltid en risiko for at noen skjønner hvem en er.

      Jeg synes det er lett å forholde meg til deg som ‘mormor’, trenger ikke navnet ditt. Akkurat som jeg heller ikke trenger navnet til andre jeg leser hos. Dessuten vekker ‘mormor’ gode assosiasjoner.

      Lik

  2. Kamelryttersken
    5. desember 2011

    Navnet skjemmer ingen

    Lik

  3. Whitebite
    5. desember 2011

    weheiii!
    kjekt å få vite, takk!
    Men du; jeg mente IKKE at det er teit!
    Jeg liker originale kallenavn/bloggenavn jeg!
    Selv har jeg jo det teiteste navnet av alle, og det betyr ingenting!!
    Oppsto, slik som med deg, fordi absolutt alle andre navn jeg foreslo var opptatt!

    natta!

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2011

      Synes du ikke? Jeg synes det er teit selv, og skjemmes litt hver gang jeg må si det høyt, så jeg sier det litt utydelig og fort for å bli ferdig, liksom, hehe..

      Lik

  4. Hilde
    5. desember 2011

    Ja, ganske teit – og kult 🙂 Fint å høre bakgrunnen for nicket og bloggnavnet ditt. Synes du har fornuftige forklaringer. Det er vel ofte en kombinasjon av tilfeldigheter og litt tankevirksomhet. Jeg synes det er vanskelig å opprette nick i ulike forum, for det er ofte så mange som er opptatt. Så da blir det iblant noen merkelige. Men noen av de merkelige er de man også husker. Og det ønsker man jo ofte 😉

    Jeg blogger jo ikke anonymt, derfor bruker jeg enkelt og greit mitt eget navn i bloggsammenheng.
    Bloggen har jeg kalt Puslespillbrikker, rett og slett fordi dagene våre er som et puslepill med mange brikker som skal passe sammen. Fem mennesker med hverdag og fritid fører til et lite puslekaos 🙂

    Lik

    • Hilde
      5. desember 2011

      Huffameg, her gikk det fort. Kan jeg bruke viskelær? Liker ikke skrivefeil…

      Lik

      • Lammelåret
        5. desember 2011

        Jeg har et automatisk filter som overser skrivefeil, men siden du bemerker det har jeg gått over forrige kommentar fra deg og fjernet et par feiltastet bokstaver. Ser det bra ut nå? (kan ikke fordra egne skrivefeil selv!)

        Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2011

      Hilde

      Bloggnavnet ditt har automatisk tiltrekningskraft for en som er puslete selv.

      Noe må jeg tenke, hvordan skal jeg ellers klare å huske mine egne ideer?

      Synes det er morsomt å lage navn og har sett flere ganger at mine nickforslag til andre har blitt tatt godt imot og brukt. Det er gøy.

      Lik

  5. tuppelina
    5. desember 2011

    tuppelina er da meg, men det er jo egentlig ikke meg, det er datteren min på snart 1 år. og det er sønnen min som kaller henne for tuppelina…
    vi har alltid hatt kallenavn her, eller heller kjælenavn…jeg har hatt mange på sønnen min, snoopy er vel det mest brukte på han… kommer sikkert til å bruke de kalle navnene om jeg skriver noe om dem på bloggen min 🙂

    og jeg er anonym, selv om mange av blogg innleggene vil være veldig lett gjenkjennelig for mine nære om de leser det.
    jeg et veldig reelt behov for å være anonym, mest med tanke på eksen min. men også fordi at jeg opprettet bloggen for å få ut alle de tankene som jeg har holdt for meg selv. for om jeg skulle skrive med tanke på at kanskje min familie eller mine venner kunne lese det, ja da hadde jeg ikke klart å være sann på bloggen min, og da hadde det heller ikke vært noe poeng med å skrive…

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2011

      tuppelina

      Å ha sin egen kanal for å få ut tanker som ikke passer i andre sammenhenger, tror jeg mange har. Det unike med å ha blogg er tilbakemeldingene man kan få. Det er noe eget ved det å skrive, det setter gjerne igang en prosess som kan bidra til å føre en videre i den retningen en ønsker å gå. Skriving kan være en metode.

      Lik

  6. Kamelryttersken
    5. desember 2011

    Er ingen som skjønner hva et karavanserai er heller…

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2011

      hehe..

      Lik

    • mormor
      6. desember 2011

      HA – det gjør vi det så

      Lik

      • Kamelryttersken
        6. desember 2011

        Ok, noen gjør det, glupe, koselige Mormødre for eksempel

        Lik

        • Lammelåret
          7. desember 2011

          «De glupe blant oss» (eller de som gidder google?)

          Lik

          • Kamelryttersken
            7. desember 2011

            Glupe, koselige Mormødre stiller i egen klasse, utenfor konkuranse. I allefall i følge Store Bjørn. Vi andre må klare oss med Wikipedia

            Lik

  7. mormor
    5. desember 2011

    Nok en mormor :). Jeg valgte mormor fordi jeg ville skrive anonymt om barnebarnet. Derfor legger jeg kun ut ugjenkjennelige bilder av ham (bakfra etc). Nettopp av hensyn til ham, som ikke kan velge selv om han vil bære et bloggobjekt.

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2011

      En viktig avgjørelse, å ikke rette fokuset mot andre heller enn en selv. Den lille må beskyttes, for ting ser helt annerledes ut når han blir stor nok til å lese om seg selv, eller når vennene hans leser om han.

      Lik

  8. Alexia
    5. desember 2011

    Jeg liker lammelåret. Ja, det er litt teit- men på en morsom måte!
    Mitt navn bare kom inn i hodet mitt engang for flere år siden da jeg skulle registrere meg på et forum, og det har hengt ved meg siden, så da bruker jeg det.

    Jeg er NØDT TIL å være anonym, for bloggen handler mye om ungene og deres utfordringer, og det vil jeg ikke skal kunne brukes mot dem i en annen sammenheng. Samt eksen blir vel også nevnt noen ganger, og han kan jo heller ikke forsvare seg- så vil ikke folk skal vite hvem han er.

    Hadde hatt en helt annen blogg om jeg ikke var anonym.

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2011

      Alexia

      Hva slags blogg tror du det ville vært dersom den ikke skulle vært anonym?

      Lik

  9. Ege Denne
    5. desember 2011

    Jeg syns navnet ditt er helt passende, spesielt nå som jeg har lest litt her.. Tidligere syns jeg det var en smule forvirrende med det navnet kontra det bildet du har.. Mann eller dame.. Men etterhvert skjønte jeg at du ikke ville settes i en bås 😉

    Mitt navn kan på dansk menes: å eie dette.
    Men er satt sammen av:
    jeg er den jeg er.. (På dialekt og nynorsk)
    Men jeg vil gjerne hete Ege i mitt pass, som fornavn 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2011

      Ege Denne

      Jeg har lurt en del på nicket ditt, ikke skjønt det, men nå skjønner jeg alt!!

      Var det nicket som gjorde at du tenkte mann, innholdet eller hva?

      Lik

  10. mamma i eksil
    6. desember 2011

    jeg trodde lammelåret var en mann første gangen jeg kom over nicket ditt 🙂
    selv er jeg jo mamma i eksil som ikke er i eksil lengre, eller det føles som om jeg er det enda…..ergo har jeg fullstendig skrivestopp, men jobber med saken 🙂

    Ha en fin dag

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2011

      mamma i eksil

      Det kan være fordeler med en kjønnsløs blogg, tror jeg.

      Lik

  11. Fjellcoachen
    6. desember 2011

    Fjellcoachen – fordi coaching er upløyd mark her på fjellet (dårlig metafor, fjell skal jo ikke pløyes…) en liten opposisjon til det urbane, eller rettere sagt til at coaching skal være et urbant fenomen.. . . Jeg er ikke anonym, personinformasjonen finner du på «om meg» , men derfor velger jeg vekk en del personlige betraktninger som berører «mine». Jeg ønsker jo at folk skal finne meg, siden dette også er jobben min. Blir ekstra glad når jeg får henvendelser av typen «Det du skrev berørte meg, det er jo akkurat der jeg er nå..» og det har faktisk skjedd noen ganger etter at jeg åpnet bloggen.

    Lik

  12. Diva Andrea
    6. desember 2011

    Mitt nick gjenspeiler den jeg er…bitchy…but nice…en grei kombinasjon:))

    Lik

  13. Lammelåret
    7. desember 2011

    Takk for kommentarer! Det gjør meg glad.

    Lik

  14. Karianne
    8. desember 2011

    Klinkekula kom i stand etter at guttungen blei sjuk etter oppkastsjau, og blei sendt på Ahus m ambulanse. Plutselig fikk jeg melding på tlf der noen lurte på hvordan det gikk. De hadde hørt at han hadde satt fast ei klinkekule i halsen. Ei fjør, ti høns osv.

    Koselig å se deg inne hos meg!! Siri rocks.
    Ciao!

    Lik

  15. Tilbaketråkk: Hva skal bloggen hete? | Lamme Tanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 5. desember 2011 av i Personlig med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

