Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Endelig melis!

I mange uker har vi forberedt oss, myst mot gradestokken i halvmørke og studert bakkens hardhet.

De glatte pannene har fått svake buer av bekymring, og i undring fryktes julens frafall. Nesten alt har de fått, mangler bare det ene, det hvite.

Lilla inne, fyr i peisen, lukten av jul og lekekataloger med store kryss i. Tiden nærmer seg, og håpet om det hvite intensiveres. Det blir ikke jul uten. Sykkelen ofres lett mot glatte planker under føtter, det er bare det som teller nå.

Drømmen om en hvit jul er ikke bare nostalgisk søl skapt av 70-åringer, men skapt av erfaring fra et seksårig liv. Det er akkurat nok til å tro at det alltid har vært hvitt i julen. Og gjerne en stund før.

Det er vakkert det hvite, det skal innrømmes, og det er nesten vanskelig å holde seg fra å vekke de små når årets første melisdryss fyller luften og dekker bakken.

Det er høytidsstund, som feires med store øyne, måpende munn og et løfte om kakao og krem. En helt vanlig tirsdag i desember.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 comments on “Endelig melis!

  1. sotengelen
    6. desember 2011

    Er vi sikker på at det er ved 6 år at dette minnet skapes? Da jeg var seks år bodde jeg et sted der det var mye snø. Det gøyeste i hele verden var å bli trukket på spark til skolen (vi hadde stor, sterk hund).

    Etter dette flyttet vi fra snøen. Der jeg jobbe etterpå var det nesten aldri snø.

    Jeg liker ikke snø. Bergen by er i dag forvandlet fra en fantastisk by til en døsfelle!

    Skeptisk… 😉

    Lik

  2. mormor
    6. desember 2011

    Så fint skrevet! :). Jeg jubler (og er 6 år inni meg), for hvit jul…..det er toppen på kransekaka! 🙂

    Lik

  3. Kamelryttersken
    6. desember 2011

    Melis er helt greit, trenger ikke mer

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om ekko og postmoderne pensum

    Lik

  4. Ege Denne
    6. desember 2011

    Ja, idag har jeg subbet forsiktig, mange glatte minner om snø og is… brrrr…

    Men mine minner om snøfrie juleaftener, de er helt supre 😉

    Ta en titt her, jeg ble litt provosert av Vixen….. http://www.egedenne.com/2011/12/gulrot-bertas-upretensise-gulrot-award.html

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2011

      Så morsomt!

      Må bare får logget meg inn på gmail, så skal jeg kommentere hos deg. Er jo helt desorientert etter lite nettid den siste tiden. Mye å oppdatere seg på.

      Lik

  5. Røsslyng
    6. desember 2011

    Melis er bra, tjukke lag med kremfløyte er litt mindre bra;) Men det ser fint ut då!

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2011

      .. men krem i koppen er ikke så galt, eller krem på kake..

      Lik

  6. Cecilie
    6. desember 2011

    2-3 cm snø her i dag førte til tre times utelek med akebrett, skuffer, snøballer, snøfotball og selvsagt snølykter. Er ikke så mye som skal til 😉
    Men nå føles alt så mye riktigere ut ifølge de små, nå nærmer det seg faktisk jul på ordentlig!

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2011

      Omtrent like mye her og jubelen er stor, selv om kravet om dress skaper stress.

      Lik

  7. villkatta
    7. desember 2011

    Fint skrive. Eg elskar snø, sjølv om det er slitsamt å måke og kjøre bil. Men når eg tek med meg hunden ut om kvelden for å gå ut og alt er berre vakkert, stille og kvit, er det verd det for meg. Eg gler meg til småen blir stor nok til å leike ute i den, óg 🙂

    Lik

  8. Tonje
    7. desember 2011

    Det første snøfallet er høytidsstund, ja. Herlig skrevet. Hos oss har det også falt noen snøflak som fremdeles ligger som et hvitt slør over bakken. Storebror dro med seg kjelken på skolen og lillesøster måtte smake på snøen. Måtte det bare vare til langt over jul 🙂
    Ønsker deg en fin desemberdag
    Klem Tonje

    Lik

  9. Lammelåret
    7. desember 2011

    Når snøen først er kommet synes jeg den kan bli en stund, og fornye seg hver gang den blir skitten. Det er så vakkert!

    Lik

  10. mormor
    8. desember 2011

    Jeg kan godt akseptere sne 23. desember og bortesne 4. januar.
    Unger synes det er morsomt, men ikke hele tiden, tror jeg.
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      8. desember 2011

      Hehe.. nå synes jeg du er snever, mormor

      Lik

      • mormor
        9. desember 2011

        Tilpasset humør og helse,tror jeg, 🙂
        Ha en fin dag 🙂

        Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

