Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Adventsnostalgi med Jul i Skomakergata

Det er ikke lett å være voksen og mislike at ting endrer seg. 

Det er nærmest som tradisjon å regne at klagene på adventskalenderen på tv blir kritisert. I flere år har jeg hørt folk mislike at Jul i Skomakergaten ikke blir sendt, og for ikke lenge siden ble det sagt fra Nrk at skomakerkalenderen aldri kom til å bli sendt igjen. Nå ser det ut som Nrk endrer standpunkt etter å ha oppdaget Facebook-grupper som ønsker serien tilbake, grupper som er på over 100 000. I tillegg har 120 000  Dvd og VHS blitt solgt. Det er høyt antall mennesker som er forelsket i serien! Et tankekors er det at Nrk bare har fått et titalls henvendelser, hvorfor tar ikke folk direkte kontakt?

Serien ble laget i 1979, og selv jeg som var barn på -80 tallet syntes at noen deler av serien var tørr. Det var vel helst delen med barnas rettigheter som ble i overkant langsomt. I grunn litt rart med tanke på at dataspill nesten var teoretisk og tven bare sendte programmer i sort/hvitt. Hvordan vil generasjonen av nett- og databarn reagere på en slik serie?

Er det slik at unger i dag trenger høyt tempo og blir rastløse dersom de ikke blir underholdt i høyt tempo? Eller kan det være slik at lavt tempo og høy kos-faktor er godt og beroligende på rastløse unger?

Dyreparken i Kristiansand har bygget opp en kopi av Skomakergata, men den blir revet fordi den er for lite besøkt. Barna vet ikke hva Skomakergata er lenger. Går barna glipp av noen viktig eller er det oss voksne som gjør det?

Det er vel kanskje slik at vi vil gi barna det vi selv satte pris på som barn. Jul i Skomakergata eller ikke; julesnøen er som den var, dens magi går aldri ut på dato.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “Adventsnostalgi med Jul i Skomakergata

  1. Whitebite
    9. desember 2011

    Hm ja?
    ikke særlig begeistret for Skomakergata jeg da. Synes den er utgått på dato. Og den delen med barns rettigheter er jo bare merkelig. Rettighetene er beregnet på regler VOKSNE skal forholde seg til.. Ikke noe barn skal gå rundt å gruble på.

    Tradisjoner derimot, de lager vi slik vi selv ønsker og gir det videre til barna våre.

    Snart jul!
    🙂

    Lik

    • Lammelåret
      9. desember 2011

      Whitebite

      Blir alltid glad når jeg ser deg her!

      Tror det er viktig å ta med seg det beste fra egne tradisjoner og samtidig tilpasse det livet som det er i dag. Ikke bare kopiere det en selv hadde i egen barndom.

      Lik

  2. ca.strømsnes
    9. desember 2011

    Har hatt de samme tanker som deg og vi må kanskje bare innse at vi «gamlinger» begynner å gå ut på dato, men vi kan fortsatt gi barna gode minner og den gode stemningen, bare i en nyere tid;)

    Lik

    • Lammelåret
      9. desember 2011

      ca.

      Jeg ser på Odd Nordstoga og mannen er nostalgisk i seg selv, ironisk med tanke på at han sikkert er yngre enn meg, men synes han har noe gammeldags rolig over seg. Det er kanskje roen vi mest av alt trenger?

      Lik

  3. Leste akkurat om samme tema hos Vinterverket. Må nesten gjenta det jeg skrev hos henne. “Jul i Skomakergata” er avleggs. Dessverre. Har all verdens forståelse for at NRK har valgt å skrinlegge den for godt. Og jeg tror de fleste forstår det, innerst inne. Men VI har jo så fantastisk gode minner fra tida med Jens Petrus. Og som du sier, det er minnene vi ikke vil gi slipp på! Men så glemmer vi at våre barn skal skape egne minner. Og tenk, for oss kan det være en fantastisk reise å være med på å skape disse minnene. Her i huset har vi for eksempel allerede rukket å bli kjempeglad i musikken fra “Jul i Svingen”. Fantastiske toner! Så vil tiden vise om det er Svingen eller Blåfjell eller hva ungene husker når de blir voksne. Forhåpentligvis husker de at vi koset oss sammen mens vi så på barne-TV i adventstida, uavhengig av hvilken serie som gikk.

    Lik

  4. Røsslyng
    9. desember 2011

    Alt til si tid. Eg trur kanskje dei øydelegg for serien om dei sender den som adventskalender, og tek frå alle vaksne teorien om at det er så koseleg, når dei ser at borna kjedar seg av serien, og ikkje forstår alt.. Men kanskje som eit tillegg til kalenderen, på formiddagen ein gong, går det an å senda den? Evt. på nrk 2, medan dei sender vanleg adventskalender på nrk1 og nrk3?

    Ahh, Odd. Eg er litt forelska i han eg. 😉

    Lik

  5. Ege Denne
    9. desember 2011

    Jeg vet ikke. Kanskje det blir en god miks av alt til slutt? Likte litt den serien som foregikk på det hotellet. Der det kom en gjest hver dag 🙂

    Lik

  6. Kristine
    10. desember 2011

    Jul i Skomakergata var ganske koselig en gang i tiden, men jeg tror ikke jeg ville sett den på nytt og på nytt om NRK sendte den i reprise. Jeg elsket Blåfjell da den kom (selv om jeg var voksen) og må si jeg fikk like mye julefølelse av Blåfjell som av Skomakergata. Tror det handler mer om hva vi selv legger i førjulstiden – om vi velger å samle oss omkring hyggelige jule-gjøremål og samlende TV-julekalendre. 🙂

    Lik

  7. mormor
    10. desember 2011

    Er ikke disse programmene for barn og voksne? Men at Skomakergaten ikke skal sendes som «Barnekalender» er helt ok. Serien ble båret av gode skuespillere og har nok utspilt sin rolle. Ser Ege referer til Hotell Den Gyldne Hale. Den var unik, fordi den ikke bare var myntet på dem som kunne høre (og lese).
    Håper de fjerner «grevinnen» på lillejulaften også.

    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

  8. Radiojente
    10. desember 2011

    Jeg har alltid hatet Skomakergata. Ikke fordi jeg var et barn som måtte ha fart og spenning, men fordi jeg så tvers gjennom den kunstige latteren til Henki Kolstad, foraktet stemmen og oppførselen til Tøflus, syntes historien var irriterende og Jon Blund var en gjøk. Tror jeg ganske sikkert kan si at jeg hatet Skomakergata fra jeg ble født. Men smak og behag.

    For øvrig er det foreldrenes ansvar å sørge for at barna vet hva «det gamle» er. Hvor mange av dagens unge kjenner til Leif Juster og Einar Rose, f.eks.? Hva med Tancred Ibsen? Kari Diesen? Alfred Maurstad? Har noen i det hele tatt sett «Ungen» og de første innspillingene av Bør Børson i dag?

    Lik

  9. Lammelåret
    11. desember 2011

    Ser at folk har ulike meninger om Jul i Skomakergata, og slik er det vel med alt. Jeg tenker at folk som vil vise serien for ungene sine kan gjøre det og så kan resten la det bli med minnet. Synes det er laget mange bra serier, men synes ikke det er noe poeng i seg selv at ting skal repeteres år etter år.

    Fornyelse er bare bra, men fordelen med gamle tv-programmer er at det absolutt ikke frister å sitte foran tv-skjermen! 😀

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

