Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Julens kontrast: Selvprodusert idyll eller kaldt uteliv

Forkle ned til knærne, mel opp til albuen og fett i pannen, det er snart jul! Grisen skal slaktes, sylta presses og kokes i vannbad og pølsene stappes. Det blir ikke jul uten hjemmelaget slit, blir ikke fest uten rene vinduer og fyr på peisen. Titusenvis av småkryp freser mens de lykkelige som har søkt tilflukt i årets julebusk er spart, enn så lenge.

Hvor mye gjør vi for at det skal bli «riktig»? Hva skal til for at det kan kalles jul? Handler juleforberedelsene om å være flinkere enn naboen?

Jeg ser daglige oppdateringer på Facebook på hva folk gjør og jeg undrer meg: Hvor rent er huset når folk tar julevasken i slutten av november eller hvor gode er kakene når de har ligget ukevis i boksen? På forum, blant annet her diskuteres hva som er gave «nok». Bestemte damer med sterke meninger fremstår som om de eier fasiten for hva som kan aksepteres som julegave nok til barna. Når ble det viktig å sjekke forumverden før man handlet?

En helt vanlig dag i byen passerer jeg ti-tolv tydelig slitne mennesker med nedslått blikk og lut kroppsholdning. De holder seg for seg selv og ser ikke ut som de skal noen steder, de har kanskje ingen steder å dra? Deres julelykke handler først og fremst om et varmt sted der aksept og verdighet råder. Gaven de ønsker seg er menneskelige varme og mat er kanskje det de lengter mest etter. Deres verden og den de fleste av oss lever i står langt fra hverandre, men jeg tenker at forskjellen mellom dem og oss ikke er så stor. Vi er som dem, bare heldigere. Vi har hatt hellet på vår side og det er først og fremst årsaken til at vi har det så bra som vi har det.

Vi skylder våre medmennesker å gjøre en innsats, enten ved praktiske handlinger som å gi julegaver eller ved å gi penger til en organisasjon som hjelper mennesker i en vanskelig livssituasjon. Det kunne vært oss! Om vi ikke har mulighet til å gi penger eller tid, har vi mulighet til å gi et vennlig ord eller sende et kort til noen vi vet sitter ufrivillig alene. Eller dekke på til en til, ikke for å være snill, men for å gi andre det vil ville ønsket selv i en lignende situasjon.

Jula er tid for glede og samhold, gaver og fett, men jeg synes vi gjerne kan kjenne litt på hvordan det kan være å ikke kunne ta del i det glade fellesskapet. Det kunne vært oss.

*****

Relaterte innlegg: Å gi penger er lett, tid er verre,  Fattig førjulstid, Julemaset er igang.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

5 comments on “Julens kontrast: Selvprodusert idyll eller kaldt uteliv

  1. Whitebite
    12. desember 2011

    bra innlegg!

    Lik

  2. Tonje
    12. desember 2011

    Godt innlegg!

    Det kunne vært oss. Faktisk har jeg ikke personlig selv, men nært bekjente som har kjent på dette. En av mitt store budskap til barna rundt juletider er å huske på dem som ikke har så mye, i tillegg til å kjenne på julegledene. Dette er første året de har pakkekalender. De forrige årene, har vi hatt sjokoladekalendere, aktivitetskalendere, singsangkalender og lignenede fordi jeg er redd barna skal tro at julen bare handler om å få. Jeg vil at de også skal lære at den handler om å gi. Før desember var barna mine med på å plukke ut leker de mente de hadde vokst i fra og pakket disse ned i en stor nissesekk som vi gav til en innsamlingsaksjon til et barnehjem i Ukraina. De synes selv det var fint å få gjøre dette. Og jeg var stolt over dem som klarte å gi bort noen av lekene sine.

    Ellers er det også en fare for at desember kan bli mas. I år vil jeg kjenne på julegledene. Kose meg. Ikke stresse. Jeg baker det vi spiser, ikke syv sorter, men antageligvis tre. Jeg liker huset julereint, men det får bli så reint som det kan, resten får jeg ta i januar når jeg har bedre tid 🙂

    Ønsker deg gode desemberdager 🙂
    Klem

    Lik

  3. fjellcoachen
    12. desember 2011

    Takk 🙂

    Lik

  4. Ege Denne
    12. desember 2011

    Å, jeg vet ikke om det blir vasket noe her…. Bortsett fra bittelitt 😉

    Lik

  5. mormor
    13. desember 2011

    Julen kommer.
    Vi får dele på gleden vi har og får. Gi et smil eller en hyggelig bemerkning, om vi ikke har annet å gi.

    Det meste handler egentlig om å gi og å dele, lærer man seg det. blir livet rikere.

    Ha en flott tirsdag 🙂

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

