Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Løkkutteråd uten gråt

Å kutte løk er en helt vanlig og normal aktivitet en søndag i desember, særlig den siste før jul. Å kutte løk er ikke bare enkelt, men kan framkalle poesi og nostalgi. For en som har vansker med følelser kan løkkutting være en kjærkommen aktivitet, han kan gråte i fred uten stopp.

Absolutt hjemme deler dagens løkkutteerfaringer i dette innlegget, les!

For den som ikke har gråtebehov, kan disse rådene hjelpe:

  1. Plasser deg under kjøkkenvifta, eventuelt ved et åpent vindu
  2. Bruk hansker
  3. Avbryt kuttingen flere ganger for å skylle kniven i vann
  4. Ikke stå med hodet rett over løken og skjærebrettet
  5. Hakk en liten bit av løken omgangen
  6. Ha den hakkede løken i en annen beholder/gryte/skål som du plasserer et lite stykke unna deg

Nå kan du altså velge om du vil grine eller ikke. Kjekt?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Løkkutteråd uten gråt

  1. sotengelen
    18. desember 2011

    Jeg er heldig! Jeg ser dårlig og bruker derfor linser. Null gråting. Ja, av løk that is…

    Lik

    • Lammelåret
      18. desember 2011

      sotengelen

      lite gråting på meg også, men så var det mannfolket, da. Typisk mannfolk?

      Lik

      • sotengelen
        18. desember 2011

        Kommer de til å huske rådene uansett da?

        Ellers har TupperWare en liten lukket løkkutter. Den er veldig fin!

        Lik

  2. Ege Denne
    18. desember 2011

    Kan også skylle løken under vann, når den er delt i to halve, før mer kutting 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      18. desember 2011

      Ege

      .. men hvis løken skyldes blir vel smaken redusert?

      Ps!

      Jeg får til å stemme fra en annen pc, men når jeg har stemt i en kategori, kan jeg bare trykke på tilbaketasten for å stemme i neste kategori? Å laste inn bloggen din for hver stemme tar mye tid.

      Lik

      • Ege Denne
        19. desember 2011

        Jeg aner dessverre ikke 🙂
        Du får prøve og se hva som skjer 🙂

        Lik

  3. Linda C. Hagen
    18. desember 2011

    Den lille løkkuktteren fra tupperwere, er jo så liten.
    Bra løktips, de skal jeg ta med meg! Takk for linking:)

    Lik

  4. Kamelrytterske
    19. desember 2011

    Ett tent stearinlys spiser opp løkdampen = null tårer 🙂

    Går greit å bruke tilbaketasten hvis man skal stemme på flere kategorier hos Ege 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      19. desember 2011

      Kamel

      Vet du at stemmene dine blir registrert?

      Mine stemmer blir bare registrert noen ganger, litt kjipt synes jeg.

      Til dere som ikke skjønner hva vi snakker om: Bloggpris og nominerte hos Ege Denne finner du her:

      http://www.egedenne.com/2011/12/og-de-nominerte-er.html

      Du kan stemme til nyttårsaften, en gang per dag. Og kandidater og stemmerutene finner du nederst på siden. Bruk stemmeretten!

      Lik

  5. Avin Rostami
    19. desember 2011

    Jeg tar meg frihet til å legge til et par råd til:
    – stå nær vasken mens du kutter løk og åpen krana la vannet rene, det hjelper masse
    – Kjært toppen av løkken og sett den på hodet, ha gjerne en plastfolie under slik at du slipper at håret lukter løk, og kutt i vei. Jeg har prøvf begge og det hjrlper;)

    Lik

  6. tuppelina
    19. desember 2011

    jeg har alltid gjort denne ene enkle tingen; puste gjennom munnen, og har aldri slitt med å få tårer i øynene 🙂

    men ellers har jeg hørt mye rart; bla å bruke dykkerbriller XD

    Lik

  7. mormor
    19. desember 2011

    Mitt beste råd:
    Få noen annen til å kutte løken: 😆
    Det gjør jeg – noen ganger.
    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

  8. Tonje
    19. desember 2011

    Likte rådet til mormor i kommentarfeltet over 🙂 hihi 🙂

    Sv: så enig, greit om barna blir innvolvert i førjulsaktivitetene. Koselig for dem å være med ut å handle inn gaver, for eksempel, men må si at det tar litt ekstra tid når de er med 🙂 Ellers prøver jeg å gjøre så mye som mulig når de er i barnehage og skole, slik at vi kan nyte ettermiddagene sammen med dem. I helga fikk vi bakt litt, hugget juletre og levert julekort og juleklemmer til mine tanter og onkler. Kos 🙂

    Ønsker deg gode førjulsdager
    Klem

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

