Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Slank deg i januar og hat maten

Det slår ikke feil, i januar skal kroppene slankes. Reklamen bestemmer og sidene i aviser og ukeblader fylles med mat som visstnok gjør deg slankere og lommeboken fornøyd. Blogger og tv-programmer forteller deg at du ikke skal være fornøyd med kroppen din. Å lukke øynene fungerer en kort stund, men på et eller annet tidspunkt må øynene åpnes og da er ikke budskapet til å unngå.

Mat forbindes ikke ofte med glede, men blir fremstilt som en slags elsket fiende eller et nødvendig onde. Det finnes mange kurer og livsstilsprodukter og hvem har vel ikke hørt om lavkarbokosthold? Jeg synes det virker som folk ser seg blinde på matens innhold av karbohydrater og fett og glemmer at maten ikke bare er en rekke bestanddeler løsrevet fra hverandre, men en helhet. Mat er ikke bare et virkemiddel, men noe man skal få lov til å glede seg over.

Holdningen om at sunn mat er kjedelig overrasker meg. Blir maten spennende dersom den er full av fett og sukker?

Kanskje det er noe i det?

Kanskje det er noe i det?

Hva er egentlig sunn mat?

Svaret vil variere med hvem du spør og nettopp det gjør det vanskelig å orientere seg i matjungelen. Kostholdsrådene er ikke enkle som de var før, for nå krever det mye av forbrukeren. Du må finne din stil, din filosofi og deretter velge din kostholdsekspert. Derfor gir mange opp.

Kosthold, kropp og helse er ikke bare viktig i januar, det er viktig hele året. Ganske synd, igrunn, tenk så deilig det ville vært dersom en kunne hatt superkosthold i januar og så varte effekten de neste 11 månedene!

God helse må bygges hele året, hver dag gir små bidrag.

Som forelder er jeg oppmerksom på hvilke holdninger som råder i miljøet barna er en del av og hvilket bilde media gir av kropp og utseendet og hva som er idealet. Jeg vil være en motvekt til det enorme fokuset som ligger på vårt ytre. Det er ikke noe galt i å være opptatt av hvordan en ser ut, men det er viktigere hvordan en virker, hvordan kroppen fungerer.

Det er trist når ungene knapt er ute fordi de blir kjørt til og fra skolen og bruker fritiden foran en eller annen skjerm. Det er ikke ungene som er late, men foreldrene som er slappe!

Jeg ser noen ganger at det klages på bloggere foreldre misliker at ungene har som forbilder, har de helt glemt at de selv er de viktigste forbildene?

******

Les også Kroppen din er ikke bra nok og Forvirrende kostholdsråd

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

39 comments on “Slank deg i januar og hat maten

  1. Ege Denne
    4. januar 2012

    Slik har det vært hele mitt liv, i mediene. Slanke slanke slanke. Det skulle ikke forundre meg, om noen plutselig begynte å si at jeg følger en bestemt diett, som følge av at jeg nå unngår å kjøpe matvarer pakket i plast??

    Jeg akter å nyte mat, og leve på min måte, og ordet diett, eller slankekur,( hva er det forresten?;) ) eksisterer ikke i min hjerne 😉

    Godt nytt år 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      4. januar 2012

      Ege

      Det høres bra ut, tror ord som slanking bidrar til at man får et dårligere forhold til kroppen sin. Det positive ved sunnhetsfokuset i media er at det kommer fram gode oppskrifter, det kunne vi trenge oftere.

      Plastfobien er nok like om hjørnet, tenker jeg!
      Plastikk er sløsing med ikke-fornybare ressurser, så det er et poeng det der, hehe..

      Ønsker også deg et godt nytt år!
      Fint å se deg her (har ikke vært særlig bloggaktiv de siste ukene, men det tar seg kanskje opp slik at jeg får besøkt andre igjen)

      Lik

  2. Tilbaketråkk: Nytt år med planer eller forsetter? Hvordan gjennomføre dem? | Lammelåret tenker

  3. mormor
    4. januar 2012

    Mat er godt. Mat skal gi deg en sunn kropp og et godt humør. Den skal kort og godt gi deg velvære på en stille og grei måte.

    Man snakker om ja-mat og nei-mat, fy-mat og fin-mat. Er det ikke noen som snakker om enkel, god, velsmakende og nærende mat? Og har man ikke fått med seg litt matvett, selv, underveis i sitt liv? Må man løpe etter såkalte eksperter hele tiden?

    Grei mat og kjent mat, gjerne laget fra bunnen med glede er beste. Da kan maten være så enkel den egentlig bare vil. For eksempel trukket torsk med rå, raspede gulerøtter, klaret smør over nykokte poteter.

    Men det er vel ikke i tiden dette.
    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      5. januar 2012

      mormor

      Kan det være for stor tilgang på informasjon som gjør at folk blir usikre og til slutt gir blaffen?

      Lik

      • Tom
        5. januar 2012

        Så er det de av oss som ikke kan få nok informasjon.

        Lik

        • Lammelåret
          5. januar 2012

          Hvor henter du informasjon fra, Tom? Og hvordan sorterer og bruker du informasjonen?

          Velkommen til bloggen min, forresten!

          Lik

  4. sotengelen
    4. januar 2012

    Jeg lever og spiser slik jeg vil selv. I dag er det druer og ferdigpizza til middag. I går fiskekaker – noen ganger bare brød med smør. Det får bli det jeg har lyst på.

    Gode tanker dette du har lagt ned her.

    Lik

  5. Hilde Herigstad
    4. januar 2012

    Huff, nå traff du spikeren på hodet mitt, for jeg er en matelsker, som burde gå ned mange kilo, men jeg greier ikke å se på maten som en fiende, og jeg klarer i alle fall ikke å være uten brød og karber (har prøvd..). Så for meg er nok løsningen heller å forbrenne mer enn det som kommer inn.. Ikke så lett det heller, men det fungerer nok bra i teorien! 🙂

    Svar på din kommentar på mitt innlegg:

    Hei Lammelåret! 🙂
    Vet du at jeg spiste deg på første juledag? Du smakte ingenting, fordi jeg var uten lukte- og smakssans.. 🙂

    Brødene ble meget vellykkede, for aller første gang! Det ar ikke fritt for at jeg måtte gjøre en liten seiersdans på kjøkkengulvet og skryte uhemmet av meg selv på facebook.. 🙂 Men skriv gjerne baketips på bloggen din, alltid interessant å lese andres erfaringer! 🙂

    Godt nytt år til deg også!

    Klem fra Hilde

    Lik

    • Lammelåret
      5. januar 2012

      Hilde H

      Jeg er også matglad, men det betyr ikke at jeg spiser masse.
      Det viktigste er kanskje at det er balanse mellom det som kommer inn og det som blir forbrent?

      **
      Svaret ditt.. hehe. Kan hende det kommer noen brødbaketips en annen dag, dette er tross alt ikke en matblogg.

      Lik

  6. Magne D. Antonsen
    5. januar 2012

    Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    Lik

  7. bitchybutnice
    5. januar 2012

    Vi er så enten eller i dette landet…og jeg blir sprø(ere) av alt kroppshysteriet i media. Ukebladene skriker om den ene dietten etter den andre, blar man 2 sider videre så er det 5 oppskrifter på marsipankaker og sjokoladekaker…baaah!! Det er lov å bruke hodet, det gjelder oss alle….alt med måte er mitt motto:))

    Lik

    • Lammelåret
      5. januar 2012

      bitchybutnice

      Jeg irriterer meg over at kroppens utseende er viktigere enn hvordan den fungerer!

      Lik

      • bitchybutnice
        5. januar 2012

        Der sa du det!! Burde være så mye viktigere at kroppen fungerer optimalt….enn at den *ser* optimal ut…Og hvem bestemmer hva som kjennetegner er såkalt optimal kropp utseendemessig?? Det bestemmer jeg når det min kropp..så enkelt er det:))

        Lik

        • Lammelåret
          5. januar 2012

          bitchy..

          Det irriterer meg fordi det bidrar til at ungene som vokser opp får et dårlig forhold til kroppen sin. Det er overfokus på hvordan vi ser ut og ikke er det bra nok å se vanlig ut heller. Medias makt er stor. Og kroppsfokuset ødelegger selvtilliten til mange og fratar folk livskvaliteten. Det er ikke bra.

          Lik

  8. Linda C. Hagen
    5. januar 2012

    Helt enig! I dag så jeg på en reklame på TV-shop, og ble fortalt at jeg alltid har ønsket meg den og den kroppen, den og den magen. Jeg skjønner ikke at jeg har klart å være lykkelig, jeg. hahah!
    Ja, det er viktigere hvordan kroppen fungere. Man får en oppvekker når man ser mennesker med kropper som faktisk ikke fungere som normalt. Da blir utseende en bagatell i forhold. Alle burde tenke mer på hvordan de ER og ikke bare hvordan de ser ut.

    Godt nyttår, Lammelår!

    Lik

    • Lammelåret
      5. januar 2012

      Du har nok misforstått, Linda, for innerst inne er du nok misunnelig og bare lurer deg selv til å tro at du er fornøyd.. eller noe..

      Flere burde følge med på «Uten grenser» med Lars Monsen, det setter ting i perspektiv!

      Lik

  9. La bergenser
    5. januar 2012

    Bra innlegg! Jeg må si meg helt enig med deg at det både er idotisk at man bare skal være sund i januar og alt slanke presset som finnes nå for tiden. Jeg bor selv i utlandet og ble helt sjokkert da jeg kom hjem til jul og traff igjen alle venner og bekjente på forskjellige slankekurer. I avisen leste jeg om sinte foreldre som ville at barn skulle få lavkarbo på skolen, stakkars barn! Lavkarbo er jo ikke sundt og presset om hvordan vi skal spise er ihvertfall ikke sundt! Jeg synes det er veldig bra at du og andre bloggere går imot det, men det er jo helt skammelige de norske avisene holder på, som i teorien skulle ha gitt oss de viktige nyhetene i verden…

    Lik

    • Lammelåret
      5. januar 2012

      La bergenser

      Fokuset på slanking i media er flaut og farlig. Og slankekur virker for ingenting, hvis det er alt man gjør.

      Rådene for hvordan man mister vekt, hvem er de egentlig for? Slike råd tar aldri utgangspunkt i individet og hva de forutsetter sier de aldri noe om, helt håpløst og villedende.

      Skal man gå ned i vekt på permanent basis må man endre livsstilen og se helheten i livet. Ellers blir det bare jojo-effekt av det og vekten går opp igjen når fokuset slipper.

      Det er uakseptabelt å slanke seg foran barna, det er å gi de et unaturlig forhold til mat og fortelle de at kroppen ikke er bra nok som den er. Ofte handler det mer om følelser enn den faktiske maten.

      ****’
      Velkommen til bloggen!

      Lik

  10. Torunn - littlettere
    5. januar 2012

    Foreldre glemmer ofte at de viktigste forbildene er dem selv. Også når det kommer til mat. Vi må ikke overføre vårt problematiske forhold til mat, men lære dem om mat, hvor den kommer fra og hvordan den tilberedes. Gi dem matglede! Jeg tror ikke man kan få matglede ved å se en Toro-pose bli kokt sammen med kjøttdeig og servert med triste isbergsalatblader.

    Mat er både næring og et viktig sosialt element i hverdagen. Med gode råvarer og mat laget fra bunnen av, sørger vi for en velfungerende kropp – uten å måtte spise «kjedelig» eller være på diett.

    Lik

    • Lammelåret
      5. januar 2012

      Torunn

      Det er populært å skylde på negative forbilder i blogger og media og helt være blind for at vi selv er de sterkeste forbildene. Matvaner læres hjemme og selv om ungene spiser mat vi nesten ikke anser for å være mat når de blir eldre, vil det grunnlaget vi har lagt i de tidlige barneårene være den påvirkningen som betyr mest. Selv om det antakelig kommer noen år der (det jeg kaller) sunn mat er uinteressant.

      Enig med deg i at maten har mange funksjoner, men media bidrar godt i retning at maten er en fiende som skal bekjempes og det omskapet maten til bare bestanddelene. Den sosiale rammen blir borte.

      Det må vi jobbe mot.

      Takk for kommentaren, kom snart tilbake.

      Lik

  11. Tonje
    5. januar 2012

    Flott skrevet!

    Tusen takk for nominasjonen, setter kjempestor pris på det! Jeg har også nominert din som best velskrevne!

    Klem

    Lik

  12. Anonym
    5. januar 2012

    Dette var bra skrevet! For JA – det viktigste med sunn mat er at kroppen virker!
    Den ene artikkelen etter den andre, et stort flertall av reklame har fokus på slaking og sunn mat – i hensikt for å ta av de «ekstra kiloene» man fikk i jula.
    Dette hjelper på ingen måte meg: spiseforstyrret allerede, og nå er listen over NEI-mat så uendelig lang at jeg sliter med å få i meg næring. Dette har selvsagt ikke bare endt i en alt for slank kropp, men en kropp som ikke har sine funksjoner lengre. Det er kaldt, alt er fysisk slitsomt å gjennomføre (dagens tiltak var å ta en dusj) og kroppen skriker at den ikke har det bra. Lytter jeg? Nei, jeg prøver, prøver finne «lovlig mat» men det er ikke lett, det er kun min egen mentalitet som stopper meg, jeg skal ikke legge skylda på media – men de gjør det ikke bedre. Og jeg vet at jeg ikke er den eneste.
    Foreldre der ute: ikke sleng dere på en suppekur, ikke dietter, men legg opp til et sunt variert kosthold, med lite ferdigprodukter og sukker. Ha et naturlig forhold til mat, og legg opp til masse daglig bevegelse for barna (husk også at fysisk aktivitet kan være lek, det MÅ ikke være trening). For som du sier FORELDRE er barns viktigste og største forbilder!

    Lik

    • Lammelåret
      6. januar 2012

      anonym

      Takk for at du bringer inn spiseforstyrrelser som perspektiv når det gjelder medienes bidrag til kroppsfokus!

      Får du hjelp til å klare å spise og til å sortere hva som er god informasjon og hva som ikke er det?

      ******

      Jeg tror at dersom fokuset lå på kropper som virker og på gleden ved en fungerende kropp, ville langt flere hatt et avslappet forhold til mat og sitt ytre.

      En sunn kropp er på mange måter et samarbeidsprosjekt mellom enkeltindividet og samfunnet. For mange er det vanskelig å leve slik at kroppen har det best mulig. Samfunnet kan bidra positivt ved å legge opp til at folk skal være fysisk aktive og spise sunt. F.eks ved å ha et bevisst forhold til hvilken mat som serveres i barnehager, sfo og andre steder der mat er et offentlig ansvar.

      Lik

  13. Fjellcoachen
    5. januar 2012

    Det er hyggelig å få telefon fra såvidt voksne barn som ber om oppskrift på matretter de har vokst opp med, Ja, vi er forbilder, mer enn vi tror. Ellers har jeg gjennomlevd 2011 på diett, basert på påvist matintoleranse i januar, et år uten melk, hvetemel, sukker, egg, gjær og koffein, dvs den maten kafeer og sosial omgang er basert på. De utfordringene det har gitt, er nyttig læring i forhold til plutselig å ha en friskere, raskere og lettere kropp (selv om det siste ikke var hovedmålet), men også hvor vanskelig det er å bryte mønstre og hvor mye sosial uro det skaper å takke nei til et kakestykke…

    Lik

  14. Inger
    5. januar 2012

    Flott blogg! 🙂
    Jeg er også inderlig lei alle blogger og artikler om slanking. Særlig siden jeg selv er sterkt undervektig og sliter med å komme meg opp i vekt. Det er hverken sunt eller pent å være for tynn! Da er det bedre å spise sunt og variert, altså grønnsaker, kjøtt og frukt, og holde seg unna «godbitene» i uka og spare dem til lørdagskosen.

    Alt dette fokuset på kropp og kilo er heller ikke bra for unga våres. Slep dem heller med ut i naturen og vis dem hvilket fantastisk land vi bor i!
    Det er sunt både for barn og voksne. Og ta gjerne med god mat og godt drikke på turen. Skiver med omelet og termos med kakao eller te.
    Og slutt å ha dårlig samvittighet for at man eter.

    Lag mat fra bunnen av, spis variert, unngå sukker og kunstige tilsetninger, ikke drikk brus, det være seg med sukker eller light, og bruk tallerkner som ikke er så store. Da blir porsjonene mer passelige 😉

    Og slutt å snakke om kropp, slanking og sunn/usunn mat med barn tilstede. De skal oppleve at mat er viktig for å vokse og «bli stor og sterk», at det er noe kroppen trenger for at man skal kunne leve. Og i tillegg smake godt. La dem få hyggelige og sosiale måltider, der de kan få smake seg fram til alt det gode vi voksne serverer dem, uten å gi dem tanker om at dette er problematisk.

    Og ta dem med på kjøkkenet når maten lages. Det synes de er morsomt, og gir dem en utvidet matopplevelse. Pluss at de lærer å lage god og variert mat som de tar med seg videre i livet.

    Lik

    • Lammelåret
      6. januar 2012

      Inger

      Det er nok mange bevisstløse voksne som ikke tenker over hvilken effekt det har på barn når kroppens vekt betyr mer enn matgleden.

      Folk bruker dårlig tid som begrunnelse for hvorfor de kjøper ferdig/halvferdig mat, men det handler om mer enn tid, prioriteringer, f.eks.

      For mange skal rekke for mye på for liten tid, sier seg selv at det blir vanskelig da.

      Takk for kommentaren din og velkommen tilbake!

      Lik

  15. «Når man er ung,slank og frisk er det fryktelig iriterende at folk snakker og skriver om noe som man regner som et ikke eksisterende problem og mange påstår at den maten som jeg spiser er helsefarlig.Så frekt!

    All debatten gjelder bare for dem som har en kostholdsrelatert sykdom, eller er overvektige/feite. At disse dør gjennomsnitlig 15 år for tidlig er vel ikke mitt problem. At 700 000 mennesker i Norge er insulinresistente (har prediabetes) eller har diabetes2 , driter vel jeg i»
    Om alle spiser en slik hjemmelaget god mat som tidligere ble kalt vanlig mat, ville mange færre blitt overvektige og syke. Vanlig mat kan man imidlertid ikke få kjøpt i en vanlig forpakning i butikken. Det som folk kaller vanlig mat nå, er slettes ikke vanlig. Den maten har ingen før spist i historien.All ferdigmat eller halvfabrikata inneholder vanedannende sukker og stivelse. Eks. en kilo ferdigpizza inneholder sukker/stivelse som 123 sukkerbiter.(pizza originale)
    De fleste med nogenlunde folkevett ville vel si at om jeg har blitt feit og syk av en type mat, må jeg slutte å spise den maten som gjorde meg syk , om jeg vil bli frisk igjen.
    Det andre alternativet er å spise mye medisin, delta i motbakkerenn ala Nortug og gå på gjentatte slankekurer. Det fantastiske er at man i tillegg til å bli naturlig slank, behøver du aldri mer å gå på slankekur. ALRI!
    Man bare spiser seg mett i et måltid og er fornøyd til man kjenner litt sult,. da spiser man seg mett igjen.
    At denne maten består av friske råvarer, egg, kjøtt, fugl, fisk, sunt fett og masse grønnsaker skremmer selvfølgelig livskiten til alle dem som har blitt avhengig av «vanlig mat» eller sukkermat som jeg kaller det.

    Denne redselen gir seg ofte utslag som agressivitet. Jeg synes at alle kan spise hva de vil. men jeg synes at alle har rett på riktig informasjon, ikke bare Avisenes og ukebladenes Skremselspropaganda.
    Godt Nytt År !

    Lik

  16. Spis mens du kan..
    6. januar 2012

    Kjør på med grønne chlorellaalger i ny og ne pluss tran og nok væskeinntak dvs vann. Ellers er det bare å spise hva du vil såsant du ikke overdriver mengdeinntaket så voldsomt.
    De grønne algene renser kroppen for avfallsstoffer og binder til seg alskens rusk og rask man får i seg.
    Slik får man i pose og sekk. Gjerne en liten koffert og en bag i tillegg……..namm mat. saftig kalkunlår med avokado og chili……hjemmelaget sorbet til dessert……..og så en cafe avec og en sigarett av fineste virginia tobakk.

    Apropos bloggnavnet Lammelår.:
    ..mmmm….m mintsaus mandelpoteter, brokkolipuree og et glass chablis……ikke spis for mye av noe men spis heller ikke for lite av god mat,det vil si mat som smaker ekte vare.
    Moreller,eplekompott plukket i egen hage osv…….god dessert. Sukker blir man søt av. Men ekte honning blir man enda søtere av….

    Ps.
    I hagen har jeg epletre med ferdiglaget eplekompott på norgesglass…;-)
    Trenger bare søtning. Bruker da honning eller bjørkesaft.Xylitol.

    Lik

  17. kunnskapsriktrening
    6. januar 2012

    La oss fokusere på helse istedet for vekt! Med god helse vil også eventuelle vektproblemer som regel minskes 🙂

    Lik

  18. Sinnasmurfen
    6. januar 2012

    Spis det du har lyst på, og sørg for at du holder deg i aktivitet. Problem solved.

    Lik

  19. Lammelåret
    6. januar 2012

    Takk for kommentarer og engasjement!

    Lik

  20. Whitebite
    6. januar 2012

    Kjempebra innlegg kjære du, og godt nyttår forresten:)
    Jeg kunne ikke vært mer enig, og synes poengene dine treffer midt på spikeren!

    klem!

    Lik

  21. Røsslyng
    6. januar 2012

    Bra og velformulert innlegg. Eg er like dårleg til å trene heile året, ingen topp her altså;) Men eg har ikkje lappen, så blir ein del gåing/sprinting til tog og buss, det hjelper jo på! God helg:)

    Lik

  22. Villkatta
    7. januar 2012

    *klappar i hendene for dette innlegget*

    Sunn mat er jo slettes ikkje kjedeleg, slik som mange trur 🙂 Etter eg vart den stolte eigar av ein stor gallestein, har eg måtte leggje om kosthaldet. Og det eg fann ut, var at mat er spennande, berre eg opna augene litt.

    No er eg kjempeglad i stå på kjøkenet, prøve nye oppskrifter, og leggje til mine eigne variantar. Eg et sunn mat som eg elskar kvar bit av! No vart eg så inspirert at kanskje eg skal blogge litt sjølv.

    Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2012

      Villkatta

      Hvor kommer det egentlig fra, det at sunn mat er kjedelig mat?

      Elsker oppskrifter jeg også, bruker mye tid på å studere oppskrifter og liker det bedre enn å eksperimentere selv. Kjenner godt på kroppen om jeg har spist riktig (og da tenker jeg ikke kilo).

      Morsomt om du skriver et innlegg etter inspirasjon herfra!

      Lik

  23. Nina Elisabeth
    8. januar 2012

    Det tragiske er vel at mediene i ukene før jul forteller deg om alt det gode du skal fråtse i og at du skal kose deg i julen. Så kommer de samme avisene/bladene og forteller deg at du må slanke deg i januar.

    Lik

  24. Tilbaketråkk: Fiendskap til venskap «

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 4. januar 2012 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

