Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hvit flørt

Håpet var stort i november, vi siklet alle etter snø. Da desember kom ble håpet forvandlet til krav, men det hvite uteble. Noen må likevel hatt ørene åpne og hjertet varmt for hungrige små barn som lengter, for centimeterne kom med hvit, melisaktig masse fri for søtsmak.

Nok til å dekket gresset og pynt på busker og trær gjorde smilene brede og kroppene glade for målet var nær.

Den yrende gleden skapte huler for fyrstikkmenn og lykter for telys og ga næring til behovet for sklie og ski.

Den skrapte plenen med spor etter barnehender viste hva vinteren er for de små. Uten snø ingen jul, uten snø ingen vinter.

En verden som svinger mellom vått og hvitt lurer oss, forstyrrer rytmen, flørter med oss.

Flørten mister sin sjarm, det er kjærligheten vi vil ha  – kjærlighet til den hvitdekte, barnevennlige vinter.

For uten vinter med snø i mengder blir det heller ingen sildrende vår med snøsmelting, ingen vinterferie med klassiske ingridienser som kvikklunsj og appelsin i en grop lagd i snøen. Heller ingen spenning rundt de første stilkene snøklokker. Uten vinterens kontrast blir våren blass.

******

Les også Endelig melis

Ps! Hvis du synes jeg skriver godt nok kan du stemme på bloggen min på Foreldremanualen, jeg er nominert i kategorien for Årets mest velskrevne mammablogg og siste dag for å stemme er 29.1.2012

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “Hvit flørt

  1. Ege Denne
    16. januar 2012

    Jeg skjønner gleden over snø, men pga dårlig rygg skjønner jeg også gleden over null snø, og trygge veier å gå på… 😉

    Lik

  2. Gro Skovli
    16. januar 2012

    Vakkert formulert! Savnet av snørik vinter er gjensidig 🙂

    Lik

  3. mormor
    16. januar 2012

    Savner ikke sne, men jeg har, og småmors glede er stor. Ikke mormors,men hun er med.
    Sklir og leker, med sne. Og glede der og da. Så kommer dagen derpå og den er virkelig derpå.

    Tja, tvisynt som så ofte.
    For egen del er null sne og grønne vintre ok.

    Ha en fin kveld. 🙂

    Lik

  4. sotengelen
    16. januar 2012

    Vinteren kan bare beholde snøen for min del. Når en er født som en blanding mellom en giraff og bambi så er vinteren skummel.

    Lik

  5. Whitebite
    16. januar 2012

    Nyyyydelig skrevet!
    Jeg vil også ha vinter og snø. Eller frost og rim. Og islagte vann og kinn i brann. Men alt vi får…er en altfor tidlig vår.

    (takk for flott kommentar hos meg,har svart deg)

    Og gratulerer med nominasjon, lykke til!

    Lik

  6. Pia
    16. januar 2012

    Gratulerer så mye med velfortjent nominasjon!

    Lik

  7. villkatta
    16. januar 2012

    Så vakkert skrive. Eg saknar vinter og snø. Det er så herleg å gå turar med hunden når vinternatta er lys av alt det kvite. Når det kaldt og klart i lufta istadenfor den våte, råe tåka. Kveldskjøyring på snowboard og snøball krig med kjærasten. Endå meir kjekt vert når Viljar er større og tek glede i snøen, han og.

    Lik

  8. Lammelåret
    16. januar 2012

    Takk for nominasjonsgratulasjoner!
    Jeg skriver nok et innlegg om det i morgen, tror jeg.
    Det er stor stas!

    Lik

  9. fjellcoachen
    16. januar 2012

    Kom hjem i dag til en halvmeter nysnø etter helgetur i tigerstaden, og har enda ikke kvinnet meg opp til å gå løs på den…

    Lik

  10. Jenny
    17. januar 2012

    Uten snø blir det ingen snømåking. Hurra!

    Uten snø kan det bli fin poesi. Hurra!

    Lik

  11. Kristine
    17. januar 2012

    Vakkert skrevet. Og jeg har selvfølgelig stemt på deg, Lammelåret! Krysser fingrene for deg! 😀

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

