Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Vi ødelegger barnas hjerner

Barnas første møte med internett og datamaskiner skjer i barnehagen, iallfall i noen kommuner.

Flere barnehager i Tønsberg har prøveprosjekt med IPad. Man kan lure på hvorfor barn skal oppfordres til å sitte stille  heller enn å bevege seg og utfolde seg fysisk. Hva er det som får pedagoger til å tro at barn trenger å bruke slik teknologi? Hvor ble det av faget «fysisk fostring»?

Bruken av pc er allerede høy, noe som bekymrer nevrologer og psykologer. Hjerneforsker Susan Greenfield refererer til undersøkelser som viser at små barn får konsentrasjonsproblemer og adferdsvansker dersom de tilbringer mye tid foran skjermer. Det er økning i slike problemer blant barn her til lands, bryr vi oss? Kan det være slik at vi plasserer ungen foran tv-en når vi kommer hjem fra barnehagen mens vi lager middag uten forstyrrelser? Og at vi gir ungene Ds til treårsdagen fordi det er så behagelig med ro i stua?

Jeg er bekymret for barns utvikling, altfor mange unger har tv som en vesentlig ingrediens i hverdagen og foreldre forsvarer bruken med at ungen kjeder seg ellers. Mange av oss som er voksne i dag fikk høre at det er sunt å kjede seg da vi var små, det kan være en større sannhet i det enn vi forstår. For det som skjer når vi kjeder oss er at hjernen får pause, den får mulighet til å bearbeide og plassere erfaringer og kunnskap i «lommer» og la de bli bevart. Dersom vi ikke gir hjernen pauser, men hele tiden stimulerer den, gjør vi ungene våre passive, krevende, rastløse og ukonsentrerte. De blir vant med at noe hele tiden skal skje.

Hva så? spør du kanskje, vel poenget er at dette får konsekvenser for hvordan unger utfører skolearbeidet og for læringen. Unger som er vant med å finne ting på nettet lærer bare hvordan de skal søke. Å være mester på nøkkelord, gir ikke kunnskap om bruk av kilder og kritisk evne som kan vurdere kildene. Å vite hvor du henter kunnskap, gjør deg avhengig av maskinen. Hva skjer med vår evne til å overleve utenfor datanettet? Hvordan påvirkes hukommelsen?

Fedme og overvekt er et voksende problem hos barn og unge. Folkehelsinstituttet (fhi) opplyser at 17 til 22 % av tredjeklassinger er overvektige. Fedmeutvikling er et samfunnsproblem. Og det er samtidig et problem som først og fremst er den enkelte families. Det er trist å høre om barn som vi sitte på fanget til foreldrene, men får nei fordi barnet er for tungt. Det gjør noe med barnet. 

Barn som er tunge risikerer å miste fellesskapet med andre barn på samme alder. Barn som ikke kan løpe, klatre i trær og gå på ski faller utenfor. Barna skaper sitt eget miljø foran pc-skjermen, ved å leve seg inn i konstruerte verdener der ensomheten kamufleres. De som lett trekker til seg andre barn, evner å lage sitt miljø rundt skjermenes fascinasjon, og skaper et miljø der fysisk aktivitet er utelukket. Det forsterker problemet. Voksne som er glad for fred understreker det.

Skjermbarn blir rastløse barn, blir lett til overvektige barn. Late, ubevisste foreldre lar det skje.

Og det skremmer meg at barnehager oppmuntrer til skjermbruk. Vet de hva de gjør?

*******

Kilde: Sokrates & sjøpungen, s 53, Bjørn Vassnes

******

Påvirker nettbruk barn og unges hjerner? – Tidsskriftets blogg (legeforeningen)

~ Lik Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

118 comments on “Vi ødelegger barnas hjerner

  1. mormor
    3. februar 2012

    Dette er et stadig mer omseggripende problem. Ikke bare for barn som vokser opp nå, men for dem som ikke har kjent til et liv uten pc, elektroniske dingser og trykk-her-leker.
    Det er ikke bare det at hjernen ikke får hvile og tid til å fordøye inntrykk, men at kreativitet og nysgjerrighet blir hemmet også.
    Nei, det er ikke veien å gå og de søm mener at dette er «crucical skills» tar feil.
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      3. februar 2012

      mormor

      barn trenger å utfolde seg, og skjerme øynene. Jeg har helt klart inntrykk av at skjermbruk er en lettvindt løsning for stressede foreldre.

      Lik

      • Eskil Røsholt Olsen
        6. februar 2012

        Her var det voldsomt mye svart-hvitt-tenkning fra det jeg vil kalle teknologiske dinosaurer. Uansett hva man får for mye av er det usunt, til og med vann, oksygen og fysisk aktivitet er skadelig i for store mengder. Så det må da være mulig å balansere problemstillingen på en bedre måte. Innføring i bruk av datateknologi i barnehagen eller tidlig grunnskole trenger ikke å utelukke fysisk aktivitet, men man må gjøre litt av hvert.

        Å sitte foran en skjerm er ikke utelukkende negativt, men kan faktisk være ekstremt nyttig hvis man ser bort ifra fordummende TV-programmer og enkelte dataspill. For eksempel kan man nå ved hjelp av instruksjonsvideoer og informasjon på internett tilegne seg store deler av pensum fra og med grunnskolenivå til og med universitetsnivå. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvilke muligheter jeg hadde hatt om jeg hadde slikt tilgjengelig som liten.

        Lik

        • Henrik
          7. februar 2012

          Veldig enig med deg Espen. Men må jo si at jeg synes det er litt tidlig med innføring i Ipad i barnehagen. Dette lærer barn seg MEGET fort på egen hånd. Barneskolen er kanskje et sted hvor man kan få litt innføring i dette. Er selv en meget aktiv gutt med bedre fysikk en de fleste og har likevell brukt pc og tvspill.

          Synes derfor det er skremmende å lese at hjernen lider av å bruke dette som en form for avkobling. Har virkelig hjernen godt av å kjede seg, vet vi at dette stemmer? Vet vi at dette ikke skjer dersom man ser på tv serier, spiller spill og lignende. Føler at det ikke kan være så svarthvitt. Helt enig i at fysisk aktivitet i barne og ungdomsskolen må økes, generelt på alle aldersnivåer i samfunnet. Men tror ikke tv og data kan ta skylden for dette aleine.

          Men hadde likevell vært VELDIG interessant å se noen studier som viser at du vil prestere bedre på skolen hvis du bruker en halvtime – time daglig på å «kjede deg».

          Lik

          • Mikael Hansen
            7. februar 2012

            Jeg jobber i barnehager, og flere av dem har iPader der. Det handler ikke om å lære seg å bruke iPad. Det handler om å lære ting via iPaden.

            Noen av programmene lærer barna engelsk, på andre lærer de om matte, andre om navn på dyr osv.

            Og det er ikke snakk om å drive på med iPaden hele tiden.
            Noen minutter pr unge tror jeg ikke skader ungene, og de er i like mye aktivitet siden de ikke har lov til å løpe inne uansett, og de er like mange timer ute som de ville vært uten iPaden.

            Og det er helt fantastisk hvor mye og fort de lærer seg ting når de har det gøy samtidig.

            Lik

    • Kurt Morsdal
      7. februar 2012

      flott innlegg mormor.

      et annet viktig argument er faktisk hvordan hjernen utvikler seg for /hos barn. Dette er kunnskap som alle pedagoger har: Myelin og synapsedannelser dannes/utvikles igjennom aktivitet og bevegelse (sansemotorisk stimuli). Dette er vi mennesker helt avhengig av hvis vår hjerne skal fungere.

      Kunne skrevet/snakket i timesvis om dette, men,men…

      Hilsen pedagog med 17 års erfaring

      Lik

  2. Therese
    3. februar 2012

    Helt enig med deg! Alt dette med PC og internett lærer de seg fort nok allikevel. Mye, mye viktigere med fysisk fostring og det å bli tvinget til å kjede seg. Når barn forstår at det faktisk ikke går an til å hyle seg til å se tv/bruke pc osv, så finner de faktisk på ting helt av seg selv!

    Jeg har akkurat nå 2 jenter på 10 i 1. etg, De kom og lurte på om de kunne se på tv eller bruke PC. Det fikk de nei til. Så nå sitter de og spiller kort – på engelsk, helt av seg selv. De ler og har det morsomt, mye mer stimulerende enn en tv/film/PC.

    Vi har på begge barna, det eldste er 16, satt en grense for skjermtid. De får ikke se på tv før skolen, og ja.. vi er «superstrenge». Men så har vi også barn som setter pris på bøker, liker å tegne, skrive pusle, bygge og leke, gå på ski, stå på skøyter, være ute. Det er ikke så ille det heller.

    Det er faktisk ikke å være streng å begrense barns skjermtid. Tvert i mot.

    Lik

    • Lammelåret
      3. februar 2012

      Therese

      Voksne er skremmende sløve og ubevisste når det gjelder skjermbruk. Tenk så mye verdifull tid som slukes av blinkebokser.

      Lik

    • Stian Vik
      6. februar 2012

      En kan le og ha det morsomt foran en skjerm også, og kan være minst like stimulerende. Hvilken rett har du til å si hva som er best av å spille kort eller å sitte foran en skjerm? har du noen statistikk økt inteligens dersom en gjør noe annet enn å sitte foran en pc skjerm? En blir ihvertfall ikke smartere av å spille kort. En kan også lese bøker, tegne, skrive, pusle, bygge leke, i en virtuell verdenen også. Det er ikke bevist at pc er noe negativt, bortsett ifra altfor stor mengder eller tidsbruk, men alt kan jo være skadelig hvis en får for mye av noe. Det som er problemet for mange voksne i dag er at dere vokse opp i en helt annen tid og fordi dere ikke hadde den teknologien eller de ulike måtene å bli underholdt på som vi har i dag. Det er ikke kjent for dere i motsetning til megselv som har vokst opp i en verden hvor jeg har fått nok av både lek og morro ute og foran et pc-skjerm. Det er viktig å se dette på en objektiv måte fra flere perspektiv. Vi lever ikke i 60 åra lengre og dagene hvor unger hoppet paradis og klatret i trær er over.

      Lik

      • Maria
        7. februar 2012

        men å bygge, tegne og pusle i en virtuell verden gjør deg ikke flink til disse tingene, men flink til å bruke musen i disse programmene. Problemet er ikke data og internett i seg selv, men hvor mye tid som blir brukt til det. Vokste selv opp rett før «datarevolusjonen», da jeg var 13 i 1997 fikk min familie den første data med internett, og fikk bare bruke internett 1 time i uken, mest fordi det var så dyrt. Før dette var jeg ute og lekte med andre barn. Jeg føler jeg er mer isolert nå enn da, når jeg ser på meg selv som nærmest «dataavhengig». Jeg vil si at jeg er ganske flink i data selv om jeg ikke lærte dette i barnehagealder.
        Jeg mener at folk får nok tid til å sitte foran skjermen i voksen alder, så hvorfor ikke la barn få lov å leke med fysiske leker og utfolde kreativiteten ute i naturen så lenge de har mulighet til det?

        Lik

        • Meh
          7. februar 2012

          Dette kan kalles utvikling/mm (du kan sikkert mange synonymer selv) , ting forandrer seg. Sånn har verden alltid vært, og kommer muligens til å være (nekter å si «sånn kommer det alltid til og være» for det har man jo ingen måte å sjekke/støtte opp under) og jeg opplevde noe som gjør jeg kjenner meg igjen.
          Jeg flyttet fra mitt hjemsted, veldig lite til en av de største byene her i Norge. Da gikk jeg automatisk fra å leke mye ute (kombinert med dataspill med eldre storebror og sånt) til folk som nektet å gå ut, synes det å være sosial konstaterte det samme som «å være på msn» og «spille fotball en eller 2 ganger i uken» da var man «den mest sosiale personen» så og si.
          Etterhvert gikk jo dette over til mer databruk og likevel finne noe annet å gjøre, så det er jo alt etter hva man er interessert i og hva de rundt deg vil gjøre.

          Så jeg er egentlig helt enig med deg i det du sier, jeg er sikkert yngre enn deg, men gammel nok til å være i full jobb og deltatt i en fine datarevolusjonen. Barn burde få lov å leke alt de vil , men halleluja de får jo så mye som 1-2 timer i uken til å gjøre ting på pc, for å lære å bruke den (jeg synes uansett der litt tidlig, men det skal sies at det er ytterst få timer som går med på dette)
          Har yngre søsken som har dette i skolen, begynte vel rundt 2 klasse til matte i en og annen time dette var i 2010 ca og like «lenge» i dag.
          Yngre bror som er 19 nå, barneskolen var det da introdusert data i matte da og, ingen døde da heller og lekte like mye.

          Dette kommer an på hvem det gjelder, grupper, personligheter, oppdragelse, «fellesskapet» man deltar i, venner – I could go on forever.

          Men igjen, som du sa så gjør vel ikke å bygge, tegne eller å pusle deg flink til disse tingene, nja. Pusling kan man bli like flink i via data som på ekte tør jeg påstå. (jeg liker best real life pusling men, man slipper å miste biter på pc’n da^^ ) dette gjør deg minst like kreativ.

          Jeg har gjort alt av dette og er en av de mest kreative personene vennene mine kjenner (på godt og ondt, haha)

          Til side av mine personlige erfaringer og halvdårlig innblandet fakta (over 15 flyttinger og mange forskjellige byer, evt land etc og over til noe alle kan relatere til)

          Så det å si at kreativitet holdes igjen av data er ganske trangsynt.
          I tillegg å si at barn bør oppfordres til å løpe rundt hele tiden og ikke «tvinges til å sitte i ro» er i seg selv ganske rart, dette er jo noe foreldre prøver å lære barn. Barn liker å ha noe å utfolde seg med, pc hjelper dette, enkelte spill hjelper (det finnes mer enn bare pang pang skyt den spill for dere som hater spill) og det får de til å sitte i ro.
          Det eneste som trengs er å venne de til å legge fra seg spillene til «riktige tider» og vise at aktivitet er minst like gøy.
          Her er det foreldrene sitt ansvar, ikke «den slemme teknologien som spiser barna våre» det er dere her som støtter at dette er negativt som «spiser barna deres» dere kan skryte av «hah, vi lar aldri våre barn være på internett eller spille annet enn kort»
          Ja. Å spille kort er gøy til en viss grad, samme med data. Det er som oftest gøy fordi? Man lærte det av foreldrene, de oppfordret deg til å gjøre dette, viste deg hvordan og at de likte dette.
          Samma har min mor gjort med scrabble for meg, jeg synes det er fantastisk morsomt og like fremt som internett.

          Har du noe nevneverdig motspill/argument/etc til hvorfor internett ikke kan være mer positivt med hjelp fra foreldre/søsken.
          For all del, fyr løs.

          Mvh – Nicolai.

          Lik

    • Oppgitt
      7. februar 2012

      Kortspill er ikke mer stimulerende enn et helt lass av andre TV-spill. At det kan være mer stimulerende enn TV er jeg derimot enig i. Ikke sammenlikn TV og PC.

      «Alt dette med PC og internett lærer de seg fort nok allikevel.»

      Nei, nei det gjør de ikke. 99% av befolkningen mangler fullstendig teknisk intuisjon og er fullstendig ubrukelige. Også de yngre. Jeg har lang bakgrunn innen informatikken, og også helpdesk, og det er horribelt å se hvilket nivå folk flest ligger på. De trenger å leke med det så mye som mulig for å henge med og klare å bygge opp teknisk intuisjon.

      Lik

  3. Speilvendt
    3. februar 2012

    WTF! Nå ble jeg faktisk ganske sjokkert. Ipad har ingenting i en barnehage å gjøre. Det er et leketøy for voksne spør du meg. Bra at du tar opp dette, håper noen klager.
    Koselig å høre at du vil følge meg videre og at jeg var den første du begynte å følge på wp, haha, så kult!! 😀

    Lik

    • Lammelåret
      3. februar 2012

      Speilvendt
      Vi trenger virkelig ikke mer skjerm i livene våre, og særlig ikke i livene til små barn. Alt vi fôrer hjernen vår med former den. Skremmende er det når det kommer til barn, hvordan blir de som voksne når de har tastet seg gjennom barndommen?

      Lik

      • Oppgitt
        7. februar 2012

        «hvordan blir de som voksne når de har tastet seg gjennom barndommen?»

        Akademikere, stort sett.

        «Alt vi fôrer hjernen vår med former den»

        Er det dumt å forme hjernene deres til å besitte teknisk intuisjon og evne til å finne frem all tilgjengelig informasjon på kloden?

        Lik

        • OK Computer
          19. november 2014

          JA

          Lik

      • Kris Hansen
        7. februar 2012

        Hvordan de blir som voksne? Jo, jeg tastet meg gjennom barndommen, men var ute med venner også som alle andre middels populære unger. Har nå leilighet og sportsbil og er en attraktiv arbeidstaker med ganske oppegående sosial etikette.

        Det ødela meg skikkelig at jeg har brukt pc siden 1986…

        Lik

      • Meh
        7. februar 2012

        Skremmende er folk så trangsynte som deg.
        Jeg håper du er tilbake her og leser hva folk har svart deg, eller generelt på siden her.
        Mange gode vel utformede svar, så igjen.
        Det som er skremmende er at folk på «vår» alder som deg sier sånt og «förer» barna «våre» med sånt søppel.

        Mvh – Nicolai.

        Lik

    • Kris Hansen
      7. februar 2012

      Snakk om noe du har greie på?!

      Gi en iPad / tablet til et barn så ser du hvor intuitiv teknologien har blitt, og unger morer seg med å navigere og bruke dette. Det er hundrevis av forskninger som viser at det å spille både enkle og kompliserte spill er sunt for hjernen.

      Jeg tviler også på at de sitter inne og burtrykker på en iPad i timevis i en barnehage i 2012. Foreldre er så opptatt av at unger skal ut å leke fordi de gjorde det selv at jeg tror de har godt av en pause med iPaden.

      Lik

  4. gamle ugle
    3. februar 2012

    Jeg er enig, barn trenger å bevege seg, de trenger å kjede seg, og de trenger å utfolde seg estetisk, danse, male, synge, leke, skape. Jeg har lest et sted at hjernen forandrer seg ved all denne skjermzapping, og barns hjerner er mer plastiske enn voksnes.

    Men, jeg tror barnehagene er under press jeg, som skolen også er det. Det er mange aktører der ute som vil tidlig inn i livene til barna, både for å gjøre dem til gode forbrukere, men også til effektive, lettvinte, omstillingsdyktige og fleksible (eller overfladiske?) borgere. Dessverre.
    Ja, dette er samfunnskritikk. Det er vanskelig å komme unna det, synes jeg. Håper bloggen tåler det.

    Lik

    • Lammelåret
      3. februar 2012

      gamle ugle

      Jeg tåler det og bloggen tåler det, så del gjerne denne overalt! Dette er et viktig tema og du skal ikke se bort fra at det kommer noen oppfølgingsinnlegg framover.

      Lik

  5. tuppelina
    3. februar 2012

    vel… jeg er både enig og uenig i det du sier.

    JA mange barn får bruke alt for mye tid foran tv/data i dag. en del er nok det at det er lettere tilgang til det nå, både av div på tv og spillkonsoller eller spilling på data.men jeg ser ingen ting galt i at små barn får prøve seg på data, selv ikke om de er 3 år gammel. MEN, og det er et virkelig stort MEN!, det er ikke det som skal være den største aktiviteten iløpet av dagen, og heller ikke noe som gjøres daglig (mener jeg da).

    nå har jeg en sønn på snart 7 år. da han var 6 så fikk han en gammel data med besteforeldrene sine og jeg ble lamslått! ikke hadde jeg sett noe behov for data, og ikke hadde de spurt meg. men siden besteforeldre har lov å skjemme bort barnebarna litt så fikk han så klart beholde den. men reglene var klare fra dag 1; ALDRI data før lekser, kun (internett)spilling når han fikk lov, og aldri lenge… han sa seg enig, og vi hadde ingen problemer med dette før datan hans kræsja…

    så fikk han (vi) Nintendo wii. samme reglene som han hadde med datan, og han får muligheten til å velge mellom å se barnetv eller å spille legospill. han har også en tendens til å våkne ekstremt tidlig på morgen (gjerne før 6) og da kan han sette seg til å spille eller se tv. det er igrunn helt ok, for da sitter han ikke inne på rommet sitt og lager mye lyd slik at han vekker oss lenge før vi skal stå opp…
    -og han har ikke, og kommer ikke til å få/få lov å spille spill som ikke er godkjent av meg (hjelper ikke med 7 års aldersgrense om ikke jeg har godkjent det først!!)

    men så er det slik her i huset at vi er mer og mer aktive; svømming 2 ganger i uken, fotball 1 gang, og ellers så går vi både til og fra skolen (ca 15-20 min 1 vei) og ellers så går vi gjerne turer på mer eller mindre 90min ellers, og fjellturer/utmarksturer er noe vi elsker++
    og han har fantasi til tusen, det er stort sett lego som er favorittleken…

    på skolen bruker de også en del data, men det er noe som er kommet for å bli, på godt og vondt egentlig. men foreløpig så liker jeg måten de gjør det her; det er f.eks spill med matte- eller norskoppgaver…

    så jeg har ingen dårlig samvittighet pga datan her i huset.

    så til den delen der jeg er helt enig i det du skriver:
    for når det blir som med naboen… huff… faktisk får min sønn sjeldent lov å være inne der, og jeg har sagt fra til naboen litt for mange ganger nå…
    for der i huset er det feil type data/tv/konsoll spilling hele tiden… gutten på 7 spiller sine brødre’s spill; med 18 års aldersgrense og skyting/dreping i fleng.
    i 6 mnd’ers tid var det alltid slik at når sønnen min var på besøk der så satt gutten i huset og spillte spill, og min sønn fikk stort sett bare sitte og se på…
    hver gang kom han hjem og var lei seg; ikke fikk han spille, og ikke ville han (nabogutten) leke, og jeg har ikke sett den guttungen ute det siste året!
    det endte med at jeg sa rett ut ‘du får heller besøke noen andre!’

    -problemet er at de fleste ungene på den alderen her har minst 2 spillemaskiner hjemme, og de liker ikke spesielt mye å være ute/leke med annet! det er en gjeng med fantasiløse unger som ofte ikke vet hvordan de skal leke…helt til de kommer hit og får beskjed om at de må bruke fantasien!!!
    faktisk så er det alltid slik hver gang sønnen min har besøk; jeg sier de skal være ute og leke en stund først, så er de (stort sett den besøkende gutten!) i døren hvert 5 minutt og spør om de kan komme inn for det er kjedelig ute…
    når de endelig får komme inn så skal de leke en stund inne på rommet først, og det er det samme som da de var ute; hvert 5 min ‘kan vi få spille?’….

    så jeg mener kort sagt (om jeg klarer å si noe kort da)
    -det er ikke data/spillkonsoller/tv som er problemet, de kan faktisk være positive de. men det er måten de voksne lar barna være på med disse elementene. så det er den voksne generasjonen som må læres til å lære sine barn…

    Lik

    • Lammelåret
      3. februar 2012

      Tuppelina

      Lange kommentarer går bra så lenge det er fornuft i de!

      Jeg kan ikke se at barn under skolealder får tilført noe vesentlig ved å bruke tid foran en pcskjerm. Selv om barnet koser seg kunne tiden vært brukt til noe annet som kunne stimulert hjernen på en sunnere måte. Likevel, det er stor forskjell på å bruke pc under tilsyn en halv time nå og da og å la pc-en få størsteparten av oppmerksomheten. Eksemplene du kommer med er helt klart over den fornuftige grensen. Å la ungen bli så opptatt av spill er å forsømme foreldreansvaret sitt (dersom det pågår over tid).

      Lik

      • tuppelina
        3. februar 2012

        jeg har virkelig begynt å lure på om det er helt umulig for meg å skrive kort, men kan jo prøve her 😉

        vel for de aller yngste barna så tenker jeg aller helst på ett spill som min sønn som fikk spille da han var liten. dvs det var vel 2 ganger han fikk prøve det da han var mellom 2-4 år gammel (ikke akkurat en vane med andre ord)… spillet var like utrolig enkelt; 1 skjermbilde med baby ting som smukk, potte, baby, leker o.l. når du trykte på de så spilte de en melodi eller de kunne lage lyder/bevegelser. så egentlig så var det spillet akkurat samme som mange leker han hadde; det viste at han hadde både godt syn, hørsel, forståelse for at når han brukte musen så skjedde det noe på skjermen…
        for der er faktisk mange spill som kan stimulere barna på en god måte, men som sagt; med begrensninger! de skal først være ute og klatre i trær 🙂

        men jeg liker å spørre mine venner (som er foreldre), TRENGER ungene virkelig disse spillene?
        overraskende mange sier et rungende JA! mange foreldre er visst av den oppfatning at om ikke man innprenter databruk fra de er små så vil de falle utenfor og gjøre det dårlig i livet…
        dette synes jeg er latterlig, for først sitter de og klager over at ungene begynner for tidlig på skolen og får for mye lekser; barn skal være barn lenger. så snur de helt når det kommer til data…

        jeg VET at barna mine ikke trenger data, for tross alt så har alle generasjonene før vokst opp uten dataspill fra de er 3 år, og det har nå blitt folk av oss også… fleste av oss ihvertfall 🙂

        var nå litt kortere kommentar dette….synes jeg var flink 😀

        Lik

        • Lammelåret
          4. februar 2012

          tuppelina

          Jeg skjønner at spill kan tilføre små barn noe positivt, men jeg kan ikke skjønne at dette er noe som er nødvendig og at det er viktigere enn det barna kan få hvis de ikke spiller. Jeg tror de klarer seg veldig bra uten.

          Synes du var flink her, det ble så kort og konsist atte!

          Lik

          • tuppelina
            5. februar 2012

            he he, og kanskje jeg nå skal ødelegge hele greia ved å skrive så langt at du får flere timers lesing XD

            for å være helt ærlig så skulle jeg gjerne lagt inn et tilnærmet totalforbud på data/tv/spillkonsoller for barn under…tja 13 kanskje?

            det er så mye barna går glipp av ved å hekte seg på data, og så er det de barna som faller utenfor fordi de ikke kan noe spesielt om data/spill mens kompisene er ‘fullt utdannet’.
            min sønn er jo en av de som har falt litt utenfor (FØR han fikk nintendo). for ALLE barna her hadde tvspill før de var 5, en del før de var 4 også.
            -til gjengjeld så har han utviklet en helt fantastisk fantasi når det kommer ti å leke seg både inn og ute. jeg har de mest herlige stunder når jeg sitter på kjøkkenet og hører han leke seg på rommet, eller de ganger jeg ser på han de siste 50 meterene på vei hjem fra skolen- han kan gjerne bruke 10-15 min på de få meterene; han går og dagdrømmer, synger, leker at han er ridder, politi, ninja, søppelkjører osv. han har så utviklet fantasi at han er faktisk på høyde med det jeg hadde (ehm….mente har!)…

            så den som kommer best ut er nok sønnen min som vet hvordan han skal leke. nabogutten som aldri er ute, men bare sitter inne og spiller vil nok ikke aldri være den heldigste, selv om han har både pc, DS (nå vet jeg endelig hva det er) playstation og egen tv på rommet…

            Lik

        • Oppgitt
          7. februar 2012

          «eg VET at barna mine ikke trenger data, for tross alt så har alle generasjonene før vokst opp uten dataspill fra de er 3 år, og det har nå blitt folk av oss også… fleste av oss ihvertfall»

          Dette er direkte barnemishandling. De tidligere generasjonene var ikke avhengige av kompleks teknologi for å få hverdagen til å gå rundt. Jo lengere frem i tid vi kommer, jo større utskudd vil tekniske analfabeter være. Jo, barna dine TRENGER data. De kommer til å trenge det mer og mer. Å nekte dem muligheten til å utvikle teknisk kompetanse er direkte dårlig gjort.

          Forstår du ikke forskjellen på nyere generasjoner og eldre generasjoner?

          Lik

      • oj
        6. februar 2012

        lammelåret

        svarer du alle på denne måten?

        først navnet og så kritisering av alt de sier, du kan i det minste ikke avise hva alle andre sier, for det er tydlig vis mange som ikke er enige med deg hvis du ser på hvor «mange» som liker dine innlegg.

        Lik

        • Lammelåret
          6. februar 2012

          oj

          Når jeg bruker navnet til den jeg kommenterer er det for at vedkommende skal se at svaret er til denne. Det kan fort bli rotete i et kommentarfelt dersom mange svarer den samme, derfor synes jeg at dette er den mest ryddige måten å gjøre det på. Det er lov å være uenig.

          Jeg leser alle kommentarer og synes det er lærerikt. At noen er uenig med meg er helt greit, men jeg setter enda mer pris på at uenigheten blir utdypet, da det er mer informativt enn bare en tommel opp eller ned.

          Takk for innspill!

          Lik

      • Oppgitt
        7. februar 2012

        Dere avler frem tekniske analfabeter.

        Hvis du ikke forstår hvorfor barn har behov for teknisk stimulans, så er du også en teknisk analfabet. Ta det ikke tungt, det gjelder 99% av befolkningen.

        Lik

    • Tommy
      6. februar 2012

      Får inntrykk av at jeg kanskje er den yngste som kommenterer her inne, i en alder av 21. Jeg begynte vel å spille på min første spillkonsoll når jeg var 5 år, og når jeg var 6-7 fikk vi Nintendo 64. Jeg aner ikke hvor mange timer jeg, lillebror, og kamerater brukte på å spille Pokemon, Mario og Zelda på den maskinen hver dag, men det var skammelig mye. Jeg var en av dem som fikk raskest interesse for PC i min daværende klasse, i 7-8 års alderen. Interessen har ikke falt det grann siden den tid. Pokemon og Zelda vekker faktisk en utrolig nostalgi den dag i dag, og det er en herlig følelse jeg deler med mange mennesker på samme alder.

      Per dags dato er jeg snart ferdig med bachelor, skal studere master, er i i god fysisk form, har nok av venner og har sett deler av verden mange andre aldri vil se. Det aller viktigste er at jeg er utrolig fornøyd med meg selv og livet mitt, noe jeg føler jeg har grunn til.

      Jeg synes hele diskusjonen er litt svart/hvit her inne, og jeg håper det lille innlegget mitt kan få folk litt mer inn på et annet spor. Det som var riktig for deg i din barndom, behøver ikke være noe bedre enn det barn opplever i dag. Selvom jeg må legge til at iPad fra 3 års alderen virker ekstremt uten å vite noe mer.

      Lik

  6. Pia
    3. februar 2012

    Jeg er helt enig med deg, samtidig som jeg føler meg litt truffet…For jeg ser at skjermbruken vår har endret seg veldig fra da vi fikk vårt første barn fram til nå… Man (eller vi, da) tyr mer og mer til TV, data, ipad. Det er som du skriver lettvint. Det blir ro. Men man trenger innlegg som ditt for å få seg et spark i r..vva og finne på noe annet enn å sitte foran skjermen.

    Lik

    • Lammelåret
      4. februar 2012

      Pia

      Jeg tror nok jeg treffer mange med dette innlegget og jeg treffer også meg selv… Vi har godt av det!

      Lik

  7. msjackson
    3. februar 2012

    Helt enig med deg! Vi frarøver barn mulighet til å utvikle interesse for andre ting om de får ubegrenset bruk til en skjermvariant. En skjerm har en ekstrem tiltrekningskraft for blikket. Bare prøv å la vær å se på en tv som står på i samme rom man er i.

    Kroppen vår (barn og unge) trenger motstand og utfordringer for å vokse seg sterk og balansert. Som du også nevner, fedme begynner jo å bli et stort problem.

    Lik

    • Lammelåret
      4. februar 2012

      msjackson

      Skjermkravet er massivt og det er vår oppgave å begrense det så mye vi kan uten at vi setter barna utenfor det sosiale fellesskapet.

      Det gjelder også oss voksne, Facebook er så etablert at de som ikke er der blir nærmest sett på som teknologiske analfabeter. Og folk glemmer å se på hverandre når de er sammen, de ser på skjermene istedet.

      Lik

  8. Bustenellik
    3. februar 2012

    Jeg klarte meg med en halvtime barne-TV om dagen, og var UTE OG LEKTE resten av tiden. Klarte meg fint! Data var ikke så utbredt, men jeg har lært å bruke det også. At bhg skal lære barn databruk virker for meg fjernt, da det er så mange andre arenaer å lære dette på. Det kommer jo nærmest inn med morsmjølka i våre dager, så la nå bhg få være et fristed hvor fokus først og fremst bør være på lek og moro med andre barn. Ja til mer fysisk aktivitet, og JA til mer kunnskap til folket om hva stillesitting gjør med kroppen. Det later til at det er kunnskap og holdninger som mangler hva angår overvektige barn. Utrolig, men antakelig desverre så altfor sant. Foreldre har så absolutt et ansvar, men er de seg det bevisst? Jeg har i allefall som mål at Busteliten skal få en aktiv barndom; ut i skogen, opp i trærne. Og å falle å slå seg er IKKE farlig. Man overlever både det og et skrubbsår…

    Lik

    • Lammelåret
      4. februar 2012

      Bustenellik

      Jeg tror nok vi er blendet av egen fascinasjon over all nettilgangen slik at vi tror ungene må ha det samme. Unger trenger å utvikle kroppen og dermed også hjernen. Da trenger de fysisk aktivitet, utfordre egne grenser og kontakt med naturen. Mener jeg.

      Lik

    • Kris Hansen
      7. februar 2012

      Ja, siden ALLE foreldre har råd til iPader i Norge…. Er det kun hipstere fra oslos vestkant som kommenterer her?

      Smart telefoner og tablets bruker navigasjonsmetoder som er intuitivt for barn, det er noe som trigger deres nysgjerrighet og utforskningslyster. Dere har ikke peiling på hva dere snakker om hvis dere tror de blir «trege» av det, jeg har ikke barn, men leser litt forskning istedet for å stole på mine dinosaurmening. Der har de hundrevis av ganger bevist det motsatte, at det stimulerer hjernen å spille og bruke PC. Mye heller det enn TV. Jeg tar det for gitt at barnehager får ungene ut for å leke uansett, det gjorde de for 25 år siden når jeg var ung og det gjør de enda.

      Lik

  9. mor
    4. februar 2012

    og når jeg leser dette så kjenner jeg at samvittigheten gnager og som pia sier, skjermbruken har økt… her også… jeg ser at min tolv år gamle sønn sitter VELDIG MYE og jeg aner ikke hvordan jeg skal få han derfra.. jeg prøver både ut på tur, ski, bading og andre aktiviteter,- men så fort vi kommer inn døra er han på igjen…og ja, jeg kunne satt grenser, jeg har prøvd, men det sklir ut,…når mor begynner med middagen sniker sønnen seg på rommet og når jeg finner han igjen så sitter han med pc, eller ps.,.. så hva gjør jeg… jeg har kun meg selv å skylde på, som alenemor over flere år så ble det fred i huset når han fikk spille, og det ble litt mye, noe mor den gangen ikke affiserte fryktelig over…men som nå gnager meg fælt..og det ER vanskelig å snu vaner… jeg burde finne på noe drastisk, men hva???
    jeg vet jeg har vært både slapp og lite grensesettende når det gjelder dette og i dag angrer jeg som en hund…jeg sliter nå med hva jeg skal gjøre for å få han vekk derfra.. noen gode realistiske tips? jeg har vurdert å reise til afrika i ett år for å komme «unna» men det syns jeg til tider blir vel drastisk…

    Lik

    • Lammelåret
      4. februar 2012

      mor

      Jeg tror 12-årsalderen er utfordrende fordi presset øker på å delta i sosiale medier ol. Før denne alderen tror jeg det er lettere å holde igjen, nettopp fordi det sosiale presset utenfra ikke er like stort.

      Likevel skulle jeg tro det var mulig å begrense bruken, f.eks ved avtale om å få spille dersom gutten har lest en 50 sider av en bok eller tilsvarende. Jeg har ikke så store barn selv og trenger litt tid på å sette meg inn i hva man kan gjøre for å redusere bruken. Jeg kan kanskje skrive et innlegg om det en annen dag. Følg med!

      Det viktigste er kanskje å synliggjøre tidsbruken og sette den opp mot hva tiden ellers kan brukes til?

      Lik

    • Merete
      6. februar 2012

      Kanskje ikke så gøy å gjøre slike aktiviteter sammen med sin mor? Han er tolv, han er et barn, la han være det.

      Nå er jeg godt over tjue og jeg var mye inne og spilte tvspill da jeg var på den alderen selv. Husker min mor klaged og var redd for at jeg ikke hadde venner og jeg husker godt hvor mye det irriterte meg XD

      Barn er mer sosiale enn det foreldrene tror men ikke altfor mange har innsikt i hva hverdagen til deres barn består av.

      Nå sier ikke jeg at du skal skrive ned alt han gjør og spionere på han men sett deg inn i hans interesser sammen med han, vær nyskjerrig og villig til å lære (det er skremmende mange på alderen 40 + som sitter med pinlig lite kunnskap når det kommer til teknologiske nyvendinger)

      utvikle en god dialog hvor dere informasjonsmessig er på samme plan og snakk om det, det tar tid men det er verdt et forsøk

      Lik

    • Stian Vik
      6. februar 2012

      Enkelt, sett en tidsbegrensning på datamaskinen via ruteren, eller dra ut strømledningen og gjem den til han får lov eller har gjort seg fortjent til datatid. Bra at du tar ungen din ut på aktiviteter, slike minner og stunder vil han huske, og ikke når han fikk highscore på sitt dataspill. Sett han i husarbeid og istede for lommepenger så kan han spille pc. Bruk den makten du har som mor til å ta kontroll og ikke gi deg!

      ps: tviler det hjelper å reise ifra problemene sine=)

      Lik

  10. Kristine
    4. februar 2012

    Og jeg er også helt enig, lammelår. Det er virkelig bekymringsfullt.

    Lik

  11. stinemooe
    5. februar 2012

    Veldig enig med deg! Hørte forleden dag at barna i Danmark fikk pc i første klasse og jeg ble litt sjokkert og lurte på om det var slik her hjemme også. Noe det da tyder på at kommer til å skje ut i fra hva du skriver her.

    Vi lever i en datastyrt verden noe vi bare må innse, og at man da kommer til å bruke endel pc på skoler er både bra og helt greit i mine øyne. Men jeg syns også det blir feil å sette dem forran en skjer mesteåarten av tiden fra barnehagenivå.

    Barn trenger og utfolde seg og det å sette barna forran en skjer blir veldig lettvint.

    Skrev et innlegg for litt siden selv om dette, bare om tv bruk, ble sjokkert over noen av tilbakemeldingene, da kom argumenter som at det var veldig greit å sette ungen forran tv hvis mor/far ville ha fred og ro.

    Vel, når man får barn så blir det ikke bare fred og ro og da blir det alt for enkelt å sette dem forran tv/data skjerm. La dem bruke kreativiteten og finn på noe selv. Kast dem ut i naturen så vil de til slutt finne på noe å bruke tiden sin på, samtidig som foreldre vil kunne slappe av litt!

    Lik

    • Lammelåret
      5. februar 2012

      stinemooe

      I Norge får ikke ungene egen pc ved skolestart, men de kan bruke pc på sfo og skolen. Det er likevel ikke systematisk opplæring. Hvor mye oppfølging de får er uvisst.

      Det er ikke noe galt i å bruke pc og spille dataspill (inkl ds), men dersom dette opptar store deler av tiden til barnet er det noe galt. Dersom ungen blir sur og sint når det ikke får spille mer er det tegn på at barnet i utgangspunktet spiller for mye. Mener jeg.

      Takk for innspill!

      Lik

  12. At noen barn spiller for mye er helt klart et problem. Men at barn i barnehage og skole får ta i bruk PC og iPad er det IKKE, mener jeg. Jeg har to barn i barnehage, og der får de av og til bruke iPad og PC. Da sitter barna sammen og bruker dette, ikke én og én. Og de voksne er med og styrer, veileder, observerer. Og det sier seg selv at dette ikke handler om at barna skal sitte der mesteparten av tida, eller at de skal plasseres foran skjermen for å holde fred! Barnehagedagen er lang, barna er både ute og inne. De er i aktivitet og de sitter stille. I den alderen er det ofte en større utfordring å få dem til å sitte stille enn å få dem i aktivitet. iPad og PC er en del av hverdagen vår, og det er naturlig at barnehagen tar det i bruk der det passer inn.

    Så er det hjemmebanen da. Der er saken en helt annen. Barna våre kan fort havne foran en skjerm, enten det er for å se på film eller spille. Vi følger med og ser hvordan de bruker det. Blir de inspirert og aktivisert, eller blir de passivisert og glir inn i en spill-trance? Og så må vi legge begrensninger. Har du spilt/sett en stund, må du leke en stund. Så kan du heller spiller mer senere. Ofte er det klaging i begynnelsen, men så blir spillet glemt. Men uten styring blir noen barn sittende foran skjermen hele dagen, og det er selvfølgelig ikke bra!

    Så JA – barns skjermbruk må styres og de må stimuleres til aktivitet – og gjerne begynne å kjede seg litt så de kan finne på noe selv. Dette er FORELDRENES ansvar. Og NEI – barnehagen er ikke problemet her. At barnehagene tar i bruk IKT som én av mange aktiviteter og opplevelser ser jeg absolutt ikke noe negativt i.

    Lik

  13. hegetunstad
    6. februar 2012

    Jeg fikk lyst til å fortelle at min yngste datter er ivrig med når jeg spiller wordfeud, leser og foreslår. Hun spiller geometri- og regnespill på iPad. Læringen er like stor som gleden. Hun tegner på Mac’en, og har IKT i barnehagen også. Dette er de eneste øyeblikkene hun sitter stille i løpet av en dag. Og hun er tynn som ei flis, og gladere enn laks. Jeg er bare bekymert for hvordan det skal gå på skolen? Klarer lærerne å holde tritt med energiske små som har fått stimulert sin nysgjerrighet?

    Lik

  14. Hilde Herigstad
    6. februar 2012

    Jeg er en nerd, Gubben er nerd, og da skulle det vel kanskje ikke være så underlig om ikke Solstrålen også ble nerd… Men det er hun ikke. Hun har fri tilgang til internett gjennom sin egen laptop, PS3, PS2, Ipod, Ipad, smarttelefon, DS(DS, DSi og DS3(nevnte jeg at hun er enebarn..?)) og TV.

    Men jeg har aldri følt noe behov for å begrense bruken hennes, og jeg er av den typen foreldre som ikke lager regler før regel er påkrevet. Nå blir hun 11 år til sommeren, og det kan jo tenkes at bruken kommer til å øke, men helst vil hun heller at vi spiller kinasjakk(som hun kjøpte med sine egne penger), tar en tur ut med hesten, går en tur, sitter og snakker sammen eller tegner, eller om hun er riktig heldig så blir en av venninnene med ut og leker i snøen, eller hun går ut en tur alikevel og leker helt for seg selv. Slank er hun også, med magemuskler som stål.

    Så jeg følte meg ikke truffet av innlegget ditt, men jeg er enig i at man må følge med og sette grenser der grenser trengs, og før det går for langt og bruken har blitt til en vane. For en vane kan være tung å vende! 🙂

    Ha en flott dag! 🙂

    Lik

    • Kris Hansen
      7. februar 2012

      Folk er forskjellige. Jøss 😉

      Jeg tror de som går rundt med allslags noia og redsel om at ungene skal sitte dagen lang foran PCen og prøver å tvinge de ut bare kommer til å sørge for at de blir sittende med PCen resten av livet. Så fortsett med din løsning, den er mye bedre. Det viktigste er at man viser litt interesse for hva de driver med.

      Lik

  15. Ege Denne
    6. februar 2012

    Jeg syns ikke at databruk er riktig hverken hjemme eller i barnehage/skole for barn under 7-8 år( eller 12-13 år….). Og det kan gjerne begrenses. De som vil, lærer seg alt ang data senere uansett. Og barn trenger å høre:

    Kjeder du deg? Så fint da, så vet du hvordan det er, og jeg kan ikke hjelpe deg med å finne ut hva du vil gjøre….

    Lik

  16. Magne D. Antonsen
    6. februar 2012

    Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    Lik

  17. Adams
    6. februar 2012

    Kjempe bra innlegg!

    Les også «The Shallows», omhandler nettets virkning på mennesker.

    Lik

  18. Kaja
    6. februar 2012

    Hah! Der satte du ord på det 😀 det er det jeg har ment siden jeg fikk høre om foreldre som satte 2 åringen på ipaden for å lære.

    Lik

  19. in through the out door
    6. februar 2012

    lenge siden sist jeg har lest noe så bakstreversk. ‘ødelegger barnas hjerner’…med data? ‘skjerme øynene’? jeg har ikke lest noe lignende siden jeg kom over gamle uttalelser fra bedrevitere da fargetv ble introdusert. farger var jo livsfarlig.

    det er INGEN seriøs forskning som underbygger hva du påstår, snarere tvert imot.

    det har også vært påstått at unge som bruker sosiale medier, som f.eks facebook blir , nettopp: usosiale. dette har nesten vært en ‘etablert sannhet’….men så viser det seg at disse akkurat er det motsatte.

    forøvrig er jeg far til to som er tynne, friske og sunne, med motorikk langt langt over gjennomsnittet.(begge turner)….og som bruker min ipad flittig til å spille på….det gjør at de må tenke, løse oppgaver, og det får de til å konsentere seg….noe de aldeles ikke gjør 90% av gjenværende tid da de er høyt og lavt i et enormt tempo.

    blogginnlegget ditt er et kaldt gufs av 1960. verden er anneledes nå.

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      in through the out door

      Vi vet at konsentrasjons- og adferdsvansker øker jo mer tid små barn tilbringer foran skjermen og at slike problemer øker kraftig. Vi vet også at hjernen trenger pauser for å virke godt og at for noen barn blir pausene få. De er vant med å få stimuli hele tiden. Vi vet at overvektsproblemer øker i Norge, også blant barn og at det er sammenheng mellom hvor mye unger beveger seg og overvekt. Med mye skjermtid (passivtid) er det derfor ikke usannsynlig at det vil påvirke vektutviklingen til barn.

      Fordi nett-/pc/skjermbruken er ny, sett i et større perspektiv, har vi liten erfaring med effekten av denne påvirkningen av unge hjerner, rett og slett fordi få av dem er blitt voksne. Ut fra kunnskap om hvordan hjernen virker og utvikles er det grunn til bekymring. Det er mye som ikke vites, men at psykologer og nevrologer bekymrer seg skal vi ta på alvor. Hjerneforsker Susan Greenfield påpeker at det trengs mer forskning, men inntil videre synes jeg det er fornuftig å bli bevisst tidsbruken foran skjerm og tenke over hvilke effekter det kan få, av de faktorene vi allerede kjenner til.

      Har du linker til forskning eller undersøkelser du vil dele, tar jeg gjerne imot!

      Lik

      • Oppgitt
        7. februar 2012

        Overvekt er fullstendig irrelevant. Dette er et separat tema, og har ingenting med datamaskiner å gjøre.

        I tillegg blander du/misforstår du studiene om dette med konsentrasjonsvansker. Konsentrasjonsvanskene øker ved mye TV-titting ja, og mye bytting mellom facebook, nyhetssider og forskjellige ting. TV-SPILL, derimot, har motsatt innvirkning.

        Lik

      • tommy
        7. februar 2012

        Vill du bruke empiri til å bevise noe ,er kilder en fordel.

        Lik

  20. asdf
    6. februar 2012

    var vel bedre med en oppvekst i 1930?

    anbefaler deg og lese litt studier på hvordan spill og >interaktive bøker< stimulerer og motiverer til læring, hovedproblemet er vel at kids i dag gjør lite fornuftig framfor boksen. og det er ikke nødvendigvis boksen sin feil

    jeg må si at jeg virkelig ikke applauderer den holdningen om at alt skal understimuleres, det er jo hovedproblemet til den norske skole, vi ligger århundrer bak resten av den vestlige verden med våre "hva er navnet på x" spørsmål som er overrepresentert i dagens prøver

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      asdf

      Norsk skole har helt klart store utfordringer. At alle skal være like er ikke godt nok, det skapes for lite rom for individuell flinkhet.

      Jeg er helt enig i at det finnes kvalitetsforskjeller og at «spill» ikke bare er en ting, det finnes god og dårlig kvalitet, noe er egnet til å lære ønskede ferdigheter, andre ting er ikke det.

      Takk for innspill!

      Lik

  21. Oppgitt
    6. februar 2012

    Siden når ble man overvektig av datamaskiner? Jeg har alltid trodd man ble overvektig av å spise for mye. Det er mange som bruker data 24/7 og er syltynne fordi de ikke spiser nok. Og det er folk som bruker data mye og er normale, slik som meg.
    En annen ting er at du faktisk sier at skjermer og teknologi er fyfy. Kan du være litt mer konservativ? Teknologi er positivt for samfunnet, hvor ville vi ellers vært? Jo, i en hule. Ser du poenget mitt? Samfunnet og teknologien utvikler seg. Derfor er det viktig at neste generasjon lærer seg å bruke teknologi, fordi det er mye av det i deres framtidige jobber. Og hvorfor er dette værre enn at barn før lærte å pløye åkern? Jo, du kan kanskje si at det i det minste var fysisk aktivitet, men barn i dag bedriver da også fysisk aktivitet. De fleste barn driver med en eller annen idrett, leker ute, løper rundt og er nysgjerrige. Men de kan da fremdeles bruke teknologi uten at dette ødelegger dem? Hvorfor i alle dager skulle det være skadelig? Jeg ser ikke poenget ditt, og blir kun frustrert av slike «mormor-holdninger» du presterer å dele.

    Lik

  22. René
    6. februar 2012

    Både enig og uenig her. Enig at det er for mye data og lite aktivitet. Viktig å begrense dette. Sunn fornuft. Foreldre burde være et godt forbilde her. Dårlig av foreldre å bruke mye data sjøl og samtidig forbyr barna data. «Practice what you preach»

    Vil også minne på innsparing i barnehagen. Dvs lite turer, lite opplevelser rundt omkring. Og dette er synd for barn som ikke har opplevelser. Barn som trenger språkstimulering trenger opplevelser for å ha noe å snakke om. Kanskje de har gode minner fra gården de besøkte forrige uke. En PC vil være et godt redskap til å se på bilder og snakke om den turen. Snakke om dyrene de så og benevne det.

    Og så har du noen fine dataspill. «Josefine og gjengen» f.eks. Der kan man benevne gjenstandene og gjøre oppgaver. F.eks kle på josefine med vinteklær. Der benevner man plaggene. Så er det flere barn som spiller sammen. Et barn spiller en runde dvs 1-2 min og så er det noen andre sin tur. Der har man det med turtaking. (Å dele). Viktig å begrense PC bruken. Litt PC er sunt for å ha en viss datakunnskap men for mye kan være skadelig.

    Vil konkludere med at datakunnskap er greit å ha, men å beherske seg er tingen. Gjerne være flere som spiller sammen for at det skal være sosial og lære seg turtaking.

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      René

      Du skriver om barn som sitter sammen med voksne og bruker pc konstruktivt ved å se på bilder fra turen de gikk på sammen. Bruk av pc på den måten blir et supplement, erfaring gjøres til kunnskap. Det er en helt annen bruk av pc enn den som ofte brukes i de mange hjem: Bevisstløs spilling og tv-titting som støydemper. Dersom turen ikke bare følges opp av dette, men at ungene f.eks også har plukket blader som kan brukes i kunstverk eller kan gjenskape noe i plastelina de har sett ute, vil det bli en større sammenheng mellom de ulike delene av opplevelsen. I dette tilfelle blir pc en metode blant flere.

      Det med turtaking brukes i de fleste spill der to er sammen om å spille.

      Det store spørsmålet er hvor grensene går og hva som er tegn på at det er blitt for mye. Helst skal skjermbruken stoppes lenge før det er for mye. Dersom barnet blir grettent og sint når voksne sier det er nok spilling vil jeg si at det er blitt for mye.

      Hvor grensene går varierer fra barn til barn, men jeg tror ofte det er slik at annen aktivitet ville vært bedre for barnet enn det som forutsetter skjerm. Selvsagt er dette også aldersavhengig.

      Lik

      • René
        6. februar 2012

        Man er aldri for liten for å lære å bruke en PC. Bare det å beherske en datamus kan være en «mestringsoppgave» som passer utmerket for en 3-4 åring. Akkurat som å holde en blyant og en saks. Synes vi burde la barna utforske PC’en litt sammen med en voksen.

        En time er nok. Og så kan man rotere litt. De barna fikk prøvd seg litt og nå er det de andre sin tur. Og som sagt så er det galt å bruke den som støydemper. Jeg vil heller være der med barna og lære dem god «datavett». Jeg ville ikke anbefalt barna å ha en Ipad hver. Da ødelegger man det sosiale i barnehagen og de blir rastløse etter hvert.

        Og så er det viktig for barna å dele. Ikke være grådige. En voksen burde stille krav til dem og sette regler. Gode dataspill også som benevner mye (språkstimulering). Mener også at det er ikke bare barnehagens feil at det er for mye PC. Hvis man ser på skolen så er det mye PC-krav som stilles. Enkelte universiteter har eksamenoppgaver som skrives på word.»It’s learning» brukes på vgs. Da må man ha en viss kunnskap om dataer før man møter dette. For å starte sånn smått så ville jeg latt den 3-4 åringen utforske PC’en litt sammen med en voksen.

        Lik

        • Lammelåret
          6. februar 2012

          René

          «sammen med en voksen» er vesentlig, så er det kanskje mest av alt opp til oss som har små barn å sørge for at bruken ikke erstatter annen aktivitet der vi er sammen om å gjøre. Og ikke sløser bort tiden ved å kikke på hver vår skjerm og sjelden hverandre.

          Lik

  23. E. Xith
    6. februar 2012

    Må si meg enig i de som advarer mot svart/hvitt-tenking. Det blir som at man får for seg at brød plutselig er giftig. Det viktige er jo å se til at det blir balansert og at man ikke får «slagside» og ensidighet.
    Variert kosthold, og variert aktivitet (noe stille konsetrasjon, noe aktivitet, noe fritt, noe organisert etc.)

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      E.Xith

      Svart/hvitt-tenking kan fungere for å sette igang debatt og er således smart, eller hva?

      Og har du ikke hørt om lav-karbo-fantaster som nærmest hevder at brød er gift? 😉

      Er ellers enig med deg i at enhver ting har mange sider, noen av dem kommer fram i svarene her og det er jeg glad for.

      Takk for din kommentar!

      Lik

  24. annonwtf?
    6. februar 2012

    Pc og dataspill hemmer helsen til barn og unge

    Derimot anvendes dataspill for bl.a for å helbrede / forbedre hjerne skadet personer. Min kilde på dette er min mor som jobber på et sykehus for rygg og benmarg skader hvor det kommer et stort spekter av alvorlige skadete personer.

    Min tenkelige grunn til at de fleste eldre generasjoner er findtlig til dette tema er uvitenhet. Akkuratt som rock’n roll var før dette igjen, kulturen til rock’n roll var heller ikke helt «sunn». Derimot ikke alle var på villspor selv om de likte rock’n roll sier ikke det.

    Men det er uvitenhets momentet som er styrende, bare tenk på allt annet man gjør som skader deg. Fek.s man puster inn eksos lukt, snuser, røyker og drikker alkohol.

    Til slutt vil jeg si at PC / spill ikke er skadelig for den enkelte, men manglen på mosjon. Pass på at barna for et riktig syn på mosjon så vil ikke data være noe skadelig.

    Hvis du har et open sinn til denne saken ta en titt her:

    Lik

  25. Lammelåret
    6. februar 2012

    Jeg ser at det argumenteres med at barn ikke blir tykke av pc, men av mat. Det er selvsagt en kombinasjon av mat og fysisk aktivitet som utgjør det visuelle resultatet, og vår genetiske disposisjon.

    Å bruke mye tid foran pc-skjermen vil trekke fokuset bort fra kroppens signaler, noe som kan forstyrre matinntak, forstyrre søvn og gjøre det vanskelig å slappe av og roe ned for kvelden. Dette er erfaringer mange har gjort seg.

    Det er ikke dermed sagt at det ene automatisk leder til det andre, men det kan spille en rolle.

    Fedmeutvikling, øking av adferdsvansker og konsentrasjonsvansker er økende problemer, samtidig vet vi at det er økende pc- og skjermbasert spilling blant unge. Kan det være en sammenheng?

    Jeg anbefaler å lese denne artikkelen:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2009/05/08/574245.html

    Jeg mener det er et blindspor å gjøre dette til en generasjonsdebatt, da fjerner man seg fra saken, nemlig hva økt skjermtid gjør med hjerner som ikke er ferdig utviklet, sammenheng mellom skjermtid og overvektsporoblematikk og det sosiale presset som ligger i å «følge med» til enhver tid. Hva det gjør med den sosiale kompetansen til den oppvoksende generasjonen og deretter med samfunnet vårt?

    Den gyldne middelvei er sjelden et problem, det er når tidsbruken blir for stor problemer skapes. Akkurat hva som er for mye er individuelt, men det går også an å trekke noen generelle linjer.

    Min hensikt er å skape debatt, men også bevisstgjøring av dere som leser.

    Lik

    • rotta
      6. februar 2012

      Dette sier jo alt debatten. Her sitter det en gjeng og følger en idiotisk debatt foran PC-skjermen, for å kritisere at barn bruker for mye tid foran PC-skjermen. Gå heller en tur på ski.

      Men får vel slenge meg på og nevne at mange av de smarteste, flotteste, mest veltrente personene jeg kjenner jobber innen IT og har adskillig flere timer foran PC-skjermen både som barn og nå som voksne enn de fleste andre.

      Lik

  26. Ivar Joner
    6. februar 2012

    Hei!
    Les artikkelen du refererer til 🙂 før du kommenterer den…..
    Ipadene blir brukt som et supplement, barna lærer samhandling, vente på tur, dele osv….og barna har selv vært med på å sette grenser for bruken. Barna er selv MYE strengere enn de voksne hadde tenkt.

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      Ivar Joner

      Hei på deg!
      Jeg har lest hele artikkelen, men mener fremdeles at IPad kan holdes utenfor barnehagen. At barna er strengere enn de voksne hadde trodd sier meg at IPad er unødvendig for barnehageunger. Det er andre behov som er sterkere. Så små barn har godt av bevegelse (ikke i motsetning til eldre), fordi kroppene deres er utvikler seg raskt. Det er heller dette pedagogene burde holde fokus på.

      Takk for kommentaren!

      Lik

  27. T
    6. februar 2012

    Trodde de fleste (> 90%) av alle studier på pc-bruk viser at dette stimulerer hjernen og gjør barn/folk smartere.

    Du er selvsagt inne på noe ved at de fleste barn må begrense stillesitting og timevis med videoglaning. «Men» ett viktig moment er at det heller må passes på barna hjemme. Jeg tviler på barna i barnehagen sitter mer enn maksimalt ett par timer forann skjermen, som utgjør ca. 25% av tiden(?). Hva kan de fleste si om tiden barna tilbringer hjemme? Jeg gjetter over 25% merket, men her kan det hende jeg tar feil.. (Og sikkert mange foreldre overvurderer sin families egen «track record» når de skal vurdere dette – lett for at alt ikke blir som planlagt/tiltenkt i en hektisk hverdag…)

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      T

      Det er absolutt viktig hva som tillates av skjermtitting hjemme, men skole og barnehage har også innflytelse på bruken. Det er, som du sier, ofte lettere å tillate skjermaktiviteter enn å høre på unger som maser eller ta seg sammen og dra på skiene og delta.

      Pc kan gi positive bidrag, men alt til sin tid og for de yngste skal vi som voksenpersoner være tilbakeholdne og bidra til annen type aktivitet. Data får raskt stor betydning og kan oppta mesteparten av tiden til unge mennesker som aldir får ro nok til refleksjon, ettertanke og hvile.

      Lik

  28. Mr.Uenig
    6. februar 2012

    Hvis du er så redd for data og sånne ting, hvorfor sitter du og blogger da? De fleste som blogger sitter bare inne og ja blogger…

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      Mr.Uenig

      Jeg er ikke redd for data og sånne ting, men jeg er skeptisk til overdreven bruk av det, særlig blant unger med tanke på deres utvikling.

      Lik

  29. Juli
    6. februar 2012

    Jeg er datanerd, veier 101 kg, har fettprosent på åtte og løfter 250 kg fra bakken. Hvorfor tar alle det for gitt at alle som driver med data ikke kan være fysisk aktive i tillegg?

    Lik

  30. vannbuss
    6. februar 2012

    få barna til å spørre hvor lenge foreldrene sitter på facebook
    ??????

    Lik

    • Lammelåret
      6. februar 2012

      vannbuss

      Godt poeng! Mange av oss er dårlige forbilder og burde ta et oppgjør med egen nettbruk, særlig i barnas våkne timer. Som voksne, så barn.

      Lik

  31. Einar Karlsen
    6. februar 2012

    Som enkelte er inne på over her, skal man vokte seg for svart/hvitt-tenkning. Å si at data er skadelig for hjernen og lignende argumenter er en fordumming av debatten.
    Med de rette applikasjonene fungerer ulike skjermbaserte «leker» stimulerende på hjernen. Det er heller ingen motsetning mellom skjermaktivitet og fysisk aktivitet. Det ville jo gjøre bøker til et onde også.
    Moderne samfunn er basert på IKT-teknologi, og det vil ikke bli mindre av det. Derfor er tidlig tilpassing, og «oppdragelse» i bruk og ikke minst hvilke regler som gjelder, en fordel.
    Dessverre er det her det syndes mest: Foreldre må nemlig være delaktig i bruken, og samarbeide med barnet om regler og bruk. Ved å være tidlig ute, delta i det barna holder på med, kan man hjelpe dem å utvikle et sunt forhold til digitale hjelpemidler. Uten å bli spillfreaks. Mine unger ble tidlig introdusert for data, og er i dag smarte, sunne og aktive hhv. 19- og 21 åringer. Men data var aldri «barnevakt», og vi hadde god kontroll på hva som ble gjort.
    Jeg er redd en hysterisk holdning til spill og data vil virke mot sin hensikt. Men det koster altså litt å følge med, fra foreldrenes side.
    Og som en kuriositet kan jeg nevne at iPad-baserte hjelpemidler er blitt brukt med stort hell i forbindelse med aggressive/utagerende/urolige/innesluttede barnehageunger, som her fikk en ny type mulighet til stimulans, og det viste seg at «vanskelige» tilfeller fikk utvikle seg på en positiv måte som overrasket både personell og foreldre …

    Lik

  32. Alan Turing
    6. februar 2012

    Her blogges det altså om at det er feil å bruke informasjonsteknologi.

    Ødelegger du nå våre barns hjerner med blogginnlegget ditt? Hva med de voksnes hjerner, tar ikke de den samme skaden?

    Driver du og ødelegger hjernen min???

    Eller er du rett og slett en hykler som liker å spre frykt?

    Utrolig.

    Lik

  33. Adams
    7. februar 2012

    Kjempebra innlegg, 100% enig. Vi er i ferd med å bli en skjerm-sivilisasjon. Les også «The Shallows» av N. Carr, en god bok om nettbruk og dens negative konsekvenser.

    Lik

    • Oppgitt
      7. februar 2012

      Bedre å hoppe tilbake til 1940-tallet, sant?

      Lik

  34. Anne M
    7. februar 2012

    kjempebra skrevet, og forhåpentlig noe å tenke på for mange…det skal en konsekvensutgreiing til på det meste her i verden, men hva ny teknologi / barn angår , så finnes det absolutt ingen ting. Stadig yngre barn får for eksempel mob telefon, som mer eller mindre «henger» ved ørene på barna dagen gjennom. Vi flommer over av uroprogram, som tar opp fedme blant barn, og så skal dette selvsagt forskes på….svaret gir seg selv, barn får for liten aktivitet. .. de sitter seg gjennom livet, og blir stadig mer avhengig av den tekniske underholdnngen, og at dette skjer med myndigheten sin velsigning, ja det blir jeg mer en forb…over.
    mens barna i tiårene etter krigen , var uten det dagens barn har, så hadde de en STOR fordel, de måtte aktivisere seg selv, og ordet kjedsomhet , hørte man ikke fra barn,,heller ikke fedme var det noen som pratet om. Ingen barn går eller sykler lenger, nei nå skal de kjøres, om det så bare er noen hundre meter. Det er en nedre grense , for å få lov å bruke en del ting i norge i dag, men all den nye teknologien, ja der er det fritt frem…kanskje en sak for barneombudet.
    Men så er det også slik, at man kan ikke legge skylden på barna, det finnes foreldre, og de må ta ansvar, men PC og andre duppeditter, er jo lettvinte løsninger, når man i en travel hverdag har andre ting å gjøre , en å aktivisere barna.For noen år tilbake, så var by og bygd fulle av lekende barn, nå er det tyst og stille,for barna sitter og glaner på en eller annen skjerm, til øyenene blir store og våte, og trettheten overmanner dem, og leke, ja de barna som kan det, er faktisk i skremmende fåtall. En negativ utvikling, som ingen ser , eller bryr seg med å se…og virkelig gjøre noe med det.

    Lik

  35. villkatta
    7. februar 2012

    Eg tenkjer at «alt med måte» er greitt når det gjeld mediebruk og born. Det må vere greitt at borna får sjå barne-TV om kveldane, men samstundes tykkjer eg det er viktig at borna har ein fysisk aktivitet/hobby å halde på med på ettermiddagen.

    Ikkje minst hugse på å halde ein god foreldredialog når det gjeld born sitt møte med internett (med tanke på blant anna digital mobbing).

    Lik

  36. Anette
    7. februar 2012

    Det finnes da en mellomting. Min 12 år gamle bror kan engelsk på 10 klassenivå, og det skyldes hans bruk av dataspill og pc. I tillegg spiller han fotball og er en aktiv gutt, så at alle unger som bruker dataspill får råtten hjerne og blir overvektige/late/dumme er bare bullshit.

    Lik

  37. IrritertXX
    7. februar 2012

    Data’n ødelegger ikke hjernen til et barn, jeg har spilt data i 15 år, har topkarakterer på skolen og god fantasi. Sjukt dritt ut av dere gamle kjerringer å skrive om noe sånt, utrolig trist.

    Lik

  38. Emma
    7. februar 2012

    Men så er det alltid eit MEN i det du skriv, for fedmeproblem hos barn ligg jo hos oppdragelsen hos foreldra kva foreldra putter i dei og lærer dei opp til å gjere i kvardagen. Og med samfunnet rundt. Ja, du seier noko med at barn ikkje skal sitte inne heile dagen og spele data, men du har også feil. Vi har heller ikkje vert meir obs i dag, enn det vi var før, på trening, helsekost og kva vi skal putte i oss eller ikkje. Syns det har blitt eit helsikkes hysteri med denne helsekosten, som lavkarboen. Men no skal eg ikkje diskutere det.

    Men at teknologien ødelegg oss gjer den nok ikkje, for utan den hadde vi nok ikkje visst soppas mykje om mat og helse som i dag. Vi hadde sånn halvveis ikkje bevegd oss framover i tid. Og du hadde heller ikkje nådd fram med ditt. Vi lærer av teknologi.

    Det er forskjell å sitte å spele WOW, Mindcraft etc. heile dagen, enn å faktisk lese aviser og samfunnsrealiterte innlegg.

    Lik

  39. badgerbm
    7. februar 2012

    Ser bloggposten fokuserer mye på fedme og overvekt. Hadde det kanskje vært en ide at foreldrene begynner å gjøre jobben sin og sørger for at barna får en god balanse mellom databruk og fysisk aktivitet istedet for å overlate dem til den digitale barnevakten i 4 timer mens mamma og pappa får inn et par verdifulle og sosiale timer foran Hotel Cæsar og Big Brother? Har sett meg lei på late foreldre som legger skylden på alskens nymotens ting de ikke forstår seg på istedenfor å innrømme at det kanskje er dem selv som har gjort noe feil. Selv var jeg mye på data som ung, men foreldrene mine hadde vett nok til å sørge for at jeg brukte minst like mye tid utenfor i skog og mark.

    Slutt å kritisere teknologisk fremgang og ta ansvar.

    Lik

  40. Tobias
    7. februar 2012

    Det å ta utgangspunkt i at tv, internett og spillekonsoller er dårlig for oppveksten må jeg ærlig innrømme blir steinaldrende. Som mange har kommentert tidligere, spill/tv/internett med måte. Men det jeg reagerer litt over er måten du utrykker hvordan elever oppover årene blir gode på nøkkelord og dårlig på kildebruk og bedømmelse hvor gode kildene faktisk er. Dette er ikke noe barn lærer fordi dem bruker for mye data, og mer/mindre datatid vil hverken forbedre eller forverre situasjonen. Dette er grunnleggende kunnskap i dagens samfunn, og det er lærere og foreldre sin oppgave å lære barn å bruke internett riktig, bla kildebruk.

    Det å forvente at barn skal forstå kildebruk er like smart som å forvente at dem kan matematikk uten å åpne boka. Samtidig, det å hente kunnskap fra nettet er ofte bedre enn leksikon, ettersom det ofte kan gi flere synspunkt på en sak, og eller mer informasjon om saken generelt. Jeg vil faktisk påstå at bøker bli mer å mer instinkt med årene, så kilder blir ikke som før, leting gjennom bøker for å finne den kunnskapen du trenger. Det er heller ingen hensikt å lese flere hundre sider for å finne et avsnitt du var interrisert etter. Det er ineffektivt arbeid sammenlignet med tidsforbruket nettet kan tilby.

    Men jeg er enig i at barn absolutt trenger «fysisk fostring», men det å lære seg å tilpasse dagens samfunn er like viktig. Det blir som nevnt i en kommentar over, det fungerer likt med alt annet her i verden, store mengder av en ting er usunt.

    Helt ærlig tror jeg ikke noen kan stoppe utviklingen vi er kommet inn i, ting skjer for fort til at foreldre klarer å følge med selv og sette «perfekte» regler for barna sine. Bare på 20år har vi hatt en helt vanvittig framgang teknologisk. Datamaskiner, tver, internett, spillekonsoller osv.

    Lik

  41. Frode Rivrud Jensen
    7. februar 2012

    Bare for å rette opp en gjenganger i denne bloggen:

    Man blir IKKE tykk og feit av å bruke elektronisk utstyr!

    Spiser man naturlig mat uten for mye sukker i riktige mengder holder de fleste seg smale, selv de med kontorjobber og stillesittende fritidsaktiviteter. Mer aktivitet gjør selvsagt at du kan spise mer sukker ute å legge på deg, men igjen, det er sukkeret som gjør folk overvektige, IKKE pc’n.

    Lik

  42. Kaja
    7. februar 2012

    Jeg lurer på hva i all verden det er du baserer disse meget bastante konklusjonene på (at hjernene «ødelegges» f.eks.)? Er det det bare noe du føler og tror, eller har du noen resultater fra forskning som er gjort på barn og PC-bruk?

    I følge denne (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397300000630) rapporten, forbedrer PC-bruk kognitive evner som spatiale ferdigheter, evnen til forstå og tolke bilder og visuell oppmerksomhet. Forskningen viser også at barn som ofte spiller PC møter venner utenfor hjemme, og man finner ingen forskjell mellom barn som spiller hyppig og de som ikke gjør det når det gjelder sosiale interaksjoner og nettverk.

    Selvfølgelig kan utstrakt TV- og PC-bruk være et onde, særlig om det er i ekstreme mengder uten voksenkontroll og av spesielt voldelig art, men å påstå at PC-bruk i seg selv «ødelegger hjerner» er en påstand uten hold i virkeligheten. Teknologi kan være et meget nyttig læringsverktøy når det brukes på riktig måte.

    Lik

  43. brinchmann
    7. februar 2012

    For de av dere som leser engelsk vil jeg anbefale boken “iBrain: Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind” av Gary Small som tar for seg nettopp denne problematikken. En annen klassiker som mer spesifikt undersøker fjernsynets rolle i dagens samfunn er «Vi morer oss til døde» av Neil Postman. Forøvrig vil finnes også et nettforum for de som ønsker å begrense informasjonsteknologiens negative påvirkning til et minimum. Der finner du blant annet en omfattende samling av linker til artikler og bøker, kanskje spesielt om TV, men også om annen informasjonsteknologi. Forumet finner du på http://whitedotboard.org. Det eneste en bør være oppmerksom på er at dette er et engelskspråklig forum.

    Lik

  44. Lammelåret
    7. februar 2012

    Takk for alle innspill og henvisninger til linker og nettsteder!

    Noe av grunnlaget for bloggposten ligger i kildene jeg har oppgitt og noe er grunnet i observasjoner i nærmiljø, på diverse forum for foreldre med små barn og en rekke mediaoppslag gjennom lang tid.

    Barn som spiller mye ER et problem, veldig mange foreldre kan bekrefte dette, og det gjelder foreldre fra mange samfunnslag. Det er i noen miljøer en så stort spillaktivitet at unger som ønsker å gjøre noe annet ikke har noen å være sammen med. Dette høres ekstremt ut og er det også. Jeg snakker nå om unger på barneskolen.

    Presset på å delta på sosiale medier er stort og det er økende. Unger i 7-8 års alder er på Facebook og stadig yngre mennesker lager seg blogg. Det er et foreldreansvar å begrense nettbruken til barna, men det er også et dilemma når foreldre har vidt forskjellige grenser og noen ikke bryr seg. Det fører til at presset på de små øker og små barn har ikke evne til å sile informasjon og takle dårlige tilbakemeldinger fra anonyme andre. Mange opplever å bli snakket stygt til og bli hetset på nett, jo yngre folk er jo mer utsatt er dem, nettopp fordi de ikke er utviklet til å mestre dette. Dette er ikke et individuelt problem, men et samfunnsproblem.

    Som også nevnt lenger oppe i tråden er det ikke datamaskinen som gjør oss fete eller muskelløse, men som mange har erfart er det lett å bli sugd inn i verden på nett og i spillenes fascinerende verden. Som en annen her skrev: Forsøk å snakke med noen der tv-en står på, det er ikke lett fordi tv-en suger til seg oppmerksomheten din.

    Problemet er altså ikke nett eller skjerm i seg selv, men mengden og hyppigheten. For noen er dette en vesentlig ingrediens i hverdagen, noe som selvsagt går på bekostning av andre aktiviteter og stimuli. Ofte er det slik at vi plutselig oppdager hvor langt det har gått, hvor mye tid vi har brukt på skjermaktiviteten vår og samtidig klages det over hvor liten tid vi har.

    Jeg ser ikke noe problem i moderat bruk av pc/diverse skjermbaserte aktiviteter, men mange er langt over moderat bruk. All ros til dem som bruker pc/nett med vett, til å hente informasjon (husk at informasjon og kunnskap ikke er det samme), som sitter sammen med barna og begrenser bruken i tid og som lar fysisk aktivitet og opplevelser være viktigst! Min bekymring går til det nevnte, men også i gruppepresset og det økonomiske presset som ligger i høy skjermaktivitet. Det skaper en større forskjell mellom fattig og rik. Dette tar jeg opp i et senere innlegg.

    Kommenter gjerne mer, debatt er sunt!

    Lik

  45. Oppgitt
    7. februar 2012

    Her ble det mange ting å debunke.

    For det første er enkelte tv-spill faktisk svært stimulerende for kognitive ferdigheter. Det anbefales at eldre benytter seg av tv-spill for å minimere kognitivt forfall.

    Det nevnes at barn blir flinke til å søke, men dårlige på kildekritikk. Tror du man blir bedre på kildekritikk ved å IKKE benytte seg flittig av internett? Faktisk er økt bruk den eneste måten man lærer seg dette på.

    Det å slave foran TV’en er ikke det samme som å stimulere seg foran en datamaskin. Og da snakker jeg ikke om facebook, selv om det også selvfølgelig kan gi heldig utvikling hva språklige ferdigheter angår. Samme med chatting og lesing generelt sett på nettet. Selv om man kanskje leser færre bøker, blir totalt sett det man leser veldig mye. Det ville kanskje vært noe for bloggforfatter som presterte å lire av seg «ingridiens» ? Jeg satser på at dette var en trykkleif.

    Det er ikke slik at databruk eliminerer muligheten for fysisk aktivitet. Det er klart det ikke er fordelaktig å tilbringe HELE dagen foran skjermen (noe jeg personlig gjør, dessverre, både med arbeid og studier).

    Hva konsentrasjonsvansker angår, så bunnet dette i multitasking på datamaskiner. Med andre ord, flicke frem og tilbake mellom facebook, nyhetssider, o.l. TV-spill har en helt annen innvirkning. Det øker både konsentrasjonsevnen, evnen til problemløsing, og reaksjonsevnen. Mange heldige kognitive virkninger av TV-spill.

    Det er ikke slik at å spille kort sammen er mer stimulerende enn å spille et «puzzle»-spill på datamaskinen. Jeg ville sagt tvert om. Kortspill er lite stimulerende.

    De fleste barn har uansett tid til å kjede seg. Enten det er mens de venter på å sovne, på skolebenken, på bussen, etc. Da vi var små så var det ikke slik at vi kjedet oss mye bare fordi vi ikke satt med datamaskiner hele tiden. Selv da vi ikke hadde tilgang på dette tilbragte vi mesteparten av tiden med lek og fantestreker. Det gikk liten tid til å kjede seg.

    Jeg blir også skremt av å se folk her mene at de besitter gode kunnskaper om søking og datamaskinbruk. Jeg har en solid bakgrunn innen informatikken, og kan påpeke at de aller fleste er temmelig ubrukelige når det gjelder teknisk intuisjon og søkefiltrering. Er det en ting folk burde bli bedre på, så er det dette. Jenter i særdeleshet. Det er faktisk ingen dum ting å introdusere dette fra tidlig av. Aller helst FØR barnehagen. Teknologi er en så stor del av hverdagen at det faktisk er et handicap å være så dårlig som det majoriteten av befolkningen er. Det er knapt så det egner seg til hverdagslig bruk hos de fleste. Kildekritikk og søking? Glem det, alt for avansert for de fleste.

    Lik

  46. BJ Hanssen (@BJHanssen)
    7. februar 2012

    Skivebom.

    Dette har ingen verdens ting med datamaskiner, spill, TV eller annen underholdning å gjøre. Problemet – i den grad det finnes et – ligger KUN hos den oppdragende part som ikke evner å sette fornuftige grenser eller veilede sine barns aktiviteter.

    «Folk dør i trafikken. Forby biler!»
    «…eller kanskje vi bør legge til rette for trygg ferdsel ved…»
    «FORBY BILER!»

    Humbug.

    Lik

  47. Enough said
    7. februar 2012

    Lik

  48. Andreas
    7. februar 2012

    Kanskje en bør gjøre som i Sør-Korea der en setter maksgrenser på datasplilling. 3 timer hver dag ble nylig lansert som en mulighet.

    Maks 3 timer tv-titting, maks 3 timer bak dataen, og mer gym på skolen.

    Hadde det vert noe?

    Lik

    • Andreas
      7. februar 2012

      Personlig tror jeg vi bør tenke mer nytt når det gjelder sport og idrett. Norges idrettsforbind evner ikke å tenke stort, og det er et problem.

      Det vi trenger er nasjonale system som sammenfletter skolen med idretten, og incentiver som får barna til å ville bruke mer tid på fysisk fostring og idrett.

      Jeg savnet dette stort da jeg gikk på skolen, og har alltid vert litt misunnelig på USA der de har integrert idretten i skolesystemet.

      Lik

    • 15
      7. februar 2012

      Andreas

      Maks 3 timer? Jeg bruker 2 timer på å gjøre leksene mine på datamaskinen. Det ville etterlatt meg med 1 time. For de som ikke har mange sosiale kontakter på skolen og har problemer med å skaffe seg nye av forskjellige grunner, ikke sånne grunner som du bare kan «Komme over» lett. Jeg ville da ha brukt den ene timen på å snakke med folk. Det er ikke galt i seg selv det, men begrense tiden man har til å sosialisere med personer du greier å snakke med. Jeg er ikke sikker på om blant annet jeg ville ha greid noe slikt. Jeg greier ikke å snakke med folk vanlig så det ville ha endt opp med at jeg ble sittende på rommet mitt uansett datamaskin eller ikke.

      Lik

      • Andreas
        8. februar 2012

        Så var jeg litt sarkastisk også :p

        Lik

  49. Andreas
    7. februar 2012

    Ikke lenge før gym blir kalt misbruk av barn…

    Lik

  50. 15
    7. februar 2012

    Jeg bruker mesteparten av tiden min foran en dataskjerm, dette er blant annet mitt eget behov for å lære om emner som vi ikke får noe informasjon om på skolen. Snakke med «vennene»(noen ville nok ikke kalt dem venner, siden jeg aldri har møtt dem utenfor internett) mine. Spille dataspill. Finne informasjon om diverse temaer vi har fått skoleoppgave om. Logge meg in på den nettbaserte skoleplatformen (Der får vi all informasjon vi trenger for å gjøre lekser, vite hva slags fag vi skal ha dagen etter) så det er ikke bare for vår egen del vi bruker internett.

    Internett kan for eksempel også hjelpe deg mye med utdanningen din. Jeg for eksempel hadde ikke fått de samme karakterene i språk hadde det ikke vært for datamaskinen, ja du kan sikkert si at jeg bare kan gå og lese en bok, men hvem har lyst til at dagen skal være fylt av bare bøker? Jeg går ikke hjem fra skolen og setter jeg meg ned og leser en bok til jeg skal legge meg. Jeg leser det jeg trenger i bøker og resten leser jeg om på internett. Det er lagd mange gode kunnskapssider om forskjellige temaer som kan gi mye mer fordypning enn det du ville fått om du bare gjorde leksene dine. Du må bare vite hvor du skal lete og du må ikke prioritere feil.

    Jeg spiller en del dataspill, men allikevel greier jeg lett å henge med i klassen. Hvis vi bruker meg som eksempel igjen kan jeg lett finne opp en dagdrøm, bare jeg ikke må følge med i klassen tenker jeg alltid ut forskjellige situasjoner som kunne ha hendt. Noen ganger skriver jeg til og med ned historier sånn at jeg kan lese dem senere og få en god latter. Som jeg sa tidligere bruker jeg nesten all min fritid på datamaskinen, men jeg har ikke dårlig fantasi for det.

    Angående fysisk aktivitet; jeg er ikke i veldig god fysisk form, men jeg er ikke overvektig heller. Jeg trener ikke som andre i treningsstudio, jeg holder meg i form ved å trene når jeg trenger det.

    Lik

  51. marita
    7. februar 2012

    Jeg også føler at det blir litt mye svart/hvitt i skildringen her. Mitt barn har fått bruke pc, fått prøvd ipod og ser selvfølgelig barnetv. Men hun kjeder seg også, hun er aktiv og driver med ridning og dans i alder av 4 1/2 år. Jeg føler at det er mulig å gi henne litt av alt, uten at dette vil gjøre henne til en hjernedø, lat og feit voksen av den grunn. Data og den nye teknologien vi har i dag er så mye mer en hjernedød underholdning, det gir muligheter til lære, utvikling og se muligheter mellom virklighet og dataverden.

    Noe som er dødsviktig i dagens samfunn, og ikke noe mindre viktig i fremtiden. Noe som jeg også synes er kjempe viktig med tanke på barns bruk av data og duppedingser, er at de lærer hva det er fra ung alder. De lærer seg også alle farene som truer gjennom den digitale verden. For det er noe som ikke voksene i dag engang er klar over. Å ikke gi barna våre kjenskap til data og duppedingser, kan medføre at de går på en smell senere. Nettvett er noe som nesten burde komme med morsmelken, fordi det er så forbanna viktig å kunne litt om når man skal ut i internettverden. Det finnes tusenvis av eksempler på unge som slenger ut privatlivet sitt og bilder til fritt disposisjon av alle uten å selv være klar over konsekvensene. Dette mener jeg også er viktig av oss foreldre å lære våre barn om.

    Men selvfølgelig alt med måte. Selv om man får lov til å prøve seg på data og duppedingser, så betyr ikke det at barnet skal sitte forran en skjerm hele dagen. Og det er det også oss som foreldre som må bestemme og lære våre barn. Det samme gjelder også alle andre «leve-regler».

    Lik

  52. Vitaly Fenix Berg
    7. februar 2012

    This is kind of sad – actually. While the actual point of the entry is decent enough (to little physical activity, blah, blah, blah..), I am struck blind to that by the blatant ignorance of the OP.

    Just to ask a question, how old is the original poster? Would that person be someone who considers computers to be one of those «pesky new inventions that make life so much more difficult»? Or is that person someone who thinks that communication through the web or via electronic devices should be a privilege reserved for those 18+? Or, maybe even 20+?

    World changes, and as sad as that might be – only thing one can say about it is «Deal with it». Quotes like «kids who don’t go skiing will be left out» would be relevant 20 years ago. In the world of today however, it is far more likely that the kid without facebook, or a kid who doesn’t know how to send Email will be left out dry, skiing with his parents, cursing their lack of understanding of how important E-communication is.

    The generation growing up now, is the so-called «share-generation» (forgive me for not remembering the correct term). Their dedication and way of connecting with others goes through social media, goes through approval others give to their pictures, their status updates, their comments. And seeing that the world invariably moves in that direction – what is wrong with introducing them to this new reality (that scares the shit out of their parents) early?

    As I said earlier, there were some valid points in the original entry. More gym for the kids, less sitting on their asses, especially in early grades. But it is all in vain, when OP makes his or her point through the eyes of a technophobe that sees only the bad with new technologies.

    It’s sad – really. Kids today are already wizards when it comes to the world of computers. Why would someone want to stunt that development and growth is beyond me.

    Just my two cents as a guy who preferred computers to gym and didn’t turn out fat and awkward despite many years in front of a screen.

    Lik

  53. Jakob Hasselhoff
    7. februar 2012

    Jeg kan forstå hvorfor slike ting bekymrer deg, men virkelig; Ikke vær redd. Ofte er det slik at en del voksne bekymrer seg når barna deres bruker etter hva som er deres meninger, for mye tid på Data og spill. Du kan selvfølgelig tenke hva du vil om det jeg nå skal si, men vær klar over en ting; Jeg har rett. Foreldre/Vokse er som regel noe unødvendig skeptiske til Data etc. Av den grunn at de aller færreste vet nok om det, eller har satt seg godt nok inn i det, til å kunne uttale seg om det «ødelegger barnas hjerner», slik som du skriver.

    Antagelig, så tilhører du denne gruppen. Det er mulig du ikke er klar over det, eller ønsker å innrømme det. Men som sagt, så gjør du ANTAGELIG det.

    Jeg er selv ikke noe eldre en 16 år gammel, og det er derfor forståelig for meg, dersom du antar at jeg forsøker å forsvare dataspill til min egen fordel, på samme måte som jeg antok at du var av de som ikke visste nok om data. Jeg skal ikke gå så lang som å si at jeg prøver på dette. Ettersom jeg er klar over hvor stor innvirkning «sånne som deg» har på folk, ettersom bloggen din nå er linket av Bl.a. http://Vg.no/, og dermed blir en del av pressen/media.

    Poenget er i alle fall, at det er noe mer vanlig å F.eks drive med en spesifik idrett for barn idag, enn det var for (la oss si) 35-40 år siden.
    Det er selvsagt at ikke alle barn driver med en idrett, men ettersom de fleste gjør, bidrar dette til at barn opprettholder et akseptabelt aktivitetsnivå. Jeg nevner dette, fordi du bruker manglende aktivitet som et argument mot data og spill verdenen. I tillegg til dette, så blir enkelte barn utrolig mye mer inntelligente av å holde på med data, og særlig dersom de spiller spill sammen med andre på internett. Data bygger nemlig opp gode språkkunnskaper, og ikke minst egenskaper som sammarbeid etc. hos barna.

    Til tross for at jeg kun er 16 år, ber jeg deg om å ta meg serriøst, dersom du skulle lese denne kommentaren.

    Lik

    • Lammelåret
      7. februar 2012

      Jakob Hasselhoff

      Velkommen til bloggen!
      Jeg leser alle kommentarer og tar deg seriøst. At du er 16 er ingen ulempe, det som er viktig er at du er saklig og viser respekt, noe jeg opplever at du gjør.

      Som jeg, og mange andre, har vært inne på i denne tråden er ikke data/nett/spill utelukkende negativt. Det kan være lærerikt og være et positivt bidrag på mange måter. Det kan også være det motsatte og derfor bør en være bevisst hvor mye tid en bruker foran skjerm, eller hvor mye tid en lar barna bruke foran skjerm.

      Min hensikt med dette innlegget er å sette igang en debatt. Mange har engasjert seg og mange leser. Jeg håper du har litt rett i at jeg har noe innvirkning, at mine uttrykte tanker kan ta temaet videre slik at det ikke bare strander her når innlegget ikke lenger ligger på VG nett.

      Lik

  54. Haakon Svane
    7. februar 2012

    Må si meg noe uenig i det jeg leser her. Er selv gutt på 16 år og har brukt datamaskin aktivt i flere år. Det er lett å balansere data-bruk og det mener også andre jeg omgås med.

    «Barn som ikke kan løpe, klatre i trær og gå på ski faller utenfor»
    Denne ble også litt på kanten mener jeg. Hvis du tenker på overvektige barn, så er det nemlig ingenting som trekker mer ned på selvtilliten enn dette.

    Datamaskiner er geniale verktøy. Ved å gi et barn en datamaskin, vil barnet kunne utrykke seg gjennom bl.a. musikk og kunst. Dette ødelegger tvert imot barnas hjerner.

    Har hendt flere ganger at jeg har blitt sittende foran skjermen i opptil 10 timer strekk da jeg har produsert musikk. Dette gir meg ikke mer enn en mild hodepine (noe som er vanlig hvis man jobber så lenge).

    For å runde av kommentaren vil jeg bare få sakt at teknologi idag motiverer barn til å lære. Vi kan ikke lenger bruke utdaterte tekstbøker som veier flere kilo og er nedslitte p.g.a. bruk etter flere år og ved en liten datamaskin på 1 – 2 kilo, er alt dette mulig å forhindre.

    Lik

  55. Hedningen
    7. februar 2012

    Her var det mye synsing og lite fakta.
    Og hvis det er fakta kanskje hjernen din er ødelagt ? du har jo tross alt egen blogg.
    Det eneste jeg kan være enig i er at det ikke er det ultimate og glo på den skjermen hele dagen det er greit med noen pauser så ikke øynene blir firkanta,men at hjernen skal bli ødelagt nei det trur jeg ikke kommer til og skje.

    Internett pc og dingsebomser er en positiv ting for barna som gjør at de kan få mye mer effektiv opplæring og samtidig ha det morro.

    Den derre «ødelagte hjerner» teorien er ikke ny forresten for 500 år siden var det trykkede ord satans verk og ville føre ungdommen til helvete(eller noe i den duren) radio skulle gjøre ungdommen dum og ubrukelig det er vel ca 100 år sia ?
    Så kom tv for 50 år siden vel det er jo rart vi har greid og formere oss og overleve i det hele tatt etter at dette satans og kommunismens\fascismens verktøy kom.
    Tv var det som virkelig skulle fordumme oss og smelte hjerner,men her er jeg og mange andre levende og forholdsvis oppegående.

    Nye ting er skumle for enkelte og enkelte kommer til og skrike at dette nye kommer til og ødelegge hjernene våre sånn har det vært siden tidenes morgen tipper det var mange som var skeptiske til flammer og sånn med engang.

    ps
    Vi trenger mer fysisk aktivitet på skole,men det gjorde vi for 20 år siden og det er jo knapt lov og småjogge i skolegården nåtildags.

    Lik

  56. Trond
    8. februar 2012

    Du snakker om kildebruk, og den eneste «gode kilden du kommer med er Susan Greenfields referanse til en undersøkelse vedr. internettbruk av barn. Denne undersøkelsen var på hele 18 individer! Statistisk sett totalt insignifikant og dermed helt ubrukelig som vitenskapelig fundament. Dette er også noe hun er blitt kritisert offentlig for i vitenskapelige fora.

    Som en pådriver for å finne flere kilder og lese disse med kritisk blikk, er det påtagelig at du finner kilder som er totalt enig i ditt syn. Dette uten å vise noen som helst form for fleksibilitet i ditt synspunkt. Dine påstander er skrevet så bastant at det ser ut som om det er sannheten som er kommet for dagen. Sørgelig å si det, men det er utrolig vanskelig å ta deg alvorlig når innlegget ditt er rene påstander. Det burde heller vært utformet som spørsmål der kommentarene kunne kommet som svar og synspunkter.

    Lik

  57. Lammelåret
    8. februar 2012

    Når jeg vil skape en diskusjon om barn og skjermbruk (da er også tv inkludert) legger jeg opp bloggposten slik at det blir materiale å diskutere. Overskriften er den folk reagerer på, med en helt annen overskrift ville ikke vekket oppmerksomhet i det hele tatt. Å sette ting på spissen er altså et virkemiddel.

    Greenfield er ikke eneste kilde, les «Sokrates og sjøpungen» (Vassnes, 2011) det er her hun er referert.

    For mye skjermbruk er ikke heldig for små barn, det er ikke heldig for noen å sitte for mye, se her:
    http://blogg.tv2.no/sporty-siri/2011/09/21/er-barnet-ditt-sa-aktivt-som-du-tror/

    http://www.nettavisen.no/nyheter/article2732036.ece

    At mye stillesitting kan ha uheldige konsekvenser overrasker vel ingen? Som regel sitter man stille nå rman bruker nett/pc/tv og med begrenset antall timer per døgn er det ikke til å komme bort fra at mye tid foran skjerm reduserer tiden til andre ting. Som fysisk aktivitet. Eller tid til lesing. Et lite barn (småskolen og mindre) har ikke mye tid etter leksene er gjort, en halv time mindre skjerm som erstattes med lesing vil ha positive effekter.

    For den som er interessert i barn og digitale medier er denne lenken: http://www.medietilsynet.no/Trygg-bruk/Ressurser/Rapporter/
    verd et besøk. Det er en rapport fra 2010 som kan lastes ned.

    Alle som har lagt inn kommentarer til denne bloggposten har blitt publisert, altså har alle som har ønsket det kunne balansere hovedinnlegget, legge til kilder og dokumentasjon. Jeg setter pris på at dere gjør det!

    Jeg registrerer at ingen har kunnet vise til at det ikke stemmer at det er en sammenheng mellom f.eks adferdsvansker og skjermbruk. Om noen har funnet dette, vi jeg gjerne at dere legger det inn som kommentar.

    Jeg legger også merke til at mange av dere som har kommentert (ja, jeg har lest alt) balanserer fysisk aktivitet med skjermbruk, mao er ikke det ikke dere jeg har i tankene i dette innlegget.

    Jeg blir kritisert for mye, deriblant ensidig og dramatiserende fremstilling. Ved å legge vekt på uheldige virkninger har jeg ønsket å skape debatt og engasjement. Som mange har vært inne på er det mange positive sider ved nett, jeg har ikke sagt noe annet, men har ønsket å rette fokus mot de uheldige, og potensielt uheldige, virkningene.

    Så til slutt: Takk for engasjement og delinger! Det har vært et par interessante døgn her på bloggen. Kom gjerne tilbake!

    Lik

    • Hedningen
      8. februar 2012

      Tid til lesing sier du de fleste leser når man sitter foran en skjerm og når man sitter og leser så sitter man vel gjerne ?
      Det er fult mulig og lese en bok på ipaden er det ikke ?

      Lik

  58. Lammelåret
    9. februar 2012

    Hedningen

    » Mens en bok krever liten oppmerksomhet rent teknisk (sidene skal blas), krever skjermteksten ofte mange små momenter. Det kan være klikking, rulling, fikling og tilrettelegging av utstyret. Alt slikt som vi vanligvis ikke tenker over, men som underbevisst tar kraft fra lesingen.

    – Det gjelder å frigjøre kapasitet i korttidsminnet istedenfor å bruke ressurser på å navigere frem og tilbake.» sitat Erik Wästlund ved psykologisk institutt på Göteborgs universitet

    Her kan du lese mer: http://www.mediebedriftene.no/index.asp?id=71917

    Les også denne:
    http://larnoto.typepad.com/my_weblog/noen-kritiske-bemerkninge.html

    Å sitte sammen med et barn og lese bok har dessuten en del andre positive virkninger man ikke får ved å sitte foran en skjerm sammen.

    Lik

  59. Laila
    10. februar 2012

    Utrolig flott skrevet som vanlig!! Og enig i det aller, aller meste du skriver. Eller kanskje alt, for går ut ifra at du bare har satt altting «helt på spissen». Og det er kanskje det som må til for å få folk til å åpne øynene?
    Ja, for vi må jo også henge med.. Vanskelig, vanskelig. Barnehagene har en stor utfordring. Eller kommuner og stat er vel mer riktig å si. Jeg føler meg utrolig heldig med «min bhg».
    Må bare si, tusen tusen takk! For de utrolig flotte tekstene dine. Som har gjort så mye. Jeg, som «resten» får ikke lest «alt». Men når jeg leser denne, blir jeg bare så takknemlig! Og «Rema1000-dama» er svært hyggelig hun ;))

    Lik

  60. Laila Solbak
    10. februar 2012

    Skulle jo anbefale også 🙂

    Lik

  61. Tilbaketråkk: Kan 3-åringen få spille iPad hver dag? « Susanne Kaluza

  62. Tilbaketråkk: Er det greit å la 3-åringen spille iPad hver dag? « Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Twitter-oppdateringer

%d bloggers like this: