Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Ekte mannfolk baker kake til sin kjære

Hviskende stemmer, spredte fnis og et litt kraftigere hysj røper at mor kan sitte i fred en stund til.

Fordypet i en bok og med lesebunken klar kan fnisene gjerne holdes for seg selv temmelig lenge, det er greit for meg. Det er en ære å kjenne at jeg blir verdsatt og er viktig. Jeg er heldig som både har barn og en mann jeg liker. Og jeg bor med dem alle.

For jeg vet så godt at mange ikke har det samme som jeg har. Jeg vet at denne dagen er vond for mange, fordi de ikke får være sammen med barnet sitt, fordi de ikke har et barn, fordi de ikke har en mor. Jeg er takknemlig for alt jeg har, og samtidig sender jeg en tanke til dem som ikke liker dagen.

Ekte mannfolk baker kake til sin kjære og lærer opp den kommende generasjonen til det samme! Ekstra oppmerksomhet kan vi trenge et par ganger i året, ikke fordi handelsstanden tjener penger på det, men fordi det kjennes bra å gjøre noe godt for de vi liker best. Og det er fint å være mottaker av andres uttrykte glede, godt å se hvor mye de fryder seg over å gjøre noe ekstra for meg.

*******

Fjorårets morsdagsinnlegg: Alle mødres dag 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

9 comments on “Ekte mannfolk baker kake til sin kjære

  1. tuppelina
    12. februar 2012

    har vært ganske mange utrop om at det er atter en handelsstandens dag i området her jeg bor… men jeg fatter ikke den der jeg…

    i dag så ble jeg så stolt og glad at jeg tok til tårene, tar til tårene av stolthet igjen akkurat nå, så om det er noen skrivefeil så er det pga litt dårlig syn her…
    jeg fikk et fantastisk vakkert kort fra sønnen min, han hadde klippet det ut og pyntet det selv, med blomster, fargerike fjær. inni hadde han skrevet ’til mamma, verdens beste!’… og så fikk jeg verdens beste klem og ‘jeg elsker deg mamma’…
    -om jeg hadde fått verdens største diamant i hendene så hadde den ikke vært verdt en brøkdel av hva det kortet er!

    jeg overrasket også min mor ved å snike meg inn i huset hennes og gav henne et kyss på kinnet og invitere henne til dekket frokostbord…
    og senere i dag skal hun få roser (hennes favorittblomster) og kake skal vi da ha også…. pavlova som er både billig og enkel… og fantastisk god 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      12. februar 2012

      Høres ut som om du har hatt en veldig bra dag, tuppelina. Å være sammen og gjøre noe sammen er det som betyr mest, synes jeg.

      Pavlova er et imponerende bakverk, men jeg har til gode å bake den selv.

      Lik

      • tuppelina
        14. februar 2012

        ja det var en fantastisk dag, som alltid. 🙂

        og Pavlova er det enkleste i verden, og det er jo ekstra herlig at man kan lage bunnen både dager og uker i forveien 🙂
        og så er det jo nesten sunt med alle de bærene og fruktene oppå (men den sjokoladen mange strør oppå klarer jeg med alltid uten)

        Lik

  2. Cecilie
    12. februar 2012

    Det er vel ingen overraskelse at jeg er motstander av å bruke alle hedresdager og høytider som pengemaskiner for handelsstanden. Jeg er mer for at vi gir av våre tid til hverandre- enten for å overraske andre med noe vi har laget eller med ekstra tid og opplevelser sammen. Vi trenger ikke kjøpe forklaringen om at jo mer vi bruker jo mer verdsetter vi noen, i mine øyne er det hjertet bak som er det viktige, og at noen tar seg tid og energi til å gjøre noe godt i en eller annen form.

    Fortsatt god morsdag til deg!
    Ser du er blitt godt ivaretatt og verdsatt som fortjent er!
    Klem til du 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      12. februar 2012

      Jeg tror nok det er et overfokus på at bare ting som kan betales med penger og pakkes inn i papir er godt nok. En går glipp av så mye da.

      Håper du har hatt en fin dag!

      Lik

  3. mormor
    12. februar 2012

    Det hele startet vel i USA en gang på 1890-tallet. Siden har morsdagen ballet på seg og feires vel over hele verden, tror jeg. Og det var ikke (i utgangspunktet) noen «dag» handelstanden hadde funnet på. At de profitterer på den det er så, men ikke deres initiativ.
    Koselig med morsdag, for dem som har barn å feire med, eller for barn som har mødre å feire med.
    Så nyt dagen 🙂

    Lik

  4. Bustenellik
    12. februar 2012

    Gratulerer med morsdagen!

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Verdens beste eller verste mor? « Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

