Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Whitney Houston er død, ikke kongen!

Siden lørdag natt har landets nettaviser og musikkinteresserte sørget, veldig.

Whitney Houston er død og ingen nettavis lar oss glemme det.  Whitney var 80-tallets musikalske heltinne og stod for hit som «I Will Always Love You» og  «I Wanna Dance With Somebody», musikken hennes har vært en vesentlig del av musikkhistorien for mange unge. Det er ikke tvil om at hun ikke var en hvem-som-helst, og at «alle» har et forhold til henne, også undertegnede.

Likevel, jeg stiller spørsmål ved det store fokuset hennes død får i mediene. Tv2 hadde et lengre innslag på nyhetene i går og bilder av  Whitney dekker store deler av avisene plass. Er hennes død virkelig viktigere enn andre ting? Betyr det noe for norsk økonomi eller internasjonale problemer som tigging og arbeidsledighet og  overgriperes nettverk at hun er død? Er hennes død virkelig en nyhet som trenger masse spalteplass fremdeles?

Det er ikke rart at vi ikke ser problemer og utfordringer ved det norske samfunnet når slike saker får så stor oppmerksomhet. Det er ikke rart at folk ikke engasjerer seg mer når det er dette som blir presentert som viktigste nyhet i to døgn. Hvorfor tar ikke media større ansvar?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 comments on “Whitney Houston er død, ikke kongen!

  1. sotengelen
    13. februar 2012

    Er så enig!

    Her om dagen reagerte jeg på at Nyhetskanalen sendte en reporter til Os for å dekke at laksen hadde kommet 2 måneder for tidlig.

    Det virker som om alle strenge, seriøse redaktører har lagt seg ned og gitt opp.

    Det er tabloid og «Norge Rundt» alt sammen.

    Lik

    • Lammelåret
      13. februar 2012

      Det er nesten provoserende, særlig dersom eksemplet ditt ikke blir satt i sammenheng med noe.

      Hvordan kan vi øke deltakelsen ved valgene dersom vi blir fôret med slikt stoff resten av året? Når politikernes klesdrakt er viktigere enn politikken og det aldri blir stilt spørsmål som stikker dypere enn den siste «krisen» som smørmangel, hvordan kan vi da få innsikt i de viktigere temaene som faktisk betyr noe for landets utvikling?

      Blir litt oppgitt..

      Lik

      • sotengelen
        13. februar 2012

        Nå er jo ikke jeg en av de mest engasjerte menneskene der ute, men da taler det kanskje enda sterkere at selv jeg reagerer på noe av vinklingen til nyhetene.

        Jeg har jo ellers alltid også irritert meg over den «naturlige» koblingen mellom sport (les fotball og skisport) og nyheter. Skjønner ikke…

        Lik

  2. Ege Denne
    13. februar 2012

    Jaja, hva med den KLØFT-fokuseringen i MGP da? Ingen som vurderte hvor stor BUL de mannlige deltagere hadde heller…. Tragisk at Whitney er død, men nå har det dødd så mange kjente før fylte 50 at jeg begynner å føle meg «herdet»..

    Og ja, jeg tror media unnlater å skrive om mye seriøst, fordi de ikke tjener penger på det… 😉

    Lik

  3. Ida Sundae
    13. februar 2012

    Veldig enig! En notis eller to hadde vært nok, virkelig… jeg blir så LEI av media. Jeg gidder nesten ikke lese nyheter lenger pga manglende godt stoff.

    Lik

  4. gamle ugle
    13. februar 2012

    Verden er et underlig sted, pleier jeg si til meg selv. Har vel gitt opp å følge visse avisers fokus. Og MGP fikk gå sin skjeve gang for meg, i år.

    Whitney Houston – skal tro om ikke det er tragedien rundt hennes liv som er fokuset, ikke nødvendigvis musikken (selv om hun var en god sanger, synes jeg, en gang)? Typisk denne typen historier som selger. Og det er vel det som er saken, er det ikke. Salgbarhet avgjør den redaksjonelle linja eller?

    Lik

  5. Pia
    13. februar 2012

    Men dette fenger jo! Husk da MIchael Jackson døde – aviser og ukeblader hadde jo forsidene sine i flere uker framover i boks. Hvorfor sånt fenger – ja, det føler jeg nesten blir samme debatt som triviell blogging;)

    Lik

  6. Lammelåret
    13. februar 2012

    I avisene er det bare trist så lenge det er penger å tjene på tristheten, kynisk og sant!

    Jeg er bare lei av den stadige undervurderingen av vår intelligens og behov for å vite og lære.

    Lik

  7. mormor
    13. februar 2012

    Sånn.
    På plass.
    Kongen er ikke død og hysteriet rundt dette dødsfallet er kjekt å ha.
    Om det fenger eller frastøter med slikt stoff? Man blir i alle fall gruelig lei,
    Om man ikke vil at ting skal komme frem eller tas opptil debatt kjøres fordummende reportasjer i alle medier.

    Fyll tankene med skrep, slik at de ikke begynner å tenke på det som er viktig. Synes parolen å være. 😦

    Lik

    • Lammelåret
      15. februar 2012

      mormor

      Hvordan løste du problemet med at du ikke fikk kommentert her en periode?

      Lik

  8. Jenny
    14. februar 2012

    Strengt tatt er hun bare en rusmisbruker som er død. Tenk om vi kunne få like mye fokus rundt de rusmisbrukerene som dør hvert år her i landet? Og den elendige ruspolitikken og behandlingen. Det hadde vært noe det. Hvert eneste dødsfall burde blitt slått stort opp, inntil vi forholdt oss til dette på en annen måte.

    Lik

    • Lammelåret
      15. februar 2012

      Rusmisbrukerne er bare viktige dersom de blir gjort til mennesker, og det blir ikke de «vanlige» rusmisbrukerne. Status hjelper alltid.

      Rus er omtrent en ikke-sak, de fleste vet lite og innsikten mangler.

      Lik

  9. Fjellcoachen
    14. februar 2012

    Synes faktisk det Sotengelen nevnte om laksen er minst like interessant. Hvorfor kommer den tidligere? Har det noe å gjøre med klimaendringene? Hvilke andre konsekvenser får det? Har hatt ei deilig tv-fri helg, og har ikke savnet verken Whitney Houston eller MGP når sant skal sies. Rart å tenke på forresten at vi var like gamle, Whitney og jeg, og at livet er så kort… Kjenner jeg har mye uopplevd ennå..

    Lik

    • Lammelåret
      15. februar 2012

      Du stiller spørsmål som vekker engasjement og nysgjerrighet og som setter nyheter i sammenheng, ved å gjøre det blri det mening i reportasjen, ikke forenkling. Og da er alt greit, hehe..!

      Lik

  10. Cecilie von der Ohe
    19. februar 2012

    Jeg har registrert at damen er død, men jeg kan dessverre ikke si at det engasjerer meg noe nevneverdig. Det har muligens sammenheng med at jeg er under middels interessert i musikk. Da Astrid Lindgren døde gikk jeg helt av skaftet. Jeg har ikkke svensk TV, og jeg hadde ikke bredbånd på den tiden. Jeg tok med meg høretelefoner og gikk på nettcaffe i byen. Slik fikk jeg høre begravelsen som ble direktesendt på Sveriges Radio.

    Cecilie

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

