Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Farvel til Hjermann

I åtte år har han talt barnas sak som barneombud, men nå renner tiden ut. Jakten på et nytt barneombud har startet og prosessen blir muligens ferdig til påske.

Blant søkerne finner vi blant annet Eli Rygg, kjent fra barne-tv på -80 tallet, flere arbeidsledige (uten at det er spesifisert hva slags utdannelse de har), en skadesjef (hva er nå det?) og flere studenter (igjen uten spesifisering av studium). Den yngste på listen er 25 og jeg finner bare tre som har psykolog som tittel, men det kan selvsagt skjule seg flere psykologer bak titler som «leder» og «forsker».

Jeg mener at den som får stilling som barneombud bør være en som har bred erfaring med barn i ulike situasjoner. Det bør være en person som kan snakke med barn og unge og som har forståelse og innsikt i hvordan det er å være barn i dag. Det er helt annerledes enn det var da søkerne var barn selv. Den teknologiske utviklingen har vært enorm og unge i dag har utfordringer som ikke fantes før. Jeg tenker da særlig på problemer som mobbing på nett. Det er også flere barn i dag som har bakgrunn fra krigsområder og som lever som flykninger, dette bør også barneombudet har innsikt i.

Den som blir barneombud bør ha både teoretisk og praktisk erfaring fra arbeid med barn, og være flink til å kommunisere, og evne kontakt med media. Personen bør være selvstendig og flink til å delegere og samtidig være flink til å lytte.

Barne- og ungdomspanelets medlemmer får delta i prosessenn med å finne den neste personen som blir barneombud, men det er barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) som står for utnevnelsen. I motsetning til tidligere gjelder utnevnelsen bare for fire år, dette er nytt fra 2009. Tidligere kunne perioden forlenges med fire år til.

Det blir spennende å se hvem som får jobben. Jeg kunne tenkt meg å ha Hjermann fortsatt da jeg mener at han har gjort en god jobb og at han har de rette egenskapene. Han er mer enn ord. Vi trenger begge deler!

Hva mener du?

************

Andre innlegg om Hjermann:  Nettmøte om å snakke med barn om vanskelige ting, Vårt kule barneombud

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “Farvel til Hjermann

  1. ceciliadinardi
    17. februar 2012

    Hei, er ganske enig meg deg her. Jeg synes Hjerman i det hele har gjort en god jobb som barneombud.

    Jeg er også spent på den videre prosessen med å finne et nytt barneombud og må innrømme at jeg også stusset over denne søkerlisten, kunne med fordel vært noe mer utfyllende. Det er tross alt en allmenn interesse å vite ikke bare navnet på personene som har søkt, men også noe litt mer utfyllende om deres bakgrunn.

    Jeg ønsker uansett Reidar Hjermann lykke til med det arbeidet han kaster på etter at han går av som barneombud.

    Lik

    • Lammelåret
      17. februar 2012

      Utfyllende informasjon om bakgrunnen til den som blir valgt kommer nok, de andre kandidatene synes jeg ikke det er nødvendig å vite mye om. Det er jo ikke vi som skal velge.

      Lik

  2. Therese
    17. februar 2012

    Jeg tror det er greit å bytte ut Hjermann nå. Synes ikke han har vært spesielt god. Han har vært for anonym og for ensidig. Et barneombud favner ALLE barna, ikke bare de som har det vondt.

    Fint at slike stillinger er på åremål.

    Lik

    • Lammelåret
      17. februar 2012

      Hvilke saker mener du han burde tatt tak i?
      Slik jeg ser det er viktig å danne et sikkerhetsnett som fanger opp dem som er i faresonen for å skli utfor, som mange fra dysfunksjonelle hjem er. Hjermann ønsker f.eks å ha barnevernet inn i skolen, som et lavterskeltilbud. Det er forebygging. Dem som har det bra trenger kanskje ikke hjelp fra barneombudet?

      At det er en viss begrensning på hvor lenge barneombudet kan sitter er nok sunt.

      Lik

  3. Tonje
    17. februar 2012

    Hjermann har absolutt gjort en flott jobb, mener jeg.
    Er også enig med Cecilia øverst her at det hadde vært fint å vite litt mer om de som har søkt; hvilken bakgrunn de har, tidligere jobb og erfaring med barn og unge. Men som du sier, det kommer nok 🙂

    Ønsker deg ei god helg og en fin vinterferie
    Klem Tonje

    Lik

    • Lammelåret
      17. februar 2012

      Takk, det samme ønskes deg, Tonje!
      På oppsummert har jeg skrevet noe til deg.

      Lik

      • Therese
        18. februar 2012

        Jeg synes Hjermann er for alvorlig når han først synes – og at han synes altfor lite. Klart det er viktigst at de barna som får hjelp får det, men jeg synes også at barneombudet skal favne alle barn. Ønsker ikke å gå innpå spesielle saker, men slik jeg ser det har han vært for lite synlig for ALLE.

        Jeg tror ikke terskelen for å oppsøke barneombudet er liten nok, for han ser rett og slett ikke særlig vennlig ut. Barn skriver da heller til Kongen…
        Da Trond-Viggo var det første barneombudet, så følte unger at de kunne kontakte ham, han var synlig og tilgjengelig samtidig som han jobbet med viktige saker – ikke minst skapte stillingen «Barneombud».

        God helg!

        Lik

  4. lise
    17. februar 2012

    Jeg vil gjerne også vite mer, og tenker at selv om det er lett å slå seg til ro med en psykolog, så tror jeg ikke yrkesbakgrunn alene skal bety så voldsomt mye.

    Lik

    • Lammelåret
      20. februar 2012

      lise

      Jeg har nok en forkjærlighet for psykologer, men er ellers enig med deg.

      Therese

      Ved at barne- og ungdomspanelet får si sin mening vil jeg tro at egenskaper som barneappell blir en blant mange egenskaper som blir vektlagt. Ellers kan vi vel ikke legge stor vekt på det ytre, hehe..

      Lik

  5. Jenny
    18. februar 2012

    Jeg har vært fornøyd med Hjerman. Egentlig synes jeg det er synd at barneombudet kun kan sitte i seks år. Er det noe som trenger å være stabilt over tid så er det dette.

    Jeg synes barneombudet bør være psykolog / psykiater eller jurist med kompetanse om barn og samfunn. I tillegg karmatisk person med ståpåvilje og guts.

    Lik

    • Lammelåret
      20. februar 2012

      Jenny

      Barneombudet kan sitte i fire år, mot maks åtte år tidligere. Jeg synes det er positivt at skifte av barneombud skjer mellom stortingsperiodene.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

