Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Lenkesamling om temaet overvekt og fedme

Med bloggfri helg er det mange innlegg og diskusjoner jeg ikke har fått med meg, men nå gjør jeg et forsøk på å samle bloggposter og enkelte artikler som har dette temaet til felles. Jeg håper du vil hjelpe meg ved å legge igjen flere lenker i kommentarfeltet slik at jeg får tatt igjen noe av det tapte.

Ane Hagen – Når skal vi som samfunn ta tak i overvekten?

Jorunn Sundgot-Borgen intervjuet av Maren Næss Olsen/Morgenbladet – Fysisk forfall

Even Rotevatn – Aktive barn tenker raskere 

Iben Krogsæter – Positivt med økt fysisk aktivitet i skolen? 

Stinemoor – Er slankeoperasjon eneste løsning for vektreduksjon? 

Kristine Fjellestad – Kampen mot overvekten –  personlig blogg

Wasim Zahid – Helsepersonells fordommer om pasienter med fedme 

Helene Drage – Hverdagen som overvektig 

Diva Andrea – Vi snakker om mennesker!

Jenny – omsorgssvikt og fedme 

Hvahunsa – krigen mot kroppen – om skam og aksept

Kari Jaquesson – Vi skal ikke operere unge fete

Kristian Fjellanger – Mannsfett

I tillegg finnes det mange artikler fra blant annet Aftenposten, men disse tar jeg ikke med her.

Det er vanskelig å snakke om dette, for det er mange følelser koblet til temaet. Kroppen tilhører ikke andre enn en selv, men likevel har alle en mening om hvordan en ser ut. Private kropper gjøres til et samfunnsproblem.

*****

Tidligere har jeg skrevet dette innlegget: Tiltak som forebygger fedmeutvikling og som gir et sunnere liv. I denne bloggposten finner du mine forslag til tiltak som kan brukes i arbeidet med å forbedre folkehelsen og livskvaliteten.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Lenkesamling om temaet overvekt og fedme

  1. Her var det mange flotte innlegg! Det eneste som funker (i lengden) for meg er lavkarbo. Det fjerner alt av søtsug, sult, trøtthet og slapphet – og jeg går ned i vekt, jevnt og trutt. (Så er det jo en egen diskusjon om man skal sette ungdom på lavkarbo. Men MYE mindre drastsisk enn å operere bort mesteparten av magesekken spør du meg! Bedre å gå ned i vekt og få mer energi med alle kroppdelene i behold!)

    Ellers syns jeg det er gøy å følge bloggen din. (Kan ikke huske om jeg har lagt igjen noen spor her tidligere…) 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      28. februar 2012

      Om jeg husker rett mener leger som jobber med fedme at lavkarbo har korttidseffekt og at de derfor ikke anbefaler det. Stengt tatt er lavkarbo-kosthold temmelig nytt og vi vet lite om langtidseffektene og dermed er det også vanskelig å gi svar på mange av spørsmålene som følger. Legg gjerne igjen lenker til relevante kilder dersom du har noen. Jeg har ikke satt meg inn i lavkarbo-debatten.

      Så flott at du har funnet deg til rette i bloggen, det liker jeg!
      Takk for at du la igjen en kommentar.

      Lik

      • Siri
        28. februar 2012

        Dette er et følsomt tema. Men å ha flere timer gym i skolen, samt helselære og mat, det mener jeg vi må kunne by barna våre på. Vi kal som voksne og foreldre heller ikke sende ungene ut og stå og se på, men bli med ut og være med!

        Jeg må si jeg er veldig Kari J-fan. Hun setter reale ord på ting vi alle tenker.

        Jeg kjenner også en voksen som har operert seg. Hun har klart seg fint fysisk, men når man etter fem år fortsatt snakker om det, så er det et hull i hjertet som ikke er tettet. Å bli tynn, løser ikke alt. Å operere femtenåring er i min verden grotesk… men min verden er ikke en femtenåring på 120 kilo heller – selv om jeg er en tjukkasplugg selv…

        Lik

        • Lammelåret
          28. februar 2012

          Siri

          Den siste setningen synes jeg sier alt: Vi klarer ikke forestille oss at barn veier så mye, altså at problemet kan bli så stort. Derfor er også mange imot, tror jeg, for de ser for seg at det er lett overvektige som blir operert og at vektnedgangen er enkel dersom bare viljen er tilstede. Det ligger mye fordømmelse i dette, som trigger skam og forsterker problemet.

          Samfunnet gjør oss en bjørnetjeneste når det legges ressurser i skolebuss og ikke i sykkelstier.

          Lik

  2. Røsslyng
    28. februar 2012

    VIktig tema, og flott du tek tak og lenkjer til mange gode innlegg! Har ikkje gen til å bli overvektig trur eg, men merkar at eg hadde hatt veldig godt av å trimma meir og eta meir sunt, kroppen er litt for ofte tung og slapp…

    Lik

  3. Ane
    29. februar 2012

    Så flott linkesamling! Jeg elsker slike innlegg som snapper opp gode blogginnlegg jeg ikke har funnet selv. 🙂

    Lik

  4. Lammelåret
    29. februar 2012

    Flott at lenkesamlingen er nyttig!

    Lik

  5. villkatta
    29. februar 2012

    Takk for fin lenkesamling, dette skal eg lese når eg har betre tid til å sitje meg ned med ein kopp kaffe her.
    Eg høyrer nemleg senga kaller her.

    Ha ein fin kveld! 🙂

    Lik

  6. Jenny
    1. mars 2012

    Det som fungerer for meg er å spise variert og sunt + fysisk aktivitet. Sunt betyr, ikke gatekjøkken, hel eller halvfabrikata. Ikke mettet fett. Jeg har tro på variert kosthold og fysisk aktivitet. Nei, jeg spretter ikke rundt på Sats eller løper rundt i skogen. Jeg går. Til jobb. Til butikken. Til trikken. Til postkassen. I trapper. Osv.

    En svenske sa en gang. Alle skulle gå tur med hunden hver dag. Også de som ikke har hund. Det synes jeg er lurt.

    Har ikke tro på kurer eller lavkarbo. For hver runde med slikt legger de fleste på seg igjen. Slikt skal vi ikke utsette barn og unge for. Livstilendring er jeg for. Noe som man kan klare og som kan bli varig. Da får man bare bruke mer tid på å gå ned, men det er det eneste som er varig likevel.

    Jeg savner rett og slett sunt bondevett når det gjelder debatten om fedme og slanking. Må ikke forveksles med bondekost, om du ikke er bonde.

    Lik

    • Lammelåret
      1. mars 2012

      Bra at du har funnet noe som fungerer for deg! Akkurat det er også poenget, at man finner noe som fungerer for seg selv. Jeg tror mange får småangst av «trening», å være fysisk aktiv er lettere fordi det kommer naturlig og er prestasjonsfritt.

      Lik

  7. Jenny
    1. mars 2012

    Takk for lenkesamlingen!

    Lik

    • Lammelåret
      1. mars 2012

      Takk Jenny!

      Den psykiske årsaken til overvekten blir ofte oversett, det gjøres ikke til et tema. Kanskje fordi det ikke er konkret?

      Viktige spørsmål er: Hva finnes innenfor og hvordan kan livet mestres konstruktivt? Kan det være at overvekten er et resultat av destruktiv mestring og forsvar?

      Lik

  8. Tilbaketråkk: Er det greit å mobbe overvektige? « Lammelårtanker

  9. Tilbaketråkk: Er det greit å mobbe overvektige? : Hjem og familie

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

