Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Bloggseminar og bloggbursdag irl – du er invitert!

Den ene meldingen etter den andre fyller innboksen min. Det skjer ting i bloggeres verden.

På fredag arrangerer bloggkollektivet Maddam fest for å feire 1-årsdagen sin. Maddam er opptatt av spørsmål som likestilling og andre temaer knyttet til politikk og kvinner.  De har invitert fire bloggere til debatt om samfunnsspørsmål som:

Hvordan har fenomenet med blogging om aktuelle samfunnstema utviklet seg de siste årene? Hvem deltar? Hvordan er kvaliteten? Hva skal til for å lykkes? Er det forskjell på kvinners og menns deltagelse? Er det barrierer for kvinner?

Bloggerne som er invitert er Mammadamen, Vampus, Hvahunsa og Curlylife – alle eksempler på tydelige stemmer som ikke gjemmer seg bak nystylet fasader, men som setter ord på det de synes er viktig og tør stå ved det. Arrangementet er åpent for alle og finner sted på Dattera til Hagen (Oslo) fra klokken 19.

Jeg vil også!

Om flere uker arrangerer Barnebokforlaget gratis bloggseminar på Stena Saga, som ligger til kai i Oslo den 24.april. Seminaret varer fra 11-15 og flere foredragsholdere skal holde innlegg. Programmet finner du her. Temaene er varierte: Bloggers ansvar (Datatilsynet); Identitet og nettverk (Line Konstali); Fra microblogging til bok (Torunn Iren Bjørklund) og mange andre temaer.

Jeg vil også!

Det skjer så mye jeg ønsker å være med på og delta i, men det eneste som skjer er at jeg blir fylt av denne følelsen. Dragningen mot et miljø der temaer som engasjerer meg blir tatt opp er sterk. En mulighet til å gå i dybden og bli mer bevisst egne standpunkter og begrunnelsen for disse og en mulighet til å få utvidet perspektivet. Å se den man kommuniserer med gir et verdifullt tillegg til det man opplever at den andre er gjennom bloggpostene som er skrevet. Jeg tror det gir en fellesskapsfølelse, fordi man er opptatt av det samme.

Hvis du har mulighet til å delta på disse arrangementene vil jeg at du skriver om det i egen blogg og gir meg link, eller sender meg en liten oppdatering som jeg kan legge ut her på bloggen. Jeg vil så gjerne delta, men kan ikke. Kan du delta for meg? Hvis jeg smiler veldig pent?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

9 comments on “Bloggseminar og bloggbursdag irl – du er invitert!

  1. Jenny Yen
    15. mars 2012

    Interessant, men jeg kan heller ikke delta. Jeg er også litt skeptisk til å involvere meg så mye irl. Bloggen er adspredelse og jeg har ingen andre motiver for å blogge. Greit å mene noe av og til, men noen samfunnstemme blir den aldri. Mest navlelo.

    Hvorfor får jeg ikke kommentert som vanlig? Da får jeg opp «You must be logged in to comment with that email address.» Måtte logge meg på FB for å kommentert. Det er tungvint.

    Lik

    • Lammelåret
      15. mars 2012

      Jeg har også vært innom de tankene rundt irl og anonymitet. Det blir noe merkelig om jeg skulle presentere meg med nick! Haha.. Dessuten kan det være greit å ha bloggen som sin krok av verden uten å lage forbindelser til noe utenfor nettet. Jeg ser den!

      Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan kommentere som vanlig. Jeg har ikke gjort noe med innstillingene iallfall, så det er enten et forbigående problem eller en dum endring fra wp sin side. Å måtte ha Facebook-konto er tullete, slik skal det ikke være. Si ifra dersom det vedvarer, så kan få hjelp til å (prøve å) rette det opp.

      Lik

      • Jenny
        15. mars 2012

        Logge på WP.

        Lik

        • Jenny
          15. mars 2012

          Og da virket det. Uff. Dumt at man må det da. Hadde en gammel konto der.

          Lik

          • Lammelåret
            15. mars 2012

            Jeg ser at flere wp-ere opplever det samme, så det gjelder nok for alle wp-blogger, men jeg krysser fingre for at det blir rettet opp i snart. Jeg vil at det skal være lav terskel for å legge igjen kommentarer her.

            Takk for at du sier ifra!

            Lik

  2. Siri
    15. mars 2012

    Spennende. Det mest aktuelle kunne vært det på fredag – men jeg har egentlig allerede takket ja til en annen avtale fordi jeg har noe jeg bare må gjøre… hm… jeg skal si fra om det endrer seg.

    Lik

  3. Ah, har så lyst, så lyst. Men alt skjer i Oslo. Og jeg tar ikke turen fra Tromsø bare for et seminar på noen timer. Litt for dyrt, gitt.

    Lik

    • Lammelåret
      15. mars 2012

      Den kan jeg skjønne!

      Noen ganger skulle man bodd i Oslo, men får satse på at noen legger ut «rapport», det er da noe.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

