Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hva leker barna?

Lek har mange funksjoner, blant annet bearbeidelse av hendelser og følelser.  Barnets lek frigjør fantasien, lager et unntak fra krav og mas og bygger ut deres forståelse av seg selv og verden.  Lek er viktig.

Når bakken er fri for snø og varmen lurer i nakken blir cherroxene forlatt og høstens lette sko blir klemt rundt store barneføtter. Syklene hentes opp fra kjelleren og hjelmen rotes fram fra dype skap, skjerfene blir liggende inne. Det er sykling som gjelder.

Sykling og klatring i trær, eller bare en pinne i hånda, er nok til å krympe timene slik at det kjennes som minutter. Tanken på olabil og hytte i skogen kommer, planene formes i guttehoder.

Det er ikke nødvendig med gjenstander eller kjøpte ting, det som kan plukkes opp fra bakken er nok, så lenge fantasien lever sitt eget liv.

Hva leker dine barn? Er du opptatt av å videreføre lektradisjonen fra du var barn og tidligere generasjoners lek?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “Hva leker barna?

  1. Linda C. Hagen
    14. mars 2012

    Leker og hvor mye barna kan ha er noe jeg stadig tenker på. Det blir jo så mye å holde styr på!

    Ofte leker mine barn dyr. De elsker å kle seg ut og gjør det mye.
    Jeg har vanskelig for å pakke vekk leker, men har ikke noe problem med å kvitte meg med leker som er defekte. Men leker som er hele er vanskelig å fjerne.
    Jeg fjerner ofte leker som sjelden lekes med. Men alikevel er det mye. Kan man fjerne leker bare fordi de har for mange?

    Kan ikke noen si til meg at barna kan ha 20 leker hver? Det hadde gjort alt så mye lettere for meg.

    Lik

    • Lammelåret
      14. mars 2012

      Fordi de fleste har bedre økonomi enn tid ender ungene opp med mange flere leker enn de trenger. Jeg tror det går på bekostning av den frie fantasien, hvem lager hester av kongler eller båter av bark lenger?

      Lik

      • Linda C. Hagen
        14. mars 2012

        Økonomi er ikke vårt problem. Altså at barna har mye leker fordi vi har så god økonomi. KJøper ikke mye leker til dem. Men her hos oss har jeg jo barn i alle aldre, og bårde gutter og jenter, som leker med forskjlelige ting.
        Hadde jeg ikke hatt de tre minste hadde sikkert togbanen vært pakket bort for.eksempel, og de barnsligste puslespillene.

        Jeg skulle gjerne pakket bort mer. Alikevel vet jeg om flere som har mye mye mer leker til sin to-åring enn det min to-åring har.

        Det er begrenset hva barn TRENGER av leker, man trenger ikke 50 biler, tror jeg?!

        Men man kan trenge 5-7 barbiedukker, så de kan være en familie eller ha etpar hver som man kan styre.

        Hvorvidt leker hemmer fantasien eller ikke kommer vel an på hvor mye de leker med lekene?
        Barna har mye fantasi, de har mer fantasi enn meg og jeg leker ikke så mye med leker som dem.

        Hva som hemmer barnas fantasi er et spennende tema. Jeg tror passiv tv-titting hemmer fantasien, mer enn leker.

        Dette var spennende, skriv mer om dette temaet:)

        Lik

        • Lammelåret
          15. mars 2012

          Takk for oppfordring, eller utfordring?
          En dag kommer det kanskje en oppfølging av dette.

          Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

