Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Bortskjemte unger blir gjeldsslaver

Mange unge starter voksenlivet med inkassogjeld, en konsekvens av vanen med å få uten å fortjene.

Da dagens unge voksne var babyer var holdningen til penger en helt annen. Det var ikke stas å ha gjeld, tvert imot var det ydmykende og et tegn på dårlig dømmekraft og liten kontroll. I dag blir du kjendis når gjelden er stor nok.

Tv 3 starter i morgen en ny sesong av Luksusfellen der vi blir kjent med voksne mennesker som har tabbet seg ut økonomisk, som har lekt med penger og brukt uten vurdering. Som har stukket fra forpliktelser og langsiktig tenkning. Det er ikke stolthet som preger dem, men det er heller ikke skam og ektefølt anger. Det er heller en måte å stikke seg fram på, blottlegging av manglende evner, eller vilje til å bruke evnene, for resten av Norge. Mulig at noen av dem stiller opp for å sende ut budskap om konsekvensene av tankeløst forbruk, men jeg har en følelse av at flere av dem liker ekstra oppmerksomhet. De har jo ikke lenger pengene som kan gi dem oppmerksomhet.

Luksusfellen er et eksempel på hvor alminnelig høyt forbruk er, og hvor presset mange er til å henge med på den materialistiske karusellen. Jeg er sikker på at en del timer hos psykolog kunne gitt et mye bedre utfall enn penger brukt på enda en bil eller enda flere klær denne uken. Pengebruken er symbol, eller et symptom, på noe annet. Hva?

Luksusfellen kunne ikke vært sendt i mange sesonger uten at det var personer i mer eller mindre dyp personlig krise. Det er altfor lett tilgang på penger som ikke er våres, men som kan lånes. Forbrukslån og betalingsutsettelser fås med et pust, men uten veiledning og samtaler med noen som understreker alvoret og konsekvensene.

På ett år har det vært en økning på 18 % som har forfalt inkassogjeld. Unge voksne mellom 18 og 26 år har ubetalt inkassogjeld på 1,1 milliarder kroner, som utgjør en økning på 25 % på ett år. Det er alarmerende og ekstremt! Og jeg vet ikke om alminneliggjøringen av dårlig økonomistyring, som Luksusfellen sørger for, bedrer situasjonen. Programmet skaper selvsagt ikke gjeldsslaver, men det viser at det ikke er så ille, egentlig, for man blir alltids reddet. Jeg vil at konsekvensene skal synliggjøres enda mer. Det er ikke stas om dama ikke vil flytte sammen med deg fordi du er et økonomisk rotehuet! Eller om du ikke har råd til å kjøpe ditt eget fordi du har kjøpt for mange Ipad og mobiler og spandert for mange runder på byen.

For mange unger er for vant til å få, uten å gjøre noe for tingene. Foreldre synes det er vondt å ikke kunne gi barnet egen pc til tiårsdagen når så mange andre barn har det. Det er vi som er foreldre som sørger for at ungene blir utålmodige og krevende og ikke nøyer seg med det de har. Når vi stadig går med på å gi barna en liten ting, så blir takknemligheten for den lille tingen etterhvert like liten som tingen. Ved å heller holde igjen, lærer vi ungene at ting koster og at man må ha tålmodighet for å kunne skaffe seg pengene som trengs for å kjøpe det vi ønsker oss. Det er så mye lettere å bare gi, og kanskje slippe mas. Penger for fred.

Ved å holde kortene for oss selv, og begrense hva vi gir, minker vi den materialistiske interessen. Vi gjør det mindre stigmatiserende å ha trang økonomi ved å legge opp til aktiviteter som ikke koster penger eller krever utstyr. I tillegg gjør vi også ungene bedre rustet til å mestre voksenlivet dersom de er vant med måtehold og at man klarer seg veldig bra selv om man ikke har det siste nye i alt.

Dette er alvorlig. Utviklingen kan ikke fortsette som den har gjort de siste årene. Ungdom må lære om økonomi, ikke bare verdensøkonomien, men sin egen. De må lære å gjennomskue salgsteknikker og forstå realiteten bak fristelsene, til det trenger de hjelp. Mest av alt trenger vi som er voksne å gå foran som gode eksempler og vise konsekvensene av valgene vi tar. Vi må ikke være så redde for å stille krav til ungene og kreve innsats for pengene vi gir. Det er det de vokser på. Vi må ta oss tid til det, og ikke kjøpe oss fri fra mas og gråt.

**

Les bloggposten: De fattige kan takke seg selv, eller? og Ukepenger for hva?

Kilder: Kredittkort ikke engang i pensum og Norsk ungdom har misligholdt 1,1 mrd. begge fra Aftenposten

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

17 comments on “Bortskjemte unger blir gjeldsslaver

  1. Marthe
    20. mars 2012

    Så hjertens enig! Jeg tror program som Luksusfellen bare bidrar til at folk tar opp lån de ikke kan betjene. Det er jo lettvint hjelp å få…tviler på at de som deltar hadde fått like bra samarbeid og betingelser hos bankene uten profesjonelle i ryggen.

    Lik

    • Lammelåret
      21. mars 2012

      Eller tv i ryggen. Det er mye gratis reklame å hente for alle involverte parter.

      Jeg håper Nina Elisabeth har rett i at programmet kan gjøre at flere søker hjelp før det går altfor galt.

      Lik

  2. Enig i at vi som voksenpersoner har en jobb å gjøre i forhold til bevisstgjøring rundt økonomi. Mange unge opplever nok at det er altfor lett å få, uten å gjøre seg fortjent til. Man slipper å jobbe for det man får. Lærer ikke at enkelte ting må man spare til selv.

    Samtidig skal vi være forsiktig med å stigmatisere de unge. Kanskje har vi først og fremst en oppgave knyttet til bevisstgjøring rundt egen økonomi? Minner om denne saken som ble publisert tidligere denne måneden:
    http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10078923

    Unge har altså minst forbruksgjeld. De over 40 har mest. Det er likevel de unge som har størst mislighold på denne gjelda, så graden av låneopptak står på ingen måte i forhold til betjeningsevne.

    Lik

    • Lammelåret
      21. mars 2012

      Fint at du trekker inn en artikkel som spesifiserer og som setter unge voksnes gjeldsproblemer i sammenheng.

      Det er først og fremst vi som foreldre som er med på å sette standarden. Ungene følger etter og uten økonomiforståelse (pga manglende opplæring) er det lett å gå på en smell når ting-kravene er sterke og lommeboka tom.

      Lik

  3. Bustenellik
    20. mars 2012

    Amen, Lammelåret!
    Hvem har ansvaret? Til syvende og sist?

    Lik

    • Lammelåret
      21. mars 2012

      Jeg tror det er mange svar. Den gamle formelen for tilbud og etterspørsel gjelder fremdeles, men behovene er mer psykologiske enn praktiske sammenliknet med «før». Det tror jeg øker etterspørselen, eller at tilbudet blir møtt heller enn at det er direkte etterspørsel etter varene. Overflodssamfunnet flytter normalitetsgrensen og vi skyves i retning større forbruk. Fordi tingene har sitt eget symbolspråk.

      Lik

  4. Ege Denne
    20. mars 2012

    Jeg tror det er like lett for unge som ikke er bortskjemte også, å havne i den krisen. Når man ikke er vant til å ha penger i lommen, og så har man plutselig det. Så jeg tror ikke alle er bortskjemte, men at flere velger feil uten å se konsekvensene.

    Lik

  5. mor
    21. mars 2012

    Jeg kjente litt på presset her forleden dag da minstemann kom hjem og hadde fått feil telefon, altså ny telefon for han…og han var så stolt og glad da han gikk på skolen den dagen. Spart penger selv og endelig fått kjøpt seg det han hadde tenkt. Da han kom hjem var han litt betuttet, «gutta» på skolen hadde fortalt han at hans telefon hadde mindre MB enn dems, altså så var den dårligere. Vi måtte igjennom en skikkelig runde med å snakke om pengebruk, om å være fornøyd om man selv syns det man har kjøpt er ok, om ikke å bry seg med hva andre sier osv osv… mammahjertet blødde, men jeg tror vi kom godt ut av det…
    Vi har tre «rike» familier i klassen og det merkes hardt på oss «fattige», vi
    kjører i følge disse barna feil bil, har dårligere standard, er ikke på så imponerende ferier osv.. jeg har tenkt mye på dette. Vi har en helt normal sstandard, men selvfølgelig dårligere enn disse familiene som da er eiere av flere gårdsbruk, har leiligheter i utlandet, hytte på sørlandet, på fjellet osv..altså ekte rikinger.. hva gjør dette med mine barn? De vil alltid føle seg litt «dårligere» men samtidig kanskje lære mer?!

    Lik

    • Lammelåret
      21. mars 2012

      Jeg får helt vondt av slike situasjoner: punktert glede gjør så vondt!

      Det er ikke lett når forskjellene innenfor samme klasse blir så store som du forteller om, for ofte er det selve tingene som er inngangsbilletten til samværet. En vil jo ikke at ungen skal stå utenfor fordi en har andre verdier og kanskje noen prinsipper andre foreldre ikke har. Det oppleves som et press.

      Jeg tror barnet ditt lærer mye bra, og på den myke måten. Det var også noe som kom fram i tråden jeg lenker til om fattige kan takke seg selv.

      Lik

  6. villkatta
    21. mars 2012

    Eg tykkjer denne forbrukskulturen som me lever i er heilt hårreisande. Dei indre verdiane mistar fokus når ein strebar etter det materialistiske. Og det er ikkje så lett å få hjelp som desse programma får det til å virke som.

    Lik

    • Lammelåret
      21. mars 2012

      De ikke-materialistiske verdiene drukner når tingene blir for mange, tror jeg.

      Lik

  7. Nina Elisabeth
    21. mars 2012

    Jeg tror faktisk ikke at programmet bidrar til at flere blir gjeldsslaver. Men jeg håper at flere søker hjelp av å ha sett programmet. Desverre så er det mange som gjemmer unna brevene som kommer i posten, i stedet for å ta tak i problet. Kanskje fordi de ikke vet at det finnes en løsning.
    Det er jo heller ikke slik at alle som har kommet skjeivt ut, har gjort det fordi de har større kjøpelyst enn evne. Men det er ikke de vi ser på luksusfellen. Det blir tv av å vise frem de som bruker penger de ikke har for moro skyld. Det blir ikke bra tv av triste skjebner hvor alt har gått galt på ett eller annet tidspunkt.

    Personlig må jeg jo innrømme at jeg gleder meg til å se de nye episodene. En slags pervers påminnelse om at man ikke kan få alt man har lyst på i livet. Iallefall ikke alltid akkurat når man har lyst på det.
    Det er ikke sånn at jeg godter meg over andres ulykke, men noen av de er så ute å kjøre at man kan ikke annet enn å bli forundret. I det minste.

    Nå er jeg av den oppfaning at det er foreldre som skal oppdra ungene sine, men når det svikter så elementært som det ser ut som i graden av unge gjeldsoffre, så er det kanskje ikke en dårlig ide at man får obligatorisk opplæring på skolen i hvordan håndtere personlig økonomi. Både å lære hvordan man skal unngå fellene, men også å lære hvilke grep man kan ta dersom uhellet skulle være ute.

    Og jeg kan love: skulle jeg noengang komme til å leve så over evne at jeg ikke klarer å gjøre opp for meg, vil jeg heller grave meg ned enn å stille opp på tv forran hele norges befolkning.

    Lik

    • Lammelåret
      21. mars 2012

      Vi kan velge å se på program som Luksusfellen som terskeldemper for å skaffe hjelp, helst før det blir ille. Det ville vært interessant å vite om flere har søkt og fått hjelp etter det ble akseptert å ha kjørt økonomien på skraphaugen.

      Jeg synes også det er interessant hva som ligger bak den økonomiske tragedien folk har kommet i. Er det så enkelt som at de ikke skjønner konsekvensene av handlingene sine, at de handler uten å tenke. Eller kan det være at handlingen kamuflerer noe vondt og vanskelig som de ikke tør ta tak i. Eller skyldes det mindreverdighetskomplekser fordi en ikke klarer å henge med i den materialistiske verdenen en lever i? Det finnes mange grunner, men det ville vært interessant om man så tendenser som går i den ene eller andre retningen.

      Lik

  8. Cecilie von der Ohe
    24. mars 2012

    Luksusfellen er et av mine yndlingsprogrammer. Noe som har slått meg er at personene som er med i serien som oftest har en grei økonomi i utgangspunktet. Et sparetips som jeg har savnet i programmet, er at hvis man lar være å ha TV, kan man spare mange tusen kroner i året. Jeg har ikke TV. NRK kan jeg se gratis på nettet. I tillegg abonnerer jeg på TV 2 Sumo.

    Cecilie

    Lik

  9. Tilbaketråkk: Flaut å arve klær eller trendy og miljøvennlig? « Lammelårtanker

  10. Tilbaketråkk: Få telt av NAV! « Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

