Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Inga Marte Thorkildsen er ny barne- og likestillings- og inkluderingsminister

Da er det ikke mer å lure på, vi har fått en ny minister som skal tale barnas sak. 

Det som er noe å lure på er hvor lenge Inga Marte blir sittende og hva hun kommer til å prioritere. Er det sammenheng mellom hennes engasjement og evne til gjennomføring? Vet hun å trekke i de rette trådene?

Mens vi venter og lar henne gjøre jobben kan vi starte med å lese barneombudets brev til henne og følge med i kulissene.

Hvilke saker mener du hun bør ta tak i?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Inga Marte Thorkildsen er ny barne- og likestillings- og inkluderingsminister

  1. Myrsnipa
    23. mars 2012

    Jeg blir så uendelig oppgitt over at statsråder velges ut fra trynefaktor og bekjentskaper og ikke faktisk kunnskap over temaet! Fiskeriminister velges åpenbart ut som en oppsamlingspost ut fra de vi gjerne skulle hatt plassert et sted, men som ikke passer noen andre steder og det er ingenting som tilsier at ikke barne- likestillings og inkluderingsministeren har havnet der av samme grunn, Jeg skulle ønsket-ønsket-ønsket korrekt kompetanse på rett sted!

    Lik

    • Lammelåret
      23. mars 2012

      Heisann!

      Hvem skulle du hatt som BLD statsråd? Eller hvor ville du plassert Inga Marte?

      Lik

  2. Myrsnipa
    23. mars 2012

    Inga Marte Torkildsen (som jeg for øvrig ikke har noe i mot) hadde jeg plassert til modning noen år, muligens på et universitet eller i praksis et eller annet sted hvor hun kunne opparbeidet seg livskunnskap, med hell begge steder. Og når hun hadde opparbeidet seg livserfaring hadde jeg lett satt henne inn i det departementet der hun passet inn, gitt erfaringene hun hadde opparbeidet seg. Jeg ønsker meg et voksent menneske, med kompetanse (real- og skole), til å jobbe som barne- likestillings og inkluderingsminister. Jeg syns Kristin Halvorsen var en veritabel katastrofe som finansminister, men hun var i aller høyeste grad kapabel som kunnskapsminister. Kan vi værsåsnill å velge statsråder ut fra kompetanse??? Please? Kudos til Sigbjørn Johnsen og Jonas Gahr Støre!!!

    Lik

    • Lammelåret
      23. mars 2012

      Jeg stusser over hvor ungt SV er blitt, kan ikke forstå valget med å kaste ut de mest erfarne. 11 år på Stortinget er da og noe, får se hvordan det går – hvor lenge hun blir sittende.

      BLD fortjener noen som blir sittende lenge istedenfor mange avbrutte forsøk på endringer. De lange linjene uteblir, og det er vel de som trengs mest av alt.

      Lik

  3. Myrsnipa
    23. mars 2012

    Jaaaa!

    Lik

  4. susannekaluza
    24. mars 2012

    Jeg håper Inga Marte får gjennomført og styrket reformen Lysbakken startet på i barnevernet. Viktig at vi får et barnevern istedet for et foreldrevern. Bemanningsnorm i barnehagen + arbeidsmiljølov for barnehagebarna (det finnes faktisk ikke!) krysser jeg fingrene for at hun får klubbet igjennom. Også håper jeg på gode løsninger for å få flere pedagoger inn i barnehagen, og en makspris på SFO. Har troa på henne, selv om jeg synes det er uheldig å skyve ut en erfaren statsråd som Solheim.

    Lik

    • Lammelåret
      25. mars 2012

      Etter hva jeg har skjønt er det blitt en endring, eller forslag om endring, slik at det biologiske prinsipp ikke skal være like sterkt lenger når det kommer til evt omsorgsovertakelse. Mange mener at det er til det beste for barnet og vil svekke foreldres «barneeierskap». Jeg vil tro at dette kan styrke barns tillit til voksne og gi dem en bedre sjanse til å få resten av barndommen deres tryggere.

      Jeg er blant dem som stiller meg uforstående til at SV kvitter seg med en erfaren politiker som Solheim, det vil vise seg hvor smart det er.

      Lik

    • annebloggen
      1. april 2012

      Jeg er veldig enig med deg i det du skriver om barnehage. Det ligger i det hele tatt veldig mye fornuftig i NOU 2012:1 «Til barnas beste» som vi får håpe går igjennom.

      Ellers er jeg opptatt av asylbarnas situasjon. Det gjør noe med barn å leve i usikkerhet og sammen med foreldre som er utrygge for framtida.

      Jeg håper Inga Marte vil gjøre en god jobb.

      Lik

      • susannekaluza
        1. april 2012

        Ja, jeg er veldig spent på om den NOUen ender i en skuff eller blir gjennomført. Siterte store deler av den i forrige uka da jeg skulle presisere for barnehagen hva jeg mener om å flytte min 2 år gamle sønn over på storbarnsavdeling med 18 barn, 1 pedagog og 2 assistenter. Asylbarna, ja. Det er virkelig en viktig og vanskelig sak. Håper vi får til en mer human løsning enn situasjonen i dag.

        Lik

        • Lammelåret
          1. april 2012

          For at situasjonen i mange barnehager skal forbedres må flere førskolelærere utdannes og yrket må gjøres attraktivt og mulig å beholde gjennom et helt yrkesliv. Det er også mange andre ting som må tas tak i. Det kan virke som om barnas beste ikke er konkretisert og at dette er underordnet nok institusjoner. Ikke bra.

          Lik

  5. John Olav Ytreland
    25. mars 2012

    Med såpass ungt blod bør det komme radikale, nye ideer og vilje til å gjennomføre dem. Hvis ikke blir det bare de nye ministerne en måte å tilfredsstille indre krav i SV om at den neste generasjonen må få komme til.

    Har tenkt en del på pappaperm i det siste og pappas involvering. Jeg vet ikke om mer sentralstyring av individer er det vi trenger, men det bør skje noe i forhold mer inkludering av pappa, spesielt hvis faren ønsker det. Kanskje er ikke problemet så stort. Jeg har bare observert små glimt inn i noen få familer. Der har unge fedre overlatt mye til barnemammaen og når fedrene har ansvaret, er det ofte barnets bestemor som gjør jobben, mens pappa nøyer seg med å leke med barnet etterpå.
    .
    Det som bør bekymre mange foreldre er at barn lærer av foreldrenes aferd. Hvis faren er lat hjemme, blir ofte sønnen det. Døtre har en tendens til å gjenta morens atferd, og gifter seg gjerne med faren (men disse kreftene kan selvfølgelig motarbeides). Er ikke perfekt selv, men tok noen initiativ, og resten ordnet seg ved at kona ikke godtok noen unnasluntring. Tror faktisk mange menn kan takle litt småturbulent start.

    Det er vel det som er løsningen, litt mer forhandlinger og krav. Vet som sagt ikke om dette egentlig er regjeringens ansvar. Det er vel kansje mer snakk om å lære foreldrerollen.

    Lik

    • Lammelåret
      25. mars 2012

      Jeg mener fedrekvoten er et smart tiltak for å vri litt om på det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret, som både privatpersoner og bedrifter bidrar til at blir opprettholdt. Endringen skjer ikke av seg selv, så statlig styring er viktig for å få det til.

      Likevel synes jeg det er å dra det vel langt når Lysbakken bevilger penger til et prosjekt for trillegrupper for fedre. Hva folk bruker foreldrepermisjonen til må være en privatsak, så lenge barnet er i fokus. Jeg synes f.eks det er uakseptabelt å sende ungen i barnehagen samtidig som man tar ut foreldrepermisjon. Det skulle ikke vært mulig for mer enn en uke (tilvendig til barnehage).

      Som du er inne på så er holdningene til familielivet svært ulikt. Noen synes det er helt greit å gå tidlig ut i jobb, mens andre klamrer seg fast i kjøkkenbenken og nekter. Det er ikke rent få mødre som mener at far og barn ikke trenger mer tid til å knytte bånd enn at han fint kan jobbe fullt så lenge som mulig. Selv trenger de visst et helt år og mere til for å knytte og styrke bånd til babyen(e). Rart, synes jeg. Jeg tolker det som en nedvurdering av far.

      Jeg synes det er fint at foreldre vil være lenge hjemme sammen med barna, men grensen for hvor lang foreldrepermisjonen skal være betalt av det offentlige synes jeg er nådd nå. Jeg ønsker meg heller fleksible ordninger slik at det blir lettere å få til mer hjemmetid, økt kontantstøtte er et slikt virkemiddel. Jeg har et håp om at flere fedre skal ta ut denne, slik at det blir en mer jevn fordeling av tiden med barn og et mer jevnbyrdig arbeidsliv. Det tror jeg alle tjener på.

      Som du forstår er dette et tema som engasjerer meg. Jeg har skrevet en del om det tidligere (se i kategorien likestilling og foreldrepermisjon), les gjerne mer.

      Lik

  6. traumedager
    25. mars 2012

    Jeg er veldig spent på hva hun kommer til å bidra med som statsråd.. Jeg er bruker av SMI-Oslo, og vet at de lenge har prøvd å nå igjennom til politikerne om alle barna som forteller om overgrep, men ikke blir trodd, alle dem som blir «dømt» til samvær med en forelder, som de forteller at har utsatt dem for overgrep. Foreldrenes rettigheter har en lei tendens til å gå foran barnets og jeg er spent på når BARNA vil bli prioritert. Kan hun klare det? Det er jo lov å håpe..

    Lik

  7. Laila
    26. mars 2012

    Flott innlegg som vanlig! Ja, her er det bare å engasjere seg og følge med på jobben hun gjør. Det sies at det «blåser på toppen», så får vi se da – hvordan hun takler det. 🙂

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

