Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Er du hustru?

Å bo sammen er å være samboere, å være gift er å være ektefolk. Er det dermed sagt at samboere ikke er ekte folk?

Å være gift er å være ektemann og hustru og det er grunn nok til å bli provosert, for hvorfor er ikke damen ekte og hvorfor skal damen være hustru?

Jeg vil da ikke være tro(u) mot huset, men fri og ekte som mannen!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

25 comments on “Er du hustru?

  1. mammaen i eksil
    25. mars 2012

    morsomt innlegg 🙂
    hadde ikke tenkt på det på den måten før du skrev det, men vet ikke om det kan friste mere å være kjærring? Det er det vi er oppi nord vettu 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      25. mars 2012

      Haha.. kjærring vil jeg ikke være, samma hvor mye kjær som ligger i det!

      Lik

  2. Barbarella
    25. mars 2012

    Jeg innbiller at det en gang het husbonde og husfrue her til lands. Så ble det til husband i engelsktalende lender og til hustru her. Så ‘the English husbands’ kan jo bli like provoserte som de norske hustruene.

    Selve ordet ektefolk har ikke med om man er ekte eller falsk å gjøre, det er bare slik i norsk at samme ord kan bety forskjellige ting, som f.eks. vær (fint vær), (her kommer en staut vær løpende), (vær her til jeg sier det!).
    Verbet å ekte betyr rett og slett å gifte seg med. Og du kan jo alltids kalle deg ekteviv eller ektefelle?

    Lik

    • Lammelåret
      25. mars 2012

      Hehe.. det var da et svært saksopplysende svar!

      God søndag, Barbarella.

      Lik

      • Barbarella
        25. mars 2012

        Hehe, jeg har kverulert på forskjellige blogger hele helgen. Noen ganger er man i det hjørnet. Men nå har vårsolen myket meg litt opp!

        Lik

    • idensortegryte
      25. mars 2012

      Og ekteFELLE er jo ypperlig å spinne videre på!

      Lik

  3. Whitebite
    25. mars 2012

    haha..ektefelle vil jeg heller si!
    derfor er jeg samboer!

    Lik

  4. msjackson
    25. mars 2012

    Nemlig! Det finnes mye innbakt diskriminering i språket! Ekte-FELLE er da heller ikke no godt ord? Om det er ment som felle, ikke fellow..
    Spennende og morsomt med ORD. 🙂
    Om jeg en dag gifter meg, tror jeg at jeg holder meg til å bruke «kjæresten» (eller navnet) , evnt gubben på en mindre god dag. hehe.
    GUBBE, like ille som kjærring, syns jeg..
    EkteFELLE fikk en ny betydning, nå som idensortegryte fikk hodet til å spinne videre.. hehe

    Lik

    • Lammelåret
      25. mars 2012

      Han vet vel hva han snakker om.. hva har han i gryta, tro?

      Lik

  5. Laila
    26. mars 2012

    Ha, ha, ha, morsomt innlegg! 🙂

    Lik

  6. kamesutra
    27. mars 2012

    hva med viv?

    Lik

  7. mormor
    27. mars 2012

    Felle kommer av norrønt félagi, egentlig «en som en har lagt sin eiendom sammen med»
    Altså en person som en har eller gjør noe sammen med,
    særlig i sammensetninger som: ektefelle-, lidelsesfelle-, reisefelle-

    Ektefelle er helt greit .
    En (eller ei om jeg hadde vært mann av det andre kjønnet)
    som jeg har, gjør eier noe sammen med som jeg har ektet (giftet meg med).

    Lik

  8. Elisabeth
    27. mars 2012

    Pussig med disse ordene du. Når man tenker etter. Spiller i grunn ikke så stor rolle for meg. Lenger.

    Lik

  9. Jenny
    28. mars 2012

    Ord er morsomt! 🙂

    Lik

    • Jenny
      28. mars 2012

      Også har den forsvunnende kommentaren dukket opp.

      Lik

  10. Tilbaketråkk: Kommentarene som forsvinner

  11. fjellcoachen
    1. april 2012

    Og hvis man verken er samboer eller ektefelle, men står han av alene, er man da enestående?

    Riktig god påske 🙂

    Lik

  12. Tilbaketråkk: Kommentarene som forsvinner «

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 25. mars 2012 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

