Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Sensurert terror

Rettssaken mot Anders Behring Breivik starter mandag. 

Det har vært noen rare måneder siden sommeren vi aldri glemmer. Vi har alle minner knyttet til 22.7.2011, selv om vi verken kjenner noen som er direkte berørt eller selv er det. Vi bor i Norge og det var Norge som ble forandret brått og brutalt. Det handler om alle.

Avisene har ikke latt oss miste kontakten med det som skjedde, for selv om det er mange måneder siden selv hendelsene, kan tiden knapt nok måles for dem som var direkte berørt. Det som skjedde blir ikke borte selv om månedene ble det. Vi blir minnet om ettervirkningene og traumene som setter seg fast. Jeg tror på mange måter at vi har godt av det; å vite at det vonde henger igjen og at det preger personene det gjelder. Kanskje kan det føre til en større forståelse og innsikt blant folk flest?

En sensur-knapp har lenge vært et behov. Om man kunne sensurert bort sport og kjendisstoff, ville det ikke vært mye igjen av Dagbladet, men tenk så deilig å bli skjermet for uinteressant stoff! Dagbladet lanserer sensurknapp, som skal fungere slik at man kan velge å bli skjermet fra nyheter knyttet til rettssaken mot Behring Breivik. Jeg synes det er godt å kunne velge det bort og jeg tror det er en lettelse for mange at det er mulig å holde seg borte fra vårt lokale terrorstoff.

Likevel, fullstendig skjermet kan vi ikke bli, vi vil høre om det på radio og høre folk snakke om det. Vi må forholde oss til det på en eller annen måte. Og vi må huske på at barna får med seg glimt av nyhetssendinger hos venner, ser en avisoverskrift og gjerne dikter videre på de få faktaopplysningene de har. Vi må ikke glemme at barnas behov for å vite kan være et behov for trygghet. Å snakke ordentlig om dette kan være trygghetsskapende.

Vi kan skjerme oss, men vi kan ikke late som om vonde ting ikke har skjedd.

Kommer du til å bruke sensurknappen?

*******

Aktuelle bloggposter: Nettmøte med barneombudet ang 22.7, Hvordan snakke med barn om vanskelige ting

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

27 comments on “Sensurert terror

  1. Hanne
    11. april 2012

    For meg blir det massive medieoppstyret for mye. Jeg vil gjerne følge med på saken men synes det er godt å kunne lese en nettavis uten å bli bombardert av oppdateringer. Å velge selv når man vil ta inn slik informasjon synes jeg faktisk er en deilig befrielse.

    Å være åpne og ærlige med barna sine, dog på deres premisser, er aldri feil. De kan ikke skjermes fra alle inntrykk og det er viktig at de er utrustet med informasjon som de kan forstå og som kan være med på å skape trygghet. For, som du sier, vonde ting skjer.

    Takk igjen for et godt og reflektert innlegg,
    det er alltid like fint å lese det du skriver:)

    Lik

    • Lammelåret
      11. april 2012

      Jeg leser gjerne om saken, men foretrekker artikler som har litt distanse og som har et overblikk, som prøver å lære oss noe og som er gjennomarbeidet. Disse er det ikke mange av. Nye oppdateringer, gjerne mange ganger hver dag, blir for mye. Avstand er sunt og med tanke på hvor mye som skal gjøres og høres innenfor ett døgn kan det være uheldig å la terrorsaken få den lille tiden som er til rådighet. Iallfall mange ganger hver dag. Sensurknappen er velkommen og jeg skulle gjerne hatt den i andre tilfeller også, som da bildene av Gadaffi fylte nettavisene.

      Takk for at du liker innleggene mine. Del de gjerne!

      Lik

  2. mormor
    11. april 2012

    Sensurknapp? Tja, jo, kanskje. Men av en eller annen grunn ble begrepet litt usmakelig for meg. Jeg forstår behovet for å slippe unna de verste eksessene og det er befriende å kunne slippe unna. Jeg tror, for egen del, at det blir mye tekst-tv når dette mediehysteriet starter.

    Lik

    • Lammelåret
      11. april 2012

      Jeg synes det er bra at det går an å lese nyheter uten å måtte ta innover seg saken hver dag. Tror alle bør tenke over hvor mye de vil ta inn og velge varsomt hva som leses, slik at en får det i passelige porsjoner.

      Ble det noe skriking?

      Lik

      • mormor
        12. april 2012

        Lammelåret.
        Skrek som bare det. Men til min store skuffelse var ikke naboen hjemme, så null reaksjon fra den kanten. Søren
        Skrike klokke 10 i kveld også, blir du med ? 🙂

        Lik

  3. mammaen i eksil
    11. april 2012

    det er sikkert en grunn til at psykologer anbefaler folk med stress eller depresjoner om å la være å lese aviser og se på nyheter. Men om sensurknapp fungerer vet ikke jeg 🙂
    men en ting jeg vet, eller synes heter det vel, er at jeg ikke forstår hvorfor vi velger eller at Norge velger å bruke så mye tid og penger på en rettsak hvor vi alle vet at mannen bare bør settes i total isolasjon resten av livet.
    Pengene bør heller brukes på å bygge flere barnehager, virkelig gi oss full dekning og på de eldre og syke!! Det er nå min mening, så får andre synes hva de vil 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      11. april 2012

      Det er nok fordi handlingene er så ekstreme og har innvirkning på så mange at det legges så mye ressurser i alt rundt saken.

      Lik

  4. Magne D. Antonsen
    12. april 2012

    Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    Lik

  5. SENURPOLITZEI
    12. april 2012

    Det som er latterlig, tragisk og i ytterste konsekvens farlig er at vi ikke får se eller høre hva den tiltale vil si. Han har tydelig så mye eksplosiv kunnskap at offentlligheten ikke kan få tilgang til det.

    Å selv velge vekk å ikke høre på er noe helt annet, men her tar myndighetene vaalget vekk fra oss.

    Dette minner meg om virkemidler fra land vi ikke setter særlig høyt.

    Lik

    • Lammelåret
      12. april 2012

      Er det tv-sendinger fra rettssalen du ønsker deg? Har du tenkt på hvordan det kan virke inn på små barn å få med seg dette uten voksne som kan hjelpe dem med å forstå?

      Vi får mange referater og artikler fra rettssaken gjennom advokater og journalister i ukene som kommer, hvorfor er ikke det nok?

      Lik

      • Kverulanten
        13. april 2012

        Å herre, med den argumentasjonen kan man jo ikke vise noe som helst på TV. Det er opp til foreldrene å sende barna bort eller skru av TV’en når det kommer sendinger som ikke er egnet for små barn.

        La folk selv bestemme hva de vil og ikke vil se!

        Lik

        • Lammelåret
          13. april 2012

          Rettssaken mot ABB er langt fra alt annet som sendes på tv, og det bør absolutt være en større bevissthet rundt hvilke programmer som egner seg til sending når på døgnet.

          Argumentet ditt i andre setning forutsetter at barna aldri er hjemme alene, noe som bare fungerer opp til en viss alder. Barn som ikke går på sfo lenger har i prinsippet fri tilgang til tv-en uten tilsyn fra voksne. Et barn under 11 er på ingen måte i stand til å håndtere opplysninger som kommer fram under rettssaken alene.

          Lik

          • Kverulanten
            13. april 2012

            Du har rett i at ABB sin rettssak er ulikt noe annet vi har sett her i Norge til nå, men løsningen er ikke (og vil heller aldri bli) sensur.

            Den feige handlingen som Breivik utførte skulle gjøre Norge mer åpent og fritt for sensur, det vi ser nå er det motsatte.

            Og ang. din kommentar om at barn er alene hjemme støtt og stadig: skal vi da sensurere alt som potensielt kan være skadelig? Nyhetssendinger om borgerkriger på CNN og BBC, voldelige TV-serier? Hvor går grensen?

            Vi balanserer på en ganske tynn linje her, og ihvertfall jeg har registrert at det har blitt mer og mer snakk om overvåkning og sensur den siste tiden.

            Slutt med all denne sensuren, la folk selv få bestemme hva de vil velge og se på. De med små barn må kunne ta ansvar for barna sine og ikke bare rope på sensur.

            Lik

            • Lammelåret
              13. april 2012

              Kaller du det sensur dersom vi ikke får se alt, generelt? I tilfelle er det mye sensur, også kalt faglige vurderinger som bestemmer hva vi får se og lese om.

              Jeg vet rett og slett ikke hvor grensen går for hva som skal være tilgjengelig for barna, men tv-sendinger fra rettssaken i timevis hver dag er over grensen, iallfall.

              Lik

              • Kverulanten
                13. april 2012

                Jeg kaller det ikke sensur dersom man ikke får sett «alt», og jeg er heller ikke sikker på hvor grensen går. MEN: det bør være opp til de ulike nyhetskanalene å avgjøre hvilke nyheter de skal vise og ikke vise. Dersom en regjering kan steppe inn og kneble mediene så har vi krysset en farlig grense.

                Lik

                • Lammelåret
                  13. april 2012

                  Det er jeg enig i, men samtidig mener jeg at den enkelte redaksjon bør forhøre seg med barneombudet for best mulig å kunne ivareta barnas beste. Det er mange skjøre balanseganger her.

                  Ønsker deg en flott helg, Kverulanten!

                  Besøk gjerne bloggen min flere ganger og hvis du vil kan du også like den på Facebook.

                  Lik

              • Kverulanten
                13. april 2012

                Forøvrig et bra tema og en bra blogg, kommer nok tilbake og leser mer. God helg så lenge.

                Lik

          • Kverulanten
            13. april 2012

            Forøvrig skal det være sagt at jeg ikke har noe i mot Dagbladet sin sensur-knapp så lenge denne er valgfri.

            Lik

  6. Ellen Roberg-Askim
    12. april 2012

    Nei jeg kommer nok ikke til det, men greit å vite at den finnes. Litt vanskelig å forutse hvordan dette blir. Eller, det er jo helt umulig.

    Lik

  7. Trond
    13. april 2012

    Enig med at dette bør vises på TV. Eneste måten å få inntrykk av mannen. Det kan sendes sent på kvelden eller bør kunne få tak på nett eller få kunne ses på offentlig kontor e.l. Det jeg mener er viktig er at den vanlige borger må få rettigheten til å se om mannen er syk eller ikke på en eller annen måte. Det må kunne la seg gjøre uten at små barn får tulgang. Det må ikke ses i sanntid.

    Lik

  8. SENURIUM
    13. april 2012

    Jeg vil lære mere om Breiviks politikse budskap som det sosialistiske Norge skjuler.

    Det er lite trolig at journalister vil referere upartisk. Dermed vil det være vanskelig å få med seg Breiviks politiske budskap om multikulturalisme og det er synd.

    Selv om mannen har utført onde handlinger så betyr ikke det at mye av hans politiske idéer er ondskap. Det er mange nordmenn som er veldig enige med mye av det han sier (men ikke alt).

    Lik

  9. John Olav Ytreland
    14. april 2012

    Jeg kommer ikke til å bruke sensurknappen, og mener den er unødvendig. Det er ikke medias opgave å kneble seg selv fordi noen mener at barn og ABB-ofre ikke har godt av det. Når det gjelder barna mener jeg faktisk det er foreldrenes ansvar med støtte fra skole og barnehage. Når det gjelder ofrene er det vel den type holdning som hindrer debatt. Selv blir jeg hele tiden minnet på at kritikk av regjeringen er skadelig for ofrene.

    Minner meg om holdningen da jeg bodde i USA i 2001/2002.

    Istedet for sensurknappen kommer jeg ikke til å følge noe særlig med. Det jeg kunne tenkt meg å sensurere er de utrolig emosjonelle og melodramatiske journalistene og stortingsrepresentantene.

    Jeg er nok mer interessert i debatten jeg håper kommer i etterkant. Det er noe galt med oss. Vi gjorde det veldig lett for ABB og jeg er ikke sikker på om Norge har blitt mye sikrere. Det høres f.eks. veldig tøft ut at politiet har en «Delta Force», men imaget blekner vel litt når de nærmest kom roende til Utøya i en jolle etter at det hele egentlig var over. Kunne tenkt meg et mer kritisk fokus på regjeringens ansvar, for selv om Ap var et offer, er det også deres ansvar at PST og Politiet er istand til å gjøre jobben.

    Lik

    • Lammelåret
      15. april 2012

      Dersom rettssaken ble sendt på tv dagtid (direkte), hva ville du da gjort for at et lite barn som er alene etter skoletid ikke skulle fått det med seg, gitt at barnet ser tv selv om foreldrene har sagt nei?

      Jeg håper på fruktbare diskusjoner og mer kunnskap i tiden som kommer. I tiden etter den første rapporten kom har den ene psykiateren etter den andre fått plass i media, det syns jeg er en bra ting, for vanlige folk kan lite om psykologi, psykiatri, og fengselsvesen.

      Riktig informasjon er mangelvare og jeg synes media ofte svikter ved å overflatebehandle alle viktige temaer. Vi trenger både det enkle og dybdejournalistikk. Litt oftere det siste.

      Jeg er enig i at vi trenger flere overordnede debatter, det er positivt at temaer som vanligvis er gjemt kommer opp igjen.

      Lik

      • John Olav Ytreland
        15. april 2012

        Jeg har nok ikke tenkt så nøye over hvordan det skal løses, og ser at det kan være problematisk. Men jeg synes det er mer problematisk med pålegg om hva vi bør gjøre.Da kjenner jeg en irritasjon over den sterke tradisjonen med sentralstyring vi har i Norge. Jeg mener foreldre kan styre dette, men det er kanskje er spørsmål om det alltid blir gjort.

        Jeg har ikke hatt behov for å sette meg inn i det ennå, men det er vel slik med tv-dekodere at en kan velge hvilke kanaler barna skal ha tilgang til.

        Men jeg tror ikke vi kan skåne barna for alt. Kjenner en familie som er litt paranoid i forhold til TV. Da det siste barnet var liten fikk han knapt nok se barne-tv. De skulle beskytte han fra all ondskap. Derfor var de restriktive med TV og t.o.m. barnehage. Dette var det eneste av tre barna som sleit med mareritt. Jeg lurer på om det var tilfeldig. Noe må vi vel kunne snakke med barna om.

        Lik

  10. Jenny
    15. april 2012

    Jeg ønsker meg heller en terrorsak-knapp. Som jeg må klikke meg inn fra forsiden for å komme til en side hvor alt står. Om jeg vil lese.

    Lik

Takk for kommentaren!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

%d bloggers like this: