Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hvor er du?

Jeg har en Twitterkonto i dvale og en Facebook-konto til bloggen jeg forsøker å holde liv i (takk til alle dere som følger meg!), så er det oversikten over blogger gjennom bloggportalene, som gjør det enkelt å følge med på hva folk skriver. Overkommelig, selv for meg.

Er ikke det nok?

Noen forsøker fortelle meg at jeg bør mye mer: Jeg får invitasjon til purebloggers, pinterest og   Networkedblogs, og hva det nå heter alt sammen, men hva skal jeg med det?

Bruker du noen av disse stedene, i tilfelle: På hvilken måte?

Jeg skjønner ikke hva slags behov disse stedene skal dekke som ikke blir dekket nevnte steder. Hvor mye tid må man egentlig ha for å følge med på alle disse tilbudene som finnes og følge de opp? I bunn og grunn dreier det seg vel egentlig om det samme overalt: Å være populær og være dyktig til å skape seg nettverk. Jeg er ingen av delene, så da faller vel poenget bort.

Eller er det slik at man når andre mennesker dersom man registrerer seg slike steder?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

22 comments on “Hvor er du?

  1. sotengelen
    2. mai 2012

    Jeg bruker ikke noen av de du har listet der. Jeg har mer enn nok å holde styr på med 4 epostadresser, to twitterkontoer og facebook. På toppen av bloggen og alle jeg skal lese selvsagt. 😉

    Nå får det være nok. Hvis jeg legger til noe mer nå så må jeg nok fjerne noe anent.

    Lik

  2. Røsslyng
    2. mai 2012

    Har ingen av dei der du nemner nedover. Berre facebook. Til og med twitter heldt eg meg utanfor, fordi eg er litt redd eg blir hekta;) Trur ikkje det er så viktig å vere med i alt. Men har oppretta «konto» i Bloglovin slik at dei som vil, kan fylgja bloggen der. Veit det er ein del som brukar den portalen for å finna fort fram til favorittbloggane sine.

    Lik

  3. Lammelåret
    2. mai 2012

    Jeg ser at folk er med på det som for meg virker som alt mulig, men jeg skjønner bare ikke hvordan de bruker det, eller om det bare er gøy fordi det er nytt og populært.

    Lik

  4. tuppelina
    2. mai 2012

    jeg har 1 facebook konto med mitt ekte navn stående tilnærmet ubrukt. skrev vel noe på veggen der i fjor…er vel innom 1 gang i måneden bare for å sjekke at ingen har skrevet noe avslørende på veggen min…
    så har jeg 1 facebook som jeg sjekker/bruker flere ganger i uken – med fiktivt navn… grunnen til dette er jo den evige redselen for eksen min og hva han kan komme på å gjøre.og det gir meg en liten følelse av å være avslappet på facebook når jeg har begge to der (for hvorfor skal han søke etter en falsk profil om han finner den med mitt ekte navn? – er ihvertfall det som er teorien min)

    bortsett fra det så har jeg tre e-mail – en jeg bruker, en som eksen har hacket og nå har samme funksjon som facebook kontoen med mitt ekte navn (han vet ikke at jeg er klar over at han har hacket den)… og så har jeg den tredje som jeg enkelt og greit ikke vet hvordan jeg kan få sletta!?!?!

    samt en youtube konto slik at jeg har mine egne spillelister liggende (slipper jo å kjøpe cd’er da jo) og bloggen – også under fiktivt navn for at verken eksen eller slekt skal vite at jeg er meg….

    -jeg har ikke noen interesse av noe mer – det går allerede med for mye tid på nettet og jeg har gått inn for å begrense det mest mulig (selv om det er få andre ting å gjøre for å koble av på kveldene når ungene sover og det ikke er noe på tv’en)

    jeg føler det er mer og mer slik nå at om man ikke er registrert på twitter, facebook, google, yahoo, osv – ja da er man ‘ut’, man følger ikke med i tiden, les; man bruker ikke 80%av fritiden på nettet – så da er jeg gladelig både ut og gammeldags. gjør som jeg alltid gjør; er meg selv og nyter å være annerledes, for hva er så bra med å være som alle andre?

    Lik

    • Lammelåret
      4. mai 2012

      Det gjelder å finne den måten å organisere blogger en følger på en enkel måte og akkurat det tar lang tid, iallfall i mitt tilfelle.

      Lik

  5. Innie
    3. mai 2012

    Jeg bruker bare bloglovi’n, facebook, twitter og Blogkeen jeg. 🙂
    Har faktisk aldri hørt om de du nevner. hehe

    Lik

  6. John Olav Ytreland
    3. mai 2012

    Er nok enig i at det blir for mye å være overalt. Har ikke hørt om de du nevnte, men har sett at en kan følge enkelte bloggere på 8-9 portaler. For noen år side var vel My Space det store, og det kommer hele tiden til nye. Noen av de bloggerne jeg følger har veldig få, og det tror jeg er det greieste, men det har kanskje med at jeg sannsynligvis ikke har veldig unge lesere. Mine lesere holder seg nok i ro, mens de unge sikkert er mer interessert i det nyeste.

    Lik

    • Lammelåret
      4. mai 2012

      Å registrere bloggen er en ting, for det er passsivt, men å være aktiv på diverse bloggsamlesteder krever noe. Og jeg skjønner ikke hvordan folk bruker de forskjellige stedene. Det virker bare forpliktende og strevsomt, men jeg har antakelig ikke skjønt poenget, hehe..

      Lik

  7. fjellcoachen
    3. mai 2012

    Det viktigste er vel å finne et ambisjonsnivå å leve med, et som gjør at blogging er morsomt og ikke enda en av de må/bør oppgavene i livet. Jeg har et trekant /firkant(?) forhold med blogg, facebook, linkedin og egen, statisk hjemmeside, der linkedin oppdateres automatisk for hvert blogginnlegg. Valget har blitt slik fordi bloggen delvis er jobbrelatert, men ambisjonsnivået vurdreres fortløpende. Blir det mest pes og mindre moro, kommer jeg til å slutte en dag..

    Lik

    • Lammelåret
      4. mai 2012

      Automatisk oppdatering er greit, synes jeg, for det krever ingen innsats, men så lurer jeg på hvordan folk bruker stedene. Hvem følger med hvor?

      Jeg synes jeg har de beste leserne som finnes og så lenge det er en del innom hver dag (selv om jeg ikke har oppdatert) og mulig å ha en dialog enten her eller på andres blogger er det viktigste oppnådd, men selvsagt er det stas når det kommer et ras innom når jeg har skrevet om noe jeg ønsker å formidle til mange og diskutere.

      De stedene jeg nevnte har kanskje noe av samme funksjon som bloglovin’, et slags samlested av beundrere og helter. Jeg ser bare ikke hensikten, men kanskje kommer det noen flere svar her som kan informere meg.

      Lik

  8. Whitebite
    3. mai 2012

    Har ingen av delene, kun en fb-konto -som jeg ikke bruker aktivt.
    Blir sliten av for mye sånt.. Det skal oppdateres, og likes, og ikke likes, og kommenteres og klemmes og….osv osv

    Gidder ikke bruke tid på sånt. Men Pinterest ser morsomt ut.. det skal jeg innrømme.

    Lik

  9. Ane
    4. mai 2012

    Jeg er på Twitter, Facebook og G+ De to første for min egen del og siste kun for markedsføring egentlig.

    Nå i det siste har bloggen begynnt å gå litt av seg selv og det er ekstremt deilig. For det er tidskrevende å markedsføre overalt! Selvfølgelig er det enkelte innleg jeg skriver som jeg dytter litt opp i trynene på folk, fordi jeg synes de er viktige, men det er sjeldnere behov for det nå enn før.

    En ting jeg håper blir bra er http://www.blogzine.no Jeg har vært med i noen uker mens testingen har pågått og jeg håper mange flere bloggere blir med å oppretter konto der. Da har man muighet til å kontakte flere direkte, få til noen kaffetreff og dele erfaringer på ett sted.

    Blogging skal være gøy og det er mange som koser seg med å bare skrive, noe jeg også gjør, men jeg inrømmer gjerne at jeg synes det er enda morsommere nå som mailboksen fylles opp med markedsføringstilbud, forespørsler etter samarbeid osv.

    Det åpner seg så mange dører og det synes jeg er utrolig morro!

    Lik

    • Lammelåret
      4. mai 2012

      Høres ut som om du har oppnådd mye bra! Du har også en blogg med budskap, som jeg har. En del av innleggene legger jeg mye energi i og da er det flott når de blir lest av mange og mye delt. Jeg er ikke bortskjemt med det siste, men de gangene jeg har fått et innlegg på VG Nettavis har det alltid gitt noen flere følgere i ettertid og flere diskusjonspartnere. Det liker jeg veldig godt. Når jeg ønsker å diskutere er det viktig å bli lest av mange, mens når jeg skriver bableinnlegg (som ikke er så ofte) er det viktigste at noen responderer i det hele tatt. Eller iallfall at jeg ser noen leser.

      Jeg skal ta en titt på linken din.

      Dette innlegget handler ikke først og fremst om å markedsføre bloggen, men kanskje jeg har misforstått disse bloggsamlestedene; at de først og fremst handler om å vise seg selv fram og ikke samle dem man følger?

      Skjønner at du koser deg med full epostboks og tilbud om ting, det er på en måte et tegn på at noen med penger ser verdien i det du gjør. Husk likevel å ikke selge deg for billig, men vit hva du sier ja til.

      Fjellcoachen skrev om ambisjoner for bloggen. Jeg tror det endrer seg med tiden og ettersom man får, eller ikke får, den oppmerksomheten en ønsker seg. Strømmer det på med tilbud og følgere endres kanskje tankegangen?

      Lik

  10. annebloggen
    5. mai 2012

    Jeg er nok helt akterutseilt. Jeg har bare en blogg og en e-postadresse og ikke noe annet.

    Men min datter lovpriser pinterest.

    Lik

    • Lammelåret
      5. mai 2012

      annebloggen

      Hvordan holder du oversikt over kommentarene du legger igjen hos andre og bloggene du følger som ikke er wp-blogger?

      Lik

      • annebloggen
        5. mai 2012

        Jeg tror bare jeg jevnlig besøker en blogg som ikke er en wp blogg. Og den er jeg innom jevnlig uansett. Det er nok andre sider av dette datalivet jeg er bedre på 🙂 Ungene mine er dypt imponert over at jeg i det hele tatt har en blogg. Det er ikke mer enn halvannet år siden jeg fikk pc hjemme. På jobb bruker jeg den jo hele tiden og må forholde meg til mange forskjellige systemer, men det er jo noe helt annet.

        Lik

        • Lammelåret
          5. mai 2012

          Så bra at du blogger da!
          Alltid gøy når en kan imponere ungene! 🙂

          Lik

  11. Cecilie von der Ohe
    5. mai 2012

    Jeg har registrert bloggen min på Bloggtoppen, men jeg er dårlig på å legge ut innleggene mine på forsiden.

    Cecilie

    Lik

  12. Ida Sundae
    16. mai 2012

    Det er vel best å bruke noen få medier og være GOD på disse, enn å ha kontoer overalt som ikke blir brukt noe særlig. Facebook og twitter holder i massevis (samt bloglovin da).
    Blogkeen ler jeg av.. de har bare kopiert bloglovin og prøver nå hardt å få bloggere til å bruke det (bl.a. ved å sende gaver..) LOL.

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

