Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Maiplikter

Når grenene har skutt fra seg og løvet lyser, da vet vi at det nesten er her: Den søttende dagen i mai.

Med pust og pes og raske fingre ble den hvite skjorten snodd på i en piruett og et sprett, puh.. ikke lett! Lettelsen var imidlertid stor da skjorten akkurat nådde ned dit den skulle og vesten likeså. En tur til butikken mindre og en time mer til disposisjon, en premie ganske stor.

Det store barnet er fikset, så lett som det går når uniformen er klar. Ingen tanker, ingen innkjøp, alt er lett.

Den største  er omtrent som den eldste, det samme antrekket som i fjor.

Men damer er ikke greie. Passer det samme som før eller er det for gammelt i alle fall? Med familien på slep pløyer mor stativene, sukker og ønsker seg langt vekk. Hvorfor passer ikke det første best? Samma med kronene, å bli ferdig er det som teller. Og så vil man jo se fin ut. Det er selve poenget! Se fin ut og føle seg vel for noen timer. Det betyr alt.

Alle andre plikter i mai, med dugnader, kioskvakter og hva det nå alt sammen er: Det er glemt, eller gjemt, langt bak i bevisstheten!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

9 comments on “Maiplikter

  1. mormor
    14. mai 2012

    Hoi så glad jeg ble nå. Jeg har 1- siger og skriver en plikt 17. mai. Pass på å heise og fire flagget.

    Gjett om jeg er dugelig glad for å slippe stresset med klær, kioskvakter og alt det andre.
    Jeg kan ta med barnebarn og rusle litt, kjøpe en is (mamma’n blir sikkert sur) og ta det rolig.
    Har jeg helse, kan jeg iføre meg bunad og glo på barn og andre, har jeg ikke, blir det stille og rolig i vinterboet.

    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      14. mai 2012

      Jeg liker 17.mai, men det kan bli stress når alt skal være i orden til denne spesielle dagen. Senker derfor terskelen så lavt som mulig og da går det så godt det kan.

      Høres ut som om dine planer er ganske så avslappende og behagelige.

      Lik

  2. mormor
    15. mai 2012

    Mens du stresser ned til 17. og 18., kan du more deg litt, om du har ork.
    Det ligger noe på klagemuren, med ditt navn på.
    Ha en fin kveld. 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      16. mai 2012

      Takk for utfordring, får se hva det blir til.

      Ønsker deg en flott søttende mai!

      Tastes igjen.

      Lik

  3. mormor
    15. mai 2012

    Jeg er og blir et surrehue. LINKEN

    http://www.starbear.no/mormor/2012/05/15/utfordret-igjen/
    Fortsatt fin kveld. 🙂

    Lik

  4. annebloggen
    15. mai 2012

    Mitt 17. mai-program er det samme hvert år: Flaggheis med speiderne klokka åtte. Kransenedleggelser (det tar speiderne seg av) og frokost på hotellet. Kommunen spanderer på korpset og speiderne og andre som gjør en innsats. Så kafedrift med speiderne hele formiddagen. Ungdommene gjør en så god jobb at vi ledere rekker å drikke kaffe med kjentfolk som stikker innom.

    I fjor hadde vi en tung 17. mai i vår lille by med en tragisk ulykke på morgenkvisten som kostet to unge liv. I år håper vi på en fin og solfylt dag med glade barn og glade ungdommer!

    Jeg liker at det er en travel dag og jeg liker å gjøre litt nytte for meg både for speiderne mine og for lokalsamfunnet. Jeg slipper å tenke på pentøy også. Men jeg tror det er litt anderledes enn det å ha blitt tildelt en kioskvakt eller noe sånt. Speiderlivet er en stor del av livet mitt og jeg koser meg med det. Det er sånn 17. mai har vært i over ti år. Det er travelt, men ikke stressende for å si det sånn.

    Jeg regner med å ha deler av familien med på store deler av dagen også. Min voksne datter er «gammel» speider og har lang tradisjon for flaggheis og hotellfrokost og kafé. Hun stiller nok med mann og barn!

    Jeg håper 17. mai i år, mer enn noen gang, kan handle om fred og frihet og inkludering. I dag kom et av mine afrikanske barnehagebarn gledesstrålende inn og fortalte hadde han hadde fått et norsk flagg til 17. mai. Jeg håper han får en trygg og god framtid her!

    Lik

    • Lammelåret
      16. mai 2012

      Det er noen som mener at 17.mai i år kommer til å markeres mer inderlig pga hendelsene 22.7. La oss håpe på mer respekt for hverandre og for dagen i seg selv. At folk synger eller holder munn mens nasjonalsangen spilles i det minste.

      Har en speider i huset her, så dagen blir annerledes enn tidligere søttende mai-er. Tror det blir fint.

      Speideren er viktig for flere enn dem som er det.

      Ønsker deg en fin feiring også i år!

      Lik

  5. Ida Sundae
    16. mai 2012

    fint 🙂
    av en eller annen grunn er det «bank holiday» her i france i morgen, så det passer jo bare uuuudmerket 🙂 skal ikke stresse, bare nyte dagen med beinet.
    /hvis du hadde vært veldig liten, kunne du godt få sittet i lommen min, men jeg bruker ofte trange bukser da.. 😉

    Lik

    • Lammelåret
      16. mai 2012

      Jeg synes du bruker altfor små bukser, Ida! Det er bare plass til en liten øreflipp i lommene dine.

      Nyt morgendagen og han med beinet!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

