Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Pølsesesongen

Når alt skal avsluttes nesten før man følte man var godt igang dukker pølsene opp den ene etter den andre.

Med grillukten i nesen og rumling i magen slukes pølsene før man får tenkt seg om, iallfall i starten av sesongen, før man blir skikkelig lei. Når er egentlig pølsesesongen? For den som har barn varer den året rundt, med høydepunkt i juni, for resten av befolkningen krymper pølsesesongen kraftig inn. Og det er godt for dem!

Etter et kort besøk hos villkatta oppdaget jeg på nytt at det er noe som heter grillspyd og at det frister mer enn gjerne. Derfor var det nettopp ingredienser til grillspyd handleturen hadde som formål sist jeg sendte mannen i retning butikken.

Siden dette ikke er en blogg med fantastiske bilder får dere nøye dere med bokstavgjengivelse av hva spydene ble fylt med:

  • frisk ananas (som på ingen måte ligner ananas på boks i smaken)
  • squash i tykke biter
  • pølser med ønsket smak (som sagt: Det er pølsesesong)
  • paprika
  • oksekjøtt i strimler
  • tomater

Jeg brukte spyd av metall og kokte ris til. Gryta med ris tok jeg med, noe som gjør at varmen holder seg bra.

Det som er så kjekt med grillspyd er at man kan presse på akkurat det man selv ønsker og det kan varieres i det uendelige, alt ettersom hvem som skal spise dem. Det er også lett å gjøre i stand dagen før bare en pakker det godt inn. Jeg pakket det inn i aluminimumsfolie: dersom maten ikke skal spises etter kort tid kan det være lurt å legge over et kjøleelement slik at du ikke risikerer at kjøttet blir dårlig.

Til dessert kan marshmellows grilles over den siste varmen som er igjen på grillen. Det blir supergodt!

Etter å ha lest pølseutfordringen til Tove måtte jeg bare dele dagens middag med dere.  Legg gjerne igjen tips til Tove du også, eller besøk henne for flere tips og mer inspirasjon.

Hvor ofte griller dere pølser og hvor ofte annen type mat?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

19 comments on “Pølsesesongen

  1. Therese
    6. juni 2012

    Dette er en variant vi har brukt MYE! Og særlig på avslutninger i bhg/skole/idrettslag når man ikke orker tanken på grillpølser før n’te gang den uka.. Men vi bruker også grillspyd på grillen hjemme, stadig vekk.

    Noe annet som også er godt å lage på spyd er «kebab». Kebab betyr jo mat på spyd, og dersom man lager en spicy deig av karbonade og legger rundt øverste del av spydet til en passe lang pølse. DET er godt, og særlig med litt salat og kanskje pitabrød.

    Mye god mat, altså, så man behøver ikke disse dumme pølsene!

    🙂

    Lik

    • Lammelåret
      6. juni 2012

      Jeg har pleid å ha med fiskekaker, men er lei av det også, så da jeg oppdaget grillspyd på nytt ble jeg fornøyd. Det kan til og med gjøres sunt!

      Tar imot tipset ditt også! Kan du ikke skrive flere tips på bloggen din?

      Lik

  2. Tonje
    6. juni 2012

    Dette hørtes veldig fristende ut! Må prøves:)

    Takk for koselige kommentarer du legger igjen hos meg:) Enig. I grunnen er det best å få hamret ned tanker på tastaturet mens de ennå brenner, det er da tekstene blir best, men når tida ikke strekker til, eller når annet hindrer en i å få skrevet dem på bloggen, er det greit med ei notatbok:)

    Ønsker deg en fin kveld
    Klem Tonje

    Lik

    • Lammelåret
      6. juni 2012

      Enkelte tekster kan jeg skrive ned, men som regel taster jeg ganske fort når jeg først er engasjert og da går det for tregt med penn og papir. Hender at jeg må jobbe fram det jeg vil skrive og da kan det fungere med stikkord på en blokk som siden blir utdypet eller gjort om til flere innlegg.

      Koselig å se deg her inne igjen!

      Lik

  3. villkatta
    6. juni 2012

    Så kjekt bilete var til inspirasjon 🙂 Eg er einig med frisk ananas framføre den på boks. Om det er noko att frå grillspyda (og det pleier det å vere hjå oss) så tek eg og grillar dei som dessert. Nam nam.

    Lik

  4. Cecilie von der Ohe
    6. juni 2012

    For min reservefar varte pølsesesongen hele året. Jeg hater pølser.

    Cecilie

    Lik

  5. Ege Denne
    6. juni 2012

    Lenge siden jeg har spist pølser. Syns de norske pølsene smaker så rart? Har enda ikke turt å prøve spanske pølser. Tror jeg holder meg til rent kjøtt… 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      7. juni 2012

      Rent kjøtt er å foretrekke, men for pølseelskere er det godt å vite at det er mulig å finne pølser med høyt kjøttinnhold. Framgang!

      Lik

  6. Røsslyng
    6. juni 2012

    Takk for tips! Blir litt pølser opp og ned og i mente her også. Grillspyd er godt, ein må liksom berre komma på det… Dessutan har eg ein full frysar som eg bør byrja å eta av. Det er berre aldri noko der som eg har lyst på 😉 (Har endeleg somla meg til å lasta ned ny nettlesar, og då klarar eg faktisk å kommentere igjen, utan å bruke førti år. Jippi!)

    Lik

    • Lammelåret
      7. juni 2012

      Høres kjent ut det med frysen: Frister lite.

      Så godt at du har funnet ut hvordan du kan kommentere, er så lenge siden jeg har sett deg her inne!

      Lik

  7. ~Trollmors tanker~
    7. juni 2012

    Takk for tips 🙂 Skal formidle det videre til min grill-gale familie 🙂 Her i gården er det på tide med en fornyelse i grill-menyen… (Grill-entusiasmen min forsvant i de årene vi hadde campingvogn, og har siden ikke latt seg vekke til live. Mens mann og barn derimot…) Ha en fin dag 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      7. juni 2012

      Har dempet forhold til grilling selv: Det er så mye enklere å bare lage maten inne og hjemme, men når jeg først kommer igang er det ikke så verst. Bare det ikke blir for mye av det.

      Lik

  8. livetsvev
    7. juni 2012

    Mmm… Det hørtes godt ut! Nå ble jeg sulten, selv om det er lenge til middagstid. Dette tipset må prøves ut etter hvert! Jeg er enig i at det kan bli veldig mye pølser på denne årstiden. Det er grilling i alle sammenhenger, og det er viktig at det går raskt.

    Lik

  9. Tilbaketråkk: St.Hans – sommerslutt? | Lammelårtanker

  10. fjellcoachen
    23. juni 2013

    Før tok jeg ofte med et båljern, et slikt dobbelt (du har sikkert sett vaffelvarianten)som du kan steke ostesmørbrød i, eller et kjøttstykke med hvitløkssmør. Var vi mange hendte det noen måtte vente på tur, men den som venter på noe godt…

    Lik

    • Lammelåret
      23. juni 2013

      Kjekt med slike jern, ja, har sett det!

      Annen turmat som er kjekk å ha med er tapas. Det kan ta tid å lage, men som regel kan den lages god tid i forveien.

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

