Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Gjestedikt av gamle ugle: Om religionens mørke

Som ikke-religiøs vil jeg påstå at Gud er nøytral og avhengig av menneskene som tror for å komme til orde. Gud er i mine øyne uten personlighet, med mindre menneskene gir Gud personlighet. Altså er det opp til menneskene å presentere Gud på den mest riktige måten. Og det handler om hvem som definerer Gud og hvordan Den Hellige Skrift blir forstått. Uten å gå videre i dybden på det vil Gud etter min forståelse bli preget av den verdensforståelse menneskene som presenterer ham har. Det kan gå ganske så galt.

Dette er et tema som engasjerer meg, men det har ligget stille inntil jeg leste «Du skal elske lyset» som i min blogg ble til innlegget «Fra familiens lys til religionens mørke – et barns forandring« . I kommentarfeltet vekkes engasjementet til flere enn meg og jeg spurte gamle ugle om hun ville skrive et gjesteinnlegg her på bloggen. Nå har hun gjort det. Les og kommenter gjerne!

 

 

 

EN FARLIG BLANDING
en stor dose religion av det mørke slaget
inkludert selvforakt nærmest selvutslettelse
med tilhørende skyld og skam –

blandet med
enkeltmenneskers strev med seg selv
deres redsler og plager
og kampen for å få det til å strekke til
materielt sett –

blandet med
et svimlende antall forordninger for sosial kontroll
med og uten Polyanna-innslag
kort sagt mengder av konvensjoner:
du må –
du skal –

godt ristet sammen til det ugjenkjennelige
for helheten er mer enn summen av delene
sies det –

blir til en
ytterst farlig blanding
for et lite mennneske
som trenger voksne som er
uforbeholdent nær

©gamle ugle

Besøk bloggen til gamle ugle, hun skriver om de viktige tingene; om det vi gjerne ikke snakker om, men gjemmer bort i taus ubevissthet. Det er ikke så lurt.

****

Vil du skrive gjesteinnlegg her? Ta kontakt med meg på lammelaaret@gmail.com så avtaler vi tema og lengde på tekst.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “Gjestedikt av gamle ugle: Om religionens mørke

  1. Livetsvev
    19. juni 2012

    Spennende refleksjoner om Gud i innledningen.

    Jeg tenker at religion og tro både kan være en redningsplanke og det kan være farlig. Det kommer helt an på hvor altoppslukende troen blir, normer innen trossamfunnet eller menigheten man deltar i og hvor stort det sosiale presset er der. Som Gamle ugle sider det i diktet, «…helheten er mer enn summen av delene», og det er når helheten består av så veldig mye mer enn de egentlig delene, det blir farlig.

    Lik

    • Lammelåret
      19. juni 2012

      Godt å høre at du likte innledningen. Det er sikkert mange og ulike meninger om dette, mange perspektiver på det samme, og dette er mitt.

      Jeg tror gamle ugle er inne på det vesentlige når hun skriver at troen kommer mellom barn og voksne og at det er et kritisk punkt. Jeg tenker også at når det ikke er plass til gleden og innvendinger er vi på vei i feil retning.

      Mange spennende temaer å trekke ut av dette.

      Takk for kommentaren din!

      Lik

  2. Synnøve Sætrum
    31. oktober 2012

    Mange gode tanker og refleksjoner etter å ha lest dette. Takk skal du ha..

    Lik

  3. Tilbaketråkk: en farlig blanding | gamle ugle

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 18. juni 2012 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

