Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fargepsykologi

Dersom jeg skulle pusset opp et hus etter fargenes navn, ville jeg hatt et rom med store puter og dype stoler og refleksjon på veggene.

Jeg ville lagt meg til å sove i et rom med kveldshimmel og våknet til vårluft i taket og gått ut i en nøytral gang. På badet ville jeg hatt blek sand på gulvet, morgendis på dørene og sval sjø på veggene.

På kjøkkenet skulle jeg likt å ha skandinavisk lys, teblomst, sort pepper, valmuefrø, plomme og atmosfære, men i stua der måtte det blitt mer fart og kraft. Stua bør først og fremst være et lunt og godt sted å være hele året, men også inspirere til aktivitet. Derfor kunne jeg plassert en pirat med sjøgløtt på et skap og en grønn papaya på bordet, men det må også være en slags eleganse rundt vinduene, synes jeg, og taket skulle gitt meg sommersol med krydderurt på gulvet. Veggene? En drøm, kan hende?

Når jeg går hjemmefra eller når jeg kommer hjem tror jeg det ville vært godt å komme til en gang med tryllestøv på veggene, visjon på gulvet og letthet i taket.

***

Jeg sitter med mapper av fargekart og leser alle de kreative navnene fargene får. Har de leid inn tekstforfattere til å dikte opp navnene, eller psykologer kanskje?

Jeg er overbevist om at fargenes navn betyr noe for hva vi velger, jeg er for eksempel ikke interessert i å ha asfalt, betong  eller sement (eksempler på farger fra Butinox) på gulvet. Hvis fargene derimot hadde hatt andre navn ville saken stilt seg annerledes. Kanskje. Det er jo det ytre som teller!

***

Alle fargenavnene er fremhevet i kursiv. Og alle utenom dem fra Butinox er hentet fra fargekartet til Jotun.

***

Pusser du opp i år? Vanskelig eller lett å finne riktige farger?

***

Mer seriøs bloggpost: Fargekraft og søvnråd

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 comments on “Fargepsykologi

  1. Pia
    23. juni 2012

    Ha ha, jeg tror vi rett og slett har letthet i hele huset.

    Lik

    • Lammelåret
      23. juni 2012

      Letthet er ikke så verst, det skulle vært brukt i alle slankeklubber!

      Lik

  2. Ja, de er virkelige kreativ e de som sitter og finner på dette. Vi har nylig malt med «sjel», ikke så verst å ha vegger med sjel heller.

    Lik

    • Lammelåret
      23. juni 2012

      Enig! Kanskje det er det eiendomsmeglere hinter om når de sier at et hus har sjel?

      Lik

  3. fjellcoachen
    23. juni 2012

    En annen fargeprodusent har gitt fargene navn etter små steder i Norge, så nå vet jeg at min oppvekst er preget gusjegrønn med brunskjær. Stemmer for Buninox, tross alt!

    Lik

    • Lammelåret
      25. juni 2012

      Fysj, det var ikke mye til kompliment!

      Lik

      • fjellcoachen
        27. juni 2012

        Det synes ikke jeg heller, så hold deg til Butinox, der blir man ihvertfall i godt humør av å lese fargekartet 🙂

        Lik

  4. John Olav Ytreland
    24. juni 2012

    Har sett mye rart på finn. Jeg ser mye på hus til salgs både fordi jeg har prøvd å få lån til spesifikke hus og fordi jeg drømmer om noe fast (det er ikke noe ledig på leiemarkedet i kommunen, så vi leier hus som er til salgs. Det blir det ofte flytting av).

    Lurer av og til på om folk velger som barn, eller som meg. Barn liker sjokolade og pizza, derfor må jo sjokolade på pizza være godt. Kona har gitt meg et permanent forbud mot å blande meg inn i fargevalg. Nettopp fordi min logikk er som barn og pizza. Jeg velger det jeg liker uten tanke for at de skal passe sammen. Virker ikke som om jeg er alene om det.

    Jeg kunne sikkert valgt farger som hadde fine navn, men selv jeg hadde nok ikke asfaltert stua.

    Lik

    • Lammelåret
      25. juni 2012

      Hehe.. asfalt i stua er nok ingen suksess!

      Fargevalg er ikke lett og det henger sammen med bruken av rommet og møblene som skal inn. Iallfall i mitt lille hodet.

      Høres ut som en stressende boligsituasjon dere er i, men håper det ordner seg snart. Ventingen kan være tung.

      Lik

  5. frumeyer
    26. juni 2012

    Vi har endt opp med drøm på barnerommet (det sto mellom lys syrin og drøm) Etter uforskammet lang tidsbruk på Maxbo for å finne trappetrinnsfarger har jeg henvendt meg til Jotun sine fargevalg på nett…
    Har hørt rykter om at det finnes en fin lys maling som heter Ida, så er nesten på nippet til å male om gangen. Bare på grunn av navnet!

    Jotun har fine navn på mørke farger også ; hva med skyggeblå 😉 Bare få malingsbutikken til å blande fargekoden i den billigere sorten med maling… triks Tekstforfattere eller psykologer, eller damer i rødvinsrus ?

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 22. juni 2012 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

