Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Sommer med lite penger

Skoleferien har nettopp startet og ukene foran oss er som et hav av muligheter, det er bare å velge og vrake! Iallfall for noen av oss. Andre vraker betydelig mer enn de velger, for valgene er nesten umulige å få øye på.

Liselotte skriver bloggen livelovelaugh, en samfunnsengasjert blogg med særlig interesse for dem som utvider A4-familien. I innlegget Slunken lommebok gir hun tips om aktiviteter du kan gjøre med lite penger. Jeg har noen supplerende forslag og noen tanker om pengenes betydning.

Det er ikke til å komme bort fra at penger styrer mange av valgene vi tar. Det er heller ikke til å komme unna at penger ofte er inngangsporten til det sosiale fellesskapet. Ikke fordi det koster noe å besøke en kamerat i samme gate, men fordi det som binder venner sammen ofte er det som koster penger å skaffe. Det er heller ikke moro å alltid måtte si nei til å bli med på kino fordi en liksom skal noe annet, som i virkeligheten er ingenting – fordi ingenting koster ingen penger.

Media spiller på alle pengene som kommer i hendene i juni, ber oss bruke pengene på noe spennende slik at de ikke finnes mer i juli. Alle reklamene bidrar til å øke konsumet og dermed øke forskjellen mellom dem som har lite og mye penger til disposisjon. Det blir så tydelig og synlig.

Nrk melder at nordmenn planlegger å bruke  25.800 kroner på ferien i sommer. I min verden er det ekstremt mye penger, kanskje fordi jeg knapt nok bruker mer penger i ferien enn ellers i året, eller fordi jeg forestiller meg hvor stor forskjell denne summen kunne gjort i en lavinntektsfamilie. Ved å leve som ellers i året og donere pengene til for eksempel Ferie for alle i regi av Røde Kors kunne pengene blitt brukt til dem som mest av alt trenger et opphold fra hverdagslivets strev. Det kunne gitt unger og ungdom som aldri har deltatt på den slags aktiviteter en mulighet til å fortelle om sin ferie som noe unikt.

Det er lett å tenke at en ikke kan gjøre noe dersom økonomien er trang, men det er ikke helt sant. Jeg ønsker at billige aktiviteter skal bli mer populære, både for å gjøre det lettere å ha dårlig råd, men også for å øke bevisstheten om at man kan ha det bra der man er. Derfor vil jeg framheve alt som kan gjøres med lite eller ingen penger, de tingene som teller når alt kommer til alt: Samvær med dem som betyr mest, samtaler og stillhet sammen, nyte en flott utsikt, snuse inn lukten av blomster og grønt løv eller gå en tur et sted du ikke har vært før. Det er mye man kan gjøre uten penger, men å komme på hva det kan være er ofte problemet –  særlig for dem som har dårlig råd. For den med lite penger er det gjerne nettopp pengene som kommer i fokus.

Hvilke aktiviteter som er aktuelle vil variere ut fra bosted og alder på barna, men for de minste kan det være stor stas å bade i hagen, vasse i strandkanten, leke med en ball eller bygge sandslott. Å klatre i trær eller hoppe lakk, å låne et tårn av bøker på biblioteket eller fylle et glass med småstein og gjette på hvor mange det er og hvor mange kilo det er kan være spennende oppgaver for mange barn. De minste barna har gjerne ikke behov for å reise bort, dette er gjerne et behov voksne skaper.

Jeg ser at økonomiske problemer gir større utfordringer ettersom ungene blir større og presset om å gjøre og oppleve øker fra venner. Det blir vanskeligere å skjule at pengene ikke er der. Mulighetene for inntjening er heller ikke særlig stor for barn under 15 år.

Hva kan vi gjøre for at flere skal kunne få gode opplevelser med sommeren?

Vi kan ta med et ekstra barn på telttur eller til stranda eller invitere til hagefest med grilling og isspising. Vi kan bidra økonomisk til Røde Kors sine program for familier som trenger det. Det er også andre muligheter for å bidra økonomisk som kommer familier i nærområdet eller eget fylke til gode, men da det er store forskjeller fra fylke til fylke går jeg ikke i dybden på det her.

Jeg nøyer meg med å oppfordre deg til å finne ut hva som finnes der du bor.

Skriv gjerne en bloggpost om det på din blogg, på den måten bidrar du til at flere får øynene opp for muligheter som finnes.

***

Ps! Om ikke lenge skal jeg ha mitt første blogglotteri her på bloggen, følg med!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Sommer med lite penger

  1. Ege Denne
    28. juni 2012

    Med en barndom preget av lite penger, så syns jeg at det er befriende å ha den erfaringen. Å reise koster ofte mye mer enn å bli hjemme. Og med slike blodpriser som det er på typiske feriesteder som Sommerland, er jeg overrasket over at folk har penger til mat når ferien nærmer seg slutten. Det er som om det er ett krav at man skal reise andre steder i ferien.

    Kanskje flere får gjøre som meg, flytte til ett feriested (utland)? 😉 ( fleiper litt..)

    Lik

    • Lammelåret
      28. juni 2012

      Mange folk forbinder «ferie» med å reise bort. Selv har jeg ikke den koblingen. Da jeg var barn reiste vi ofte bort og jeg misunte barna som kunne være hjemme, var nysgjerrig på dem som hadde ferie hjemme. Det er vel kanskje slik at vi helst vil ha det andre har? Det med gresset er grønnere på den andre siden, du vet.

      Likevel: Jeg tror nok «kravet» om å dra utenlands eller i en fornøyelsespark eller tre står sterkere i dag enn før i tiden.

      Lik

  2. Hilde
    28. juni 2012

    Jeg liker å reise bort i sommerferien. Men jeg MÅ ha masse ferietid hjemme også. Det er så utrolig deilig å bare kunne gripe dagen og fylle den med akkurat hva man vil, enten det er masse aktivitet eller absolutt ingenting 🙂
    Noen aktiviteter vil ungene her gjøre hver sommer; masse tid på de lokale strendene er en selvfølge. Og så liker de så godt at vi drar til Frognerparken i Oslo, med picnik-kurv og rollerblades/sykkel, gjerne sammen med flere vennefamilier. Supert å ha picnik på en plen der og leke i lekeparken 🙂
    I år skal vi også ta med de to eldste på fjelltur med telt, noe som er billig om man allerede har/kan låne utstyret.

    Til tross for dyrere ferietur utenlands, setter ungene vel så gjerne pris på de små tingene, i hvert fall 7-åringen. Og 1-åringen er fornøyd uansett 🙂 12-åringen vil gjerne ha litt av hvert.

    Lik

  3. livetsvev
    29. juni 2012

    Det er et viktig tema du skriver om her. Det er mange barn som opplever at dårlig økonomi begrenser livet deres. De kan ikke i samme grad fortelle om store opplevelser når de kommer tilbake til skole og barnehage, som barn av foreldre med mye penger. Med en god porsjon fantasi, kan som du sier, barn likevel få gode opplevelser i ferien, som kan være vel så spennende å fortelle om som to uker på stranda i syden. Hva med overnatting under åpen himmel i skogen i nærheten av der man bor eller på en litt bortgjemt strand, med innlagt kveldsbad og morgenbad? Man trenger ikke mye utstyr for å kunne gjennomføre det. – Eller låne en film på biblioteket en regnværsdag, lage papirkremmerhus som man fyller med popcorn, skru av lyset og være på kino i sin egen stue med noen gode venner, eller dra på blåbærtur i skogen, og etterpå lage sitt eget syltetøy? Det finnes så mange ting barn synes er morsomme å gjøre, og som kan skape gode minner, og kanskje vel så gode minner som dager på en overfylt strand. Det gjelder bare å finne dem og det gjelder for de voksne å ikke undervurdere betydningen av dem eller skamme seg over at de ikke tilbyr noe annet og dyrere.

    Lik

  4. Rita
    9. juli 2012

    Ferie behøver ikke koste så mye. Selv er jeg student og alenemor. I fjor pakket vi teltet, og dro til Kristiansand. Billige billetter til Kristiansand dyrepark fikk jeg tak i på finn.no. Brødskiver med nugatti var stor stas, da vi ikke har det til vanlig hjemme. Suplerte med frukt, middag hadde vi ikke råd til hver dag. Vi lå utenfor et feriesenter, i et skogknaus uten noen kostnader, men benyttet oss av feriesenteret på dagen. I motsetning til dem som låner hytter og feriehus, ventet vi med å dra til finværet kom. Vi hadde en topp tur! Lite penger hadde jeg, men gode minner fikk vi likevel…

    Lik

    • Lammelåret
      9. juli 2012

      Rita!

      Velkommen til bloggen!

      Jeg er enig med deg: Ferie trenger ikke koste mye, det handler mye om vaner og fantasi, tenker jeg.

      Jeg kom på nå at det finnes mange konkurranser på nett og at det kan være en måte å finne overraskende aktiviteter på. Kanskje vinne billetter til en fornøyelsespark, f.eks.

      Så lurt å overnatte ute, spennende og helt gratis!

      Lik

  5. Tilbaketråkk: Sommertid – hva er det? : Hjem og familie

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

