Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Holder NAV folk nede i fattigdom? Det handler om verdighet

Det kan se ut som om det vokser fram en generasjon der klasseskillene er større enn de tidligere har vært. Nordmenn flest har pengene de trenger for å opprettholde en normal levestandard, dersom den defineres som mat hver dag, et sunt hus og økonomiske muligheter til å delta på fritidsaktiviteter. Hva med dem som ikke har det?

Innvandrere blir oftere værende i fattigdom og  stadig flere av de unge er fattige, men hva blir gjort for at dette skal snu? Det har skjedd lite fra NAV sin side, dersom vi skal tro Kristian Andenæs (jussprofessor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Universitetet i Oslo).

Det skulle bli mulig for de unge i familien å spe på med ekstrainntekter, men fremdeles er det ulik praksis på dette ved de ulike NAV-kontorene. Altså er ikke retningslinjene særlig tydelige. Det samme ser vi når det gjelder økonomisk støtte til jul og gaver: Vurderingen basert på skjønn er høyst individuell. Dette kan slå feil ut.

Jeg synes det høres rart ut at det ikke tas høyde for at det følger ekstra utgifter ved det å ha barn, barnetrygden alene dekker nesten ikke mat for et barn en måned, engang. Barnetrygden har dessuten holdt seg på samme nivå siden 1996.

Med oppjustering av barnetrygden ville mange familier fått en lettere hverdag, som kanskje kunne gitt barna mulighet til å være med i betalt fritidsaktivitet, eller mulighet til å få ukepenger og dermed kunne gått på kino eller annet ønskelig. Dersom man er avskjermet fra sosial kontakt med andre (som ofte forutsetter penger), skjer det noe med verdighetsopplevelsen. Om man ikke opplever tilhørighet og inkludering, kan det få konsekvenser for hvordan man forholder seg til det etablerte, sosiale fellesskapet.

Bakgrunnen for at barnetrygden har blitt holdt nede og at søskentillegget i barnetrygden og forsørgerfradraget i skatt ble fjernet, er kanskje en idé om at mer penger styrker ønsket om å bli sittende på rumpa og ikke «bidra i samfunnet»?

Ved å «investere» i barndom, ved å gi muligheter og følge opp, skrenkes risikosonen for å falle utenfor inn. Vi må se framover, se mulighetene i hver enkelt, og slutte å mistenkeliggjøre våre medmennesker. Det fremmer ikke samarbeidsevne og motivasjon å bli behandlet som mindreverdig. Det er kanskje likeverd det handler om, i bunn og grunn?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Holder NAV folk nede i fattigdom? Det handler om verdighet

  1. John Olav Ytreland
    29. juni 2012

    Synes du har et poeng med barnetrygden. Jeg vet dessverre av erfaring at barnetrygden kan være redningen enkelte måneder, og det er ikke mye til redning.

    De som virkelig trenger den, hadde fått det litt romsligere hvis barnetrygden ble litt større. Det kunne den blitt hvis den bare ble gitt til de som virkelig trenger den. Slik det er i dag virker det som det er mer en borgerrett enn et behov som styrer dette.

    Ellers kunne jeg tenkt meg muligheter for å få økonomisk hjelp og likevel jobbe. Jeg har hatt det litt trangt flere ganger fordi jeg valgte jobb i stedet for stønad. Jeg valgte jobben, selv om jeg visste at inntekten kom til å gå ned. I min naive tankegang tenkte jeg at, i tillegg til at jeg foretrekker å arbeide, ville Nav se positivt på at jeg prøvde å finne løsninger og forsørge meg selv. Jeg har også erfart at Nav trakk fra en liten deltidsinntekt jeg hadde slik at inntekten ble den samme med eller uten jobb.

    Det oppmuntrer vel ikke folk til å bli mindre avhengige av hjelp.

    Lik

    • Lammelåret
      29. juni 2012

      Jeg ser jo at det hevdes at det ikke skal lønne seg å «gå på trygd», men det vil alltid være et skjæringspunkt der det akkurat lønner seg økonomisk eller ikke. Med mindre systemet blir mer fleksibelt fortsetter det å være «urettferdig».

      Behovsprøving av barnetrygd koster visstnok mer enn selve ordningen, men en skulle tro at det var en enklere måte å sjekke folks inntekt på som ikke var så ressurskrevende.

      Arbeid er viktig for selvfølelsen, så jeg skjønner godt at du valgte det. Det handler ikke bare om pengene, men også om å «gjøre nytte for seg» og føle at en får brukt evnene sine.

      Lik

  2. Røsslyng
    29. juni 2012

    Viktig poeng dette!! Spesielt viktig at ikkje borna lid unødvendig av at foreldra har trong økonomi!

    Eg blir arbeidsledig i august, og kjem nok kanskje til å vera det fram til eg går ut i permisjon i oktober. Har jobba nok til å få foreldrepengar etter fødselen, men har stressa litt med om det var lurt å melda seg arbeidsledig, for var redd for at det då vart den inntekta som kom til å fylgja meg vidare som foreldrepengar… Og den blir jo betydeleg mindre enn det den har vore. Trur eg har funne ut at dei tek utgangspunkt i dei seks beste månadane, men jammen er det ikkje lett å få eit skikkeleg svar hjå NAV!

    Lik

    • Lammelåret
      29. juni 2012

      Tidligere var det slik at dersom du har hatt ustabil inntekt de siste årene kunne de siste tre telle med. Du kan jo sjekke om det fortsatt er slik.

      Ellers skal det stemme at de beste seks av de siste ti månedene teller i utregningen av foreldrepermisjonspenger.

      NAV kan være vanskelige å få kontakt med og forstå seg på, men jeg tror de har en egen gruppe på Facebook som svarer på spørsmål i forbindelse med svangerskap. Prøv det.

      Lik

  3. Whitebite
    30. juni 2012

    Fikk ikke til å kommentere sist jeg var her, prøver igjen!
    Innlegget nedenfor her om Slike jenter vil vil ha? var vannvittig bra! kunne skrevet det selv (hvis jeg var like dyktig som deg:) Helt enig!
    Takk for fine ord inne hos meg.. det er rart med det.. Av og til føler jeg ingen leser bloggen lengre…og så er det faktisk noen som henger med enda:)

    Keep blogging! og god sommer, klem!

    Lik

    • Lammelåret
      30. juni 2012

      Nå fikk du til å kommentere!

      Innlegget du sikter til står også på Aftenposten og det er litt stas synes jeg. Dessuten gir det nye perspektiver til debatten og vender fokuset bort fra Tone Damli. Det er gøy når man treffer folk med det en synes er viktig.

      Jeg kjenner på det samme som deg en del ganger, altså at «ingen» leser, men så kommer det oppturer som eksponering i VG eller andre steder og det blir diskusjon og kommunikasjon igjen. Da kommer det ene temaet etter det andre og det blir gøyere å skrive. Og så må vi ikke glemme at blogging er en gjensidighetsgreie, der vi besøker hverandre og legger igjen noen ord. Den sosiale biten av bloggingen sammenligner jeg med å gå på besøk, iallfall.

      Jeg har planlagt min første giveaway og legger ut det innlegget i morgen, håper du vil finne ut hva det er?

      Ellers vil jeg si at det var fint å se deg igjen her inne!

      Lik

  4. mormor
    30. juni 2012

    Det er alltid trist å lese om dem som faller mellom de fleste stolene i velferdssamfunnet vi tror vi lever i.
    Og NAV, som så fagert skulle hjelpe med «bare en dør inn» gjør ikke det. For menneskene kommer jo ikke velberget ut igjen. De blir noen ganger sittende i klisteret. Et mastodontbyråkrati hvor alt sauses sammen kan ikke fungere optimalt.
    Jeg stopper der, for ellers blir jeg så sint.
    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      30. juni 2012

      Det er en del temaer som bare kan tas opp i små porsjoner for at det ikke skal bli eksplosivt.

      Jeg synes det er helt forferdelig at barn kan overses på denne måten. Det er garantert en billig investering i framtiden å sørge for at barn vokser opp under verdige, sosialt inkluderende forhold!

      Lik

      • mormor
        30. juni 2012

        Jeg tror kanskje det var enklere tidligere.
        Før den materielle overflod ble så voldsom og før de fleste barn ble sendt i barnehage ved ett-års-alderen.
        Jeg har inntrykk av at det er «drivende» på en måte, når det blir en dille som alle barna MÅ ha. Og det de velsituerte barna som driver.
        I gaten, på løkka, på lekeplassen eller i hager og gårdsplasser spilte det ikke så stor rolle, hva du hadde eller ikke hadde.. Den gang da. Aldersblandingen blant barna var stor, for det var heller ikke så tidlig skolestart.
        Jeg er glad jeg ikke har små barn lenger.

        Lik

  5. alvorligtalt84
    1. juli 2012

    På grunn av sykdom har jeg lenge vært hjemme med 10.000 kr i måneden fra nav. Nå er jeg på vei ut i arbeidslivet, men det tar tid. Jeg er så heldig at jeg bor med samboeren min som er i full jobb, så det er vel innlysende at han sitter med hovedinntekten.
    Hvis forholdet vårt sprakk, ville jeg hatt et stort problem. Han ville ha flyttet nærmere jobb (han pendler til Nord-Norge) og kunne derfor ikke tatt med seg vår hund eller katt. Hva skulle jeg gjøre da? Det er dyrt å leie her på Østlandet, så de 10.000 kronene ville for det meste gått til leieleiligheten i måneden. Det er heller ikke så lett å leie når man har med dyr, de fleste søker folk uten, selv om dyrene mine aldri ødelegger noe eller etterlater lukt.
    Når folk skriver at nav gir ut for mye penger, blir jeg så provosert, for det stemmer ikke. 10.000 kr er nemlig ikke så mye for et menneske å leve på i måneden her i Norge.
    Nei, jeg får heller bli flinkere på kjøkkenet og la han vinne diskusjonene. Kanskje han venter litt med å forlate meg da 😀

    Btw; jeg har nettopp opprettet en blogg her på WordPress. Kan du fortelle meg hvordan jeg oppretter sånne likes/dislikes som du har under hver kommentar? Hadde vært så stilig 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      1. juli 2012

      Velkommen til bloggen, alvorligtalt!

      Du peker på en veldig viktig ting når du trekker fram forholdet og den ubevisste maktbalansen mellom dere, for i noen forhold vil den ene komme i et avhengighetsforhold til den andre nettopp av økonomiske årsaker.

      (Det kan også være andre årsaker, som at den som lever av penger fra NAV trenger mye hjelp fra partneren og andre ting. I en del tilfeller er det slik at den syke ikke kan opprettholde de aktivitetene som h*n tidligere gjorde slik at man må definere forholdet og seg selv på nytt.)

      Dette er en av årsakene til at det er smart å tenke «likestilling» når det kommer til fordelingen av f.permisjon og valg av stillingsprosent, men det er en litt annen diskusjon.

      Godt å høre at du er på vei ut i arbeidslivet igjen fordi du blir frisk! Jeg ønsker deg lykke til i den prosessen, overgangen kan by på et par utfordringer, vil jeg tro.

      Den avstemmingen (likes/dislikes) finner du på kontrollpanelet på venstre side. Der står det både avstemming og ratings.Tror det er her du legger det til. Eller kanskje det er forskjell fra tema til tema? Jeg husker ikke om det fulgte med temaet jeg har på min blogg.

      Senere i dag blir det blogglotteri her, så følg med!

      Nå skal jeg ta en titt på bloggen din.

      Lik

      • alvorligtalt84
        1. juli 2012

        Takk for lykkeønskningene og at du ville besøke bloggen min 🙂

        Han er heldigvis en veldig snill mann og han behandler meg med respekt. Selv om han står for hovedinntekten står vi likestilt til spørsmål som kommer opp ved diverse økonomiske valg.
        Det er dessverre ikke alle som er like heldige som meg på dette området, men det er vanskelig å vite noe om hvis man ikke kjenner vedkommende godt og derfor vanskelig å gjøre noe med.
        Jeg må innrømme at jeg kjenner litt på det å få penger fra NAV. Det er ingen boost for selvtilliten for å si det sånn.
        Det verste var en gang da samboeren min ga meg en 200-lapp og sa til meg at jeg burde ha litt å ha i lommeboka. Da ble jeg sint! Han mente det som en spøk, men det var lite koselig å oppleve for en i min situasjon. Det minnet meg om da jeg var 12 år og faren min ga meg lommepenger. Det er ikke like gøy når man er 27 år… Han lærte heldigvis leksa si og har aldri gjort det igjen 😀

        Lik

        • Lammelåret
          1. juli 2012

          Den pengeseddelen ville jeg også reagert på! Det er ikke morsomt, men nedverdigende! Godt han lærte av reaksjonen din.

          Flott at du har fått til å legge inn muligheter for å stemme på kommentarene!

          Lik

      • alvorligtalt84
        1. juli 2012

        Yay! Nå kan folk stemme på kommentarene på bloggen min. Tusen takk for hjelpen 😀

        Lik

  6. Tilbaketråkk: Fra svømmeopplæring til plasking med tærne « Lammelårtanker

  7. Tilbaketråkk: Fra svømmeopplæring til plasking med tærne : Hjem og familie

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

