Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Reise med barn, eller fri oss fra dem?

Å reise med barn er ikke like enkelt og ukomplisert som å reise med seg selv.

Det er mange ting å oppdage når en får barn, som eksempel at å reise med barn krever en god del planlegging og smidighet for at det skal gå best mulig. Ikke alle barn kan man putte i en lomme og forvente smil og indre tilfredshet samma hva en gjør, de fleste barn krever mer enn som så.

Hvem skal ta hensyn: Barnefamiliene eller medreisende?

Å høre på barnegråt og -sutring kan være slitsomt over tid, unger som slår seg vrang er til sjenanse for andre og stresser foreldrene. Det hele forsterkes og kan gjøre reisen eller ferien uutholdelig.

For den som ønsker ferie uten barn, finnes det faktisk barnefrie hoteller!  Om det tenker jeg både at det er en bra oppfinnelse, men jeg tenker også at det er litt tragisk at vi ikke er åpne nok til å godta barnelyder.

Dersom du trenger tips til en reise du skal på sammen med barna dine, kan du besøke Reis med barn, som er en nettside som gir gode tips til uerfarne foreldre med barn. Her kan du også legge inn dine tips.

Hvor mye bråk fra barnefamilier må vi tåle på ferier? Er det verre med bråk fra barnefamilier enn bråk fra for eksempel festende ungdommer?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

17 comments on “Reise med barn, eller fri oss fra dem?

  1. Myrsnipa
    6. juli 2012

    Vi har ikke barn og velger barnefrie hoteller. Dette skyldes at vi tidsnok vil få høre mer enn nok av både trassalder og såre tårer. Vi tåler selvsagt barnelyder, men når vi har et alternativ velger vi det.

    Det at vi har dette alternativet gjør nok at alle barnefamiliene på det andre alternativet har det litt triveligere og litt mer avslappet. Det er også slik at barnefamiliene sjelden syns det er morsomt med teknonachspiel på naborommet og jeg synes hotell differensiert på basis av brukergrupper er en aldeles strålende ide! Jeg vil forresten heller ikke bo på de hotellene hvor atten-åringene ferierer, for jeg (i likhet med barnefamiliene) kan ikke fordra teknonachspiel. Det er deilig å kunne feriere med likesinnede til tross for at man faktisk er et rimelig tolerant og fredelig menneske på tur 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Du har nok et poeng der, Myrsnipa!

      Men så er det det at ikke alle barn er bråkete, men er mest synlige; skal de finne seg i de bråkete barna da? Hehe,

      Lik

  2. mormor
    6. juli 2012

    Hmm. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på og heller aldri sett som noe problem.
    kan ha noe med alder å gjøre 🙂
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Har ikke tenkt så mye på det jeg heller, virker det slik? 😉

      Lik

      • Mormor
        8. juli 2012

        Yupp 🙂
        Ha en fin søndag 🙂

        Lik

  3. Jeg har full forståelse for at par på reise uten barn velger barnefrie hoteller. Man tilpasser jo ferien etter egne ønsker å behov. Vi har selv unnet oss to reiser det siste året. Først var jeg og mannen på egouke på Gran Canaria i fjor høst, i forbindelse med 10-års bryllupsdag. Da valgte vi reisemål og hotell bakgrunn av at vi skulle reise på kjærestetur. Da vi reiste med våre tre små i juni valgte vi helt annerledes. Jeg syns det er flott at reiselivsbransen tilbyr ulike alternativer til ulike reisende. Jeg for eksempel styrer unna partystedene.

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      .. men jeg tenker på håndhevelsen av slik inndeling: Vil man ha med barna på steder med voksenappell er det vel ingen som kan forhindre det? Unger (avhengig av alder og personlighet) liker mer enn strand og vann. Så uansett hva som bestilles av tur kan man ikke få det fullstendig barnefritt.

      Finnes det barnefrie fly og?

      Lik

  4. fjellcoachen
    6. juli 2012

    oss mormødre mellom, jeg har heller aldri tenkt over dette, kanskje fordi da jeg sluttet å reise med barn, begynte jeg også å velge mindre barnevennlige reisemål? Husker derimot godt at jeg da ungene var små valgte små, barnevennlige steder der jeg var sikker på at de ville føle seg sett og velkomne, og ikke til bry,,,

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Interessant at du valgte steder der de ikke ville være til bry, og ikke først og fremst steder som var spennende for dem. Eller: Kanskje det er to sider av samme sak?

      Lik

      • fjellcoachen
        7. juli 2012

        Jeg tenker at en god ferieopplevelse for både barn og voksne handler om nettopp å føle seg velkommen/ønsket, og det vil også ligge i bakhodet ved valg av feriested. Hvis behov, aktivitetsnivå og døgnrytme er total mismatch med de andre på samme sted, vil den gode opplevelsen bli truet. Jeg skrev et innlegg om å føle seg ønsket i går: https://fjellcoachen.wordpress.com/2012/07/06/a-fole-seg-onsket/

        Lik

        • Lammelåret
          7. juli 2012

          Takk, det skal jeg lese!

          Er så enig med deg i at det er viktig at alle kan leve i sin rytme uten å føle at de sjenerer andre.

          Lik

  5. villkatta
    7. juli 2012

    Eg vart utan tvil meir tolerant etter eg fekk born sjølv, for no var det eg som sat på flyet medan småen protesterte vil mot å verte spenna fast med setebeltet! Men reisetips tek eg imot med takk. Det er no, medan han framleis reiser gratis, det er rimeleg å dra på tur (til venar og familie som bur langt vekk, hotellferier er jo likevel dyrt tykkjer eg). Særleg før han byrja med fast føde, likte eg å hive meg rundt og kome meg litt avgårde.

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Det kan jeg skjønne: Deilig å se seg om og ikke bruke hele permisjonperioden i hus og nærområde.

      Unger reagerer ikke alltid slik man tror, og kan man egentlig forberede barn på hva det vil si å fly?

      Lik

  6. Tonje Westrebø olsen
    7. juli 2012

    Tusen takk forbhyggelig kommentar, tell your friends about it 😉

    Dette var et fint innlegg! Men jeg må slå et slag for de som ikke smelter når de ser et barn. Mange drar på ferie for å slappe av. Man blir ikke slapp når man tror noen drukner hele tiden. Samfunnet bør akseptere at noen syntes barn er noe mas. Men dette fikser turistbransjen fint med barnefrie hoteller.

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Hehe, du har herlig perspektiv på ting, Tonje!
      «Man blir ikke slapp når man tror noen drukner hele tiden.»

      Ellers: Er enig i at det må være lov å ikke elske (andres) unger og søke seg bort fra dem.

      Lik

  7. Søk blogg
    7. juli 2012
    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Så bra!
      Jeg har tipset andre via Facebook-siden min.

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

