Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Alt vi gjorde før

Før er både kort og lenge siden. Før noe er etter noe annet.

I dag har vi gjort ting vi gjorde før, hentet det fram igjen og tenkt: Hvorfor ikke når det var så bra?

Det var fremdeles like bra som da, trakk minner og en annen tid lenger fram, kuttet tiden som var imellom.

Reise med tog, rusle i byen hånd i hånd, la innfallene bestemme selv om målet var klart – et lite stykke frihet, et lite stykke ferie for to.

De gode tingene må gjøres mer, repeteres og repeteres slik at det tar opp en del av oss, slik at det skriver en del av historien vår – den vi har skapt sammen.

Det vi sjelden gjør, men ofte gjorde før er

  • kjøpe cd-er (ekte cd-er med cover og alt: Spotify gå å legg deg!)
  • skrive et brev til noen som er viktig for oss
  • toge til byen
  • kjøpe såpe og body butter på Body Shop selv om en har bestemt seg for å ikke gjøre det
  • betale med penger (ingenting kan måle seg med ekte sedler, det er nesten som å leke med fortiden)

 

Hva gjorde du før som du sjelden gjør nå? Noe du skal blåse liv i på nytt eller er det greit med alt som er slutt?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

20 comments on “Alt vi gjorde før

  1. alvorligtalt84
    7. juli 2012

    Noe jeg dessverre aldri gjør lenger, er:
    – Fiske krabber med snor, klesklype og blåskjell.
    – Leie video på den lokale videoutleieren (god stemning å gå mellom hyllene å se etter noe interessant som passer med humøret du er i den dagen).
    – Lese papirutgaver av aviser (sjarmerende med «sot» på fingrene).
    – Leke med vannsprederen på varme dager (i voksen alder ville det sett litt rart ut).
    – Studere mauertuene (nå glemmer man det når man er på tur, man haster liksom bare forbi).

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Fine ting du savner og det meste er vel fremdeles mulig å få til?

      Lik

  2. Cecilie
    7. juli 2012

    Jeg savner mange av de tingene jeg gjorde før, men mange av dem er blitt for krevendes etter som helsa har gått nedover… men har funnet ut at det går ann å ta en liten smakebit inni mellom. Om jeg ikke orker å fylle fryseren med bakst, er det fortsatt kjekt å bare bake nok til kos med guttene. Selv om vi ikke orker å at de lange turene inn i skogen, er det fortsatt kjekt med de korte turene full av undring, prat og delt lykke…

    Noen ting er greit at de er forbi, det hørte til en tid som var og som vi har beveget oss ut av- men annet er dypt savnet fordi det var en viktig del av livet og fellesskapet som oss…

    Fortsatt god sommer til deg og alle dine kjære,
    har ikke hatt krefter til å svare enda- men glad for alt godt du opplever. Blir borte fra nett ei tid, ser hva jeg orker etter hjemkomst. Klem til du 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      En trenger ikke overdrive heller.. små smakebiter av det gode og savnede kan være nok til å hente fram den gode følelsen.

      Gi meg et hint dersom du nærmer deg der jeg bor, hadde vært fint med noen ord øye tli øye!

      Ellers ønsker jeg deg god sommer!

      Lik

      • Cecilie
        7. juli 2012

        hvis jeg har krefter, tar jeg kontakt på hjemveien! Men du vet hvordan det er, ikke godt å vite nå om det vil bli helt tomt eller være noen dråper igjen…

        Lik

        • Lammelåret
          7. juli 2012

          Ja, jeg vet hvordan det er! Derfor sier jeg bare: Ta kontakt hvis det passer slik, jeg trenger ikke vite noe nå. Og om vi ikke skulle være hjemme tar vi det en annen gang.

          Alt godt!

          Lik

  3. Cecilie von der Ohe
    7. juli 2012

    Før skrev jeg brev på papir. Det har jeg sluttet med for mange år siden. Nå går det bare i e-post og andre sosiale medier. For meg som blind er det ekstra tungvint med papirbrev med hensyn til å få skrevet adresser på konvolutter og å forsikre meg om at jeg ikke sender av gårde blanke ark.

    Cecilie

    Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      Hvordan klarte du å skrive på papir? Jeg har ikke forestillingsevne til å forstå hvordan det går.

      Lett å skjønne at du foretrekker å skrive ved hjelp av pc.

      Lik

      • Cecilie von der Ohe
        12. juli 2012

        Jeg skrev på PC før også, og skrev brevene ut i vanlig skrift på skriveren. Jeg gjorde det mye før Internett ble vanlig og jeg kunne sende e-post i stedet.

        Cecilie

        Lik

  4. r
    7. juli 2012

    Så fine ting du har gjort då:) Eg har ikkje lappen, så tek ofte tog og buss.. Mannen er sjeldan med, men kjekt å rusla med borna også. Brevskrivar har eg aldri vore, har altfor stygg handskrift! Trur noko eg saknar er å gå til fjells og fiska etter små ørretar i elva. Det skal eg jammen prøva å få til saman med sjuåringen før eg blir altfor dryg;) Ha ei fin helg vidare!

    Lik

    • Røsslyng
      7. juli 2012

      Hm, dette vart publisert litt for kjapt, men det var altså eg som skreiv det;)

      Lik

    • Lammelåret
      7. juli 2012

      En fin tanke som ble til en plan!

      God helg til deg også.

      Lik

  5. John Olav Ytreland
    8. juli 2012

    Egentlig kunne jeg bare vist til alvorligtalt, for det var en bra liste. Ellers kan jeg tilføye fiske. Husker spesielt en veldig varm sommer der jeg nesten ikke fikk noe annet enn sei, men det var til gjengjeld uhorvelig store mengder av den.

    Savner også å spille fotball, men det hadde vel vært litt for sterke scener om en aldrende, utrent gubbe skulle lete etter ungdommen igjen.

    Lik

    • Lammelåret
      8. juli 2012

      Jeg synes absolutt du skulle sparke litt fotball igjen, John Olav! Det ville sikkert ungene satt pris på og tenk så underholdende det kunne vært for det voksne publikum?!

      Lik

      • John Olav Ytreland
        8. juli 2012

        Kanskje jeg burde vurdere det i min neste jobb. Det hadde sikkert sørget for at tilskuerne fikk minst like god trim, for det er mye god trening i å le seg skakk. Men det er et faremoment. Det er god mulighet for at foreldrene vil bli vitne til at barna deres ligger strødd utover banen mens de vrir seg i latterkrampe.

        Best du ser etter de vanlige melodramatiske avisoverskriftene: ”Bygd i sjokk etter at lærer slo ut alle barna. Foreldre var vantro vitner til dramaet.”

        Lik

        • Lammelåret
          8. juli 2012

          Haha! Og med den overskriften ville alle trodd at det var vold det var snakk om. Jeg heier på deg!

          Lik

  6. Hanne
    8. juli 2012

    Jeg syklet mye før, det kunne jeg tenke meg å ta opp igjen.
    Og å bade i sjøen. Jeg er oppvokst med «egen strand» (området der vi hadde naust) og bodde i sjøen om sommeren. Når det er sagt er jeg sikker på at sjøen blir kaldere jo eldre jeg blir, kanskje greit å vasse rundt i vannkanten likevel;)

    Og du; jeg har lagt en link til den «sokkehistorien» i siste innlegget, men kort fortalt så handler det om det plutselige fraværet av brukende sokker hver gang vi skal ut og reise.

    Fin søndag til deg,
    og ønsker om ei god uke:)

    Lik

    • Lammelåret
      9. juli 2012

      Du har nok helt rett i at sjøen blir kaldere for hvert år! Å dyppe tærne holder lenge det, ikke vel?

      Ønsker også deg en fin uke!

      Lik

  7. Casa Kaos
    9. juli 2012

    Jeg er veldig nostalgisk og tar meg stadig å å forherlige alt vi gjorde før i tiden. Må passe meg så jeg ikke blir en sånn «alt var bedre før»-kjerring.

    Barndommens sommerferie var synonymt med campingplass. Bade i sjøen, leke på lekeplassen, leie tråkkebåt, fiske, grille, ringspill og yatzy.

    I år skal vi faktisk en uke på campingplass ved Mjøsa. Vi dropper chartertur til fordel for barndommens herlige minner. Så får vise om det blir så bra som jeg husker det var. Eller om det blir total katastrofe…

    Lik

    • Lammelåret
      9. juli 2012

      Når livet ikke leves i nåtid, men at alt var bedre før, er ikke det er seriøst aldringstegn?

      Fortrengning er redningen fra fæle ferieopplevelser, undervurdert!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

